Einde leenstelsel?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:42

Ik sta hier als moeder van 2 HBO 4e jaars studenten dubbel in.
Mooi dat er een ander stelsel komt.
Maar ook: wat doen mensen soms ongelooflijk moeilijk (de ouders dan). Als je kind geboren wordt, open je een spaarrekening. Daar doe je € 25,-- of meer als je dat kan missen, per maand op. Als het kind 18 is, heb je dan 12 x € 25,-- x 18 = € 5.400,-- Daarmee red je de eerste twee jaren collegegeld en extra's. Het eerste jaar heeft het kind tijd om te wennen. Het tweede jaar gaat hij een bijbaantje nemen (en papa en mama sparen nog € 25,-- per maand), om het 3e en 4e jaar te kunnen betalen.
Ik vind het verstandig als ouders meteen gaan sparen voor een studiepot voor het kind, zodra het kind geboren is.


rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:55

Ga je alleen of met partner kopen?
Dat heeft uiteraard ook invloed.

In jouw situatie is een deel van de je Stufi een gift.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 11-09-19 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:00

_San87_ schreef:
Macs schreef:
@rien10, lijkt mij volledig logisch ook. Ik ben helaas niet gezegend met die constructie en kon met een alleenstaande afgekeurde moeder vanaf mijn 17e alles zelf betalen :) Ik heb nu dus ook een flinke schuld, omdat ik met mijn hbo-opleiding 5 jaar geleden net startte toen het leenstelsel in ging.

We zitten nu eens te kijken, wat als we over een jaar of 2/3 willen gaan kopen. Ik vind het vooral bizar dat mijn studieschuld ongeveer 3x wordt afgetrokken van de hypotheek (als ik de berekening invul met en zonder studieschuld zegmaar). En het gaat om je oorspronkelijke studieschuld. Het maakt dus geen ruk uit of je al de helft hebt afbetaald..

Dat laatste klopt inderdaad.


Ook als je 90% hebt af betaald? Raar zeg.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:08

Ik ben natuurlijk oud en (dus) ouderwets. Maar als studenten na hun studie een goede baan hebben, is afbetalen toch niet zo'n ramp? Je mag er weet ik veel (30?) jaar over doen. De rente is te verwaarlozen. En jullie salaris is straks prima.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Einde leenstelsel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:13

Ja, dat ben ik met je eens. En vaak is huren duurder dan kopen. Plus, je bouwt geen kapitaal op.
Zo snel mogelijk afbetalen dus.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:21

Met je eens, dat is een mep geld. Maar een investering met terugwerkende kracht in jezelf.
Het salaris van jonge HBO-ers of Uni afgestudeerden is beduidend hoger dan wat een MBO-er ontvangt. Ik denk dat € 300,-- per maand afbetalen ook wel te overleven is.
Ik denk dat ik me nu schreeuwend impopulair ga maken: jonge mensen willen alles. En wel nu. Nu een koophuis, nu een super trendy-instagram waaridge inrichting, nu een auto, nu een verre reis en in ons geval ook nu een paard.
Het kan allemaal niet tegelijk. Er is niets mis met dingen uitstellen.
Ik zeg niet dat Jij _San87_ of Bokkers in dit topic verwend zijn, maar ik vind veel jonge mensen (ik heb er dagelijks veel om mij heen) verwend gedrag vertonen.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:22

Macs schreef:
rien10 schreef:
Ja, dat ben ik met je eens. En vaak is huren duurder dan kopen. Plus, je bouwt geen kapitaal op.
Zo snel mogelijk afbetalen dus.

Nouja, dat maakt dus niet uit, want je oorspronkelijke schuld telt mee :+
Ik maak me ook helemaal geen zorgen of wij wel rond komen, alleen een huis kopen wordt straks een ramp.


Huizen kopen voor jonge mensen is een drama op het moment.
En als je helemaal afbetaald hebt, dan ben je er van af. :D

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:32

_San87_ schreef:
rien10 schreef:
Met je eens, dat is een mep geld. Maar een investering met terugwerkende kracht in jezelf.
Het salaris van jonge HBO-ers of Uni afgestudeerden is beduidend hoger dan wat een MBO-er ontvangt. Ik denk dat € 300,-- per maand afbetalen ook wel te overleven is.
Ik denk dat ik me nu schreeuwend impopulair ga maken: jonge mensen willen alles. En wel nu. Nu een koophuis, nu een super trendy-instagram waaridge inrichting, nu een auto, nu een verre reis en in ons geval ook nu een paard.
Het kan allemaal niet tegelijk. Er is niets mis met dingen uitstellen.
Ik zeg niet dat Jij _San87_ of Bokkers in dit topic verwend zijn, maar ik vind veel jonge mensen (ik heb er dagelijks veel om mij heen) verwend gedrag vertonen.

Oh ik voel me niet aangesproken hoor. Ik vind het gewoon jammer dat voor mij de spelregels veranderd zijn tijdens het spel. Als ik toen had geweten dat de lening wél van invloed is op het kopen van een huis, dan had ik mijn lening wellicht anders ingekleed.

En de bedragen zijn ook zeker wel te overleven, maar het is wel een flinke vaste last ;). En als je dan ook nog eens particulier huurt, dan gaat het snel met de centjes.

Ik snap je helemaal. Super frustrerend.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 13:03

josien_m_ schreef:
Lenen en investeren in jezelf lijkt me niet zo heel erg. Maar natuurlijk zijn er ook grenzen. Nu wordt vooral gekeken naar de mogelijkheid voor een hypotheek. Maar sinds wanneer is het "normaal" om als jongere al een huis te kopen? Lenen en een schuld hebben voor een studie wordt erg gevonden maar lenen en een schuld hebben voor een huis niet, hoe zit dat dan?
Langer thuis blijven wonen wordt als een oplossing gezien, maar is het een redelijke verwachting naar ouders toe om te blijven betalen voor een kind wat meerderjarig is? Als ouders het geld hebben, zal het vast met liefde worden gedaan. Maar ook dat is een verschuiving, dat ouders veel langer moeten betalen voor hun kinderen lijkt me. Hoe wordt daar tegenaan gekeken?

Als een kind thuis woont en werkt. Dus niet meer studeert maar fulltime werkt zal er kostgeld betaald moeten worden. Wonen is niet gratis. Ook wonen bij je ouders niet. Niet als je zelf verdient.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 13:04

Sizzle schreef:
Ik ben nog uit de tijd van de prestatiebeurs en vind oprecht heel erg dat studeren in NL tegenwoordig enkel nog op leningen kan.
Wat ik graag zou zien is dat grote universiteiten mogenlijkheden zouden krijgen voor een campus structuur waar studenten een redelijke kamer garantie hebben voor een normale prijs. Dus geen 800 euro voor 8 m2.
In Amsterdam hebben ze dat in feite al, maar eigenlijk bijna alleen voor buitenlandse studenten en gewoon veel te weinig.
Het zou een hoop schelen als daar in geinvesteerd werd op een rendabele manier.

Maar het kan niet "enkel op lening". Dat maken wij er van. Sparen, werken. Dat bestaat ook nog.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Einde leenstelsel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 13:59

Klopt, maar als moeder investeer ik daar graag in. Als mijn kinderen werken, mogen ze meebetalen. Zo werkt het hier. Dat wil niet zeggen dat het overal zo werkt.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 14:49

Het huidige stelsel is niet ideaal. Het is helemaal zuur dat het nu alweer op de schop gaat, of, zoals iemand het hier verwoordde: ik doe aan een spel mee, maar de spelregels veranderen tijdens het spel.
In iedere situatie, stelsel, systeem zijn er mensen die aan het kortste eind trekken. Dat is helaas een zuur gegeven. Er zijn keihard werkende studenten, er zijn luie verwende lapzwansen. Ik ben me er degelijk van bewust.
Omdat ik veel tussen de tieners en twens zit, zie ik ze allemaal voorbij komen. De snelle studeerders, de lang studeerders, de lanterfanters. En de schrijnende gevallen. Het is niet zo dat ik er blind voor ben.
Ik blijf erop hameren: ouders, help je kind! (En ja, dat moet wel kunnen).

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 15:16

Oef, je klinkt een beetje verbitterd Sizzle.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 11-09-19 15:19, in het totaal 2 keer bewerkt


rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Einde leenstelsel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 15:19

Aha, zo dus. Ja, daar staan we dan hetzelfde in.
Ieder systeem heeft verliezers.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Poety en 84 bezoekers