Einde leenstelsel?!

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

xnaomivdh
Berichten: 552
Geregistreerd: 02-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 11:36

pmarena schreef:
Ik denk dat je er het beste vanuit kan gaan dat je gewoon de schulden houdt waar je bewust bent ingestapt. Regels en omstandigheden veranderen nu eenmaal, het is geen doen om iedereen met pech altijd maar te compenseren....

Je kan nog wel vaker pech hebben, en op allerlei manieren tussen wal en schip terechtkomen omdat je net teveel verdient voor wat hulp, maar net te weinig om het zelf te kunnen, waar het bvb. huizen betreft.

Of als je je eerste huisje relatief duur hebt gekocht en vlak voor een crisis op de huizenmarkt, met een partner samen een nieuw relatief duur huis koopt met hoog percentage overdrachtsbelasting... die een jaar later zodanig wordt verlaagd dat het je meer dan 10.000 euro had gescheeld....die worden ook niet gecompenseerd. En wanneer het door de crisis jaren duurt voordat het eerste huisje verkocht is...en je dus jaren een dubbele hypotheek betaalt en uiteindelijk je huisje moet verkopen tienduizenden euro's onder de prijs die je er zelf eerder voor hebt betaald :x En een jaar later is er ineens weer krapte op de woningmarkt en zijn de prijzen weer enorm gestegen..... Dat wordt ook door niemand gecompenseerd maar dan heb je gewoon dikke pech dat je elke keer nèt achter het net vist en net op het verkeerde moment in de verkeerde levensfase zit zeg maar.

Niet iedereen kan altijd mazzel hebben :(:)

Ik vind het op zich wel goed dat je als student nu gestimuleerd wordt om even 3x na te denken of je studie wel een goede kans geeft op het kunnen terugverdienen van het studiegeld want het ging ook wel errug makkelijk voorheen toen de samenleving alles maar betaalde, dat was ook kapitaalvernietiging.

Er zou een mooie tussenoplossing gevonden moeten worden en als ik verhalen hoor dat de totale studieschuld mee zou tellen bij de hypotheekadviseur terwijl je nog maar een klein percentage af moet betalen, als dat echt zo is, dan moet dat toch anders kunnen zou je zeggen :)


Toch vind ik de vergelijking van de huizenmarkt vs studieleningen niet helemaal opgaan. Dat je in de huizenmarkt door economische omstandigheden net tussen wal en schip valt heeft de overheid over het algemeen weinig (directe) invloed op. Dat is meer de ontwikkeling van de economie, vraag en aanbod etc.
Het wel of niet verschaffen van een basisbeurs aan studenten is een politieke beslissing, waar de overheid verantwoordelijk voor is. Als het leenstelsel over een aantal jaar weer wordt teruggedraaid is er imo een hele groep studenten die bewust door keuzes van de overheid zit opgezadeld met een hogere studieschuld dan andere studenten. Dat vind ik eigenlijk gewoon oneerlijk ipv 'geen mazzel' hebben.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 4 bezoekers