steun onze boeren

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 21:14

LadyMadonna schreef:
No offence, maar als ik met de trein wil (ff snel gekeken) ben ik al 17 uur onderweg om in wenen te komen, en dan moet ik daarna nog verder.
Ben ik met de auto sneller...


Daarom zeg ik; treinverbindingen verbeteren. Met een fatsoenlijke treinverbinding gaat het echt sneller dan 17u. Wenen is maar 1000km oid. Zuid Frankrijk gaat veel sneller.

[o]


verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 21:39

Als ze nu vanuit bv utrecht naar elke hoofdstad in Europa een rechtstreekse verbinding maken. En dan vanuit elke andere Europese hoofdstad ook naar elke Europese hoofdstad. En daarop allemaal supersnelle treinen laten rijden. Dan ben je zo overal met de trein.
En idd, TGV gaat 200km/h, dan ben je er zo. Dat haal je niet (legaal) met je auto, en geen files, niet inchecken, niet wachten op bagage, ‘snachts met de trein zodat je een hele nacht kan slapen en reistijd geen verloren tijd is. Lijkt mij ideaal :+
Het is er alleen idd nog niet, en dus gaat iedereen vliegen. En iedereen kan dat, want het kost niks meer.

[o]

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 17:36

8nnemiek schreef:
Ik vind de straf niet te laag. Voor inbraak is het logisch dat ze een straf krijgen natuurlijk, maar voor een inbraak in je schuur als particulier komt de politie nog niet eens meer een kijkje nemen, laat staan dat ze de inbreker zoeken en celstraf geven.
Ben wel benieuwd wat de mensen kregen die de auto's hebben vernield. Zijn die ook gearresteerd?


Het is niet alleen inbraak :=

Intimidatie, bedreiging, dieren in gevaar brengen, inkomstenderving voor de boer, etc etc.

Voor alleen inbraak is het hoog ja, voor dat allemaal vind ik het matigjes. Maar ik ben geen rechter natuurlijk.

[o]

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 13:25

Dat een advocaat zijn cliënten verdedigt is idd normaal, en dat ie dan niet verder komt dan zulke argumenten geeft toch wel weer hoe het zit toch? :')

[o]


verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 13:42

De deuren waren afgesloten en dan dus niet zonder geweld te openen. Bovendien is inbreken in iemand persoonlijk eigendom altijd intimiderend en agressief.

En de dieren een dag onthouden van hun verzorger is niet bepaald het risico klein houden voor de dieren.

[o]

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 14:16

Hier in de buurt zijn ze ook bezig juval :( maar de buurtappgroepen zijn erg actief dus als ze gesignaleerd worden, grijpen ze ze zo denk ik := boeren onder elkaar is nu sterker dan ooit, en als er op een boerderij zoiets aan de hand is denk ik dat ze niet lang veilig zijn.
Politie zit ook in de appgroepen dus die zal er ook snel bij zijn.

[o]

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 14:25

Hier zijn het trouwens auto’s met buitenlands kenteken.
Snap niet waarom ze uit het buitenland komen, hebben ze daar geen boerderijen om te bezetten :? Niet dat ik het die boeren gun, maar ik snap echt niet waarom je 500km verderop gaat protesteren tegen dingen die in je eigen land ook aanwezig zijn :=

[o]

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 06:27

Tiepfoudt schreef:
Heel eerlijk gaat het er mij niet om wat "erger" is: werken voor een baas en eruit vliegen terwijl je een hypotheek moet betalen en een gezin hebt te onderhouden, kan net zo goed een persoonlijk drama zijn voor iemand.

Dank allemaal voor deze positieve wending van de discussie, waarin na soms felle en harde woorden toch wederzijds begrip naar voren komt :)


Als je bij een baas eruit vliegt heb je nog recht op transitievergoeding en een ww-uitkering. Boeren niet.


Blussem schreef:
Een boer kan anders ook prima in rijtjes huis gaan wonen of een huur huis. BTW ze hebben doorgaans echt niet slecht als ziet hoe hoog vermogend zijn. In vergelijking met omliggende landen hebben de boeren de duurste landbouwmachines en meest luxe huizen. Dat komt echt niet doordat ze zo slecht hebben.

Maar blijf bij mij punt, Nederland is te klein voor hoeveelheid boeren dat hier zitten. En we hoeven ook echt niet voor al die andere landen te produceren want nu gebeurt.
Beter vee en landbouw spreiden over de EU.


Moet je wel inkomen hebben om dat huurhuis te betalen. Veel vermogen ja, zit allemaal in de grond en het bedrijf. Dat geld heb je pas als je het verkoopt. Ook niet trouwens, moet je eerst alle schuld mee afbetalen.
En wie wil in deze tijd je boerenbedrijf kopen...?

[o]

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 06:39

Mensen, vooral die uit de stad, hebben gewoon echt geen flauw idee hoe het boerenleven in elkaar zit.
Mijn mond valt elke keer weer open van verbazing als ik iemand uit de stad spreek over boeren.
Het staat zo ver van elkaar af... :n

[o]

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 07:06

Ik ken ook mensen uit de stad die eten alleen biologische eieren uit de supermarkt omdat alle andere eieren volgens hun van kippen zijn die nooit buiten komen en in kooien zitten.

Melk uit de fabriek is gewoon echt te dom. Dan mis je ook wat in je opvoeding hoor...
Ik had het ook eens met iemand over borstvoeding geven dat ik zei dat ik graag borstvoeding wilde geven. Omdat dat ik dat wel het natuurlijkste vond, omdat ik niet mn eigen melk weg wilde doen en koeien- of geitenmelk aan mijn kind wilde geven. En diegene trok een gezicht; huh, hoe dan geiten- of koeienmelk?? Tja, waar denk je dat poedermelk van gemaakt is dan.... Dat wist ze ook niet echt.

[o]

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:23

IMANDRA schreef:
Ik ben even benieuwd hoor, dus gooi mijn vraag even hierin:
Gezien de agrarische sector de grootste veroorzaker is van het stikstofprobleem in Nederland moet er dus wel iets veranderen. Zijn er in jullie optiek dingen die de regering kan doorvoeren waarmee het stikstofprobleem wel tegengegaan wordt maar de boeren niet helemaal krom gaan? Want lijkt me dat er sowieso iets moet gebeuren: die snelheden aanpassen op de snelweg is leuk en aardig maar dat gaf iirc maar 2% (of minder) verbetering.

iig de boeren compenseren voor de financiële schade.
Eerst groei stimuleren en vervolgens afstraffen is niet erg fair. De regering had deze problematiek al lang moeten zien aankomen en heeft fouten gemaakt in de beleidsvoering.
Lijkt mij dat degene die de fouten maakt ze ook weer oplost en ze niet over de schutting van de boeren gooit :)

[o]

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 06:21

IMANDRA schreef:
verootjoo schreef:
iig de boeren compenseren voor de financiële schade.
Eerst groei stimuleren en vervolgens afstraffen is niet erg fair. De regering had deze problematiek al lang moeten zien aankomen en heeft fouten gemaakt in de beleidsvoering.
Lijkt mij dat degene die de fouten maakt ze ook weer oplost en ze niet over de schutting van de boeren gooit :)


Maar met de boeren nu compenseren lossen we het stikstof probleem niet op. Of bedoel je compenseren als ze hun veestapel moeten verkleinen?


Ja financiële compensatie voor de financiele schade die ze moeten maken voor het wanbeleid de afgelopen jaren :) de oplossingen die nu aangedragen worden moeten de boeren weer zelf betalen, net zoals al die andere regels om boeren om zeep te helpen.

@Irmaz; Rabobank sprong in op de mogelijkheden die de continu veranderende wetgeving gaf.
Politiek heeft zeker bijgedragen aan de groei en niet tijdig problemen gesignaleerd.

[o]

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:29

Windbloem schreef:
juval schreef:
waarom geen genoegen nemen met 38% voor de uitstoot van de primaire sector? De sector die in de eerste levensbehoefte van de mensen voorziet, namelijk voedsel!



Ja dat las ik ook op spandoeken op tractors langs de A1. ‘Wij voeden u’. Ofzo.

Ik rij veel door Nederland en ik zie toch vooral heel veel lege weilanden. ‘s Zomers staan er koeien in. That’s it. Vaak niet eens ene randje veldbloemen voor de vogels en insecten. Gewoon leeg grasland.
Hoezo voedselproductie?

Zuivel, kaas en rundvlees. Dat is maar een klein stukje van ons voedselpalet. Steeds minder mensen eten dat dagelijks. Juist vlees (en zuivel in mindere mate) wordt al járen actief ontmoedigd door wetenschap en voedingscentra. Het is niet het meest noodzakelijke of gezonde voedsel. Én slecht voor het milieu!
Hebben de protestboeren dit allemaal gemist?

Is dat voedselproductie? Of die megastallen varkens waarvan 80% geëxporteerd wordt? Hebben de protestboeren trends gemist over minder vlees, meer groenten, minder milieuvervuiling?

Veel consumenten rijden om voor de landwinkel of bioboerderij die echte seizoensgroenten verkoopt en iets meer biedt dan kipfilet en broccoli uit de koeling. Tegen hoge prijzen. Ze draaien wel. Hebben de protestboeren dit gemist?

Mijn oom had 40 jaar geleden een melkveebedrijf. Toen was al duidelijk dat het geen toekomst had en de slimmeriken hebben toen al een camping, paardenpension en weet ik wat erbij gemaakt. Mijn oom is naar Canada gegaan. Zijn zoon heeft het niet overgenomen. Geen toekomst.

Dit is allemaal niets nieuws. Boeren die 30-20-10 jaar geleden zijn begonnen met boeren in de veehouderij zijn dat met de kop ik het zand gaan doen. Bewust naïef noem ik het. De wereld verandert, en dat is niet sinds gisteren. Ik vraag me echt af wat een veehouder gedacht heeft toen hij 10 jaar geleden de boerderij overnam. Het was toen al expliciet duidelijk dat het nergens heen zou gaan. En dan nu protesteren. Ik snap dat niet.

Ik koop toch ook geen huis op moerasgrond, wetende dat het water elk jaar hoger wordt.


Want broccolitelers, aardappeltelers, aardbeienkwekers en champignonkwekers zijn geen boeren :?

Ik weet overigens niet wat jij ‘veel’ consumenten noemt, maar de meesten gaan toch echt gewoon naar de supermarkt en slechts een handjevol naar de boerenwinkels zelf.

[o]

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 09:10

Kweekvlees vind ik ook wat bijzonder maar nepvlees wordt toch al heel veel verkocht?
Je moet het alleen een nepvlees noemen, dat klinkt zo raar :=

[o]

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 11:22

Cowboy55 schreef:
_Penotti schreef:
Ten koste van het milieu, we hebben gezien hoeveel stikstof we minderden toen de auto's niet reden en de vliegtuigen aan de grond stonden. En nu durven ze nog steeds met droge ogen te beweren dat het aan de boeren lag.....

Dierenwelzijn word niet beter als een land meer oppervlakte heeft.
Dat ligt aan de mentaliteit van de bewoners van dat land, en dan is welzijn hier hoger dan waar ook.

De consument moet inderdaad een goed stukje groente, fruit en vlees eten, uit Nederland dus!
Niet de volgespoten rommel uit Argentinië.



Zo’n stukje vlees uit een slachthuis dat tot de nok vol zit met Corona omdat de mensen die het werk ‘mogen’ doen ingevoerd worden uit het buitenland omdat wij het werk niet meer willen doen en en passant die mensen met 20 man in 4 slaapkamers zetten zodat we er nog wat aan verdienen? Dat goed stukje vlees?


Nee, dat is supermarktvlees. Vlees wat daar verwerkt wordt is doorgaans geen vlees wat in Nederland opgegroeid is. En de arbeidsomstandigheden in die fabrieken zijn idd om te huilen.

Echt Nederlands vlees koop je gewoon bij de slager of bij de boer.
Daar koop je vlees wat geslacht is en dezelfde dag in de winkel ligt. Onbewerkt vlees. Wat een slager zelf slacht, uitbeent, en in z’n winkel legt. Vlees waar smaak aan zit.

Vlees wat uit die fabrieken komt is vlees wat geslacht wordt, 10x ingevroren en ontdooid wordt, volgespoten met spul om het er enigszins vers uit te laten zien en komt dagen of weken en soms maanden na de slachtingsdatum aan in de supermarkt.

[o]

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 11:32

Cowboy55 schreef:
juval schreef:
DAt goede stukje vlees dat je rechtstreeks bij de boer koopt. of bij een kleinschalige slagerij! niet de kiloknallers uit de supermarkt.



Ah, dat stukje vlees. Dichtsbijzijnde winkel op 16,5 km enkele reis. Leuke rit met de Volvo.

Maar waarom produceren we dan troep met slagerijen die vol zitten met niet Nederlanders en die vervoerd worden door niet Nederlanders naar overal, terwijl wij dat zelf vooral niet moeten willen vreten?


Blijkbaar wil de consument wel graag supermarktvlees eten. En vinden ze eerlijk vlees te duur of teveel moeite.
Het buitenland wil het wel graag eten. Daarom gaat al ons vlees naar mensen die wel smaak hebben en vreten ze hier liever goedkoop karton vlees

Zit er op 16km pas een slager? Hier zit in elk dorp wel een slager of meerdere

[o]

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 11:57

Bizar. Hier in het dorp van 5500 inwoners zit een slager en alle omringende dorpen ook wel meerdere.
Maar vinden jullie supermarkt vlees oprecht lekker dan? Ik vind het smaakverschil zo groot dat ik denk ik vegetarier zou zijn als ik geen slager in de buurt had.

[o]

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 10:38

Loretta schreef:
Tiepfoudt schreef:
[Vind je het rechtvaardig dat de enige sector die meer stikstof opneemt dan uitstoot (ik wacht nog steeds op een argumentatie die dit kan ontkrachten), moet inleveren zodat er woningen gebouwd kunnen worden?


Daar wil ik toch even op reageren. De woningnood in Nederland rijst op dit moment de pan uit. Wat dat aan gaat mochten woningzoekenden en zeker mensen die afhankelijk zijn can de sociale huursector ook wel eens flink gaan demonstreren.
Het probleem is dat er iets faliekant fout gaat met de huidige wet en regelgeving en doorgeslagen bureacratie.

Woningen waren er ookmalmte kort voordat de PAS van tafel werd geveegd. Dus ergens zit er iets gigantisch fout in het systeem.


Tuurlijk rijst de woningnood de pan uit. Iedereen wil hier wonen. Past niet. Al die extra woningen zorgen alleen voor een groter CO2 probleem.
Ik ben meer voor een Europees beleid om alle vluchtelingen op te vangen. Er zijn een hoop landen die 0 vluchtelingen opnemen en wel enorm veel ruimte hebben.
Voor mijn part geven ze die landen geld voor vluchtelingen opvang zodat we het breder dragen en de zeer schaarde ruimte wat beter verdelen.

[o]

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 11:07

_Penotti schreef:
Maar het zijn niet alleen vluchtelingen, van mij mag er ook een regeling komen voor kinderen die nog geboren moet worden niet alle subsidies meer vanzelfsprekend zijn, zoals kinderbijslag en tot de 18 gratis zorg enz.
Laat bij fokken maar ontmoedigen.



En van mij mogen ook alle vakanties huisjes waar nu niet permanent gewoond mag worden dat omgezet worden in permanente bewoning.
Dat mensen zich daar ook kunnen/moeten inschrijven.
Dat zijn veel huizen ineens erbij, die er al zijn.


Fokken ontmoedigen vind ik ook prima, maar die subsidies zijn ook om kinderen te beschermen tegen niet slimme ouders. Om te zorgen dat er iig goed voor de kinderen gezorgd kan worden.

Maar hier zijn gezinnen van 10 kinderen en dat is gewoon bezopen.

Meer inzet op behoud van huwelijken lijkt me ook fijn. Dan heeft niet 1/3e van de gezinnen 2 huizen nodig.

[o]

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 17:46

Ik vind vier nog wel een normaal gezin. Maar gezinnen van zeven of meer kinderen vind ik echt te gortig in deze tijden van overbevolking.

En over iemand die het over bepalen hoeveel kinderen iemand mag; ik hoef niks te bepalen maar beetje ontmoedigen mag van mij best :) en dat gebeurt ook al want je krijgt vanaf kind 6 geen extra kinderbijslag meer geloof ik.

[o]

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 06:12

Tiepfoudt schreef:
https://www.destentor.nl/salland/boer-u ... ~a0c5f409/

Valt Esther Ouwehand hier even keihard door de mand met haar eindeloze framing :+


Jeetje, maar dit kan je toch gewoon niet maken als politica :?
Wat een belachelijk bericht.
En er is momenteel toch niet eens een verbod op het gebruik van oppervlakte water? Kan hij beter dat sproeien dan drinkwater.

[o]

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 19:58

BaileyMix schreef:
Ik ben trouwens wel heel benieuwd wat jullie (de veehouders die hier reageren) als oplossing zien. Hoe ziet voor jullie de komende jaren er idealiter uit?


Ik ben geen boer maar er zijn zat ideeen.

- geen vleesimport, maar enkel vlees van NL bodem eten in NL
- idem met eieren en groente en melk.
- Meer groen laten in NL en minder bouwen, hoe meer groen, hoe meer CO2 en stikstof binding hoe minder probleem
- fors subsidie op groendaken en duurzame maatregelen

[o]

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 06:04

Maar dan snap ik niet dat ze de boeren willen aanpakken.

Hoe is al dat voedsel voor ons importeren duurzaam :? Dat ze dat eens aan banden leggen en iedereen gewoon voedsel van NL boeren eet.

NL loopt voorop met duurzaam boeren en wat gebeurt er? We jagen de boeren weg en importeren voedsel uit het buitenland met vervuilende vliegtuigen.
Vind ik raar. Ik snap bv echt niet waarom er in supermarkten nog vlees uit zuid-amerika mag liggen. En waarom er geen NL vlees in de supermarkten ligt.

[o]

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 10:35

Woon jij ook in de Gelderse vallei juval?

Ik hoorde het hier ook van meerdere boeren. Erg triest. Ook gewoon om niet te weten wat je boven het hoofd hangt.

Boer uit mijn omgeving:
Citaat:
Een paar dagen geleden kwam er een rapport naar buiten geschreven door Dhr. Erisman en Dhr. Veerman in opdracht van LNV met een advies om de Gelderse Vallei en het Groene Hart te ontdoen van vrijwel alle veehouderij bedrijven. De zoveelste bom. Het was nog niet de bedoeling dat dit plan uit zou lekken…er moest eerst met LNV gepraat worden over de boeren en daarna pas met de boeren.
Wij zijn zo’n boer uit de Vallei en het doet wel wat met je, dit soort plannetjes.
Ons bedrijf, een gangbaar familiebedrijf met 100 melkkoeien, bijbehorend jongvee en weidegang, is een voor Nederlandse begrippen echt doorsnee melkveebedrijf. Alles compleet met vergunningen door de overheid verstrekt, net als bij al die andere bedrijven. Diezelfde overheid die nu de boeren weg wil hebben. Uit een bepaald gebied dan, de Vallei en het Groene hart, dit zijn niet alleen mooie plekjes, maar het is toevallig ook randje Randstad. Een hele fijne plek als achtertuin voor de Randstedelingen. Er komt niet alleen natuur (recreatie), er gaat ook gebouwd worden, huizen (datacentra, distributiecentra).

En voor ons? Gaat het zo’n vaart niet lopen? Zingen we onze tijd wel uit? Wil een van de kinderen boer worden, of iets anders ondernemen op deze plaats?
Moeten we zelf nu al veranderen? De helft van de koeien houden, een melkrobot afstoten en biologisch worden? En hoe krijg je dat financieel rond? En is er wel vraag naar? Er is nog nooit een melkfabriek naar ons toegekomen met de vraag of we om willen schakelen naar biologisch, dus is er wel zoveel vraag naar bio als men wil doen laten geloven.

En waar ging het ook alweer om? De stikstof druk op natura2000 gebieden moet omlaag. Dus hoppa, alle veehouderij weg, dan kan iedereen verder ongestoord door. Schiphol bijvoorbeeld wordt geen strobreed in de weg gelegd. Is het eigenlijk wel de bedoeling dat de veehouderij stikstof reduceert of komt het gewoon goed uit dat we vertrekken? Dit rapport zegt namelijk dat de veehouderij weg moet en niet hoeveel stikstofuitstoot er gereduceerd moet worden.

Moeten we nu gaan staken? Weer met de tractor naar Den Haag? Ik weet het nog niet, eerlijk gezegd heb ik er geen zin in. Maar ik kan me zeker wel voorstellen dat mensen wel gaan. Zelf heb ik me voorgenomen om er niet teveel in mee te gaan (natuurlijk word je boos en verdrietig, maar ik wil niet verbitterd raken). En vooral blijven genieten van ons prachtige bedrijf met koeien. Want daar zit toch de passie! En wat de overheid ook beslist of doet, dat nemen ze ons niet af. En mochten we dus wel moeten stoppen, dan hebben we in ieder geval een prachtig beroep gehad.

[o]

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 17:58

irmaz schreef:
Kinke schreef:
maar je denkt dat er niet geprobeerd wordt om die dingen duidelijk te maken? Heb er al genoeg over gelezen de afgelopen jaren.

Nee dat denk ik niet, ik geef alleen weer wat ik in de media en om me heen zie. In de media wordt geen onderscheid gemaakt tussen koeien in de wei, varkens in een ophokstal, bollen vol bestrijdingsmiddelen, kippeneieren gevuld met fipronil en kippen met agressieve vogelgriep.

Ik zie koeienboeren in de problemen en varkensboeren groter en groter groeien met enorme industriële bouwwerken in het buitengebied die gewoon op een industrieterrein horen. Al die grote varkensindustriëlen hebben zich al op een paar lokaties met vele miljoenen (betaald door de gemeentes, dus de burgers) weg laten kopen en beginnen gewoon 30 km verderop met een nog grotere industrie. Waarschijnlijk er op gokkend dat ze die investeringen straks weer van die gemeente betaald krijgen.

Wat ik probeer te zeggen is maak je los van de bio-industrie en laat je ook niet vertegenwoordigen door de organisaties die ook deze industrie vertegenwoordigt, jullie zijn daar wisselgeld.
Organiseer je zelf als eigen beroepsgroep en stel je eigen (strenge) regels op, ga een stap voorlopen op mogelijke regels.


Dat laatste is nogal lastig als de regels steeds tijdens het spel veranderen :+
Veel boeren hebben geanticipeerd en geïnvesteerd om te voldoen aan de veranderende regelgeving, waren koud klaar en huppakee, hele regelgeving gaat de totaal andere kant op.

Overigens zijn de laatste 30 jaar het aantal koeien en varkens in NL sterk afgenomen.

[o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Besje, HELder, Lenexa, xColorCross, Xhiske en 3 bezoekers