Einde leenstelsel?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Macs
Berichten: 7632
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Einde leenstelsel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:52

@rien10, lijkt mij volledig logisch ook. Ik ben helaas niet gezegend met die constructie en kon met een alleenstaande afgekeurde moeder vanaf mijn 17e alles zelf betalen :) Ik heb nu dus ook een flinke schuld, omdat ik met mijn hbo-opleiding 5 jaar geleden net startte toen het leenstelsel in ging.

We zitten nu eens te kijken, wat als we over een jaar of 2/3 willen gaan kopen. Ik vind het vooral bizar dat mijn studieschuld ongeveer 3x wordt afgetrokken van de hypotheek (als ik de berekening invul met en zonder studieschuld zegmaar). En het gaat om je oorspronkelijke studieschuld. Het maakt dus geen ruk uit of je al de helft hebt afbetaald..

Maks :+:



Macs
Berichten: 7632
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:59

rien10 schreef:
Ga je alleen of met partner kopen?
Dat heeft uiteraard ook invloed.

In jouw situatie is een deel van de je Stufi een gift.

Alleen mijn aanvullende beurs is een gift.. de rest allemaal lening.
Ik ga met partner kopen (ongetrouwd) (ZZP'er..) maar zijn prognose is goed. Hij heeft wel een studieschuld, maar ongeveer een derde van de mijne.

Maks :+:

Macs
Berichten: 7632
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:20

rien10 schreef:
Ja, dat ben ik met je eens. En vaak is huren duurder dan kopen. Plus, je bouwt geen kapitaal op.
Zo snel mogelijk afbetalen dus.

Nouja, dat maakt dus niet uit, want je oorspronkelijke schuld telt mee :+
Ik maak me ook helemaal geen zorgen of wij wel rond komen, alleen een huis kopen wordt straks een ramp.

Maks :+:

Macs
Berichten: 7632
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:31

Gianti schreef:
Dat moment dat je beseft dat je met 300 pm afbetalen je nog bijna 10 jaar bezig bent waarschijnlijk :')

Precies dit... huilon |(

Maks :+:

Macs
Berichten: 7632
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Einde leenstelsel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:47

Dit staat op de site van de Rabobank:
"Waarom wij rekenen met de complete studieschuld?
Hypotheekverstrekkers rekenen met het hele bedrag dat je ooit hebt geleend bij DUO omdat er gekeken wordt naar wat je per maand terugbetaalt. Dit is een vast bedrag per maand tijdens de hele looptijd. Los je extra af op je studielening, dan houden wij hier wel rekening mee bij de berekening van jouw maximale hypotheek. Het bedrag dat je maandelijks aan DUO betaalt, gaat hierdoor namelijk omlaag."

Dus: extra aflossen heeft wél zin, want dat bedrag wordt van je oorspronkelijke schuld afgetrokken. Heb je die mogelijkheid, vooral doen dus.
Ze geven in het voorbeeld trouwens ook: Als je 20.000 schuld hebt, kun je 25.000 minder hypotheek krijgen. (0,45 procent vd schuld).

Dit geldt voor de nieuwe regeling.

Misschien ging ik nu offtopic :+ maar is wel redelijk duidelijk zo denk ik..

Maks :+:


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Janneke93, JudithGigi en 35 bezoekers