Einde leenstelsel?!

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 08:51

mvdende schreef:
En waar moet dat geld dan vandaan komen?


En toch, toch kan het hier in Zweden wel gewoon. Ik betaal als EU inwoner níks aan schooleld, en krijg ik zolang ik een baan heb ook stufi. Ja, dat krijg ik - ik hoef daarvan niks terug te betalen. Scandinaviaviers krijgen stufi zonder een baan te hoeven hebben.

En ja, ik betaal misschien meer belasting maar dat is echt niet schrikbarend meer dan in NL (30%) en daarvoor kan ik zonder zorgen en zonder tijdsdruk zolang studeren als ik wil. En daardoor zie je dat het hele land over het algemeen ontzettend goed is opgeleid, fantastisch engels spreekt en de mensen verstand hebben van zaken. En die tuition fee haalt men weer op door de tax van onze hogere lonen die kunnen gegeven worden omdat men hoog opgeleid is.

Ohja ik krijg ook gratis zorgverzekering. Dat kan ook ‘gewoon’. :D



Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 09:31

En toch zie je hier bijna geen polen, marokanen of turken. In ieder geval niet in de getallen in NL. Veel recenter zie je veel vluchtelingen uit de midden oosten, maar weinig gast arbeiders.

Ook is ‘jan modaal’ hier iemand met in ieder geval een bachelor diploma op zak, het is dus hier zeker geen kleine minderheid die studeert. En naast de uni is elk ander vorm van onderwijs hier gratis, behalve de twee jaar vrijwillige peuterschool.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers