Einde leenstelsel?!

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mvdende
Berichten: 5614
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 08:41

En waar moet dat geld dan vandaan komen?

Nee hoor na een universitaire studie ga je genoeg verdienen om je schulden vrij vlot weer af te betalen.

Laat ze eerst de gezondheidszorg maar eens goedkoper maken en de minima eens niet benadelen.



mvdende
Berichten: 5614
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 09:06

Piekosjj schreef:
mvdende schreef:
En waar moet dat geld dan vandaan komen?


En toch, toch kan het hier in Zweden wel gewoon. Ik betaal als EU inwoner níks aan schooleld, en krijg ik zolang ik een baan heb ook stufi. Ja, dat krijg ik - ik hoef daarvan niks terug te betalen. Scandinaviaviers krijgen stufi zonder een baan te hoeven hebben.

En ja, ik betaal misschien meer belasting maar dat is echt niet schrikbarend meer dan in NL (30%) en daarvoor kan ik zonder zorgen en zonder tijdsdruk zolang studeren als ik wil. En daardoor zie je dat het hele land over het algemeen ontzettend goed is opgeleid, fantastisch engels spreekt en de mensen verstand hebben van zaken. En die tuition fee haalt men weer op door de tax van onze hogere lonen die kunnen gegeven worden omdat men hoog opgeleid is.

Ohja ik krijg ook gratis zorgverzekering. Dat kan ook ‘gewoon’. :D


Ben ik helemaal met je eens, al is jullie situatie nou net even niet te vergelijken met die van Nederland.

Tuurlijk kan het, maar dan moet eerst heel Nederland op de schop. En eigenlijk ook België en Duitsland want als daar de boodschappen enz goedkoper zijn, gaan de Nederlanders daar wel shoppen.

Maar zoals het nu gaat in Nederland betekent ergens geld naartoe = ergens anders geld weg.

Dus meer geld naar gratis stufi betekent automatisch minder geld voor het overige onderwijs (En daar willen ze nou juist meer geld naartoe) of het geld moet ergens anders vandaan komen en
de hogere lonen zwaarder belasten evenals de grote bedrijven zit er ook niet in.

Dus waar komt het geld uiteindelijk vandaan? Juist bij de minima en Jan Modaal!

Studenten zijn maar een kleine groep ten opzichte van alle minima en Jan Modaal, niet helemaal eerlijk om die hele groep te laten betalen voor de kleine minderheid die wil studeren.

Met een HBO en of Universitaire studie ga je genoeg verdienen, studeren is inverstering in de toekomst. Je kiest er namelijk zelf voor.

Niet elke studie geeft een baangarantie, maar die keuze maak je ook zelf! Je kan ook voor een studie kiezen die minder leuk is, maar wel een baangarantie geeft
Laatst bijgewerkt door mvdende op 03-09-19 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende
Berichten: 5614
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 11:04

purny schreef:
De opleiding paardenhouderij niv 2 bijvoorbeeld. Hoeveel mensen zijn er nou uiteindelijk echt blijven hangen in deze wereld?
Daarom mag er van mij een evaluatie komen.


Dat is volgens mij een MBO studie?

Voor MBO niveau 1 en 2 is de basisbeurs altijd een gift, voor niveau 3,4 is de basisbeurs een gift als je je diploma binnen 10 jaar haalt.

Leenstelsel is alleen voor HBO en universiteiten.

Juist die studenten hebben later een goede kans op een baan

Mn zusje heeft psychologie gestudeerd en had binnen een paar dagen solliciteren een baan bij HR van een revalidatie instelling.

Haar vriend heeft Sterrenkunde gestudeerd en heeft een baan aangeboden gekregen op zn stage. In de energie transitie.

Zeker haar vriend krijgt op het moment een zeer dik salaris terwijl hij nog intern een opleiding geniet.

Zij vielen beiden nog in het oude stufie regeling, maar al hadden ze dat niet gedaan, waren hun schulden zeer snel afgelost.


En zelfs ik met een wajong uitkering en zonder werk lukte het om vorig jaar €5000 terug te betalen aan een lening die ik heb. Dus met een beetje baan en prioriteiten stellen moet je best veel kunnen aflossen op een schuld.

mvdende
Berichten: 5614
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 11:14

belle_boef schreef:
Goedkopere huisvesting zou al een perfect begin zijn. Je betaalt zo 450 euro voor een kamer, en dan krijg je geen huurtoeslag. Want daar moet je A. een eigen voordeur ofzo voor hebben, maar elke kamer die dat heeft is te duur om in aanmerking voor huurtoeslag te komen. _O-



Nee hoor. Er zijn best veel "kamers" te krijgen met een eigen voordeur en dus recht op huurtoeslag. DUWO verhuurd die studio's. Mijn zusje had zelfs de mazzel om met een paar dagen inschrijf tijd eruit geloot te worden. Heeft 3 jaar daar gewoond met huurtoeslag.

Dat studenten voorrang moeten krijgen op een huurwoning moet juist absoluut niet gaan gebeuren. Mijn zusje ging op kamers omdat ze het irritant vond om iedere dag 2x 1 1/2 uur te reizen, terwijl ik ook zn 1 tot 1 1/2 uur onderweg was naar mijn MBO opleiding. Haar vriend was ook zo lang onderweg maar bleef thuis wonen.

Studenten hebben vaak de keuze om op zichzelf te gaan wonen, het hoeft niet persé. Starters die het huis uit moeten hebben die keuze niet, zij zouden eigenlijk voorrang moeten krijgen.

mvdende
Berichten: 5614
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 11:30

Niet alle bijbaantjes betalen slecht. Juist als je de hersenen hébt om universitaire of hbo studie te gaan doen, heb je veel meer kans op een goed betaald bijbaantje.

Ik noem er één: transcriptie online. Ik weet dat je daar behoorlijk goed mee verdient.

En zo zullen er nog veel meer "bijbaantjes" zijn die meer dan het minimum loon verdienen.

Natuurlijk is het stevig alle ballen hoog houden als je èn moet studeren èn moet werken, maar "gelukkig" helpt onze overheid met een lening tegen zeer lage rente.

Je kan er ook voor kiezen een studie te doen die minder zwaar is, als je niet wil lenen.

En prioriteiten stellen in financiën en besteedbare tijd.

Niet elk weekend feesten en op zaterdag of zondag lam zijn van een kater, maar op vrijdag avond werken en op zaterdag ochtend studeren en dan in de middag nog een aantal uurtjes werken. Op zondag lekker uitslapen en de ochtend naar eigen wil indelen en in de namiddag alvast alles klaarzetten voor maandag.

mvdende
Berichten: 5614
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 11:43

Eulogy schreef:
Mwah, niet elke student heeft natuurlijk ook de tijd om te werken. Mijn vriend bijvoorbeeld heeft tijdens zijn bachelor gewerkt maar heeft daar tijdens zijn master nu echt geen tijd voor, o.a. door de vele stages trouwens. Maar er zijn inderdaad ook zat studenten die "geen tijd hebben" om te werken maar wel 3x per week kunnen gaan pilsen :+
Nogmaals, ik zie niet zozeer in waarom het het einde van de wereld is om een studieschuld te hebben. Studeren is zelfs met het leenstelsel in Nederland nog heel goedkoop.


En waarschijnlijk wordt hij op die stages gewoon betaald?

Ten minste, zowel mn zusje als haar vriend kregen gewoon een salaris voor hun stage uren.

In het MBO is dat zeer zeldzaam, ik kreeg nooit betaald. Maar op het hbo en op de universiteit schijnen betaalde stages heel gewoon te zijn

mvdende
Berichten: 5614
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:35

mvdende schreef:
belle_boef schreef:



Nee hoor. Er zijn best veel "kamers" te krijgen met een eigen voordeur en dus recht op huurtoeslag. DUWO verhuurd die studio's. Mijn zusje had zelfs de mazzel om met een paar dagen inschrijf tijd eruit geloot te worden. Heeft 3 jaar daar gewoond met huurtoeslag.

Dat studenten voorrang moeten krijgen op een huurwoning moet juist absoluut niet gaan gebeuren. Mijn zusje ging op kamers omdat ze het irritant vond om iedere dag 2x 1 1/2 uur te reizen, terwijl ik ook zn 1 tot 1 1/2 uur onderweg was naar mijn MBO opleiding. Haar vriend was ook zo lang onderweg maar bleef thuis wonen.

Studenten hebben vaak de keuze om op zichzelf te gaan wonen, het hoeft niet persé. Starters die het huis uit moeten hebben die keuze niet, zij zouden eigenlijk voorrang moeten krijgen.


Volgens mij heb je echt een heel vertekend beeld van hoe makkelijk het is om überhaupt een kamer te krijgen. Denk maar niet dat je in Amsterdam, leiden, delft, Utrecht etc. makkelijk aan zo'n luxe studio van duwo kan komen. Dat is echt zo onwijs veel mazzel hebben...
Zelfs voor studenten is het nu onwijs lastig om überhaupt aan een kamer te komen...


En toch had mijn zusje binnen enkele dagen een studio van DUWO in Leiden. Had ze verschrikkelijk veel mazzel mee? JAA, maar het kan dus wel....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jugito, Kimmie25501, Maaaarije, meggiemeg, Selente, Telpeva en 8 bezoekers