Jehova's onder verscherpt toezicht

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loretta
Berichten: 8752
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Jehova's onder verscherpt toezicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 18:31


germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Jehova's onder verscherpt toezicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 18:35

Ik zal hem wel niet snappen, wat ik zie is dat er enorm veel geld gestoken is in wat tekenfilmpjes. Je mag kennelijk je geld niet voor wat leuks gebruiken? Want dat is de les. Dat ijsje waar je zo'n zin in had en wat je wilt kopen van je EIGEN zuurverdiende geld mag je niet kopen. Je moet het geld in een black box stoppen waarvan je dan moet hopen dat je gelukkig wordt. Ik zou zeggen je deelt het geld voor 1bolletje ijs als je doneren zo belangrijk vindt, of je laat zien dat je voor je geld moet werken en dat je met geld je geluk kunt kopen. (geld maakt niet gelukkig, maar pootje baden is wel fijn).

Loretta
Berichten: 8752
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 18:43

germie schreef:
Ik zal hem wel niet snappen, wat ik zie is dat er enorm veel geld gestoken is in wat tekenfilmpjes. Je mag kennelijk je geld niet voor wat leuks gebruiken? Want dat is de les. Dat ijsje waar je zo'n zin in had en wat je wilt kopen van je EIGEN zuurverdiende geld mag je niet kopen. Je moet het geld in een black box stoppen waarvan je dan moet hopen dat je gelukkig wordt. Ik zou zeggen je deelt het geld voor 1bolletje ijs als je doneren zo belangrijk vindt, of je laat zien dat je voor je geld moet werken en dat je met geld je geluk kunt kopen. (geld maakt niet gelukkig, maar pootje baden is wel fijn).


Kindren mogen geen ijsje kopen van hun zuurverdiende geld. er wordt aangemoedigd om dat in de bijdragenbus te doen. Het geld gaat dan naar de bestuurders van deze organisatie.

1 van die sekteleiders is laatst gefilmd toen hij "zijn geld" niet in de bijdragenbus stopte. Zijn liefhebberij was wel iets duurder dan een kinderijsje. Zijn lekkernij bestond uit een kar vol peperdure schotse Whiskey.

https://www.youtube.com/watch?v=HR4oBqrQ1UY


Ik snap werkelijk niet waarom mensen achter een dergelijke sekte aan huppelen en zelfs toelaten dat hun kinderen worden aangemoedigd om hun zakgeld aan de 8 sekteleiders te doneren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 18:56

Suzanne F. schreef:
Misschien wel maar ik zie dit bij andere streng religieuze gezinnen ook terug, niet alleen bij de Jehova’s.
Ik vind het zo jammer dat er op deze manier negatief gedacht gaat worden over gelovigen en de kerk in het algemeen. Terwijl het evangelie een prachtige boodschap is en het zoveel goed kan doen in mensen.


Het zal een prachtige boodschap zijn, maar het geloof heeft ook vele mensen veel ellende gebracht, sla de boeken er maar op na.
En veel narigheid is uitgevoerd uit naam van het geloof, ik ben christelijk opgevoed, maar ben er uit gestapt.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 19:02

Het is niet het geloof an sich. Ik ga zelfs binnenkort uit interesse steden uit de bijbel bezoeken. Maar ik bepaal zelf wat ik met mijn geld doe en ik kan misbruik niet goedkeuren. Daar gaat het om. In gemeenschappen is er altijd weer een egoist met leidercapaciteiten die zichzelf bovenaan weet te plaatsen om aan zelfverrijking te doen. En het zijn nog goede verkopers ook dat mensen hen volgen.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 19:16

bigone schreef:
Wanneer de angst zo regeert binnen een gemeenschap heeft verplicht melden geen enkele zin

Nee, maar niet melden wordt dan strafbaar. Waardoor je dus een middel hebt om te vervolgen. Waar het met name om gaat, is dat de ouderlingen aangifte of melding moeten doen (en dat is bij wet verplicht) van kindermisbruik.
Het centrale probleem is dat ze het niet doen, en met dit onderzoek is met name gekeken hoe hoog de bereidwilligheid van slachtoffers of mensen die weten van slachtoffers, om melding te doen. En die blijkt vrij hoog.

Het probleem ligt dus bij de organisatie, en niet bij de leden zelf.


VillaNeusjes schreef:
Ik hoop dat er verplichte melding komt voor elke geloofwat dat bereft. En geen doofpot perikelen binnen een geloofsgemeenschap.

Dit is idd de bedoeling.


germie schreef:
Wat ik interessant in het rapport vind is dat kinderen jonger dan 11 jaar vaak nog niet er over zullen praten. Als er dan een vermoeden bestaat dat er sprake is van misbruik (en dan gaat het nog niet eens over seksueel misbruik, geestelijk misbruik kan natuurlijk ook), dan zullen die kinderen dus niets zeggen. Die komen dus ook niet voor in het rapport.


Klopt niet. Mensen mochten ook melding doen voor een ander voor het rapport. En dat is in bijna 50% van de gevallen dus ook gedaan.
Het is wel echt handig als je het rapport zelf leest voor je allerlei aannames doet.


Loretta schreef:
Bij jehovah's getuigen bestaat er zelfs de uitsluitingsregel daarbij wordt er met 1 zinnetje uitgesproken door een zogenaamde ouderling tijdens de dienst een persoon uit de gemeente verstoten.

Dit betekend dat zelfs familieleden geen omgang meer met deze persoon mogen hebben. Wanneer je dus in een gesloten gemeenschap op groeit kan dit betekenen dat je je hele sociale kring in 1 keer verkiest. Achter de Jehovah's getuigen gaat een bizar wereldje schuil.

Dit maakt het voor veel mensen dus ook heel moeilijk om aangifte te doen, want ondanks dat het wel gewoon mag, wordt het in de praktijk niet gedaan. Ik heb begrepen dat je er toch wel op aan wordt gekeken.


germie schreef:
Ik snap niet dat je zo gebrainwashed kunt zijn en nog erger: dat je bij zo'n sekte wilt horen als je een normale opvoeding gehad hebt en dus niet via familie automatisch jehovasektelid bent

Oh, ik snap dat, ik ben opgegroeid in wat ik nu zie als een sekte, en later in een een huwelijk van huiselijk geweld geweest, en ook in die laatste was ik absoluut gehersenspoeld. Mensen vragen weleens: waarom ga je niet gewoon weg? De meeste slachtoffers zijn zo gehersenspoeld, dat ze niet doorhebben wat er gaande is. Op het moment dat dat tot ze doordringt, gaan de meesten plannen maken om daadwerkelijk weg te gaan. Maar de prijs die daarvoor betaald moet worden, kan heel hoog zijn. En je hele sociale netwerk kwijtraken is niet zomaar wat.


Suzanne F. schreef:
Misschien wel maar ik zie dit bij andere streng religieuze gezinnen ook terug, niet alleen bij de Jehova’s.
Ik vind het zo jammer dat er op deze manier negatief gedacht gaat worden over gelovigen en de kerk in het algemeen. Terwijl het evangelie een prachtige boodschap is en het zoveel goed kan doen in mensen.


Volkomen mee eens. Het is het machtsmisbruik wat slecht is. Niet het geloof op zich.

Doubtless

Berichten: 8481
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 19:22

Diep en diep triest. Ik heb vandaag een artikel in de NRC gelezen over 2 mensen die vroeger misbruikt zijn binnen die gemeenschap. Heel knap dat ze eruit gestapt zijn en zich nu sterk maken om dit naar buiten te brengen. Ik vind het werkelijk waar ongelooflijk dat er zulk misbruik gemaakt wordt van onschuldige kinderen.

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 19:35

Loretta schreef:
germie schreef:
Ik zal hem wel niet snappen, wat ik zie is dat er enorm veel geld gestoken is in wat tekenfilmpjes. Je mag kennelijk je geld niet voor wat leuks gebruiken? Want dat is de les. Dat ijsje waar je zo'n zin in had en wat je wilt kopen van je EIGEN zuurverdiende geld mag je niet kopen. Je moet het geld in een black box stoppen waarvan je dan moet hopen dat je gelukkig wordt. Ik zou zeggen je deelt het geld voor 1bolletje ijs als je doneren zo belangrijk vindt, of je laat zien dat je voor je geld moet werken en dat je met geld je geluk kunt kopen. (geld maakt niet gelukkig, maar pootje baden is wel fijn).


Kindren mogen geen ijsje kopen van hun zuurverdiende geld. er wordt aangemoedigd om dat in de bijdragenbus te doen. Het geld gaat dan naar de bestuurders van deze organisatie.

1 van die sekteleiders is laatst gefilmd toen hij "zijn geld" niet in de bijdragenbus stopte. Zijn liefhebberij was wel iets duurder dan een kinderijsje. Zijn lekkernij bestond uit een kar vol peperdure schotse Whiskey.

https://www.youtube.com/watch?v=HR4oBqrQ1UY


Ik snap werkelijk niet waarom mensen achter een dergelijke sekte aan huppelen en zelfs toelaten dat hun kinderen worden aangemoedigd om hun zakgeld aan de 8 sekteleiders te doneren.

Ik dacht dat Jehova's Getuigen geen alcohol mogen drinken? Of vergis ik me daarin?

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Jehova's onder verscherpt toezicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 19:55

Nee, dat zijn de Mormonen. Volgens mij moslims ook niet, maar dat weet ik niet zeker.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Jehova's onder verscherpt toezicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 08:43

Maar het is toch wel erg dat je binnen je kerk niet geloofd wordt als je een melding doet. Want dat gebeurt ook binnen de jeeweetjes.

En ze mogen wel alcohol drinken, maar geen bloedtransfusies krijgen. Ze mogen hun kinderen ook wel laten inenten, maar die kinderen mogen niet naar Sinterklaas (ook niet op school) en niet naar verjaardagsfeestjes.

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 10:35

Avalanche81 schreef:
Nee, dat zijn de Mormonen. Volgens mij moslims ook niet, maar dat weet ik niet zeker.

Moslims mogen zeker niet drinken . Als je in een Islamitisch land op vakantie gaat zul je ook moeilijk aan drank kunnen komen,hoogstens in de bar van een internationale hotelketen. Terug naar de Jehova's Getuigen: Ik heb die vroeger wel eens op huisbezoek gehad en ze wilden zelfs geen koffie of thee, omdat ze geen stoffen willen die de geestvermogens zouden beinvloeden of aantasten.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 17:22

In een ver verleden toen ik nog voor de klas stond en muziekles gaf, had ik een kind van ouders die Jehova's getuigen waren. Heel de klas, inclusief de vele moslimkinderen, heeft met veel plezier luidkeels kerstliedjes gezongen en op instrumenten begeleid. Enkel dat ene meisje dat van haar ouders niet mocht meedoen niet. Ik heb het arme kind dan maar wat laten tekenen in die tijd. -O-

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 17:56

germie schreef:
Maar het is toch wel erg dat je binnen je kerk niet geloofd wordt als je een melding doet. Want dat gebeurt ook binnen de jeeweetjes.

Dat gebeurt ook in de zware orthodoxe kerken.


germie schreef:
bigone schreef:
Je mag wel scheiden maar dan ben je als vrouw/man meteen je hele sociale netwerk kwijt, meestal wanneer de gehele familie jehova is dus ook je familie, dan word je nog minder dan een paria behandeld.

Klopt, iemand binnen mijn familie is gescheiden en wordt best wel genegeerd binnen de sekte, maar geen enkele familie zit verder bij de sekte, dus ik zou als ik haar was er gewoon uitstappen, je verliest niemand, en als ze je laten vallen om een scheiding, dan zijn die anderen het niet waard om 'vriend' te heten. Maar dat wil ze niet. Ik zet geen voet binnen in zo'n 'zaal'. Ook bij het leuren langs de deuren komen ze niet verder dan een dichte deur.

Ik snap haar wel. Wanneer je familie deze houding heeft, wordt de stap om eruit te gaan veel groter. Ze verliest iedereen die snapt wat ze doormaakt, en krijgt er familie voor terug die het ook niet snapt. Plus dat ze waarschijnlijk gewoon alles gelooft wat er wordt gezegd, dus als ze eruit stapt wordt ze sowieso vernietigd als Armageddon komt.

Echt, het kan de moeite waard zijn om je er eens in te verdiepen, je komt verder met compassie en liefde dan met deze houding.

BarbaLala

Berichten: 9607
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 18:38

soesita schreef:
In een ver verleden toen ik nog voor de klas stond en muziekles gaf, had ik een kind van ouders die Jehova's getuigen waren. Heel de klas, inclusief de vele moslimkinderen, heeft met veel plezier luidkeels kerstliedjes gezongen en op instrumenten begeleid. Enkel dat ene meisje dat van haar ouders niet mocht meedoen niet. Ik heb het arme kind dan maar wat laten tekenen in die tijd. -O-


Herkenbaar.
Ooit ook een kindje (4/5 jaar) in de klas gehad uit een dergelijk gezin.
Was al een heel bedeesd en zelfbewust jongetje die moeite had met ontspannen en zichzelf laten zien en dan woon je ook nog eens in zo'n gezin.
In de Sinterklaas-tijd waarin 9/10 werkjes te maken had met het feest, mocht hij daar niet aan meedoen van zijn ouders. En ook bij liedjes er over moest hij apart gezet worden met een ander werkje.
Terwijl dit jongetje juist zoveel haalde uit klassikale activiteiten en onderling contact.
Hij vond het ook echt niet leuk om apart gezet te worden, je zag elke keer zijn gezichtje betrekken hoe positief het ook gebracht werd.
Het brak mijn hart om te zien hoe hij dan toch heel zachtjes meezong met de liedjes die in de klas gezongen werden, terwijl hij zelf op de gang zat.

Ik heb zelf 8 jaar Christelijk onderwijs gehad omdat mijn ouders dat een degelijk idee leek (zelf waren zij niet Christelijk).
Ben er niet slechter van geworden maar ik heb nooit begrepen waarom mensen in een God geloven en het is ook nooit iets van mijzelf geworden.
Als ik kijk naar wat voor mensen het zijn die actief geloven, dan zie ik eigenlijk veelal hetzelfde type;
Mensen die onzeker zijn over wie zij zijn, geen doel in hun leven hebben en "het" niet in zichzelf kunnen vinden.
Daarom vind ik geloven ook iets triests hebben en krijg ik er "jeuk" van.
Religie is voor mij iets achterhaalds; Mensen hadden dat in vroeger tijden nodig, toen we nog niet zover in onze ontwikkeling waren als dat we nu zijn. De kerk (of welk gebedshuis dan ook) hield mensen dom.
Het is bovendien lekker makkelijk om zaken af te doen als "Gods wil" etc.

Overigens is misbruik in welke vorm dan ook niet gebonden aan 1 religie of stroming en dat lijken veel mensen steeds weer te vergeten.
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 25-01-20 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 18:46

anjali schreef:
Avalanche81 schreef:
Nee, dat zijn de Mormonen. Volgens mij moslims ook niet, maar dat weet ik niet zeker.

Moslims mogen zeker niet drinken . Als je in een Islamitisch land op vakantie gaat zul je ook moeilijk aan drank kunnen komen,hoogstens in de bar van een internationale hotelketen. Terug naar de Jehova's Getuigen: Ik heb die vroeger wel eens op huisbezoek gehad en ze wilden zelfs geen koffie of thee, omdat ze geen stoffen willen die de geestvermogens zouden beinvloeden of aantasten.


Ik hoorde een poosje geleden van een Moslima, uhh jaa... kan je haar zo noemen? Ze draagt geen hoofddoek, gaat niet naar de moskee, maar eet geen varkensvlees en drinkt niet. Maar noemt zichzelf wel gewoon Moslim.
"Wij vinden dat drank te vaak leidt tot nare situaties, dit is niet in lijn met ons geloof. Met drank op lijkt het moeilijker voor mensen om hun naaste lief te hebben, dus drinken wij niet."

Vond ik wel heel erg tof gezegd eerlijk gezegd. En een heel erg mooie gedachte.
Ik weet niet wat er in de Koran staat over drank, maar deze interpretatie vind ik heel mooi. En gericht op de wereld en niet alleen op de gemeenschap.


Zelf ben ik Christelijk opgevoed, ik ben nog altijd lid van de kerk maar ga nooit heen. Waarom dan wel lid zijn? Ik vind het bestaan van de kerk een maatschappelijk belang, ik kan het betalen dus ik kan best jaarlijks wat missen. Ik vind de Bijbel een mooi boek met veel verhalen waar een mooie moraal in zit, die je nog steeds dagelijks kan toepassen.
Ik vind het ook vrij pijnlijk hoe sommige mensen praten over diverse geloven, vaak het idee dat ik me moet verdedigen omdat ik het vaak hoor van mensen die geen idee hebben. Of die protestantse kerken gelijk trekken met katholieke kerken en de ellende die daar is gebeurd. Ellende die in mijn ogen niets zegt over de Bijbel, maar over de regeltjes en de macht die men daar van oudsher meent te hebben.

Om precies die reden heb ik Jehova's ook altijd eng gevonden. Mensen bang maken met het einde der tijden. De manier waarop Jehova's gekleed waren en langs de deuren gingen. Vreselijk vond ik het van kleins af aan om te zien. En akelig, dat ze anderen (in mijn ogen) lastig vallen met hun overtuiging. Je laat mensen dan niet vrij in hun keuze.

Dat de Jehova's gemeenschap het uitkomen van het rapport wilde stoppen zegt in mijn ogen genoeg. Triest, maar hopelijk levert het mensen die daar 'opgesloten' zitten wat op. Het wordt naar mij idee steeds lastiger om met machtsvertoon te regeren vandaag de dag, als ze daarmee doorgaan gaat de gemeenschap sowieso op den duur kapot.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 20:52

bigone schreef:
.
Klopt , vrijheid is een heel groot goed maar wanneer vrijheid er binnen de groep waarin je je bevind niet aanwezig is of waarbij je je vrijheid alleen kunt krijgen door echt alles achter je te laten omdat je verstoten word dan is dat geen geloofsgemeenschap maar een sektarische, mijn opvatting hoor . Ben misschien nogal fel door een aantal dingen die ik gezien en meegemaakt heb en ik wil zeker niet de mensen die tot volle tevredenheid deel uitmaken van een bepaalde groep voor het hoofd stoten maar voor mij zijn het verkeerde instanties die zulke regels hanteren.


Alleen al iemand verstoten vind ik zo liefdeloos en zo tegen alles wat Christus probeerde te leren aan mensen, namelijk heb elkander lief. Je kunt toch niet alleen van mensen houden die precies doen wat "het geloof" → wat dat dan ook moge zijn→ voorschrijft? Met geloven is niets mis in mijn ogen, wel om vanuit geloof liefdeloos, niet tolerant de medemens te benaderen. Geloof valt niet in te kaderen in allerlei regeltjes ook al wordt dit wel al eeuwenlang geprobeerd.

Inderdaad is "lief zijn voor elkaar" blijkbaar een hele moeilijke boodschap→ zowel binnen als buiten geloofsgemeenschappen, want zowel in als buiten geloofsgemeenschappen gebeuren hele nare zaken en als je de geschiedenis er op na slaat is er zoals Mindim ook al noemde in naam van God veel narigheid uitgevoerd.

Avalanche noemde iets heel belangrijks, namelijk dat als er binnen (geloofs) gemeenschappen zaken gebeuren die tegen de wet zijn→ dit onmiddellijk gemeld moet worden en naar buiten moet worden gebracht, zodat er gerechtelijke stappen genomen kunnen worden. Dat is de kritiek op de Jehova's die net als de Katholieken en andere kerken, datgene wat stinkt binnenboord probeerde te houden waarmee de daders goed wegkomen en de slachtoffers nogmaals slachtoffer worden daar ze geen gerechtigheid krijgen.

De twee jehova slachtoffers die als kinderen seksueel misbruikt zijn, volwassen vrouwen bij Jinek, hun verhaal was inderdaad hartverscheurend. ;( Ik merk dat ik het naarmate ik ouder wordt pijnlijker en moeilijker vind worden dit soort verhalen, daar je de grote geestelijke verwonding ziet die de slachtoffers tot de dag van vandaag nog met zich meedragen. Volwassen kerels van 65 jaar, die als kleine kinderen zitten te snotteren als ze praten over het misbruik in hun kinderjaren. Ik kan er niet met droge ogen naar kijken.

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 21:05

Drank is wel degelijk aan de orde in veel moslimlanden, in veel ook niet. Maar in Turkije staat het zo op je tafel en in Marokko is het ook niet zo moeilijk. Het gezegde "Roken en drinken als een turk" is niet voor niks ;) Ja, ik heb daar gewoond. Ik ben geen moslim, noch katholiek.

Er is hier een Pano docu over geweest op Canvas een tijdje terug. Seksueel misbruik en pedofilie binnen de jehova getuigen komt vaker voor, zij handelen dan ook met een eigen rechtbank en het is niet vreemd in een afgesloten gemeenschap. Daar krijgen ze gewoon vaker vrij spel. Ik zat in de middelbare op de enige niet-katholieke school, dus heel veel jehova getuigen. De meeste die allemaal mijn leeftijd zijn, zijn verstoten. Eentje omdat hij homoseksueel is. De andere (weet niet of dat nu nog zo is) omdat ze een vriendje kreeg die geen jehova getuigen was en weigerde de relatie stop te zetten. Ze horen dus vaak ook te trouwen binnen hun eigen gemeenschap.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Jehova's onder verscherpt toezicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 21:17

Sinds wanneer is seksueel misbruik voorbehouden aan de JG? Het komt helaas ook vaak buiten de JG gemeenschap voor, dus moeten we niet elke Nederlander onder verscherpt toezicht stellen?

Alleen raar dat zij zulke dingen af kunnen handelen met hun eigen ‘recht’. Bij mijn weten moet elke nederlander gewoon berecht worden volgens het nederlands recht. Wist ook niet dat ze dat zo deden eigenlijk.

Loretta
Berichten: 8752
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 21:29

verootjoo schreef:
Sinds wanneer is seksueel misbruik voorbehouden aan de JG? Het komt helaas ook vaak buiten de JG gemeenschap voor, dus moeten we niet elke Nederlander onder verscherpt toezicht stellen?

Alleen raar dat zij zulke dingen af kunnen handelen met hun eigen ‘recht’. Bij mijn weten moet elke nederlander gewoon berecht worden volgens het nederlands recht. Wist ook niet dat ze dat zo deden eigenlijk.



Het gaat erover hoe er bij de JG omgegaan wordt met seksueel misbruik.

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 21:32

verootjoo schreef:
Sinds wanneer is seksueel misbruik voorbehouden aan de JG? Het komt helaas ook vaak buiten de JG gemeenschap voor, dus moeten we niet elke Nederlander onder verscherpt toezicht stellen?

Alleen raar dat zij zulke dingen af kunnen handelen met hun eigen ‘recht’. Bij mijn weten moet elke nederlander gewoon berecht worden volgens het nederlands recht. Wist ook niet dat ze dat zo deden eigenlijk.

Het is wel algemeen een feit dat het binnen strenge gemeenschappen/sektes vaker voor komt omdat het veel makkelijker weg te doezelen is. Ja, natuurlijk gebeurt het overal. Maar in een gesloten gemeenschap heb je vrij spel, zeker als ze handelen via hun eigen rechtbank. Natuurlijk is iedereen strafbaar door de Nederlandse of Belgische wet, maar als zij geen aangifte doen en alles zelf proberen te regelen, gaat het onoplettend voorbij.

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 21:52

Ik volg deze discussie van aan de zijlijn. Wil alleen meegeven dat die Vlaamse Pano-reportage online te vinden is en zowat 1 op 1 te kopiëren is naar de situatie die in dit rapport beschreven wordt. De moeite waard om eens te bekijken.

https://youtu.be/mPE3akJgkgA

Loretta
Berichten: 8752
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 22:11

Tieneke schreef:
Ik volg deze discussie van aan de zijlijn. Wil alleen meegeven dat die Vlaamse Pano-reportage online te vinden is en zowat 1 op 1 te kopiëren is naar de situatie die in dit rapport beschreven wordt. De moeite waard om eens te bekijken.

https://youtu.be/mPE3akJgkgA


Jehovah's getuigen liggen in veel meer landen onder vuur. Het bizarre eraan is dat het besturend lichaam van Jehovah's getugen zoals ze zich zelf noemen die verantwoordelijk zijn voor de religie wereldwijd volledig weigeren om aanpassingen te maken in het beleid.

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Jehova's onder verscherpt toezicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 23:22