Einde leenstelsel?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ghostattack
Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 12:54

mvdende schreef:
Dat studenten voorrang moeten krijgen op een huurwoning moet juist absoluut niet gaan gebeuren. Mijn zusje ging op kamers omdat ze het irritant vond om iedere dag 2x 1 1/2 uur te reizen, terwijl ik ook zn 1 tot 1 1/2 uur onderweg was naar mijn MBO opleiding. Haar vriend was ook zo lang onderweg maar bleef thuis wonen.

Studenten hebben vaak de keuze om op zichzelf te gaan wonen, het hoeft niet persé. Starters die het huis uit moeten hebben die keuze niet, zij zouden eigenlijk voorrang moeten krijgen.

Ik ging ook op kamers (a €625 per maand in Amsterdam) met een reistijd van 1.5 uur. Regelmatig werd die reistijd ruim 2 uur of kon ik helemaal niet naar de universiteit komen. Daarnaast kreeg ik steeds vaker vroege colleges en redde ik het gewoon niet. Fijn dat jij wel 2x 1.5 uur hebt gereisd, maar niet iedereen houdt dat vol en voor niet iedereen is dat haalbaar :)

mvdende schreef:
En waarschijnlijk wordt hij op die stages gewoon betaald?

Ten minste, zowel mn zusje als haar vriend kregen gewoon een salaris voor hun stage uren.

In het MBO is dat zeer zeldzaam, ik kreeg nooit betaald. Maar op het hbo en op de universiteit schijnen betaalde stages heel gewoon te zijn

Stage betaald? Bij ons alleen als je een stage deed bij een extern bedrijf én dat bedrijf dus zelf een stagevergoeding bood. Kreeg je die niet? Jammer dan. Het was meer een gelukje als je het wel kreeg. Liep je stage in het AMC zelf (waar mijn studie zit), dan kreeg je helemaal niks.

Overigens was ik een student die precies in het laatste jaar voor het leenstelsel ging studeren. Mijn bachelor heb ik dus bijna geheel met stufi kunnen afronden, tot ik helaas vertraging kreeg. Door overmacht kon ik pas een half jaar later afstuderen, waardoor ik het laatste half jaar ineens in het nieuwe leenstelsel viel. Hierdoor heb ik nu ook een (kleine) schuld, wel zuur. Omdat ik in februari afstudeerde, de master die ik kon doen pas in september begon én ik in het nieuwe stelsel viel, besloot ik om te gaan werken in plaats van een master te doen. Absoluut geen spijt van overigens, maar ik denk dat ik wel een master had gedaan als dat ook nog in het oude stelsel viel. Mijn schuld is nu maar klein, maar drukt toch gevoelsmatig wel op mij. Ik vind het idee van een schuld hebben niet prettig, of dat nou 6000 euro is of 40.000 euro. Ik werkte overigens ook naast mijn studie, maar ik had een goedbetaalde kantoorbaan dus kon enkel doordeweeks werken.

Ik vind het hele leenstelsel ook maar een vreemd idee..



Ghostattack
Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:19

_San87_ schreef:
Ghostattack schreef:
Ik ging ook op kamers (a €625 per maand in Amsterdam) met een reistijd van 1.5 uur. Regelmatig werd die reistijd ruim 2 uur of kon ik helemaal niet naar de universiteit komen. Daarnaast kreeg ik steeds vaker vroege colleges en redde ik het gewoon niet. Fijn dat jij wel 2x 1.5 uur hebt gereisd, maar niet iedereen houdt dat vol en voor niet iedereen is dat haalbaar :)

Op kamers in Amsterdam en dan nog 1,5 uur moeten reizen? Heb je dan niet de verkeerde stad gekozen? Niet om banketstaaf te zijn, maar ik kan niet bedenken waar je dan studeert :P.


Nee het staat er krom _O- Vanuit huis was 1.5 uur en daarom ging ik op kamers, dan hoefde ik enkel nog met de metro :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: desi92, Dominique_96, har166, love_mandy en 52 bezoekers