Einde leenstelsel?!

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:23

Resistance schreef:
Maar wat ik dus al eerder zei en waar je totaal overheen hebt gelezen, ook al kan je het terugbetalen; je krijgt nooit een hypotheek aangezien die schuld gewoon mee wordt geteld. Je kan geen huis kopen.

Waarom komt dat idee vandaan? Tuurlijk kun je met een studieschuld wel een hypotheek krijgen en een huis kopen. Alleen is de hypotheek een stuk lager dan zonder de studieschuld.


_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:27

miccamaaike schreef:
Maar als je het gaat koppelen aan inkomensverwachting, dan ga je toch juist de pretstudies meer geven, lijkt me niet wenselijk :+

San87, dat ligt natuurlijk wel aan hoeveel schuld je opbouwt. Als je in t westen een huis wilt kopen en je hebt 50.000 schuld oid, dan kun je toch gouw een ton minder lenen en heb je het als starter heel moeilijk, zo niet onmogelijk.

Klopt. Als starter zonder studieschuld heb je het ook al heel moeilijk, zo niet onmogelijk. Als starter is de woningmarkt momenteel gewoon poedersuiker met peren. Schuld of niet.

Maar het is wel pertinent niet waar dat je met een studieschuld geen huis kunt kopen. Dat kan namelijk wel.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:37

pmarena schreef:
_San87_ schreef:
Klopt. Als starter zonder studieschuld heb je het ook al heel moeilijk, zo niet onmogelijk. Als starter is de woningmarkt momenteel gewoon poedersuiker met peren. Schuld of niet.


Is de woningmarkt voor starters ooit wèl goed geweest dan?

Ik ben nu bijna 40 en kan het me niet heugen, en voor mijn ouders was het ook eigenlijk al geen doen in de jaren '80.

Als ik mijn opa en oma en ouders moet geloven, zeker wel.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:37

purny schreef:
De opleiding paardenhouderij niv 2 bijvoorbeeld. Hoeveel mensen zijn er nou uiteindelijk echt blijven hangen in deze wereld?
Daarom mag er van mij een evaluatie komen.

Het is sowieso debiel een opleiding te doen om stallen te mesten, te vegen en schoon te maken.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Einde leenstelsel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:50

Het is hbo. HBO is de tv-zender.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:54

Resistance schreef:
_San87_ schreef:
Het is hbo. HBO is de tv-zender.


Oke? :+

Nou ja, nogal een verschil toch :7. HBO is niet correct, hbo wel. Dat laatste is hoger beroeps onderwijs, dat eerste is Home Box Office.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:54

Resistance schreef:
Cioccolato schreef:


Ik zeg nergens dat niemand moet gaan studeren. Nu het veel kost, gaan er alsnog mensen studeren toch? Maar dat is je eigen investering in je eigen toekomst en hoeven andere inwoners niet voor diegene te bekostigen. Je hoeft bijvoorbeeld ook niet op kamers om te studeren, daar kies je zelf voor. Het is soms praktischer, ja maar dan kost het je geld. Soms omdat men geen zin heeft om.. Dat is eigen keuze. En soms kan het niet anders, ook de uitzonderingen zijn er natuurlijk.

Ik vind het erg dubbel, en ik vind dat het allemaal wel eens goed onder de loep genomen mag worden. Hoeveel en van waar komt geld binnen en waar gaat het allemaal heen.
Ik vind niet dat Jan modaal moet betalen voor de mensen die willen studeren. Maar ik vind ook niet dat studenten helemaal tot tienduizenden euro's in de schuld moeten komen.


Goedkopere huisvesting zou al een perfect begin zijn. Je betaalt zo 450 euro voor een kamer, en dan krijg je geen huurtoeslag. Want daar moet je A. een eigen voordeur ofzo voor hebben, maar elke kamer die dat heeft is te duur om in aanmerking voor huurtoeslag te komen. _O-

Dat moet sowieso. Voor studenten, voor huurders, voor kopers.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 11:02

Resistance schreef:
_San87_ schreef:

Dat moet sowieso. Voor studenten, voor huurders, voor kopers.


Zeker. Maar de meeste studenten hebben vrijwel geen inkomen (behalve dan een lening waarmee ze een schuld opbouwen), dus daar mag wel iets vaker aan worden gedacht.

Als student moet je niet op kamers. Wil je dat wel, dan moet je werken of lenen.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 11:22

Fellow schreef:
_San87_ schreef:
Als student moet je niet op kamers. Wil je dat wel, dan moet je werken of lenen.


Dat is zo kort door de bocht.. Niet iedereen heeft ouders die in de stad wonen. En naast een studie als (dier)geneeskunde is het echt niet te doen om voldoende te werken om je studie, kamer en andere onkosten te betalen.

Ik zou het super goed vinden als het leenstelsel wordt afgeschaft, maar ik vrees wel dat het daardoor alleen nog maar nadeliger gaat worden voor de groep studenten die wel heeft moeten lenen. De generatie voor en na ons krijgt allemaal geld toegegooid en wij zitten met de studieschuld. Jippie. :+
Het zou mooi zijn als onze schuld dan deels wordt kwijtgescholden, maar ik zie dat nog niet zo snel gebeuren.

Ja dat is een afweging die je moet maken wanneer je je studie kiest.

Zelf heb ik altijd gereisd naar mijn studie. Niet altijd leuk, maar scheelde me veel geld en als ik thuis was hoefde ik nauwelijks meer aan school te werken.

En ik heb echt geen geld toegegooid gekregen en moest ook bijlenen om mijn studie te kunnen betalen :).

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 11:28

Resistance schreef:
Maar bijlenen is anders dan dat je gewoon überhaupt niets krijgt.

Zeker. Ik ben ook enorm voorstander van terug invoeren van de basisbeurs. Heb zelfs t.t.v. het invoeren van het leenstelsel staan protesteren (ik studeerde toen niet eens meer).

Ook ik vind dat woningen goedkoper moeten. Voor iedereen. Huurprijzen gaan nergens meer over. Huisjesmelkers moeten knetterhard aangepakt worden.

Maar ik vind ook dat je als student niet perse uit huis en op kamers moet. Wil je dat wel, dan zal je dat ook zelf moeten bekostigen.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 11:45

Ook op t hbo en de universiteit is betaald worden voor stages niet heel normaal.

Ik ken meer hbo'ers die niks kregen als vergoeding, dan andersom.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 11:50

NoorWJ schreef:
butengeweun schreef:
ja en nee denk ik erover. Er zijn zoveel studies en variaties op studies dat je het soms niet meer weet.
Op kamers waarom zou dat moeten.

Je moet nu 3x nadenken of je wel een studie op 300km van je woonplaats gaat doen of toch maar iets in de buurt.

En inderdaad de pretopleidingen. (ik zie dat als het vinden van een baan de kans heeft van minder dan 1 a 2 op een klas van 20) evalueren of de kwaliteit goed is en anders gewoon er mee stoppen. Als mensen dat beroep graag willen gaat de sector zelf wel opleiden.


Dit vind ik best een lastige. Mijn studie is in Utrecht en de enige in NL (diergeneeskunde). Als je ouders dan in Groningen wonen zouden die mensen er allemaal vanaf moeten zien.

Of ervoor moeten kiezen te reizen. Of ervoor moeten kiezen een kamer/huis buiten de stad te zoeken of in de stad te zitten en dan dus of werken of lenen om de kamer te betalen.

Ik snap de issues echt wel. Maar onder lenen of werken kom je niet meer uit als je op kamers wilt. Ook niet als je een basisbeurs krijgt.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 12:10

Danielleeee_ schreef:
_San87_ schreef:

Of ervoor moeten kiezen te reizen. Of ervoor moeten kiezen een kamer/huis buiten de stad te zoeken of in de stad te zitten en dan dus of werken of lenen om de kamer te betalen.

Ik snap de issues echt wel. Maar onder lenen of werken kom je niet meer uit als je op kamers wilt. Ook niet als je een basisbeurs krijgt.

Werken is ook geen probleem toch? Mits je er tijd voor hebt. Maar een lening is het probleem in dit geval.

Klopt. Maar onder dat lenen kom je dus ook bijna niet uit als je niet kunt of wil werken of te weinig verdient met je bijbaan.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 12:13

Ghostattack schreef:
Ik ging ook op kamers (a €625 per maand in Amsterdam) met een reistijd van 1.5 uur. Regelmatig werd die reistijd ruim 2 uur of kon ik helemaal niet naar de universiteit komen. Daarnaast kreeg ik steeds vaker vroege colleges en redde ik het gewoon niet. Fijn dat jij wel 2x 1.5 uur hebt gereisd, maar niet iedereen houdt dat vol en voor niet iedereen is dat haalbaar :)

Op kamers in Amsterdam en dan nog 1,5 uur moeten reizen? Heb je dan niet de verkeerde stad gekozen? Niet om banketstaaf te zijn, maar ik kan niet bedenken waar je dan studeert :P.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Einde leenstelsel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 12:19

Klopt inderdaad. Woningnood is hoog. Ook bij studenten.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 12:20

Ghostattack schreef:
_San87_ schreef:

Op kamers in Amsterdam en dan nog 1,5 uur moeten reizen? Heb je dan niet de verkeerde stad gekozen? Niet om banketstaaf te zijn, maar ik kan niet bedenken waar je dan studeert :P.


Nee het staat er krom _O- Vanuit huis was 1.5 uur en daarom ging ik op kamers, dan hoefde ik enkel nog met de metro :)

Ik dacht al :D.


_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:23

jobamara schreef:
Winged schreef:

Dit is eigenlijk waar ik mij heel goed bij kan vinden.

Een studie (gedeeltelijk) bekostigd door de overheid: prima. Maar een uitwonende beurs mag wat mij betreft wel worden afgeschaft.



Hoop dat je geen dieren hebt, sommige studies bv alleen in 1 plaats als je dan aan reistijd vanaf huis 21/2 uur enkele reis hebt dus 5 uur op een dag reizen, dan zou jedus gewoon niet de wens moeten hebben om veearts te worden.

Tuurlijk kun je die wens wel hebben. Waarom niet? Je zal dan echter wel je woning/kamer zelf moeten bekostigen. Lijkt me niet meer dan normaal.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Einde leenstelsel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:43

Ja, het kán wel ja. Ik kan ook de lotto winnen. Feit blijft dat een woning vinden enorm moeilijk is.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:32

Denk je dat dat anders is wanneer er een basisbeurs en eventueel aanvullende beurs is? Deze is namelijk ook lang niet voldoende om én studiekosten, én boeken en kamerhuur allemaal te betalen.

Dus dan zal er gewerkt en/of geleend moeten worden. Ik heb even wat cijfers opgezocht (2012 - 2013):


basisbeurs thuiswonend: € 95,61
basisbeurs uitwonend: € 266,23
aanvullende beurs thuiswonend: € 224,68
aanvullende beurs uitwonend: € 244,60
totaal bedrag thuiswonend: € 320,29
totaal bedrag uitwonend: € 510,83

Dit gaat dus om het maximale bedrag. De aanvullende beurs was toentertijd inkomensafhankelijk (als in, wat verdienen de ouders, verdienen zij te veel kreeg je minder tot niks (ik kreeg niks :=)).

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:46

Fellow schreef:
_San87_ schreef:
Denk je dat dat anders is wanneer er een basisbeurs en eventueel aanvullende beurs is? Deze is namelijk ook lang niet voldoende om én studiekosten, én boeken en kamerhuur allemaal te betalen.

Dus dan zal er gewerkt en/of geleend moeten worden.


Het is ook niet het een of het ander natuurlijk.. Investeren in je toekomst hoort erbij, dat ben ik echt helemaal met je eens. Maar het maakt in mijn ogen nog wel een aanzienlijk verschil of je met 20.000 euro of met 40.000 euro schuld je studie afrondt..

Absoluut. Zoals ik al eerder aangaf ben ik voor het terug instellen van de studiebeurs.

Het is echter niet zo dat met een beurs niet meer gewerkt of geleend moet worden en dat leken sommige reacties wel te impliceren, daarom heb ik even wat cijfers gezocht.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 08:55

Macs schreef:
@rien10, lijkt mij volledig logisch ook. Ik ben helaas niet gezegend met die constructie en kon met een alleenstaande afgekeurde moeder vanaf mijn 17e alles zelf betalen :) Ik heb nu dus ook een flinke schuld, omdat ik met mijn hbo-opleiding 5 jaar geleden net startte toen het leenstelsel in ging.

We zitten nu eens te kijken, wat als we over een jaar of 2/3 willen gaan kopen. Ik vind het vooral bizar dat mijn studieschuld ongeveer 3x wordt afgetrokken van de hypotheek (als ik de berekening invul met en zonder studieschuld zegmaar). En het gaat om je oorspronkelijke studieschuld. Het maakt dus geen ruk uit of je al de helft hebt afbetaald..

Dat laatste klopt inderdaad.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:06

rien10 schreef:
_San87_ schreef:

Dat laatste klopt inderdaad.


Ook als je 90% hebt af betaald? Raar zeg.

Jup. Echt heel naar.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:10

rien10 schreef:
Ik ben natuurlijk oud en (dus) ouderwets. Maar als studenten na hun studie een goede baan hebben, is afbetalen toch niet zo'n ramp? Je mag er weet ik veel (30?) jaar over doen. De rente is te verwaarlozen. En jullie salaris is straks prima.

Het is ook geen ramp. Maar wel vervelend omdat die schuld dus meetelt voor je hypotheekaanvraag.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:15

rien10 schreef:
Ja, dat ben ik met je eens. En vaak is huren duurder dan kopen. Plus, je bouwt geen kapitaal op.
Zo snel mogelijk afbetalen dus.

Klopt. En dat moet je dan ook kunnen ;).

Ik betaal 150 euro in de maand af, dat is goed te doen. Maar ik ken ook mensen die iedere maand tussen de 300 en 500 euro moeten afbetalen.

Dat zijn beste lasten.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:24

rien10 schreef:
Met je eens, dat is een mep geld. Maar een investering met terugwerkende kracht in jezelf.
Het salaris van jonge HBO-ers of Uni afgestudeerden is beduidend hoger dan wat een MBO-er ontvangt. Ik denk dat € 300,-- per maand afbetalen ook wel te overleven is.
Ik denk dat ik me nu schreeuwend impopulair ga maken: jonge mensen willen alles. En wel nu. Nu een koophuis, nu een super trendy-instagram waaridge inrichting, nu een auto, nu een verre reis en in ons geval ook nu een paard.
Het kan allemaal niet tegelijk. Er is niets mis met dingen uitstellen.
Ik zeg niet dat Jij _San87_ of Bokkers in dit topic verwend zijn, maar ik vind veel jonge mensen (ik heb er dagelijks veel om mij heen) verwend gedrag vertonen.

Oh ik voel me niet aangesproken hoor. Ik vind het gewoon jammer dat voor mij de spelregels veranderd zijn tijdens het spel. Als ik toen had geweten dat de lening wél van invloed is op het kopen van een huis, dan had ik mijn lening wellicht anders ingekleed.

En de bedragen zijn ook zeker wel te overleven, maar het is wel een flinke vaste last ;). En als je dan ook nog eens particulier huurt, dan gaat het snel met de centjes.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Chantalla, gillian, lovelucydan, pluisje88, Pommier, Xhiske en 8 bezoekers