Gezinsdrama dordrecht

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Snadrem
Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 21:44

Rakkie123 schreef:
Dat is inderdaad wel een erg goede, ook om bij politiemensen te doen.
Misschien iedere keer aan het eind van de dienst inleveren, dat heeft wat minder impact dan bureaudienst.
En de impulsen thuis kunnen ondervangen worden.

Dat is bijna niet te doen met alle verschillende diensten, tijden en werkzaamheden. Soms moet het wapen ook mee naar huis in verband met bepaalde inzetten.

Wanneer duidelijk is dat een politieagent kampt met problemen, zoals bijvoorbeeld ptss, dan wordt het wapen vaak wel uit voorzorg ingenomen. Ik weet niet of dit een standaard protocol is, weet alleen van bepaalde gevallen waarin dat is gedaan. De ene ptss is ook de andere niet en ik weet al helemaal niet of daar bij deze casus sprake van was.

Los van dat alles is dit een vreselijk tragische gebeurtenis die een hoop verliezers en verdriet nalaat.



Snadrem
Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 13:54

Rakkie123 schreef:
En dan mag daar ook wel een kostenplaatje aan hangen.

Dus per politie locatie 24 uur per dag iemand om in de gaten te houden of iedereen zijn wapenkluisje gebruikt voor die zeldzame diender die om wat voor reden dan ook zichzelf wat aan wil doen (en in dit trieste geval ook zijn geliefden)? Dat geld steek ik dan liever in andere zaken bij de politie, bijvoorbeeld om de basissterkte weer op orde te krijgen zodat politiemensen niet zo achterlijk veel hoeven te werken waarin ze geen tijd meer hebben om zaken emotioneel te verwerken. In hulpverlening. In opvang. In de zorg, zodat men daar de eigen broek kan blijven ophouden. Niet in een wapenbeheerder, want feit blijft dat het overgrote merendeel van de politieagenten dit niet doet, ondanks dat ze dagelijks een vuurwapen in hun handen hebben om deze mee te nemen of op te bergen. Zo'n wapenbeheerder is een hele dure schijnveiligheid en symptoombestrijding voor dat enkele in en in trieste geval.

Beter zou men weer eens wat meer op elkaar kunnen letten. Niet alleen op je collega's, want aan mij was op mijn werk ook niet te zien waar ik privé mee worstelde. Maar ook op je buren en familie. Maar tegenwoordig is iedereen vooral met zichzelf bezig binnen een ontzettend geïndividualiseerde samenleving. En zelfs dan zijn dit soort verdrietige situaties niet altijd te voorkomen.

Ga maar een keer een weekje werken bij de politie en kijk eens wat een ontzettende zooi het is achter sommige voordeuren.

Snadrem
Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 21:11

Nou, succes als je van iedere agent die in scheiding ligt het wapen moet gaan innemen, voor het geval dat. Gelukkig is er meeeer dan genoeg politiepersoneel om die gaten in het rooster op te vullen.

Dit soort tragedies zijn niet te voorkomen met zo'n non-maatregel.

Edit: nogmaals, het gaat niet om tientallen gevallen per jaar die dit doen hè.

Snadrem
Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Gezinsdrama dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 08:10

@Karl: zoals ik het hier lees zijn er mensen die vinden dat alle politieagenten na hun dienst hun wapen moeten inleveren bij iemand die controleert of het wordt ingeleverd. Dus ook gezonde, goed functionerende en in balans zijnde politieagenten. Neem daarop van mij aan dat dit financieel en praktisch veel te veel nadelen mee neemt, dat weegt niet op tegen de enkeling die de misstap begaat.

Het is lastig om in te schatten hoe iemand er emotioneel bij zit. De ene scheiding is de andere niet: de een gaat er bijna compleet aan onderdoor en de ander krabbelt overeind en gaat gewoon door met zijn leven. Moet je dan uit voorzorg van alle agenten in een scheiding het wapen afpakken? Volgens mij zijn dat er duizenden per jaar. Met in het achterhoofd dat het een enkeling is die dit soort tragedies uithaalt vind ik ook hier weer het kosten-baten verhaal compleet uit verhouding. Daar gaat de maatschappij de prijs voor betalen met een gebrek aan politie in noodsituaties.

Soms is het goed te zien en loopt iemand duidelijk met zijn ziel onder zijn arm en weet iedereen: daar gaat het niet goed mee. Maar er zijn er ook die het goed weten te verbloemen en die zal je altijd houden. Wanneer het duidelijk niet goed gaat met een agent dan zal de leidinggevende echt wel ingrijpen en wanneer er indicaties zijn die wijzen op mogelijk misbruik van het dienstwapen dan wordt die ingenomen. Maar enkel "in scheiding liggen" is geen indicatie.

En om op je vraag specifiek terug te komen: als het van binnen zo zwart wordt dat dit nog het enige is wat je ziet als uitweg, dan maakt het geen hol uit of je agent, militair, secretaresse of longarts bent. Ja, voor de slachtoffers vergroot het de kans op een goede treffer. Maar mensen die er zo bij zitten hebben hulp nodig. Alleen is het lastig om die hulp te geven als niet duidelijk is dat ie nodig is en als er niet om werd gevraagd. De preventieve maatregelen die in dit topic werden voorgesteld staan echter niet in verhouding en daar probeer ik duidelijkheid over te scheppen.

Snadrem
Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Gezinsdrama dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 12:29

@Karl: voor die sportschutter heeft het geen consequenties voor zijn inzetbaarheid ten behoeve van de veiligheid van de samenleving als blijkt dat het voor niks was. Als het om een politieagent gaat wel. Het is nu al een crime om de roosters te maken, laat staan als iedereen met relatieproblemen preventief ontwapend moet worden.

Volgens mij heb ik dat nu vaak genoeg gezegd en weegt de maatregel niet op tegen het minimale aantal incidenten. Dit is met een kanon op een mug schieten.

Snadrem
Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Gezinsdrama dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:13

Dat dit niet te voorkomen was en dat als iemand het zag aankomen dat er wel was ingegrepen? Denk dat ze zelf ook wel hadden ingegrepen als ze iets hadden vermoed.

Snadrem
Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 04:35

Karl66 schreef:
@Sunda, waarom denk je dat op plekken waar vuurwapens direct beschikbaar zijn de zelfmoordpercentages significant hoger liggen? Die beschikbaarheid is een bewezen risicoverhoger en als je dat weet, dan is het toch heel simpel, dan haal je het wapen weg en verlaag daarmee het risico. Veel simpeler dan dat is het niet.

Waar staat dat dit komt door enkel de beschikbaarheid van vuurwapens en niet door het uitvoeren van het werk waarvoor dat wapen nodig is?

Snadrem
Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 16:24

manubres schreef:
En zo idioot vind ik dat niet. Een duidelijke boodschap dat je na een drievoudige moord niet "wegkomt" met zelfmoord.

Waar zat je aan te denken, doodstraf?

Snadrem
Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 11:19

Suzanne F. schreef:
Ik wil het geen daad uit liefde noemen maar een daad uit onmacht.
Ik begrijp echter wel wat hier wordt gezegd. Soms houd je zo veel van iemand dat als je dat kwijt zou raken of als dat geweld wordt aangedaan, dat je dan echt in je hoofd een grens overgaat. Maar dat is niet uit liefde maar uit onmacht omdat je die liefde kwijtraakt of wil beschermen.
Onmacht is de meest verwoestende emotie die er bestaat, het gevoel geen controle meer te hebben, niks te kunnen doen en alles om je heen waar je van houdt te zien verdwijnen/instorten. Dan kan je hele gekke dingen gaan doen. Ik praat moord nooit goed, in geen geval. Maar in de jaren waar ik erg diep in de put heb gezeten heb ik wel meer inzicht gekregen in deze emoties en kan ik nu begrijpen waarom hele normale mensen door kunnen draaien. Waarom mensen kunnen zeggen: Nou dat had ik nooit verwacht, het was zo’n normale aardige man. Iedereen kan een keer doordraaien, als je maar ver genoeg gepusht wordt.

Helemaal mee eens. En als er in die situaties geen hulp wordt geboden of wordt geaccepteerd kan het helemaal mis gaan. Het schrijnende is dat het niet altijd aan de buitenkant te zien is hoe verwoestend de storm van binnen is. En daarom is het áltijd kunnen voorkomen van dit soort drama's een utopie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Elegance_, ellen05, Loretta, Tango1979 en 43 bezoekers