Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 21:24

Askja schreef:
Nikass schreef:
Heb niet het hele topic gelezen, wel een gedeelte. :o Wat mij verbaasd is dat mensen zeggen dat het over iets uit een ver verleden gaat. Dit is absoluut niet waar. Discriminatie is helaas nog dagelijks aan de orde. Recent is er een voetbal wedstrijd gestopt vanwege racistische spreekkoren.
Ik heb nog nooit een donker persoon horen zeggen dat discriminatie tot het verleden behoort. Het is wel heel makkelijk om dat als blanke te roepen.
Ik vind mensen die pro zwarte piet demonstreren gewoon eng. Een iets bescheidener houding zou ons blanken sieren, in plaats van onze geschiedenis te ontkennen of te bagatelliseren.

Eens. Racisme bestaat, en het bagatelliseren ervan is pijnlijk en kwalijk. Het wat meer verstopte racisme vind ik misschien wel erger dan het openlijke racisme van extreem-rechts. Zo van: 'Ik ben natuurlijk geen racist, maar ik vind dat zwarte mensen niet zo moeten zeuren over Zwarte Piet/ze apengeluiden tijdens voetbalwedstrijden niet zo serieus moeten nemen/de klant gewoon door een Nederlander geholpen moet kunnen worden als hij/zij dat liever heeft/vul maar in.

Verder denk ik dat het belangrijk is je als witte Nederlander bewust te zijn van de minder fraaie kanten van de vaderlandse geschiedenis. Dat kan op een feitelijke, objectieve manier, zonder de verplichting je er op persoonlijk vlak voor te schamen - waar sommige radicale activisten op uit lijken te zijn. Dat vind ik onzin, alsof het een erfzonde betreft. De Gouden Eeuw mag van mij ook best zo genoemd worden, zo lang er maar genoeg aandacht is voor de andere kant van het verhaal.

Als er ruimte is voor ieders verhaal, ieders geschiedenis, ieders pijn, zonder het een boven het ander te stellen, kunnen we elkaar over en weer hopelijk beter begrijpen.


_/-\o_ _/-\o_

Nikass

Berichten: 16698
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 21:33

Marie111 schreef:
Ik kwam dit stuk tegen op Facebook. Ik vind dat deze meneer wel gelijk heeft.


https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 8956416945

Roel den Dulk

TRADITIES

Ik ben 70 jaar. Toen mijn grootouders kind waren, hebben ze nooit Zwarte Piet gezien, omdat Sinterklaas toen nog meestal zonder knecht kwam. Die was dan ook pas voor het eerst niet lang voor hun geboorte in een kinderboekje geïntroduceerd. Daarvoor bestond hij nog helemaal niet.

Toen mijn ouders kind waren, had Sinterklaas hooguit één Zwarte Piet als knecht bij zich, en die knecht was vreemd en ook zeker angstaanjagend: een bangmaker met vuurrode dikke lippen en gouden oorringen, die je met de roe sloeg en zakjes zout uitdeelde aan stoute kinderen. Andere donkere mensen hadden ze nog nooit gezien, maar er alleen over gelezen in "De negerhut van Oom Tom".

Toen ik jong was, was Zwarte Piet een krompratende domme knecht van de Sint, waarvoor je moest oppassen omdat hij, als je stout was geweest, in de zak stopte en dreigde je mee naar Spanje te nemen om pepernoten van je te draaien. Best beangstigend voor een kind.

Toen mijn kinderen jong waren was Zwarte Piet gewoon een vriendelijke zwarte kindervriend, die Sint hielp met kadootjes uitdelen en die niemand kwaad deed. Maar toen een van mijn dochters een nieuw kindje in de klas kreeg dat helemaal uit Suriname kwam (en dag was toen nog best uitzonderlijk), vertelde ze thuis dat ze een zwart pietje in de klas hadden gekregen, maar dat dat meisje begon te huilen als je dat tegen haar zei.

Nu mijn kleinkinderen jong zijn, begrijpen ze niets van al die ruzies over Zwarte Piet. "Het is toch veel logischer dat hij roetvegen heeft dan dat hij helemaal zwart is," zei een van mijn kleindochters laatst, "want van al dat klimmen en door schoorstenen gaan wordt je toch niet pikzwart, maar krijg je toch alleen vieze vegen in je gezicht?"

Tja, tradities? Willen we de tradities van mijn grootouders terug? Of die uit de tijd van mijn ouders? Of die waarmee ik zelf in mijn jeugd bang werd gemaakt? Elke traditie begint ooit ergens en verandert door de tijd heen, doodeenvoudig omdat de omstandigheden veranderen. Ook Sinterklaas zelf is anders dan in mijn jeugd. Toen was hij een strenge, statige, wijze, stramme oude man. Nu een viefe jolige grijsaard die grapjes maakt en soms zelfs een dansje doet.

Beste Zwarte-Piet-aanbidders. Kijk eens naar de geschiedenis van de Sinterklaastradities. Kijk überhaupt naar alle tradities. Geen enkele is meer hetzelfde als die uit je jeugd. Ook Kerst wordt anders gevierd. En Pasen. In mijn jeugd kende ik geen Halloween. En Sint Maarten was ook lang niet overal hetzelfde. Met Palmpasen ging je met je palmpaasstok langs de deuren. En als de Koningin jarig was gingen we met de hele school bij het stadhuis met oranje sjerpen om een aubade bij het stadhuis zingen. Niet meer voor te stellen, tegenwoordig, voor de (afwezige) koningin zingen, met de burgemeester op het bordes. Maar dat was toen traditie.

Blijf niet hangen in het verleden, maar accepteer dat de tijden anders zijn. Dat we veel nieuwe Nederlanders hebben gekregen die onze cultuur ook rijker hebben gemaakt. En als je echt vindt dat nieuwe Nederlanders uit andere culturen zich niet mogen uitspreken over zaken die hen pijn doen, stop dan ook met het eten van roti, pita, shoarma, en al die heerlijke gerchten die je wel hebt omarnd. En met het kopiëren van veel gebruiken uit andere culturen. Dan ben je tenminste consequent in je starheid.


Wat een mooi stuk. Eentje om te onthouden en door te geven.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 21:35

Jeetje, dit is heel erg hard gegaan zeg :oo

Mooi om te zien dat er toch wel heel erg veel mensen zijn die geen enkele moeite hebben met roetveegpieten als oplossing, de vele mensen die het racistische verband zien dat wordt gelegd door bijvoorbeeld KOZP.

Ik vertelde mijn buurvrouw wat ik had gedaan met dit topic, ik kan zeggen, ze werd er heel erg blij van. Net als ik overigens...

Iets minder van een aantal andere dingen;

Mensen die vinden dat anderen net zo moeten denken en/of zijn als zij zelf, die zullen er helaas altijd blijven. Maar in mijn ogen is dat niet een manier om met mensen om te gaan. Enige vorm van empathie vind ik toch wel redelijk gewenst...

Waar ik ook niet goed bij kan, is dat een aantal mensen lijkt te denken dat door aandacht te schenken aan één onderwerp, elk andere eventueel gerelateerde onderwerp in het niets verdwijnt of verbannen word. Ik streef altijd naar én én... Ik ben echt heel erg op zoek naar een goede argumentatie waarom wanneer we aandacht geven aan deze discussie en alles er omheen, een ander 'probleem' (of beter gezegd uitdaging) geen aandacht meer kan/mag ontvangen?

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 21:49

Ik heb een simpele stelregel in het leven. Als wij in de maatschappij iets doen waardoor mensen zich gekwetst voelen, moeten we kijken hoe het anders kan. Jezelf nog verder ingraven aan beide kanten brengt echt nooit een oplossing. Er zijn veel "tradities" die we hebben bijgesteld. De enorme boosheid in deze discussie blijft mij verbazen.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 22:03

Het zal wel aan mijn vriendengroep liggen, maar de "donkere mensen" die ik ken,zijn pro zwarte piet :')

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 22:05

astridastrid schreef:
Ik heb een simpele stelregel in het leven. Als wij in de maatschappij iets doen waardoor mensen zich gekwetst voelen, moeten we kijken hoe het anders kan. Jezelf nog verder ingraven aan beide kanten brengt echt nooit een oplossing. Er zijn veel "tradities" die we hebben bijgesteld. De enorme boosheid in deze discussie blijft mij verbazen.

Ik vind jou anders ook behoorlijk boos overkomen.

Je noemt allerlei voorbeelden van racisme die je meemaakt, maar dat gebeurt ook als er geen zwarte pietendiscussie zou zijn.

Ik snap een opmerking wel dat sommige zaken vergezocht zijn. Zoals de gouden koets die er nu bij gesleept wordt en terminologie met woorden die niet meer gebruikt mogen worden (en anderen juist wel).

De discussie wordt zo enorm groot dat ik me echt afvraag waar het nou echt om gaat. In grote steden hebben alle pieten vrolijke kleuren. Bij de landelijke intocht waren het roetpieten. Waarom neemt de discussie dan niet af? Er is toch een punt waarom je je doel bereikt en tevreden mag zijn?

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 22:18

Cer, ik vraag me dan af: wat maakt het eigenlijk nog uit wat de verre geschiedenis is? Zwarte piet wordt nu, de afgelopen jaren, expliciet gebruikt voor racisme. Mensen die zich tegen zwarte piet uitspreken op tv of op twitter (en zeker als ze niet wit, vrouw of lhbt zijn) krijgen een vloed aan bedreigingen en haat over zich heen. Wat zwarte piet ook was in het verleden, in het redelijk recente nu is het een opeenstapeling van geweld en haat. Waarom is dat niet genoeg is om je ergens van te distantieren? En wanneer zou je je er wel distantieren? Hoe racistisch zou het moeten zijn voor je wel wat zou veranderen?

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 22:29

Ik vind die gouden koets beslist ingewikkeld.

Het ding is een pronkstuk, bedoeld om te laten zien "hoe we willen zijn".
Nou, de toenmalige idealen van de stadsadel van Amsterdam zijn de mijne niet.

...maar overschilderen is ook weer zo wat - het ding ten eeuwige dage in de stalhouderij laten staan...? Daar vind ik de rest van het pronkstuk dan weer te mooi voor.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 22:39

Laten we even voorop stellen dat ik niet tegen verandering ben...

overigens, dit is de tweede (of misschien derde?) keer dat iemand in dit topic iets over mij beweert (of lijkt te beweren, correct me if im wrong) wat ik heel niet geschreven heb....
dat is ook wel een beetje wat me stoort in een gesprek als dit...

Ik probeer simpelweg me te verdiepen in de achtergrond, en dan distantieer ik me niet? of hoe werkt dat, dat soort aannames..

buiten dat, als mensen iets zeggen over de geschiedenis van, in dit geval, sinterklaas en zwarte piet, en daar beweringen over doen, dan vind ik het niet gek dat ik me een beetje inlees over die geschiedenis.. of probeer in te lezen (ik kan alle bronnen ook niet checken) .. en ik ben oprecht benieuwd hoe de link met racisme en slavernij gelegd wordt. Noem het te nieuwsgierig, of teveel interesse, whatever, maar naar mijn idee is het een neutrale achtergrond vraag..

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 22:52

Wat gewoon steeds naar voren komt, ben je tegen zwarte piet dan krijg je een aai over je bol en ben je goed bezig. Ben je voor zwarte piet wordt er aan alle kanten opgedrongen waarom je toch echt tegen moet zijn. Neemt niet weg dat andersom dat niet gwbeurd, maar ik vind dit in dit topic toch wel erg naar boven drijven steeds weer...
Laat ieder dat voor zich bepalen en accepteer ieders mening, doe waar je je goed bij voelt en leef en laat leven

Wat steeds naar voren komt is dat de meesten an sich niks tegen de verandering hebben, maar wel de manier waarop het door gedrukt wordt

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:01

Citaat:
Ik vind jou anders ook behoorlijk boos overkomen.

Je noemt allerlei voorbeelden van racisme die je meemaakt, maar dat gebeurt ook als er geen zwarte pietendiscussie zou zijn.

Ik snap een opmerking wel dat sommige zaken vergezocht zijn. Zoals de gouden koets die er nu bij gesleept wordt en terminologie met woorden die niet meer gebruikt mogen worden (en anderen juist wel).


Racisme gebeurt ook als er geen discussie is over blackface, dat is de nuchtere waarheid.
De discussie heeft als doel om racisme, of als het om Zwarte Piet gaat: de racistische aspecten af te schaffen.
(Ik vind Sint Nicolaas geen racistisch feest, maar dat rond 1850 blackface er in gezet is, zo rond de afschaffing van de slavernij, dat aspect moest er maar als de wiedeweerga uit.)

En tja - wat is 'vergezocht'...?
Wie gewoon niets afweet van de geschiedenis etc van de slavernij, van de cultuur van mensen die tot slaaf gemaakt werden - valt van de ene verbazing in de andere. "Wat heeft dit er nu dan toch weer mee te maken..?!"

Wat ik dan weer vergezocht vind, is een citaat van feestboek, over "dat de buitenlanders het overnemen. Rotterdam heeft al een Marokkaanse burgemeester...!"
Aboutaleb weet van niets, die is gewoon Nederlands, zij het zoals zoveel Nederlanders in het buitenland geboren.
Maar kennelijk denken/voelen een x aantal mensen dit zo.
(Op zich iets om goed over na te denken etc - en tegelijk is het ook klinkklare onzin.)

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:09

Cer, dit onderwerp is verre van nieuw, je hebt het ongetwijfeld al eerder meegekregen. (En zo niet... dan is er nog een heleboel te lezen en te zien, maar verdiep je er dan echt in.)

Maar ik kan er niet zoveel geduld meer mee hebben. Dat overduidelijke, agressieve racisme dat nu vrijwel onbedekt is, krijgt een belachelijk groot platform van mensen die volkomen bereid zijn om steeds weer van 0 willen beginnen.
Die vlieger gaat wat mij betreft niet meer op. Er is niet meer een soort van onschuldig neutraal midden waar alle meningen gelijk zijn en waar een mooi compromis te vinden is. Er zijn dreigementen en geweld, heel openlijk, en geen standpunt is ook een standpunt.

(Het gaat er trouwens ook niet om of je voor of tegen verandering bent, maar of je voor of tegen racisme bent. Als je er tegen bent, ontneem racisme dan hun platform en hun invloed, maak dat ze zich alleen voelen in hun belachelijke protesten, en geef hun racistische geweld niet meer de schijn van 'traditie' en zelfs niet meer de schijn van 'neutrale achtergrondvragen.')

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:12

Iemand deze al gezien? Heel heftig:
https://axed.nl/meisje-zwarte-piet-word ... -reageert/
Dan schaam ik me echt wel als "lichte Nederlander" want dit is echt ronduit walgelijk.

Tot een jaar of 2 geleden zag ik het probleem niet zo van zwarte piet. Nu ben ik wat ouder, ben me gaan inlezen en begrijp waarom mensen zich gekwetst voelen. Ik merk ook dat het vooral de generatie van mijn ouders (leeftijd 50-55) zich vastklampt aan deze "traditie" en dat vooral de wat hoger opgeleide jongeren in mijn omgeving liever de roetveegpiet zien. Gelukkig :j

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:13

_San87_ schreef:
moonfish13 schreef:
Asciogamamo: Ik voel me weldegelijk gediscrimideerd.
Enige is dat ik het zonde van mijn energie vind om te drammen om iets wat ik toch niet kan veranderen.
Met daten ben ik bijvoorbeeld geregeld de banketstaaf geweest om afgeschreven worden door mijn medische situatie, terwijl deze niet onmogelijk is.
Ik moet vooral leven op 30% van wat meeste mensen kunnen, ik kan lopen, rennen, alles, maar korter en de rekening de dagen erna is onbekend.
Maar ik kan niet werken, en dat is voor veel mannen toch echt belangrijk blijkbaar.
Heb ik daar keihard om gejankt soms? JA!
Volmondig ja!
Maar wat schiet ik er mee op om te gaan protesteren? Niks.
Ik bedenk dan maar dat ze een heel lief meisje laten schieten wat alle tijd heeft om als hij vrij is er voor hem te zijn.
Dat ik niet wakker lig van een lege rol pleepapier en ik niet val over eigenaardigheden of onhandige banen waar de gemiddelde vrouw iemand op afschrijft.
Hun verlies niet de mijne, en ja ik zal er heus nog wel eens flink verdriet van gaan hebben als iemand mij niet wil omdat ik niet topfit ben.
Maar ik ga niet demonstreren en gebruik mijn energie voor de mensen om me heen die wel van mij houden zoals ik ben.
En mijn mening, dat zouden de anti zwarte piet mensen ook moeten doen.

Overigens vind ik dat dit prima in de discussie hier past, je zou bijna zeggen waarom maken donkere mensen hier heisa om, terwijl er zoveel meer is wat niet fair is.
Klinkt even heel, heel zwart-wit, maar jullie snappen vast wat ik zeg. :)
En ja ik heb alles wat hier staat gelezen, maar ik blijf bij mijn gevoel dat ik niet tegen zwarte piet ben en de mix zwarte pieten en roetveegpietjes een compromis vind.

Ik vind het heel vervelend voor je, dat mensen je geen kans geven. Maar wat jij aanhaalt is echt heel wat anders dan discriminatie op basis van racisme. En ook gewoon niet vergelijkbaar.

Sorry ik vind het prima vergelijkbaar: beiden voel je je niet goed bij.
Maar kennelijk moet ik voorouders als slaaf hebben om recht van spreken te hebben.
Ik krijg verwijten dat ik niet weet hoe het is, terwijl ik ook genoeg heb wat niet leuk is.
Discrimineren op handicap o.a.
Maar hee dat telt niet ik heb geen slaven als voorouder.
Bij deze: ik vind het overkil aan aandacht om niks, om iets waar het gros geen moeite mee heeft.
Dat iemand van slag raakt om een kind! wat je zwarte piet noemt, vind ik ook best behoooorlijk ongezond.
Leg ze dan speels uit dat je niet zwarte piet bent en er ook mensen zijn met kleur die dat niet zijn.
Geef er een educatief tintje aan en klaar als ze oud genoeg zijn.
Blij toe dat ik makkelijker omga met mijn dingen, ik denk ook wel dat we het veel te goed hebben als we ons om dit soort zaken druk maken.
Maar dat is niet iedereen met me eens en dat hoeft ook niet.
Kijk verdorie eens hoe onwijs veel politie er nodig is op straat rond een intocht: compleet gestoord vind ik het.
Beide partijen die actief demonstreren waar het niet gepast is of met eieren gooien zijn imo gewoon heel fout bezig.

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:15

Marie111 schreef:
Andere donkere mensen hadden ze nog nooit gezien, maar er alleen over gelezen in "De negerhut van Oom Tom".

Maar toen een van mijn dochters een nieuw kindje in de klas kreeg dat helemaal uit Suriname kwam (en dag was toen nog best uitzonderlijk), vertelde ze thuis dat ze een zwart pietje in de klas hadden gekregen, maar dat dat meisje begon te huilen als je dat tegen haar zei.


En dit is waar het hele probleem vandaan komt. Niet van zwarte Piet, maar door opvoeding.

Als de ouders van die kinderen hun kids hadden verteld dat het niet oké is om dat meisje zo aan te spreken, dat ze hun excuses moeten aanbieden en het nooit meer moeten doen, dan was het voor dat meisje al heel anders geweest.

In plaats daarvan willen ze zwarte piet verbieden, alsof daardoor racisme verdwijnt..

Ga het dialoog aan, leer kinderen dat er op deze aardbol verschillende mensen leven, die er verschillend uit zien en verschillende gewoontes, tradities en geloven hebben. Leer ze wat goede omgangs normen en waarden zijn en dat sommige dingen kwetsend kunnen zijn.

Daarmee bereikt je een stuk meer dan op de intocht van Sinterklaas 'zwarte piet is racisme' te schreeuwen.

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:18

Janneke2 schreef:
Racisme gebeurt ook als er geen discussie is over blackface, dat is de nuchtere waarheid.
De discussie heeft als doel om racisme, of als het om Zwarte Piet gaat: de racistische aspecten af te schaffen.
(Ik vind Sint Nicolaas geen racistisch feest, maar dat rond 1850 blackface er in gezet is, zo rond de afschaffing van de slavernij, dat aspect moest er maar als de wiedeweerga uit.)

Maar bij de landelijke intocht waren er geen zwarte pieten meer. Dan is toch dat doel bereikt? De andere locaties volgen vanzelf wel.

Of wil je het bij de wet verboden hebben?

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:20

...blackface zwarte Piet bij het grofvuil en en Sint wordt netjes Turks met ravenzwarte Ravenpieten -
dat is een stap in de richting van racisme beëindigen.

Een wettelijk verbod op racisme bestaat sinds jaar en dag (al waren wij laat met het afschaffen van de slavernij).
(In hoeverre het een dode letter is, is vers 2...)

Roetveegpieten vind ik in principe prima: 'zwart als roet, want hij komt door de schoorsteen'.

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:42

LadyMadonna schreef:
girlyggirl schreef:
Euhhh heb je de filmpjes van een intocht op curacao wel eens bekeken? Zie daar toch weinig zwarte mensen die het vervelend vinden om zwarte piet te zijn.

Janine is toch niet verantwoordelijk voor wat haar buurvrouw haar verteld?


Wel als je dat blijkbaar klakkeloos aanneemt

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 00:21

Ik wil toch nog even terugkomen op de discussie blank versus wit. Het Nederlandse woord blank stamt van het Franse woord blanc, dat wit betekent. Blank en wit zijn dus synoniemen en het is nogal belachelijk om aan het ene woord een andere betekenis te verbinden dan aan het andere woord.

Op zich is er niet zoveel op tegen om blank door wit te vervangen, het zijn beide Nederlandse woorden en synoniemen van elkaar. Alleen het woord wit in de betekenis van huidskleur is een anglicisme en komt van het Engelse woord white. Dat is namelijk de Engelse aanduiding voor het Nederlandse blank. En daar komt de achtergrond van het gebruik ook vandaan, uit de Amerikaanse tegenstelling tussen blank en zwart. Alleen is de VS een land waar segregatie nog niet zolang afgeschaft is, waar racisme veel sterker speelt en veel verder gaat. Het is een land volgens het angelsaksische model, waarbij het wij tegen jullie is en gebaseerd is op win-lose en dat totaal gepolariseerd is. Het is echt giftig om die strijd naar Nederland proberen te halen, waar we echt een veel minder racistische samenleving hebben, waar we vanuit het rijnlands model gewend zijn om voor win-win en een consensus te gaan. Door die Amerikaanse strijd naar Nederland te halen, haal je alleen maar meer polarisatie naar Nederland en versterk je het racisme, alleen maar om het eigen gelijk, dat er zoveel racisme is, te bewijzen. En dat maakt het gebruik van het woord wit ipv blank of zwarte piet als blackface benoemen zo fout en giftig. Het is enkel bedoeld om de tegenstellingen te versterken en niet om die te verkleinen.

Loretta
Berichten: 8759
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 07:28

Er zijn zoveel serieuze problemen in de maatschappij dat het belachelijk is om een discussie te houden over de kleur van zwarte Piet. Sinterklaas is een kinderfeest maar het zijn voornamelijk volwassenen die zich kinderachtig gedragen. Voordat ik nu te horen krijg dat ik racisme zou ontkennen. Stel je als tegenstander van zwarte Piet nu eens de vraag of het alledaags racisme nu zal verdwijnen als zwarte piet verdwenen is?

Dat hele geruzie over zwarte piet gaat echt helemaal nergens meer over.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 07:59

moonfish13 schreef:
Sorry ik vind het prima vergelijkbaar: beiden voel je je niet goed bij.
Maar kennelijk moet ik voorouders als slaaf hebben om recht van spreken te hebben.
Ik krijg verwijten dat ik niet weet hoe het is, terwijl ik ook genoeg heb wat niet leuk is.
Discrimineren op handicap o.a.
Maar hee dat telt niet ik heb geen slaven als voorouder.
Bij deze: ik vind het overkil aan aandacht om niks, om iets waar het gros geen moeite mee heeft.
Dat iemand van slag raakt om een kind! wat je zwarte piet noemt, vind ik ook best behoooorlijk ongezond.
Leg ze dan speels uit dat je niet zwarte piet bent en er ook mensen zijn met kleur die dat niet zijn.
Geef er een educatief tintje aan en klaar als ze oud genoeg zijn.
Blij toe dat ik makkelijker omga met mijn dingen, ik denk ook wel dat we het veel te goed hebben als we ons om dit soort zaken druk maken.
Maar dat is niet iedereen met me eens en dat hoeft ook niet.
Kijk verdorie eens hoe onwijs veel politie er nodig is op straat rond een intocht: compleet gestoord vind ik het.
Beide partijen die actief demonstreren waar het niet gepast is of met eieren gooien zijn imo gewoon heel fout bezig.

Tuurlijk voel je je er niet goed bij. Tuurlijk is het niet leuk. Maar dat een persoon geen relatie met je wil om je handicap is geen discriminatie. En al helemaal geen discriminatie met racistische grondslag. Sorry.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 08:27

Het zwarte piet bashen draagt er voor mij aan bij dat ik anders ben gaan kijken naar donkere medelanders (minder positief dus). Had vroeger een Surinaams meisje in de klas en ze werd helemaal niet met zwarte piet vergeleken. In mijn kindertijd was zwarte piet nog clownesk gedecoreerd met dikke rode lippen, grote oorringen en een witte kraag; kortom, niet lijkend op gewone donkere mensen. Sinds ze zwarte piet zijn gaan downdressen lijken ze idd steeds meer op Surinamers. Roodharige kinderen roep je toch ook niet na als clown Bassie?

Voor mij was het sinterklaasfeest leuk in mijn kindertijd, zodra je niet meer gelooft wordt het al snel kinderachtig. Ik doe kerst ipv sint.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 08:28

_San87_ schreef:
moonfish13 schreef:
Sorry ik vind het prima vergelijkbaar: beiden voel je je niet goed bij.
Maar kennelijk moet ik voorouders als slaaf hebben om recht van spreken te hebben.
Ik krijg verwijten dat ik niet weet hoe het is, terwijl ik ook genoeg heb wat niet leuk is.
Discrimineren op handicap o.a.
Maar hee dat telt niet ik heb geen slaven als voorouder.
Bij deze: ik vind het overkil aan aandacht om niks, om iets waar het gros geen moeite mee heeft.
Dat iemand van slag raakt om een kind! wat je zwarte piet noemt, vind ik ook best behoooorlijk ongezond.
Leg ze dan speels uit dat je niet zwarte piet bent en er ook mensen zijn met kleur die dat niet zijn.
Geef er een educatief tintje aan en klaar als ze oud genoeg zijn.
Blij toe dat ik makkelijker omga met mijn dingen, ik denk ook wel dat we het veel te goed hebben als we ons om dit soort zaken druk maken.
Maar dat is niet iedereen met me eens en dat hoeft ook niet.
Kijk verdorie eens hoe onwijs veel politie er nodig is op straat rond een intocht: compleet gestoord vind ik het.
Beide partijen die actief demonstreren waar het niet gepast is of met eieren gooien zijn imo gewoon heel fout bezig.

Tuurlijk voel je je er niet goed bij. Tuurlijk is het niet leuk. Maar dat een persoon geen relatie met je wil om je handicap is geen discriminatie. En al helemaal geen discriminatie met racistische grondslag. Sorry.

Dit topic gaat over racisme.
Jij hebt t over discriminatie. ;)

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 08:29

elnienjo schreef:
Het zwarte piet bashen draagt er voor mij aan bij dat ik anders ben gaan kijken naar donkere medelanders (minder positief dus). Had vroeger een Surinaams meisje in de klas en ze werd helemaal niet met zwarte piet vergeleken. In mijn kindertijd was zwarte piet nog clownesk gedecoreerd met dikke rode lippen, grote oorringen en een witte kraag; kortom, niet lijkend op gewone donkere mensen. Sinds ze zwarte piet zijn gaan downdressen lijken ze idd steeds meer op Surinamers. Roodharige kinderen roep je toch ook niet na als clown Bassie?

Voor mij was het sinterklaasfeest leuk in mijn kindertijd, zodra je niet meer gelooft wordt het al snel kinderachtig. Ik doe kerst ipv sint.

Jij hebt geen idee hoeveel er gepest wordt en op basis waarvan!
(En dan heb ik t alleen nog maar over kinderen. ;) )

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 08:30

@Shadow0: bedankt voor je antwoord. Imo precies wat er mis is in dit verhaal :j

@Liesje1611: dat filmpje is hier al voorbij gekomen.

Wat me stoort aan dat filmpje is dat het
1. niet bewezen is dat er uberhaupt iets gezegd is
2. het in deze blijkbaar volkomen normaal is om iemand publiekelijk aan de schandpaal te nagelen. Iemand die niet zelf de publiciteit op zoekt. Als ik die mevrouw zou zijn, en de uitspraak niet gedaan heb, zou ik degene die dat filmpje gemaakt heeft en op internet geplaatst heeft, eens een proces aandoen.
3. onschuldig tot het tegendeel bewezen is gaat blijkbaar ook maar zo ver...

En dan vraag ik me af, als een kind over een ander kind zegt 'er zit een zwart pietje bij me in de klas' omdat ze geen ander referentiekader heeft, hóe discriminerend is zo'n kind dan? Of is dat de foute lading die volwassenen eraan geven? Willen volwassenen graag een probleem maken? moeten we ons schamen voor zaken die misschien niet zo voor te schamen zijn?
Mag een kind over een dikke witte man met een baard zeggen "kijk mama, de kerstman".. De lading die het kind aan de vergelijking geeft is, denk ik, het zelfde? Of zie ik dat verkeerd?