Einde leenstelsel?!

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Einde leenstelsel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 08:18

Ik las vandaag het geweldige nieuws dat er plannen zijn om het leenstelsel af te schaffen! *\o/* Natuurlijk staat het idee nog maar in de kinderschoenen, maar in ieder geval is eindelijk het licht gezien dat je studenten niet met torenhoge schulden kan opzadelen, omdat ze niet voor huurtoeslag in aanmerking komen (omdat kamers gemiddeld duurder zijn dan de maximale prijs voor huurtoeslag 8)7 ), omdat ze nóóit een huis zullen kunnen kopen, omdat het afschrikt om te gaan studeren, en ga zo nog maar even door.

Ik las ook dat wij studenten van nu mogelijk gecompenseerd zullen worden, wat natuurlijk wel zo eerlijk is. Wij trokken al eens aan het kortste eind omdat de groep die dit jaar begint 1000 euro minder collegegeld hoeft te betalen; ook daar kregen wij geen compensatie voor.


https://www.nu.nl/politiek/5987005/ook- ... elsel.html



Vinden jullie dit net zulk geweldig nieuws als ik? :)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 08:43

mvdende schreef:
En waar moet dat geld dan vandaan komen?

Nee hoor na een universitaire studie ga je genoeg verdienen om je schulden vrij vlot weer af te betalen.

Laat ze eerst de gezondheidszorg maar eens goedkoper maken en de minima eens niet benadelen.



Ja, in 30 jaar tijd kan je je schulden afbetalen, maar geen huis kopen! :7 Lekker kort door de bocht dit. En niet iedereen die leent doet een universitaire studie. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 09:03

Piekosjj schreef:
mvdende schreef:
En waar moet dat geld dan vandaan komen?


En toch, toch kan het hier in Zweden wel gewoon. Ik betaal als EU inwoner níks aan schooleld, en krijg ik zolang ik een baan heb ook stufi. Ja, dat krijg ik - ik hoef daarvan niks terug te betalen. Scandinaviaviers krijgen stufi zonder een baan te hoeven hebben.

En ja, ik betaal misschien meer belasting maar dat is echt niet schrikbarend meer dan in NL (30%) en daarvoor kan ik zonder zorgen en zonder tijdsdruk zolang studeren als ik wil. En daardoor zie je dat het hele land over het algemeen ontzettend goed is opgeleid, fantastisch engels spreekt en de mensen verstand hebben van zaken. En die tuition fee haalt men weer op door de tax van onze hogere lonen die kunnen gegeven worden omdat men hoog opgeleid is.

Ohja ik krijg ook gratis zorgverzekering. Dat kan ook ‘gewoon’. :D



_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 09:22

mvdende schreef:
Piekosjj schreef:


En toch, toch kan het hier in Zweden wel gewoon. Ik betaal als EU inwoner níks aan schooleld, en krijg ik zolang ik een baan heb ook stufi. Ja, dat krijg ik - ik hoef daarvan niks terug te betalen. Scandinaviaviers krijgen stufi zonder een baan te hoeven hebben.

En ja, ik betaal misschien meer belasting maar dat is echt niet schrikbarend meer dan in NL (30%) en daarvoor kan ik zonder zorgen en zonder tijdsdruk zolang studeren als ik wil. En daardoor zie je dat het hele land over het algemeen ontzettend goed is opgeleid, fantastisch engels spreekt en de mensen verstand hebben van zaken. En die tuition fee haalt men weer op door de tax van onze hogere lonen die kunnen gegeven worden omdat men hoog opgeleid is.

Ohja ik krijg ook gratis zorgverzekering. Dat kan ook ‘gewoon’. :D


Ben ik helemaal met je eens, al is jullie situatie nou net even niet te vergelijken met die van Nederland.

Tuurlijk kan het, maar dan moet eerst heel Nederland op de schop. En eigenlijk ook België en Duitsland want als daar de boodschappen enz goedkoper zijn, gaan de Nederlanders daar wel shoppen.

Maar zoals het nu gaat in Nederland betekent ergens geld naartoe = ergens anders geld weg.

Dus meer geld naar gratis stufi betekent automatisch minder geld voor het overige onderwijs (En daar willen ze nou juist meer geld naartoe) of het geld moet ergens anders vandaan komen en
de hogere lonen zwaarder belasten evenals de grote bedrijven zit er ook niet in.

Dus waar komt het geld uiteindelijk vandaan? Juist bij de minima en Jan Modaal!

Studenten zijn maar een kleine groep ten opzichte van alle minima en Jan Modaal, niet helemaal eerlijk om die hele groep te laten betalen voor de kleine minderheid die wil studeren.

Met een HBO en of Universitaire studie ga je genoeg verdienen, studeren is inverstering in de toekomst. Je kiest er namelijk zelf voor.

Niet elke studie geeft een baangarantie, maar die keuze maak je ook zelf! Je kan ook voor een studie kiezen die minder leuk is, maar wel een baangarantie geeft




Maar wat ik dus al eerder zei en waar je totaal overheen hebt gelezen, ook al kan je het terugbetalen; je krijgt nooit een hypotheek aangezien die schuld gewoon mee wordt geteld. Je kan geen huis kopen.

Overigens, als antwoord op je "meer geld naar gratis stufi betekent minder geld voor het overige onderwijs"; het hele doel van het leenstelsel was dat het geld wat met de afschaffing van de stufi werd bespaard had in het onderwijs moeten worden gestoken. Maar dat is ook niet gebeurd. :+ Dus wellicht moet je daar de groep studenten niet verantwoordelijk voor houden, maar de overheid die betere prioriteiten moet stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:08

purny schreef:
Winged schreef:
Ik vind dat het leenstelsel gekoppeld moet worden aan de inkomensverwachting na de studie. Sommige studies verdien je geen droog brood mee (weet ook niet waarom je het dan zou doen trouwens) en sommigen verdienen later bakken met geld. Trek dan de elite wat meer terug zodat zij de 'armeren' kunnen helpen.


Van mij mag er elke 5 jaar een evaluatie komen mbt de zogenoemde pretstudies...



Maar wat valt er volgens jou dan onder "pretstudies"?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:49

Joman schreef:
belle_boef schreef:


Als niemand gaat studeren worden we allemaal minima. En hoe slechter mensen het hebben, hoe sneller ze ziek worden en dan worden kosten voor zorg nog hoger.

Studeren is wat mij betreft echt heel belangrijk. Als je de hersens hebt gebruik ze vooral.


Ik weet even niet wat precies onder studeren valt, maar het beste zou zijn als een groot deel van de bevolking een vak gaat leren. Er is zo'n enorm tekort aan mensen voor de uitvoering, loodgieters etc.
Kun je een goede boterham in verdienen en veel werk.
Dus eigenlijk is het helemaal niet zo wenselijk dat iedereen maar een hbo of universitaire studie gaat volgen.




Ben ik het zeker mee eens. In de maatschappij heerst een enorm idee, deels door de overheid opgelegd, dat je dom moet zijn om een vak te leren, ofzo. Op sommige middelbare scholen merkte ik ook dat het bijna taboe was dat als je VWO deed, je lager dan universiteit ging doen. Belachelijk.

Ik ben zelf naast m'n HBO opleiding ook de modevakschool gaan doen. Ontzettend leuk, en er is inderdaad altijd werk in. :j Vakmensen zijn zó belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:51

_San87_ schreef:
Het is hbo. HBO is de tv-zender.


Oke? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:53

Cioccolato schreef:
belle_boef schreef:


Als niemand gaat studeren worden we allemaal minima. En hoe slechter mensen het hebben, hoe sneller ze ziek worden en dan worden kosten voor zorg nog hoger.

Studeren is wat mij betreft echt heel belangrijk. Als je de hersens hebt gebruik ze vooral.


Ik zeg nergens dat niemand moet gaan studeren. Nu het veel kost, gaan er alsnog mensen studeren toch? Maar dat is je eigen investering in je eigen toekomst en hoeven andere inwoners niet voor diegene te bekostigen. Je hoeft bijvoorbeeld ook niet op kamers om te studeren, daar kies je zelf voor. Het is soms praktischer, ja maar dan kost het je geld. Soms omdat men geen zin heeft om.. Dat is eigen keuze. En soms kan het niet anders, ook de uitzonderingen zijn er natuurlijk.

Ik vind het erg dubbel, en ik vind dat het allemaal wel eens goed onder de loep genomen mag worden. Hoeveel en van waar komt geld binnen en waar gaat het allemaal heen.
Ik vind niet dat Jan modaal moet betalen voor de mensen die willen studeren. Maar ik vind ook niet dat studenten helemaal tot tienduizenden euro's in de schuld moeten komen.


Goedkopere huisvesting zou al een perfect begin zijn. Je betaalt zo 450 euro voor een kamer, en dan krijg je geen huurtoeslag. Want daar moet je A. een eigen voordeur ofzo voor hebben, maar elke kamer die dat heeft is te duur om in aanmerking voor huurtoeslag te komen. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:57

_San87_ schreef:
Resistance schreef:


Goedkopere huisvesting zou al een perfect begin zijn. Je betaalt zo 450 euro voor een kamer, en dan krijg je geen huurtoeslag. Want daar moet je A. een eigen voordeur ofzo voor hebben, maar elke kamer die dat heeft is te duur om in aanmerking voor huurtoeslag te komen. _O-

Dat moet sowieso. Voor studenten, voor huurders, voor kopers.


Zeker. Maar de meeste studenten hebben vrijwel geen inkomen (behalve dan een lening waarmee ze een schuld opbouwen), dus daar mag wel iets vaker aan worden gedacht.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 11:10

_San87_ schreef:
Resistance schreef:


Zeker. Maar de meeste studenten hebben vrijwel geen inkomen (behalve dan een lening waarmee ze een schuld opbouwen), dus daar mag wel iets vaker aan worden gedacht.

Als student moet je niet op kamers. Wil je dat wel, dan moet je werken of lenen.



Wat een ongelofelijke dooddoener is dat toch. Als je studie zich bevindt aan de andere kant van het land moet je wel, en kom dan niet met "Kies dan een andere studie," want dat is vast goed voor de maatschappij, als duizenden mensen 40 jaar lang iets doen waar ze een sch*ithekel aan hebben. :')

En dan nog; met bijbaantjes verdien je niet geweldig veel. Ik werk 25 uur in de week naast mijn studie en verdien minimumloon, maar mijn salaris komt toch lang niet in de buurt van wat ik kwijt ben per maand, en meer kan ik niet werken; je moet niet vergeten dat een studie ook gewoon de last heeft van een fulltime baan.

Ik vind dat mensen heel makkelijk heel veel roepen en best weinig inlevingsvermogen tonen. En nee, we zijn niet zielig en we kiezen er inderdaad zelf voor, maar wij zijn uiteindelijk wel de mensen die later dit land besturen, en dan is het toch lastig dat je met elkaar aan je leven begint met miljarden euro's schuld en een burnout. :Y) En dat is geen gezeur, dat zijn gewoon harde feiten. Maar dat schijnen oudere generaties die blijven roepen "wij hadden het pas moeilijk in onze tijd," niet te willen snappen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-09-19 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Einde leenstelsel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 11:15

Wat is het toch makkelijk om allemaal te roepen, he. :)

Anoniem

Re: Einde leenstelsel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 11:24

Maar bijlenen is anders dan dat je gewoon überhaupt niets krijgt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DeTjoeter, xYaartje en 7 bezoekers