Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
_djoeke_ schreef:_San87_ schreef:Op zich snap ik de klacht wel.
Je zou verwachten dat een gemeente inventariseert op welke plekken er behoefte is aan een laadpaal (wat een kaklelijke dingen, trouwens :o ) en waar zo'n paal (nog) niet logisch is omdat er (nog) geen electrische auto's zijn.
Zelf zou ik ook niet zo blij zijn wanneer een van de weinige parkeerplekken omgevormd wordt naar laadpunt/parkeerplek voor enkel electrische auto's. Vooral wanneer er in de hele wijk geen electrische auto te bekennen is en de plek leeg blijft.
Een drama ervan maken, is dan ook weer niet nodig.
Maar het is ook zo dat mensen nog niet overstappen naar elektrisch rijden omdat er nog te weinig laadpalen zijn. Wat betreft zou je verwachten dat de overheid de infrastructuur uitbreidt om elektrisch rijden te stimuleren.
Verder is het ook zo dat m.n. Mensen met een auto met een kleine actieradius niet alleen bij hun huis laden, maar ook om weer elektrisch terug te kunnen. Wij hebben zon auto, die kan op benzine verder als de accu leeg is, maar elektrisch zou veel beter zijn, zeker gezien het stikstofverhaal dat nu speelt. En ik kom voor mijn werk op heel veel plaatsen (ook in de wijken die TO beschrijft) waar ik zou willen laden maar waar nog geen laadpalen zijn.
SinneJ schreef:_San87_ schreef:Is ook wat voor te zeggen. Ik vind t wel zonde van de parkeerplek die nu waarschijnlijk onbenut blijft.
Ik denk dat electrisch rijden nog te duur is voor de meeste mensen.
Ik denk dat veel mensen geen elektrische wagen kopen omdat er de infrastructuur nog niet voor is. Het is een kip en ei verhaal; zonder laadpalen koopt er niemand elektrische wagens en zonder elektrische wagens vindt niemand het noodzakelijk om laadpalen te zetten. Op een bepaald moment zal de gemeente (of overheid in het algemeen) duurzaamheid op verschillende manieren moeten stimuleren, want mensen denken niet aan het totaalplaatje (zonder oordeel, dat is gewoon menselijk). Mensen dekken ikke vind dit lastig en ikke zie geen reden, dus het heeft geen reden.
Avalanche81 schreef:Die prijs is zeer discutabel. Een oude auto is duur in wegenbelasting en onderhoud....... een elektrische auto niet. Het is ook maar wat voor keuze je zelf maakt.
NatasjavE schreef:Tja wees blij dat jullie nu al twee laadpalen hebben. Hier in onze “Tesla” wijk geen een. En die kwam er ook niet dus ik kon geen Elektrische wagen kiezen.
Over een paar jaar zullen we wel het commentaar horen uit de deze wijken waarom er alleen voldoende laadpalen in dr rijkere wijken staan.
IMANDRA schreef:NatasjavE schreef:Tja wees blij dat jullie nu al twee laadpalen hebben.
Over een paar jaar horen we namelijk het commentaar uit de deze wijken waarom er alleen voldoende laadpalen in dr rijkere wijken staan.Daar opent Karuna tegen die tijd nog wel een topic voor
SinneJ schreef:_San87_ schreef:
Voor veel mensen maakt in een klap 20000 euro neerleggen wel veel verschil tegenover die andere kosten die gespreid zijn.
En gratis in de wegenbelasting is leuk, maar voor hoe lang nog.
Tegenwoordig heb je wel veel afbetalingsplannen, maar ik snap je punt wel. Het is gewoon zo dat hier en daar 2 plaatsen nodig zijn om het te stimuleren voor zij die het alvast kunnen betalen. Uiteraard moet het niet meteen de hele straat zijn :+
8nnemiek schreef:_San87_ schreef:Voor veel mensen maakt in een klap 20000 euro neerleggen wel veel verschil tegenover die andere kosten die gespreid zijn.
En gratis in de wegenbelasting is leuk, maar voor hoe lang nog.
Beetje overdreven :+
Er zijn zat tweedehands auto’s.
Wij zijn momenteel aan het twijfelen om onze oude auto (260.000 op de teller) in te ruilen tegen een elektrische met 50.000 op de teller.. we moeten dan 3000 tot 4000 bijbetalen.. dus dat valt enorm mee.
Cer schreef:Wel grappig om te lezen dat mensen 4000 euro niet veel geld vinden :') dat is ook een kwestie van referentiekader..
En een auto van 23.000 euro vind ik best een hoop geld :j
Bij ons staan er ook twee laadpalen. De autos worden echt niet weggehaald als ze vol zijn, dus het zijn prive plekken :j In een straat die parkeerkrapte kent is dat best een dingetje, ik kan me daar wat bij voorstellen..
Buiten dat, is het nou echt zo'n raar verhaal als mensen die slecht ter been zijn, graag een autotje in de buurt willen kunnen parkeren? Ik vind dat daar best wel veel asociale reacties op geplaatst worden, als ik eerlijk ben...
SinneJ schreef:Hebben jullie ook al overwogen dat er gewoon te weinig parkeerplaatsen zijn wanneer iedereen een eigen wagen heeft? Hierboven wordt er gezegd 115 medewerkers en 102 plaatsen. Ervanuitgaande dat de buitendienst en het aantal mensen dat er niet is ongeveer gelijk is, zijn dat 13 plaatsen te weinig. Misschien wat meer.
Zijn er op 115 mensen dan echt geen 20 die met de fiets gaan/ trein gaan/ auto delen? Ik weet dat niet al die opties overal mogelijk zijn, maar het feit wij hier in dit topic steeds vertrekken van het idee iedereen moet een eigen toettoet voor eigen deur hebben is niet realistisch naar de toekomst toe. We moeten naar minder, niet naar meer.
8nnemiek schreef:Cer schreef:Wel grappig om te lezen dat mensen 4000 euro niet veel geld vinden :') dat is ook een kwestie van referentiekader..
Het ging erom dat er werd gezegd dat elektrische auto’s alleen voor de rijken zijn.. Maar iemand met 4000 euro spaargeld noem ik niet rijk. Dat is iemand met een klein loontje die goed gespaard heeft..
8nnemiek schreef:_San87_ schreef:Ik denk dat het wel realistisch is om te zeggen dat elektrische auto aanschaffen (veel) duurder is ten opzichte van een benzine/dieselauto.
Klopt, de aanschaf is duurder (al valt dat ook mee hoor, als ik een fiat 500 uit 2013 wil kopen dan kost die net zoveel als een elektrische renault zoe uit 2013. Dus de prijzen zijn vergelijkbaar. Ook bij nieuwe auto’s.), maar ná die aanschaf is een elektrische auto een stuk goedkoper in stroom/brandstof en in onderhoud. Je hebt het er snel uit.
8nnemiek schreef:Klopt hoor San, ik snap ook zeker dat het veel geld is voor sommige mensen :j
Maar ik denk wel dat de prijzen best snel zullen zakken de komende jaren.
SinneJ schreef:https://www.ad.nl/auto/oude-auto-s-zijn ... oogle.com/
"Vervoersdeskundige Jan Anne Annema van de TU Delft berekende op verzoek van deze krant de uitstoot van auto’s van 15 jaar en ouder. Bij de personenauto’s is 35 procent van de stikstofuitstoot en liefst 50 procent van het fijnstof afkomstig van auto’s met bouwjaar 2004 of ouder, zowel met benzine- als dieselmotoren. ,,Terwijl de oude bakjes maar 17 procent van het wagenpark uitmaken.’’ Bij de bestelbusjes, veelal diesels, is het niet veel anders. De oude exemplaren veroorzaken 20 procent van de stikstofuitstoot en 50 procent van het fijnstof van alle bestelbusjes."
Alternatieven zijn hetzelfde voor rijk en arm: auto delen, fiets, openbaar vervoer... en ik begrijp dat dat lastiger is dan een eigen wagen hoor, dus ik zeg ook niet zomaar 'oh de armen moeten maar met de fiets', maar het is wel echt luxe dat we het normaal vinden dat iedereen een EIGEN wagen moet hebben. Per gezin vaak meer dan 2 wagens.
Cer schreef:SinneJ schreef:https://www.ad.nl/auto/oude-auto-s-zijn ... oogle.com/
"Vervoersdeskundige Jan Anne Annema van de TU Delft berekende op verzoek van deze krant de uitstoot van auto’s van 15 jaar en ouder. Bij de personenauto’s is 35 procent van de stikstofuitstoot en liefst 50 procent van het fijnstof afkomstig van auto’s met bouwjaar 2004 of ouder, zowel met benzine- als dieselmotoren. ,,Terwijl de oude bakjes maar 17 procent van het wagenpark uitmaken.’’ Bij de bestelbusjes, veelal diesels, is het niet veel anders. De oude exemplaren veroorzaken 20 procent van de stikstofuitstoot en 50 procent van het fijnstof van alle bestelbusjes."
Maar dan geef je eigenlijk dus al antwoord... De oude bakjes zijn maar (!) 17% van het wagenpark, dus dan is het de vraag wie die autos hebben...
Zoveel van die hele oude bakjes zijn er dus blijkbaar niet meer...Citaat:Alternatieven zijn hetzelfde voor rijk en arm: auto delen, fiets, openbaar vervoer... en ik begrijp dat dat lastiger is dan een eigen wagen hoor, dus ik zeg ook niet zomaar 'oh de armen moeten maar met de fiets', maar het is wel echt luxe dat we het normaal vinden dat iedereen een EIGEN wagen moet hebben. Per gezin vaak meer dan 2 wagens.
Ja die per gezin vaak meer dan twee dat zijn dan toch echt de rijkeren vermoed ik zomaar :+
Moeten de armen hun enige auto opgeven zodat rijkeren er 2 of meer kunnen hebben?
Het staat er wat flauw maar zo bedoel ik het niet..
Cer schreef:Je hoort bij een minderheidsgroepering :P
SinneJ schreef:_San87_ schreef:
Hoor ik toch nog ergens bij.
Ik snap alle bezwaren tegen oudere auto's wel, ook vanuit milieu-aspecten. Maar het is voor mij heel simpel. Heb ik echt echt echt een auto nodig? Ja. Kan ik een nieuwe auto betalen? Nee. Wil ik een nieuwe auto betalen? Nee. Is een jonge occasion een optie? Nee. Is een oudere occasion een optie? Ja.
Was het antwoord op de jong occasion vraag een ja geweest, dan was ik daar wel voor gegaan. Helaas heb ik niet veel geld en wil ik ook wel graag kunnen eten en mijn dieren onderhouden :). En ik denk dat heel veel mensen net als ik redeneren. En kun je ze dat kwalijk nemen?
Helemaal niet! Dat probeer ik dus ook uitdrukkelijk niet te doen :+ maar iedereen weet dat het huidige model niet realistisch is, dus we zullen toch traag maar zeker naar een andere aanpak over moeten. En gelukkig is dat een meerderjarenplan, dus jij kan rustig je diesel oprijden en ik ben de laatste om je te veroordelen!
Popstra schreef:Iedereen moet lekker zelf weten waar die in rijd.
Men moet zich eens niet zo gek laten maken door de stikstof onzin en wat al niet meer. Die elektrische autos zijn ook niet heilig. Er moet nog altijd stroom voor opgewekt worden en die batterijen zijn zo vervuilend als de pest wanneer deze de langste tijd gehad hebben.
En ja, ik zet mijn benzine auto gewoon op een parkeer plek met laadpaal als ik boodschappen ga doen. Laden doe je maar lekker thuis voor je eigen deur als je zo nodig elektrisch wil
LadyMadonna schreef:Ik denk dat het probleem niet eens wel of niet electrisch is, maar gewoon dat we teveel auto’s hebben.
Ik woon zelf in buitengebied dus kan op eigen erf parkeren (en wij hebben maar 1 auto), maar als ik hier kijk naar jaren 30 wijken waar gezinnen met 18+ kinderen wonen... die hebben soms 5 auto’s per gezin, en tja, dat past niet..
Popstra schreef:_San87_ schreef:
Lekker asociale instelling. Zet jij ook je auto op een invalidenparkeerplek omdat t beter uitkomt?
Nee en dat vind ik ook totaal niet te vergelijken.
En vind jij mij maar lekker asociaal hoor. Blijf het toch doen als het parkeer terrein weer stampensvol staat bij de supermarkt
beatje schreef:Bij ons zie je ook steeds meer laadpalen,bij alle supermarkten,zelfs bij een restaurant hier in de buurt.Bij 1 supermarkt word de laadpaal ook echt geregeld gebruik.Daar zijn trouwens ook laadpunten voor elektrische fietsen.
Het is wel zo dat er met al die speciale plekken steeds minder plek is voor andere mensen,en er zijn massa's mensen die net niet slecht genoeg zijn voor een invalidekaart maar wel slecht lopen.De plekken voor ouders met kind vind ik gewoon te idioot,toen ik jong was en kinderen had waren die er niet ,ik heb die ook nog nooit gemist en als er geen plek is zet ik mijn auto daar dus gerust op.
Hilary schreef:_San87_ schreef:
Zijn er serieus plekken voor ouders met kind? Die heb ik nog nooit gezien :=.
Ja, bijvoorbeeld bij Ikea Utrecht. De plekken zijn breder, zodat je makkelijker je deur ver open kunt doen om kinders in en uit te laden.
Keet schreef:_San87_ schreef:
Zijn er serieus plekken voor ouders met kind? Die heb ik nog nooit gezien :=.
Ja :) heerlijk. Net iets bredere plekken waar je je kind normaal in het zitje kan zetten zonder tegen de buurauto te komen met de autodeur :)
Ik ben wel eens zo krap ingeparkeerd geweest op een normale plek dat ik de auto eerst uit het vak heb moeten halen en daarna mijn kind er pas in heb kunnen zetten. Anders was het gewoon echt niet te doen :n
Gebruikers op dit forum: Alexandra309, Esplen, huppelz, Janneke2, Maaaarije, Mars, Raineri, sasja0705 en 34 bezoekers