De longen van de aarde staan in brand...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 16:33

Dit soort nieuwsitems en vorderingen volg ik nu enkele jaren sinds wij als gezin voor het eerst in de Zwitserse alpen kwamen en een gletschergebied letterlijk zagen verdwijnen. (Dat is nu levensgevaarlijk, verboden terrein en komen wij niet meer.) Dat was in 2009 en is niet gestopt in de tussentijd bij de andere bergen daar.. Vorige week was ik bij een bekender gebied voor mijn tiende jaar op rij en hebben we kunnen concluderen dat een ijskap ter hoogte van minstens 30 verdiepingen totaal is weggevaagd. (De breedte weten we niet zeker, maar moet naar onze berekeningen in ieder geval een zichtbare 100 meter zijn gebaseerd op onze foto's door de jaren heen..) Ik ervaar het als hartverscheurend en het raakt mij enorm omdat mijn hart daar in de bergen ligt, maar als ik aan instanties vraag "Wat kan ik doen?" of "Wat kunnen wij doen?" dan krijg ik nooit een antwoord.. Er is zo'n grote verdeeldheid in de wereld over dit probleem, dat we de eerste jaren hebben verspeeld met een welles-nietes over überhaupt het bestaan van klimaatverandering, en nu bezig zijn met toekijken naar de meest extreme gevolgen en nog niet weten wat we ermee moeten..

Ik vond het pas al doodeng toen RTL-Nieuws een item deelde over het feit dat we in juli onze jaarlijkse voetafdruk op gebied van natuurlijke recourses hebben overschreden, terwijl we op de helft van het jaar waren. Toen was de amazone nog amper in beeld..

https://www.rtlz.nl/life/artikel/479649 ... n-hout-co2

Vorige week is in IJsland de eerste gletscher officieel dood verklaard. In diezelfde week bevond ik mij in een gangenstelsel in ijs in Zwitserland waarbij ze noteerden hoeveel 'jaren' je naar beneden was gegaan, waarbij ook een stapel bordjes lag die simpelweg niet meer op hun plek konden hangen omdat dat weggesmolten was. Dat zijn immense meters en beelden die keihard inslaan bij mij, maar ik weet simpelweg niet wat ik moet doen..

https://skiinformatie.nl/eerste-gletsje ... n-ijsland/

We krijgen voor mijn gevoel alleen de krantenkoppen voorgeschoteld en zo nu en dan een percentage, waardoor we op de hoogte blijven van de onheilspellende vorderingen, maar echte actie ondernemen doet/kan/weet niemand (omdat je het niet alleen kan) en maakt mij vaak echt wel doodsbang..


Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:55

Er zijn zoveel mensen in mijn omgeving die zich van geen kwaad bewust zijn en niet mee te praten valt als het gaat om minder autorijden, vlees eten en dergelijke. Sommigen zijn echt hardhoofdig! Vreselijk vinden ze dat, die bosbranden. "Maar het is verdomme geen bosbrandje meer zoals in Nederland.. Hectares land ter grootte van provincies gaan maandelijks naar de klote" denk ik dan vaak kwaad in mezelf, maar ik kan er niks mee. Die hebben gewoon echt zulke vaste wortels in hun leefstijl.. We zijn echt verwent geworden door de jaren heen!

Ik douche zelf kouder en veel korter.
Ik hou sowieso niet van vliegen, dus dat doe ik nooit of 1 keer in de 4 jaar.
Op vakantie gaan we 1 keer per jaar met de auto, waarbij de auto de rest van die weken stilstaat. Dat doet hij thuis ook. Want paard zoek ik met de bus op, mijn vader wandelt elke dag naar zijn werk en mijn moeder doet alles met de fiets.
Mijn zusje en ik eten veel minder vlees dan vroeger (zo erg dat mijn moeder begon te vragen "zijn jullie ziek ofzo? gaat het wel met jullie?")
Ik drink meer amandelmelk dan gewone koemelk en vermijd zo veel mogelijk plastic.
Kleding koop ik alleen als ik het écht nodig heb (en zoek dan vaak iets wat fair wear of gerecycled is) en ik denk er al een tijd sterk over na een aantal % van de inkomsten van mijn eigen bedrijf voor vaste gang aan milieubescherming en hulpdiensten te doneren.

Alleen loop ik nog steeds tegen het gevoel aan dat ik niet genoeg doe en dat er meer kan, maar alleen red je het simpelweg niet..

Ik woon trouwens op de Veluwe waar keihard gestreden wordt tegen Lelystad en die extra vluchten en krijg daar regelmatig maagpijn van als ik zie hoe het nog steeds niet gewoon genoeg is en men inziet wat er gebeurd in de wereld..

Interessant stuk Ruitje! Maar waar komen deze quotes vandaan? Daar ben ik heel benieuwd naar.
Laatst bijgewerkt door Canon op 25-08-19 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 15:10

Isapaardje schreef:
Canon schreef:
Dit soort nieuwsitems en vorderingen volg ik nu enkele jaren sinds wij als gezin voor het eerst in de Zwitserse alpen kwamen en een gletschergebied letterlijk zagen verdwijnen. (Dat is nu levensgevaarlijk, verboden terrein en komen wij niet meer.) Dat was in 2009 en is niet gestopt in de tussentijd bij de andere bergen daar..

Klopt ook onze ervaring en daar hoor je ook niemand over.
Enige die zich grote zorgen maken zijn de inwoners daar.
De 'eeuwige' sneeuw is daar aan het verdwijnen, maar niemand lijkt zich zorgen te maken.
Alleen volgens mij ontspringt oa de Rijn daar …. ik vraag me af of niemand zich zorgen maakt of 'onze' rivieren straks niet een keer opdrogen.
Nee, niet zolang ze eens per jaar een keertje buiten hun oevers treden, hoor ik mensen denken.

Er is zoveel meer aan de hand dan al die bosbranden.
Maar dat komt wel goed uit, dat bomen verdwijnen, want tenslotte houden bomen straling tegen en je zou eens ergens midden in een oerwoud geen bereik meer hebben met je mobieltje … zucht.
Laten we vooral onze aarde platbranden, water laten opdrogen, ijs laten verdwijnen en straks proberen te leven van … tja wat zal het zijn; bitcones en wifi?
Ik heb ook geen idee, maar ergens ben ik blij dat ik op een leeftijd ben, dat ik het waarschijnlijk allemaal niet meer mee ga maken hoe de mensheid de wereld naar de verdoemenis helpt :(


Sinds de film "Chasing Ice" en gesprekken als kind met mijn moeder waarom we 'altijd maar naar die ene plekken gingen' ben ik er echt keihard in geworden. Het is bizar te beseffen hoe dichtbij het al is. Dorpjes in de buurt waar wij dan zijn stromen regelmatig over in deze tijd met puin en water. (Vorige week nog eentje met nu nog vermiste mensen.) Zwitsers zijn daar heel nuchter "De wereld veranderd" zeggen ze dan, maar daar heeft wel het hele dorp zonnepanelen en leeft het hele dal waar wij komen/wonen van de opwekking van energie van een stuwmeer. Dat is inclusief alle kabelbanen die er draaien.. Ze hebben het daar best goed voor elkaar en experimenteren ook veel met het redden van het ijs daar, maar ook zij hebben hun limieten en zien het de laatste jaren hard gaan.

Onze huisbaas zei van de week nog "Ik ben toch al zo oud, ik maak het niet meer mee dat al het ijs uit dit dal verdwijnt." Maar met onze berekeningen obv afgelopen tien jaar gaat hij waarschijnlijk een nare verrassing tegemoet..

Je hoort er inderdaad niemand over! Het doet goed iemand hier te vinden die dat ook ziet en uitspreekt! Dankjewel daarvoor!

Blussem schreef:
Enige oplossing zou kunnen komen is van uit de politiek.

Eigenlijk zouden keiharde regel moeten maken dat iedereen max zoveel co2 mag uitstoten. Waar aan mag men zelf weten. Dit zou meest eerlijke zijn.

Nu is doorgaans dat mensen met het meeste geld het meest vervuilen, want die consumeren doorgaan het meest, rijden meeste kilometers, vliegen het vaakst, kopen meeste spullen, enz.

Ze zijn volgens mij bezig geweest in de tweede kamer met zo'n geintje.. Die co2 Heffing..
Dat er ergens in '2000-weet ik veel' belasting zou komen op de CO2 die wordt uitgestoten per auto per eigenaar.. Maar daar is vrij weinig van teruggezien in mijn omgeving, maar wel het overwegen waard vind ik. :j

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 23:18

Fitzroy schreef:
LadyMadonna schreef:
Maar wat doen andere landen? Niet om met een vinger te wijzen, maar na m’n bezoek aan Azië vorig jaar sta ik regelmatig met een gevoel van “tja” m’n afval te scheiden.

Dit.
Echt, ons kleine landje stelt geen f*ck voor op de aardbol. Laten eerst grootmachten als de USA en China, die in een heerlijke handelsoorlog verwikkeld zijn, wat meer doen aan het milieu.
Waarom moet ons ienie-mini speldenprikje op de aardbol hierin voorop lopen?
Nee hoor, zo lang ik zie hoe het er in andere landen aan toe gaat, eet ik geen stukje vlees minder en vlieg ik ook geen kilometer minder.

Daarbij heeft Bolsanaro ook nog gelijk met zijn bewering dat wij in Europa ook onze oerbossen gekapt hebben. Wie zijn wij om nu te jengelen tegen hen?


Misschien hebben wij het recht om te mogen jengelen omdat wij decades geleden hebben mogen inzien dat wat wij hebben begaan, fout was.. Exact wat Europa teruggaf op de uitspraak van Bolsonaro: dat de kap van die oerbossen hier een grote fout was, maar dat Brazilië daarom nog niet dezelfde fout hoeft te maken.
Overigens is dat sowieso een vreemde redenatie "jullie hebben dat ook gedaan toen, dus nu wij.." Omdat dat zich in een heel andere tijd afspeelde met hele andere kennis en situatie. Toen was de wereld heel anders, maar met de kennis van vandaag kun je er niet omheen dat die kap, brand en wat nog meer gewoon heel héél serieus slecht is voor de hele wereld..

Een gegronde uitspraak van Bolsonaro was dat wij het aan onszelf te danken hebben met onze hebzucht naar luxe waarin wij ons dagelijks bewegen. We zijn (nog) niet overbevolkt, we zijn gewoon onuitstaanbaar verwent. Ik snap je redenatie heel goed (ook al sluit die niet aan bij de mijne) en ik hoor oprecht graag meer zodat ik het nog beter leer begrijpen. Maar ik vind het moeilijk sommige argumenten daarbij aan te nemen omdat deze veel hebben om op te kunnen schieten... Betreft America en China heb je volslagen gelijk, als die even snel normaal willen gaan doen.. :n

-

Wat trouwens een leerzaam (en hoopvol) feitje is, is dat er in Frankrijk en België nog steeds huidige delen oerbos zijn. Daarbij heeft Scandinavië nog steeds het grootste aantal hectaren oerbos en is anderen Duitsland hard bezig is met het steeds succesvoller laten terugkeren van deze bossoorten. Misschien niet zo groot als de amazone daar, maar het is er (nog) wel. En dus niet totaal verdwenen zoals de krant (en waarschijnlijk deze man) nu redeneert..

Schemerdier schreef:
Als Nederland het geld in Europa zou besteden voor een beter milieu en geen geld zou geven aan landen die bossen verbranden voor betere wegen etc dat zou helpen.

En boeren zouden steunen beter te zijn voor het milieu. Niet alleen regels opleggen maar echt ondersteunen.

Ik denk dat vele kippen en varkensboeren best anders willen boeren. Kleiner, milieu vriendelijker maar er domweg geen geld voor hebben...


Nederland staat nog steeds als één van de meest vervuilende landen op de lijst. Ik voel me dan wel eens teleurgesteld in ons land.. Ze mogen echt bijvoorbeeld het Europees beleid beter uitvoeren, zowel inlands als in het buitenland met hun handelsverdragen en bijdrages aan (in)directe uitbuitingen (en dan weet ik heel goed dat het de inwoners zijn die dat helaas evengoed in de hand hebben..) maar ik ben echt sterk voor verandering en gebruik maken van de leidraden die er liggen.

Willen jullie mee helpen denken met mij?

Ik las net dit artkel:
https://www.ad.nl/buitenland/vuurzee-ra ... ~a6dac984/
En het blijft me maar na-echoën.. "In Bolivia brandt het in drie natuurparken met een oppervlakte zo groot als de provincies Gelderland en Limburg samen."
Is het iets om de giro's e.d. hier te verzamelen zodat als mensen willen helpen voor in ieder geval de branden nu, dat kan? (Mag zoiets op bokt?)

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 09:43

We zouden allemaal best met iets minder luxe kunnen leven. Kijkende naar mijn oma's tijd zijn we door de jaren heen een hoop gaan doen wat voorheen alleen voor 'de elite' was en daar is onze maatschappij in mee gaan groeien.

Elke dag met de auto is een luxe.
Elke dag vlees, drie vakanties met het vliegtuig.. Veel bestellen van goedkope winkels om iets maar één keer te dragen. Meubels van zeldzame houtsoorten in de tuin of in huis. Het zijn veel dingen die ik in mijn omgeving tegenkom die écht wel anders mogen. Maar ik denk dat we last hebben van een gebrek aan inzicht. Dat we de link slecht zien tussen veel consumeren en de natuur, tussen wat we eten in de avond en ons natuurlijk leefgebied. Dat onze leefstijl effect heeft op armere landen. Maar ook een Zwitserland, IJsland en Scandinavië, wat helemaal geen ver van ons bed show is. De mens is vijand nummer één van alles dat leeft in de wereld, inclusief zichzelf. En ik denk dat educatie een goed idee is. Naast rigoureuze aanpakken op korte termijn, zorgen voor een inzichtelijk bewustere samenleving op langere termijn.. :j


Trump heeft één enkele betrouwbare eigenschap, en dat is dat hij liegt. Ik denk dat het komkommertijd is bij die nieuwsredactie en ze proberen met elk klein dom ding nieuw vuur te poken. :') Dat, of ik zie en nieuwe film aankomen over radio-actieve tornado's :=

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 18:43

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... uggestions

Ik vond dit ook weer zo'n bericht waar ik van van mijn stoel lazerde.. :x

Danique_G schreef:
Een iets ander soort berichtje:

Ik wil geld doneren maar heb zelf voorkeuren voor wat lokale organisaties met lokale actoren:
https://www.sos-amazonia.org/eng

Ook Rainforest Trust schijnt goed te zijn. Ik heb nog niet gedoneerd, hebben jullie nog aanvullingen?
Ik heb 1 keer naar WNF gesmst (4333) maar doneer liever aan een andere organisatie.

Suggesties om CO2 te compenseren door donaties zijn ook welkom. Ik ben al bekend met een aantal platforms maar ik ben benieuwd of er nog betere suggesties zijn.

Dankjewel! Daar ben ik dan weer enorm in geïnteresseerd! :j Ik heb zelf nog niet echt iets kunnen vinden, maar ben ook benieuwd en blij als anderen er nog meer weten.

Voor iedereen met de uitspraak van onze Amerikaanse vriend en zijn fascinatie voor atoombommen moest ik vandaag eventjes aan jullie denken :D

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/tr ... uggestions

Iets heel anders, maar misschien wel interessant.. Ik kwam vandaag via Instagram een bedrijfje tegen dat armbanden verkoopt en het geld doneert naar de gebieden verbonden aan die armband:

https://legendbracelet.com/

Hun nieuwe capsule armband-video raakte me zo erg dat ik toch heb besloten eentje te gaan bestellen. Voor mezelf zijn dit ook manieren om bewuster te leven en helpen zij mij dat vaker te herinneren of openingen te geven met anderen om in gesprek te kunnen gaan. Een "wat een mooie armband" is een mooie opening voor awareness-gesprekjes in je omgeving. En ik dacht dat dat misschien ook wel iets was voor anderen hier. :o

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 23:37

Blussem schreef:
Ik zal hier wel een extra houtblok op de kachel gooien. Mooi co2 neutraal hier :D
En dan heb ik hier ook nog groene stroom wat opgewekt wordt uit het verbranden van bomen :*

Alleen als je belooft dat je de rest van je humor er ook in het vuur bijgooit. Dan was die tenminste nog ergens goed voor. :wave:

Buffelduke schreef:
Danique_G schreef:
Wat een leuke armband Canon!!! Ik ga even ernaar kijken =)

Edit: misschien kunnen we een CO2 compensatie topic openen en elkaar helpen?


Vind dit topic een goed idee, maar dan zou ik het liefste een topic hebben met tips voor alles, niet alleen CO2 neutraal. Meer een topic als ‘wat doe jij voor het milieu’ :D

Eens!! :j Of meer "Wat kun jij doen voor het milieu" en dan al die opties verzamelen met elkaar en elkaar motiveren gaandeweg. :)) Ik vind het een mooi idee!

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 20:13

verootjoo schreef:
Buffelduke schreef:
Ja inderdaad! Op die manier kan je vooral ook anderen laten zien dat sommige dingen niet onmogelijk zijn en is het voor sommigen wellicht toch een extra zetje om toch mee te doen als ze zien hoeveel mensen zich er al voor inzetten


Die is er:
[LZP] Duurzame alternatieven


_/-\o_
Wij denken écht hetzelfde Duffelduke.
Mooi dat er zoiets is! Ga snel even kijken en bijleren. :D Ben heel benieuwd.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Loretta en 79 bezoekers