Einde leenstelsel?!

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fellow
Berichten: 5117
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 11:08

_San87_ schreef:
Als student moet je niet op kamers. Wil je dat wel, dan moet je werken of lenen.


Dat is zo kort door de bocht.. Niet iedereen heeft ouders die in de stad wonen. En naast een studie als (dier)geneeskunde is het echt niet te doen om voldoende te werken om je studie, kamer en andere onkosten te betalen.

Ik zou het super goed vinden als het leenstelsel wordt afgeschaft, maar ik vrees wel dat het daardoor alleen nog maar nadeliger gaat worden voor de groep studenten die wel heeft moeten lenen. De generatie voor en na ons krijgt allemaal geld toegegooid en wij zitten met de studieschuld. Jippie. :+
Het zou mooi zijn als onze schuld dan deels wordt kwijtgescholden, maar ik zie dat nog niet zo snel gebeuren.



Fellow
Berichten: 5117
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 11:44

mvdende schreef:
Eulogy schreef:
Mwah, niet elke student heeft natuurlijk ook de tijd om te werken. Mijn vriend bijvoorbeeld heeft tijdens zijn bachelor gewerkt maar heeft daar tijdens zijn master nu echt geen tijd voor, o.a. door de vele stages trouwens. Maar er zijn inderdaad ook zat studenten die "geen tijd hebben" om te werken maar wel 3x per week kunnen gaan pilsen :+
Nogmaals, ik zie niet zozeer in waarom het het einde van de wereld is om een studieschuld te hebben. Studeren is zelfs met het leenstelsel in Nederland nog heel goedkoop.


En waarschijnlijk wordt hij op die stages gewoon betaald?

Ten minste, zowel mn zusje als haar vriend kregen gewoon een salaris voor hun stage uren.

In het MBO is dat zeer zeldzaam, ik kreeg nooit betaald. Maar op het hbo en op de universiteit schijnen betaalde stages heel gewoon te zijn


Heb eigenlijk nog nooit van iemand gehoord dat hij een betaalde stage had..

Fellow
Berichten: 5117
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 12:08

Winged schreef:
_San87_ schreef:
Maar ik vind ook dat je als student niet perse uit huis en op kamers moet. Wil je dat wel, dan zal je dat ook zelf moeten bekostigen.

Dit is eigenlijk waar ik mij heel goed bij kan vinden.

Een studie (gedeeltelijk) bekostigd door de overheid: prima. Maar een uitwonende beurs mag wat mij betreft wel worden afgeschaft.


Uitwonende beurs hoort ook bij mbo.. Maar hier ben ik het wel mee eens, want juist mbo’ers hoeven volgens mij veel minder vaak ver te reizen. Ik zie dan het nut van een uitwonende beurs niet echt in. Geef dan dat geld lekker aan de studenten die nu hun volledige studie moeten lenen. *D

Fellow
Berichten: 5117
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 12:27

Winged schreef:
Fellow schreef:
Uitwonende beurs hoort ook bij mbo.. Maar hier ben ik het wel mee eens, want juist mbo’ers hoeven volgens mij veel minder vaak ver te reizen. Ik zie dan het nut van een uitwonende beurs niet echt in. Geef dan dat geld lekker aan de studenten die nu hun volledige studie moeten lenen. *D

Volgens mij heb ik nergens wo/hbo/mbo benoemd. Overigens zijn mbo-ers ook gewoon studenten ;)

De krapte op de woningmarkt is énorm. Niet alleen voor studenten, ook voor starters.


Dat begrijp ik hoor. :D Verschil is alleen dat mbo studenten niet met het leenstelsel te maken hebben. En dat is nou net waar dit topic over ging..

Fellow
Berichten: 5117
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:43

_San87_ schreef:
Denk je dat dat anders is wanneer er een basisbeurs en eventueel aanvullende beurs is? Deze is namelijk ook lang niet voldoende om én studiekosten, én boeken en kamerhuur allemaal te betalen.

Dus dan zal er gewerkt en/of geleend moeten worden.


Het is ook niet het een of het ander natuurlijk.. Investeren in je toekomst hoort erbij, dat ben ik echt helemaal met je eens. Maar het maakt in mijn ogen nog wel een aanzienlijk verschil of je met 20.000 euro of met 40.000 euro schuld je studie afrondt..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nickee_ooe en 7 bezoekers