Waarom vrouwen niet kunnen autorijden (feminisme)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 18:07

NadjaNadja schreef:
Ik vind artikelen iets anders dan onderzoeken. Tot nu toe lees ik heel veel 'zo heb ik het meegemaakt, zo ervaar ik het, ...'. Daar valt ook wel iets uit te halen, maar geeft nog steeds weinig duidelijkheid.

Er zijn zo ontzettend veel factoren die meespelen als het gaat om wie of wat er bijvoorbeeld uiteindelijk in de top 50 komt, dat het in mijn ogen bijna onmogelijk is om te zeggen dat vrouwen per definitie minder kansen krijgen. Wellicht hebben ouders die een meisje krijgen over het algemeen wel minder geld te besteden, waardoor zo'n meisje nooit op zangles komt en gaat het daar al fout. Misschien kiezen vrouwen er eerder voor om voor zekerheid te kiezen en een opleiding te doen en kiezen mannen eerder voor de minder veilige optie om de muziek in te gaan. Zonder gedegen onderzoek zijn er zo veel mogelijke oorzaken voor het resultaat, dat er in mijn ogen niks zinnigs te zeggen is over het resultaat.

Ik vind het oprecht jammer dat er wordt gedaan alsof 'wij' het ontkennen en ons kop in het zand steken. Dat is helemaal niet het geval, maar ik ga geen dingen aannemen op een aantal mensen die het ervaren in plaats van op basis van harde feiten of bewijzen.


Dan kunnen we besluiten dat wij het met elkaar oneens zijn. Wil jij gewoon lekker naar mannelijke artiesten blijven luisteren prima, gewoon blijven doen. Mijn doel is meer een bepaalde bewustwording te creëren en eens wat kritischer te kijken naar wat je nu eigenlijk allemaal consumeert. (Ik raad zeikschrift op instagram aan als je daarvoor open staat)
Zoals ik al eerder zei tegen een andere bokker, je hoeft niet ineens een andere muzieksmaak te krijgen maar kijk eens verder in het verlengde van wat je al leuk vindt.

xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 18:10

oomens schreef:
Maar dat hele 'bewustwording creëren' is toch al met het idee de gevestigde orde op andere gedachten te brengen? Wat is er mis met constateren dat cementzakken nu eenmaal op de gemiddelde bouwvakker (=man) zijn gemaakt, of dat de artiesten worden geplugd waarvan men verwacht dat die het best/langst/meest scoren, en je erbij neerleggen dat dat nu eenmaal zo is?


Omdat ik met die gedachtegang nog steeds geen stemrecht had gehad, ik als ik zou trouwen niet meer mocht werken, ik alleen maar goed ben om kinderen te baren? Want dat was vroeger hoe het moest.

xmarritw

Berichten: 457
Geregistreerd: 22-04-19
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 18:18

enzino schreef:
On-topic: en een totaal verkeerd gekozen titel.


Ik weet niet precies wat ik van de rest van je bericht vindt, maar met dit punt ben ik het niet eens.
In het artikel gaat het deels over auto's en waarom vrouwen daar slechter in rijden. Het maakt niet uit of je het met dat punt eens bent of niet, de titel slaat wel enigszins terug op de rest van het artikel. Daarbij zorgt de titel ervoor dat de mensen het stuk gaan lezen en door bekendheid kan het probleem worden verholpen. Juist omdat "vrouwen kunnen niet autorijden" een erg bekend begrip is waar iedereen wel een mening over heeft, wordt dit bericht aangeklikt. En dat is volgens mij het doel als je een artikel schrijft, dat mensen het lezen.
En ik weet dat dit neigt naar clickbait , maar praktijk wijst uit dat clickbait werkt (waarom klikken er anders zoveel mensen op dit topic) en in gevallen om bewustzijn te creëren vind ik clickbait goed.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6638
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 19:02

xU_Blinghx schreef:
NadjaNadja schreef:
Ik vind artikelen iets anders dan onderzoeken. Tot nu toe lees ik heel veel 'zo heb ik het meegemaakt, zo ervaar ik het, ...'. Daar valt ook wel iets uit te halen, maar geeft nog steeds weinig duidelijkheid.

Er zijn zo ontzettend veel factoren die meespelen als het gaat om wie of wat er bijvoorbeeld uiteindelijk in de top 50 komt, dat het in mijn ogen bijna onmogelijk is om te zeggen dat vrouwen per definitie minder kansen krijgen. Wellicht hebben ouders die een meisje krijgen over het algemeen wel minder geld te besteden, waardoor zo'n meisje nooit op zangles komt en gaat het daar al fout. Misschien kiezen vrouwen er eerder voor om voor zekerheid te kiezen en een opleiding te doen en kiezen mannen eerder voor de minder veilige optie om de muziek in te gaan. Zonder gedegen onderzoek zijn er zo veel mogelijke oorzaken voor het resultaat, dat er in mijn ogen niks zinnigs te zeggen is over het resultaat.

Ik vind het oprecht jammer dat er wordt gedaan alsof 'wij' het ontkennen en ons kop in het zand steken. Dat is helemaal niet het geval, maar ik ga geen dingen aannemen op een aantal mensen die het ervaren in plaats van op basis van harde feiten of bewijzen.


Dan kunnen we besluiten dat wij het met elkaar oneens zijn. Wil jij gewoon lekker naar mannelijke artiesten blijven luisteren prima, gewoon blijven doen. Mijn doel is meer een bepaalde bewustwording te creëren en eens wat kritischer te kijken naar wat je nu eigenlijk allemaal consumeert. (Ik raad zeikschrift op instagram aan als je daarvoor open staat)
Zoals ik al eerder zei tegen een andere bokker, je hoeft niet ineens een andere muzieksmaak te krijgen maar kijk eens verder in het verlengde van wat je al leuk vindt.


Ik denk juist dat ik heel erg kritisch naar de wereld en specifiek dit geval kijk, aangezien ik iets niet zomaar voor waarheid aanneem. Kritisch zijn moet niet alleen in het voordeel van de vrouwen werken in dit geval. Ik vind het juist alles behalve kritisch om te zeggen dat ik vanaf nu alleen nog maar muziek van vrouwen ga luisteren om het evenwicht te herstellen. In mijn ogen is kritisch zijn het niet zomaar aannemen van bepaalde dingen en goed onderzoeken of en waarom bepaalde dingen zo zijn en niet het per se willen veranderen van het huidige, omdat er iets in het resultaat vreemd is.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Waarom vrouwen niet kunnen autorijden (feminisme)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 19:23

NadjaNadja, maar het is toch aan iedereen zelf om te kiezen? Als jij onderzoek wilt lezen dan is er een heel internet vol met onderzoek naar en beschrijvingen van systeembrede verschillen tussen mannen en vrouwen, en oorzaken en gevolgen daarvan. (En een heel internet vol met opinies over waarom dat onzin is.)

Je hoeft ook je playlist niet aan te passen als je dat niet wilt. Maar Astorga heeft dat wel gedaan, en kwam daarmee tot de ontdekking dat er veel meer goede muziek door vrouwelijke muzikanten is dan ze aangeboden krijgt als ze de Spotify-aanbevelingen volgt.

Maar Astorga maakt die keuze, en jij kunt die keuzes maken, of andere, of niet, net wat je wilt. Je hoeft van mij niets als waarheid aan te nemen, en je hoeft ook niets te doen. Maar het kan. Het kan iets zijn om eens bij stil te staan, het kan iets zijn om eens te proberen wat er gebeurt als je het bewust anders doet. Hoeft niet, maar het kan. En je kunt ook alles bij het oude laten (maar de kanttekening dat als vrouwen alles bij het oude hadden gelaten we nu niet handelingsbekwaam geacht werden is wel een nuttige. Ergens besloten vrouwen wel iets te willen veranderen, stemrecht te krijgen, toegang tot studies en dergelijke, niet ontslagen te worden als ze gingen trouwen. Dus ik denk dat er in elk geval genoeg reden is om soms verandering te moeten willen. Maar ik leg je dat niet op hoor.)

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 20:24

xmarritw schreef:
enzino schreef:
On-topic: en een totaal verkeerd gekozen titel.


Ik weet niet precies wat ik van de rest van je bericht vindt, maar met dit punt ben ik het niet eens.
In het artikel gaat het deels over auto's en waarom vrouwen daar slechter in rijden. Het maakt niet uit of je het met dat punt eens bent of niet, de titel slaat wel enigszins terug op de rest van het artikel. Daarbij zorgt de titel ervoor dat de mensen het stuk gaan lezen en door bekendheid kan het probleem worden verholpen. Juist omdat "vrouwen kunnen niet autorijden" een erg bekend begrip is waar iedereen wel een mening over heeft, wordt dit bericht aangeklikt. En dat is volgens mij het doel als je een artikel schrijft, dat mensen het lezen.
En ik weet dat dit neigt naar clickbait , maar praktijk wijst uit dat clickbait werkt (waarom klikken er anders zoveel mensen op dit topic) en in gevallen om bewustzijn te creëren vind ik clickbait goed.


Nee, in het artikel staat nergens dat vrouwen slechter auto kunnen rijden. Wat er in het artikel staat is dat auto's onveiliger zijn voor vrouwen, omdat ze op maat voor mannen worden gemaakt. Maar wat het echt clickbait en een slechte titel maakt is dat de titel precies het omgekeerde zegt dan het artikel. Volgens de kop is er een probleem met vrouwen, terwijl het artikel erover gaat dat vrouwen problemen hebben door de manier waarop de wereld is ingericht.

En wat de muziek betreft, ik luister niet naar mannen of vrouwen maar naar muziek. Ik doe dus ook niet aan mannen- of vrouwenquota maar in de praktijk kom ik op ca. 40% vrouwelijke artiesten uit. Het heeft er ook maar net mee te maken wat je smaak is.

xmarritw

Berichten: 457
Geregistreerd: 22-04-19
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 20:39

Karl66 schreef:
On-topic: en een totaal verkeerd gekozen titel.


Ik weet niet precies wat ik van de rest van je bericht vindt, maar met dit punt ben ik het niet eens.
In het artikel gaat het deels over auto's en waarom vrouwen daar slechter in rijden. Het maakt niet uit of je het met dat punt eens bent of niet, de titel slaat wel enigszins terug op de rest van het artikel. Daarbij zorgt de titel ervoor dat de mensen het stuk gaan lezen en door bekendheid kan het probleem worden verholpen. Juist omdat "vrouwen kunnen niet autorijden" een erg bekend begrip is waar iedereen wel een mening over heeft, wordt dit bericht aangeklikt. En dat is volgens mij het doel als je een artikel schrijft, dat mensen het lezen.
En ik weet dat dit neigt naar clickbait , maar praktijk wijst uit dat clickbait werkt (waarom klikken er anders zoveel mensen op dit topic) en in gevallen om bewustzijn te creëren vind ik clickbait goed.[/quote]

Nee, in het artikel staat nergens dat vrouwen slechter auto kunnen rijden. Wat er in het artikel staat is dat auto's onveiliger zijn voor vrouwen, omdat ze op maat voor mannen worden gemaakt. Maar wat het echt clickbait en een slechte titel maakt is dat de titel precies het omgekeerde zegt dan het artikel. Volgens de kop is er een probleem met vrouwen, terwijl het artikel erover gaat dat vrouwen problemen hebben door de manier waarop de wereld is ingericht.

En wat de muziek betreft, ik luister niet naar mannen of vrouwen maar naar muziek. Ik doe dus ook niet aan mannen- of vrouwenquota maar in de praktijk kom ik op ca. 40% vrouwelijke artiesten uit. Het heeft er ook maar net mee te maken wat je smaak is.[/quote]

Ik ben het eens met je punt over dat de titel het artikel tegenspreekt. Zo had ik er nog niet naar gekeken. Ik zou als ik de schrijver was geweest van dit artikel een andere titel hebben gekozen.

mariettek

Berichten: 1687
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 20:45

Ik ben even stil van de bovenstaande discussies.

Er wordt een artikel geplaatst over de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen (let wel: dit is absoluut wereldwijd bewezen) en hoe dit invloed heeft op overlevingskansen en een toekomst met AI. Redelijk grote problematiek in mijn ogen.

Daarna wordt er door een aantal mensen werkelijk álles aan gedaan om te bewijzen dat er in het artikel ook punten staan waarover je een andere mening kunt hebben. Er wordt zelfs gezinspeeld op het geslacht van de schrijver (wat een grappig punt natuurlijk...).

Alles om maar te bewijzen dat er niks aan de hand is.

Werkelijk? De verschillen tussen mannen en vrouwen worden op deze manier alleen maar in stand gehouden. Begint simpelweg al met babykleding voor jongens en meisjes met respectievelijk stoer en lief erop. Daarna wordt dit voortgezet via verschillende manieren van opvoeden (bijv. taalgebruik en risico’s inschatten) en soorten speelgoed. Uiteindelijk worden er hele bevolkingsgroepen (mannen én vrouwen) clichématig weggezet als stereotiepen.
Vanuit de recente geschiedenis is er heel veel aandacht gelegd op de gemiddelde mens: witte man. Dat is een feit.

Waarom moet hier dan zo ontzettend geprobeerd worden om dit te ontkennen en ontkrachten?

Interessant om te kijken als je meer wilt weten over de verschillende behandelingen van vrouwen én mannen: op YouTube de speech van Emma Watson voor de VN.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 21:05

Ik had een aantal weken geleden een vrij bizarre discussie met mijn 5 jarige.
Er was een bruggetje kapot en ik zei: oh dat zullen ze dan binnenkort wel repareren.
Dochter: ja dan doen de mannen.
Ik: of vrouwen
Dochter: Nee! Dat doen de mannen, ik heb gelijk.
Ik: *perplex*
Vervolgens maar weer bij het begin begonnen dat iedereen dat zelf mag kiezen. Idem met je haar, kleding etc etc bla bla
Na wat vissen kwam er dus uit dat de enige reden waarom ze dat vond was omdat ze nog nooit een vrouw aan de straat had zien werken. Bizar hoe snel dan zo‘n conclusie ontstaat in zo‘n koppie :\

En dan zijn wij ook nog niet eens een traditioneel gezin wat dat betreft.

Toffeltje

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 22:29

Het begint inderdaad al heel vroeg, en we discrimineren vaak compleet onbewust. Ik vond de serie 'No more boys and girls' van de BBC heel interessant en ook wel confronterend. Daar werd geprobeerd om kinderen korte tijd genderneutraal te benaderen. Als je dan zag wat voor veranderingen dat teweeg bracht! Jongens die beter in hun vel komen te zitten omdat ze gevoelens mogen uiten, meisjes die zelfverzekerder worden, heel mooi!

Ook het experiment met een baby vond ik erg leuk om te zien. Een jongetje hadden ze meisjeskleding aangetrokken en een meisje jongenskleding. Vervolgens werd die in een kamer neergezet met zowel typisch jongensspeelgoed als meisjesspeelgoed. Een onbekende volwassene werd geïnstrueerd om met het kind te spelen. Ze pakten altijd speelgoed dat (traditioneel gezien) bij het gender van de kleding paste. Als ze dan gevraagd werden waarom ze daarvoor kozen zeiden ze dat het kind daar zelf voor leek te kiezen. Maar dat was natuurlijk helemaal niet zo.

Wat voor speelgoed je krijgt heeft best invloed heeft op je ontwikkeling. Jongens krijgen vooral blokken (en ontwikkelen mede daardoor gemiddeld een beter ruimtelijk inzicht) terwijl meisjes poppen krijgen en daarmee gestimuleerd worden om zorgzaam te zijn. Dit doen we meestal onbewust. Of omdat we denken dat meisjes nu eenmaal van poppen houden en jongens van blokken. Ik zeg echt niet dat we nu allemaal maar genderneutraal moeten opvoeden, maar ik denk dat het wel belangrijk is om bewust te worden hoe erg we discrimineren zonder het te willen.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 22:35

Ik ben er ook van overtuigt dat men veel te veel onbewust oplegt maar dat er ook wel degelijk ook gewoon verschillen zijn.
Vooral als peuter (nog niet zelf lopend) vond ik het bizar hoe druk de meeste jongetjes waren, het viel me echt op (disclaimer: nee, uiteraard niet allemaal, het zijn immers geen kloons).

Wij zijn zelf totaal niet pop en knuffelbeer ouders maar ineens moest en zou er zo‘n zachte baby pop komen en die wordt echt enorm gekoesterd. Sterker nog, ze ging uit het niets heel emotioneel huilen omdat ze wist dat er ergens zo’n pop bij oma op zolder lag en zij had niet zo’n pop (die pop is dus nu bij ons). Natuurlijk ziet ze dat heus ook wel ergens anders, maar die enorme behoefte die ze toont om voor die pop te zorgen gaat enorm ver en is echt heel veel meer dan enkel afkijken. Geen enkel vergelijk met ander afkijk gedrag zoals eenhoorns, dat is duidelijk aangeleerd.

Anderzijds kan het natuurlijk ook prima zijn dan die zorgdrang even vaak bij jongens als meisjes voor komt, daar heb ik geen cijfers van of zo.

mariettek

Berichten: 1687
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:44

Sizzle schreef:
Ik ben er ook van overtuigt dat men veel te veel onbewust oplegt maar dat er ook wel degelijk ook gewoon verschillen zijn.
Vooral als peuter (nog niet zelf lopend) vond ik het bizar hoe druk de meeste jongetjes waren, het viel me echt op (disclaimer: nee, uiteraard niet allemaal, het zijn immers geen kloons).

Wij zijn zelf totaal niet pop en knuffelbeer ouders maar ineens moest en zou er zo‘n zachte baby pop komen en die wordt echt enorm gekoesterd. Sterker nog, ze ging uit het niets heel emotioneel huilen omdat ze wist dat er ergens zo’n pop bij oma op zolder lag en zij had niet zo’n pop (die pop is dus nu bij ons). Natuurlijk ziet ze dat heus ook wel ergens anders, maar die enorme behoefte die ze toont om voor die pop te zorgen gaat enorm ver en is echt heel veel meer dan enkel afkijken. Geen enkel vergelijk met ander afkijk gedrag zoals eenhoorns, dat is duidelijk aangeleerd.

Anderzijds kan het natuurlijk ook prima zijn dan die zorgdrang even vaak bij jongens als meisjes voor komt, daar heb ik geen cijfers van of zo.



Ik ken zelf juist meerdere hele drukke meisjes in onze omgeving, en heb zelf rustige jongens die ook spelen met poppen.

Zijn die verschillen echt zo vaststaand, of zien we ze zo? ;)

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 16:02

Ik zeg totaal niet dat het vast staat (ik heb er toch niet voor niets een disclaimer bij gezet?). Enkel dat het me opviel en ik tegen mijn man zei: ik ben blij dat we een meisje hebben geloof ik.
Mijn buurvrouw zei ook dat de kinderfeestjes van haar dochter easy verliepen en die van de jongens een soort slachtveld was.

Ik ben ook wel benieuwd of dat op grote schaal uitziet met gemiddelden en standaard deviaties. Ik weet het oprecht niet.

Het algemeen spelen met poppen en auto‘s zal ook amper verschillen denk ik, maar een diepgaande zorgneiging die van smorgens tot savonds in de achtergrond loopt vind ik opmerkelijk. Vraag me af waar dat vandaan komt en of dat in het kind zit of toch ergens opgedaan. Zelf heb ik weinig met poppen gedaan behalve het standaard in bad en aan/uitkleden.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Re: Waarom vrouwen niet kunnen autorijden (feminisme)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 16:34

Al die stereotypen zijn natuurlijk ook wel ergens op gebaseerd ;)

Er zijn gemiddeld ook meer zorgzame vrouwen, maar het probleem is als dat doorgevoerd wordt naar "alle vrouwen zijn zorgzaam" en "alle mannen zijn niet zorgzaam" en dat zo gaat leven in onze vooroordelen, dat we totaal niet kunnen omgaan met niet-zorgzame vrouwen en wel-zorgzame mannen.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Waarom vrouwen niet kunnen autorijden (feminisme)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 17:26

Het gaat 2 kanten op. Het is niet OK dat mensen een ander kinderen aan willen praten en carriere vrouwen als niet natuurlijk wegzetten.
Ik vind het echter ook niet in orde dat vrouwen die wel graag de traditionele rol aannemen vervolgens te horen krijgen dat ze dom bezig zijn, financieel afhankelijk moeten zijn en dat het zonde is van hun opleiding.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 17:51

Absoluut! Het moet ook beide kanten op gaan (ook bij mannen trouwens).

Ik betrap mezelf er ook op dat ik toch iets vind van hoog-opgeleide vrouwen die thuis blijven met de kinderen, maar ik probeer dat zeker los te laten. Dat is nou precies de vrijheid die we willen, vrijheid om te doen waar je gelukkig van wordt, ongeacht of je man of vrouw bent.

Ik vind vooral dat sommige dingen voor mannen nog wel kunnen veranderen, juist om de emancipatie te verbeteren. Vrouwen kunnen overal part-time werken, maar dat moet je als man eens proberen op sommige plekken := Dat geeft toch weer een raar onderscheid, wat maakt dat je als vrouw dan dús maar minder dagen gaat werken.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 17:59

Ik weet niet of het altijd aan de werkgever ligt eerlijk gezegd. Heb al iets te vaak gehoord van mannen dat ze niet minder kunnen werken omdat het voor een afbraak van het mannelijk trots zorgt :=
Waarschijnlijk zijn er best veel ‚machtsspelletjes‘ waar de man gemiddeld gewoon net wat langer bluft dan de vrouw (idem met salaris onderhandeling).

Verder is het gewoon erg beroepsafhankelijk. Mijn vorige werkgever liet me gewoon niet minder dan 100% werken. Pas toen ik opzegde kwam er een halfzacht aanbod :evaw:
Omgekeerd was mijn man voorheen 60% en nu heeft hij enkel afdeling gewisseld en moet het ineens weer 100%
Gewoon willekeur en onwelwillendheid.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Waarom vrouwen niet kunnen autorijden (feminisme)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 19:37


pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 15:22

Wat een interessant artikel. Ik zie het nu pas. Veel reacties verbazen mij want het gaat erg veel over auto rijden terwijl het artikel toch totaal ergens anders over gaat. En ook al is de laatste reactie al wat langer geleden, ik wil toch iets citeren uit dit artikel want vroeger tijdens onze vrouwen studies hadden we het hier al over.

Daaruit blijkt dus (40 jaar geleden ongeveer), hoe hardnekkig de kwaal is en hoe moeizaam het is om dit om te buigen. Ik denk dat er nu pas meer en meer aandacht voor komt, omdat er steeds meer vrouwen vergeleken met mijn tijd, studeren en hoger op aan het geraken zijn en er gelukkig genoeg mannen zijn die inzien dat het klopt wat de vrouwen aangeven en dat het tijd is voor verandering..


Citaat:
Volgens Maaike Harbers, lector artificial intelligence & society bij Hogeschool Rotterdam, ligt de oplossing in een sterkere vertegenwoordiging van vrouwen op alle fronten. ‘In de data, bij het testen van een toepassing, in het team dat de toepassing ontwikkelt. Vrouwen zien andere dingen. In 2014 presenteerde Apple bijvoorbeeld de eerste ‘volledige’ gezondheidstracker. De app hield alles bij, van slaappatroon tot hartslag. Er miste alleen een tracker voor de menstruatiecyclus. Er zijn niet veel vrouwen in een team nodig om daaraan te denken.’


Ik denk dat nog steeds teveel vanuit de man bekeken wordt en omdat te weinig vrouwen vaak betrokken zijn bij, worden essentiële zaken gemist.

Een groot voorbeeld dat aangehaald is zijn de vrouwelijke cardiologen Maas en Wittekoek, ik citeer:
Citaat:
In Nederland zetten cardiologen Angela Maas en Janneke Wittekoek zich al jaren in voor meer kennis van het vrouwenhart. Met succes; zo won Wittekoek de Vrouw in de Media Award 2018 voor haar media-optredens over man-vrouwverschillen bij hart- en vaatziekten. Een deel van het probleem in de medische wereld is dat vrouwen nog steeds worden uitgesloten van klinische onderzoeken naar nieuwe geneesmiddelen. Ze krijgen medicijnen voorgeschreven die niet altijd voor hen werken en die soms zelfs een averechtse uitwerking hebben.


Ik ben het eens met de oplossing van het probleem:
Citaat:
Haar boodschap: verzamel gegevens over vrouwen. ‘Als we daar morgen mee beginnen, dan ben ik optimistisch dat we over tien jaar betere datasets zullen kunnen voeren aan de algoritmes. Maar op dit moment zouden we ongelofelijk sceptisch moeten staan tegenover kunstmatige intelligentie. De data zijn niet goed genoeg.’


want als dit niet gaat gebeuren dan krijg je de terechte vraag, ik citeer:
Citaat:
De ongelijkheid die met name in medische data zit, heeft altijd al desastreus uitgepakt in termen van gender, maar kunstmatige intelligentie versterkt het effect’, zegt hoogleraar Valerie Frissen. ‘Omdat steeds meer met slimme algoritmes wordt gewerkt, is nu het moment om de kwaliteit van de data aanzienlijk te verbeteren. En om ons af te vragen: als we geen goede data hebben, moeten we het dan wel doen?’

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Waarom vrouwen niet kunnen autorijden (feminisme)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 15:28

Top post Pien :)

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Waarom vrouwen niet kunnen autorijden (feminisme)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 21:06

Gaan vrouwen dan ook allemaal fulltime werken, in militaire dienst, werken als vuilnisophaler, bouwvakker, of willen ze alleen maar goedbetaalde managers functies krijgen omdat ze toevallig vrouw zijn?

Dat er te weinig dames wc's zijn, ja. Maar dat van auto's is beetje onzin. De vrouwen zijn geen 1.65 meer hoor. Ik kan nooit een damesduikpak kopen omdat ze allemaal gemaakt zijn voor een vrouwtje van max 1.70. Ik zie graag dat langere vrouwen ook meegenomen worden.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 21:11

germie schreef:
Gaan vrouwen dan ook allemaal fulltime werken, in militaire dienst, werken als vuilnisophaler, bouwvakker, of willen ze alleen maar goedbetaalde managers functies krijgen omdat ze toevallig vrouw zijn?


..... dat heb ik niemand horen zeggen volgens mij......

Vrouwen werken nog altijd het meest in de gezondheidszorg, en 't is nog verdraaid lastig een fulltime baan te krijgen als je vrouw bent. Verder zijn er zat vrouwen die in dienst willen, of de bouw in, maar zie maar eens dat je daar aangenomen wordt.....

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 23:11

Avalanche81 schreef:
Verder zijn er zat vrouwen die in dienst willen, of de bouw in, maar zie maar eens dat je daar aangenomen wordt.....

Want dan blijkt ineens dat het dan toch verdraaid handig is als je die zak cement uit de OP wel gewoon kunt tillen.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Waarom vrouwen niet kunnen autorijden (feminisme)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 23:14

Niemand zou zware zakken moeten tillen, daar gaan ook mannen aan kapot.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 23:21

germie schreef:
Gaan vrouwen dan ook allemaal fulltime werken, in militaire dienst, werken als vuilnisophaler, bouwvakker, of willen ze alleen maar goedbetaalde managers functies krijgen omdat ze toevallig vrouw zijn?

Dat er te weinig dames wc's zijn, ja. Maar dat van auto's is beetje onzin. De vrouwen zijn geen 1.65 meer hoor. Ik kan nooit een damesduikpak kopen omdat ze allemaal gemaakt zijn voor een vrouwtje van max 1.70. Ik zie graag dat langere vrouwen ook meegenomen worden.


Ik werk fulltime