Abortus verboden in Alabama...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Abortus verboden in Alabama...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 22:25

mee eens secricible.

Plus dat ik het altijd wel interessant vind om te weten waarom ze vinden wat ze vinden. Ik heb er vroeger ook andere denkbeelden op na gehouden dan ik nu doe, en ik verander soms van mening daardoor. Soms komen mensen met een zeer solide en zeer goed onderbouwd argument, komen ze met cijfers die de stelling ondersteunen...
Dan heb ik gewoon ongelijk.

Ik ben ooit pro life geweest (al was ik dan ook wel pro adoptie, en wilde ik dat ook zelf wel doen, en pro allerlei voorzieningen voor moeder en kind). Nu ben ik pro choice, en nog steeds geen voorstander van abortus, maar de reden dat ik totaal niets zie in een verbod erop is dat een verbod consequenties heeft, die ik onaanvaardbaar vind. Plus dat ik mensenrechten belangrijker vind dan de rechten van een foetus.

Een mens behandelen als een levende couveuse is niet acceptabel, en dat is het alternatief. Ik sta er in veel dingen genuanceerd in, denk ik. Ik vind nuance belangrijk. Soms is iets niet ideaal, niet wenselijk, maar dat gevoel lees ik in veel reacties. Het alternatief is echter onacceptabel.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Abortus verboden in Alabama...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 23:42

Vrijheid van meningsuiting is voor mij net zo belangrijk als het zelfbeschikkingsrecht. Of dat nu abortus of euthanasie betreft. Niemand kan dat voor een ander beslissen.

Waar ik me wel vreselijk aan stoor, zijn de demonstranten bij Abortusklinieken. Hier in Rotterdam zijn er nu vrijwillige beveiligers, die de vrouwen naar de kliniek brengen. Vreselijk. Ik zou een busje pepperspray meenemen. ;)

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 23:44

secricible schreef:
Zullen we lekker op de bal spelen en niet op de man?

Ik heb geen moeite met mensen die er een (extreem) andere zienswijze op nahouden dan mij. De kans is groot dat zij mijn denkbeelden ook extreem of ongezond houden. En zij mogen van mij ook prima proberen die mening op de politieke agenda te krijgen.
Ik heb wel voldoende vertrouwen in ons systeem om te zien dat die mening extreem en daarmee niet gangbaar is en dus nooit voldoende fundering zal vinden om onze grondwet te veranderen.

In tegenstelling tot het systeem in Amerika, waar ik echt een hoop gaten zie waarmee niet de mening van de meerderheid verkondigd worden.

Ik vind een extreem andere mening als de mijne juist interessant. Mijn tolerantie eindigt wel als mensen denken mij hun mening op te moeten dringen, of zelfs mensen schaden omdat ze vinden dat hun visie dat rechtvaardigd.

Je omschrijft het mooi secridible. :)
En dat laatste is dus waar ik over val, dit schaadt mensen en daar stopt het voor mij.
Alleen ik zeg wat ik over deze idioterie vind wat ik denk, en dat is redelijk voor het eerst over het geloof zover ik weet.
Het zijn ook geen onwaarheden, er zijn hier mensen die vinden dat ik geen recht zou mogen hebben op een abortus en dat gaat er bij mij niet in.
Ze praten wel over mijn en andermans lichamen, en dat maakt mij boos ja.
Netjes? Mwah valt te bezien, maar wat het geloof hierin kennelijk teweeg brengt vind ik vele malen erger te noemen.

Electra, dat van die beveiligers is wel een topactie.
Dat moet iemand toch een fijn gevoel geven dat iemand dat voor je doet als je toch al voor velen zo’n pittige keuze maken moet.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Abortus verboden in Alabama...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 23:46

Inderdaad top van de vrijwilligers, maar dat het nodig is !!

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 00:17

Dat is heftig ja, daar mag de politie ook niet tegen optreden omdat ze op openbaar terrein staan zeker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 03:12

Avalanche81 schreef:
Dat heeft niets met christen zijn te maken, en ik wordt er onpasselijk van dat etiket erop geplakt wordt. Het is een machtsspel, niet meer of minder.

Uhm, religie IS een machtsspel.

Iemand claimt de baas te zijn omdat hij/zij door God daarvoor is aangewezen, legt andere mensen regels op en wie zich niet aan die regel houdt zal eeuwige straf krijgen. Wil je een beloning in je volgende leven dan moet je geld geven zodat er een groter gebouw voor de religie gebouwd kan worden en meer mensen binnen gesleept kunnen worden. De persoon aan de top heeft de waarheid in pacht, hoeft niets te kunnen bewijzen en kan zelfs bewijs simpelweg ontkennen of wegschuiven met de woorden "dat is het werk van de duivel". Dat valt bij mij toch wel onder de definitie van "machtsspel".


secricible schreef:
Hoe zie jij "abortus" met 36wkn voor je? Bevallen en daarna het kind doden?

De foetus (wat op dat moment nog geen baby is) ontzeggen van voedingsstoffen/zuurstof en vervolgens verwijderen, of op een chemische manier het hart stoppen. Het lijkt me ethisch moeilijker om de foetus eerst buiten het lichaam te halen want dat zou het moment zijn dat het rechten als een persoon krijgt, tot die tijd is het "onderdeel" van het lichaam van de zwangere vrouw en heeft zij dus zwaarder wegende rechten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 06:04

Drifter schreef:
...
Maar uiteindelijk zijn het nog steeds mannen die in 2019 besluiten dat vrouwen bepaalde rechten niet hebben. Seksisme dus.

En diezelfde mannen besluiten ook dat andere mannen vanwege hun gedrag of gebrek aan giften niet naar de hemel zullen gaan. Ook seksisme dus?

Geloof is een machtsspel. Het gaat erom zoveel mogelijk mensen onder je te hebben en ze in bedwang te houden met oude teksten, voorspellingen, angst, bedreiging, etc. Het maakt niet uit of dat mannen of vrouwen zijn, zolang je maar macht over anderen kan hebben. Aangezien de teksten zich beter lenen om vrouwen te onderdrukken (zo was de cultuur nou eenmaal toen die teksten samengesteld werden) zal dat meer gebeuren, maar de insteek is nog steeds macht en daar maken ze weinig onderscheid naar het geslacht (mannen worden ook onderdrukt).

Als je die hele structuur wilt bevechten moet je je richten op het geloof, en niet op een bepaalde groep mannen. Want als je die bepaalde groep mannen weg krijgt, zullen ze vervangen worden door een andere groep mannen, of vrouwen, die precies dezelfde dingen zeggen/doen/eisen. Vandaar dat ik de kern van het probleem bij het geloof leg en niet bij seksisme.


(p.s. als het die mannen puur om seksisme ging dan kunnen ze beter van geloof wisselen, want andere geloofsvormen zal ze nog veel meer macht geven zoals toestaan meerdere vrouwen te hebben, vrouwen verplichten zich volledig te bedekken of zelfs vrouwen niet toestaan naar buiten te gaan zonder jouw toestemming).

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 07:53

moonfish13 schreef:
Mag je vinden, maar ik kots werkelijk van iemand die vind dat iemand die verkracht is ook nog verplicht een kind van zo’n hufter baren moet.
Dat vind ik zeer, zeer extremistisch.
Als het geloof daar achter staat, is er echt niks maar dan ook niks meer aan waar ik nou van kan zeggen dat ik het ook mooie kanten vind hebben. :n
En inderdaad, gooi zulke gekken maar op een zwarte lijst.
Als ze er geen aandacht voor krijgen stopt het hopelijk vanzelf. :evaw:

<KNIP>


_O- Ik hoop voor je dat je niet echt geloofd dat het zo werkt.....anders ga je nog vaak teleurgesteld worden in je leven.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 09:25

moonfish13 schreef:
Je omschrijft het mooi secridible. :)
En dat laatste is dus waar ik over val, dit schaadt mensen en daar stopt het voor mij.
Alleen ik zeg wat ik over deze idioterie vind wat ik denk, en dat is redelijk voor het eerst over het geloof zover ik weet.
Het zijn ook geen onwaarheden, er zijn hier mensen die vinden dat ik geen recht zou mogen hebben op een abortus en dat gaat er bij mij niet in.
Ze praten wel over mijn en andermans lichamen, en dat maakt mij boos ja.
Netjes? Mwah valt te bezien, maar wat het geloof hierin kennelijk teweeg brengt vind ik vele malen erger te noemen.

Er zijn ook mensen die vinden dat de sharia ingevoerd moet worden, dat er geen veehouderij meer mag bestaan, dat vrouwen niet mogen werken.
Maar zolang dat extremen zijn die geenszins een meerderheid vormen zie ik niet dat ze mij schaden. Anders wordt het met bijvoorbeeld de demonstranten voor de abortuskliniek, dat vind ik al een grijs gebied. Of als mensen abortusklinieken gaan bezetten, aanslagen plegen, enz.
Maar ik vind dat als je iemand om zijn mening vraagt (wat dit topic toch indirect doet) dat de ruimte voor discussie er moet zijn. En mensen foeien en negeren past daar m.i. Niet in.

enzino schreef:
secricible schreef:
Hoe zie jij "abortus" met 36wkn voor je? Bevallen en daarna het kind doden?

De foetus (wat op dat moment nog geen baby is) ontzeggen van voedingsstoffen/zuurstof en vervolgens verwijderen, of op een chemische manier het hart stoppen. Het lijkt me ethisch moeilijker om de foetus eerst buiten het lichaam te halen want dat zou het moment zijn dat het rechten als een persoon krijgt, tot die tijd is het "onderdeel" van het lichaam van de zwangere vrouw en heeft zij dus zwaarder wegende rechten.

Brrr, enzino, ik vind dat een hele enge gedachte. Dan ben je dus levend actief het leven aan het beeindigen van dit kind. Met 36 weken is een kind gewoon binnen de marges waarin een kind bevalt zonder dat er nog medische hulp nodig zou zijn.
Voor mij staat het even los van rechten, maar van actief een leven beëindigen of niet. En bij 36weken ga je daadwerkelijk leven stoppen. Nee, daar ben ik 100% op tegen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 09:34

Een baby van 36 weken nog willen aborteren. :oo
En ondertussen wel afgeven op het geloof.
Het geloof is zojuist een lieverdje gebleken. :))

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Abortus verboden in Alabama...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 09:36

Overigens vind ik abortus dan ook geen juiste term meer. De term abortus staat voor vroegtijdig afbreken van de zwangerschap. Als je alleen dat doet met 36 weken dan noemen we dat gewoon inleiden en wordt er een levend kind geboren. Met 36 weken (beter gezegd: na 24weken) zul je actief het leven moeten beeindigen en dat valt niet onder abortus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 09:54

Een abortus is toch altijd actief het leven beëindigen? Je brengt de foetus naar buiten en weet dat het niet zal overleven omdat je het te vroeg uit de baarmoeder haalt... dat is in mijn ogen aardig actief het leven beëindigen.

Of de foetus het kan overleven zonder medische hulp vind ik op zich een raar criterium. Ik begrijp ook wel dat ze een grens moeten kiezen tot wanneer je abortus mag plegen, maar laten we het er tenminste over eens zijn dat deze grens volledig arbitrair is (wat ook naar voren komt uit het feit dat elk land een andere grens hanteert).

Blijkbaar vinden de mensen in Alabama het een enge gedachte om actief het leven te beëindigen van een foetus of embryo in elk stadium, vandaar dit voorstel voor een nieuwe wetgeving. Wij leggen die grens op 24 weken, maar ik heb zelf geen morele bezwaren om die grens verder te verschuiven.

(bovenstaande was een reactie op 3 posts naar boven van secricible)

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 10:04

enzino schreef:
Een abortus is toch altijd actief het leven beëindigen? Je brengt de foetus naar buiten en weet dat het niet zal overleven omdat je het te vroeg uit de baarmoeder haalt... dat is in mijn ogen aardig actief het leven beëindigen.

Of de foetus het kan overleven zonder medische hulp vind ik op zich een raar criterium. Ik begrijp ook wel dat ze een grens moeten kiezen tot wanneer je abortus mag plegen, maar laten we het er tenminste over eens zijn dat deze grens volledig arbitrair is (wat ook naar voren komt uit het feit dat elk land een andere grens hanteert).

Blijkbaar vinden de mensen in Alabama het een enge gedachte om actief het leven te beëindigen van een foetus of embryo in elk stadium, vandaar dit voorstel voor een nieuwe wetgeving. Wij leggen die grens op 24 weken, maar ik heb zelf geen morele bezwaren om die grens verder te verschuiven.


Dat mag natuurlijk :D ik zie die absoluut wel, en ben blij dat de wetgeving in Nederland (en die meerderheid van de mensen) die ook ziet.

Maar nee, ik vind abortus geen actief leven beeindigen. Je breekt een zwangerschap af, met als gevolg dat daardoor een foetus sterft omdat hij niet op zichzelf kan leven. Na 24weken breek je een zwangerschap af en het foetus (dat wél zelfstandig kan doorleven!!) zul je linksom of rechtsom nog actief moeten doden. Of je dat nou in of uit de buik doet maakt weinig verschil. Bij "abortus" na 24wkn is er een potentieel zelfstandig leven, voor 24wkn is dat er niet.

Dat landen zelf die grens mogen bepalen is een feit denk ik, maar ik vind de grens dat het niet later mag dan 24 weken goed te beargumenteren. Ik geloof ook niet dat er landen zijn die abortus ná de levensvatbare datum (dus 24weken) nog goedkeuren :+
De discussie of het eerder kan vind ik dan ook anders en kan ik nog enigzins begrip voor opbrengen in sommige gevallen. Een rigide totaalverbod zoals alabama heb ik problemen mee, maar bijvoorbeeld de keuze van België om maar tot 12wkn een niet-medische abortus te doen vind ik heel goed te onderbouwen.

luuntje

Berichten: 13971
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 10:07

Citaat:
Vrijheid van meningsuiting is voor mij net zo belangrijk als het zelfbeschikkingsrecht. Of dat nu abortus of euthanasie betreft. Niemand kan dat voor een ander beslissen.


Helemaal mee eens.

Anderen je mening op willen dringen of anderen hun mening niet respecteren is triest.
Je wil zelf ook je eigen mening kunnen hebben.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 11:00

Ik ben gebleven op pagina 9, maar wil toch alvast reageren.

Ik heb zelf een curretage ondergaan bij 15 weken omdat het vruchtje niet meer leefde en mijn lichaam het niet zelf oploste.
Als ik het dode vruchtje nog langer bij me had gedragen, had ik er erg ziek van kunnen worden. Het vruchtje gaat namelijk wel ‘ontbinden’ en geeft giftige stoffen af in het bloed. Bloedvergiftiging was dus een reële kans.
Wat ik ermee wil zeggen, een curretage (of abortus) doet veel pijn, is echt heftig voor het lichaam en de geest. Het is niet zomaar even een besluit dat je neemt ‘omdat je geen zin hebt in een baby’.
Het is niet even een makkelijke uitweg maar een aanslag op je lichaam. Ik denk dat er weinig vrouwen zijn die dit voor de lol ondergaan.
Tuurlijk zijn er uitschieters met een ‘I don’t care’ instelling, maar ik denk dat dat percentage echt laag is. Bij zo’n kliniek worden er ook echt kritische vragen gesteld, je hebt ook verplicht 2 weken bedenktijd. Het is niet zo dat je zo’n kliniek in wandelt en zegt : ‘Hey, haal die baby er ff uit, ik heb er geen zin in.’ En dat het dan klakkeloos uitgevoerd wordt.

Ik vind het echt goed dat wij hier in Nederland zo goed geholpen kunnen worden. Er wordt ook vaak gevraagd of je nazorg nodig hebt. Dat kan ik alleen maar toejuichen.

[edit] En het vruchtje/de foetus wordt ook niet in de prullenbak gegooid. Er wordt aan je gevraagd of ze de cellen/de foetus mogen gebruiken voor wetenschappelijk onderzoek. Om meer te leren over foetussen, zwangerschappen, afwijkingen, DNA- gerelateerde ziektes, redenen waarom een foetus afsterft. Dat onderzoek kunnen ze niet doen bij levende foetussen die door de moeder wel voldragen worden.

YentlShots

Berichten: 3076
Geregistreerd: 28-01-12

Re: Abortus verboden in Alabama...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 11:43

Even inhaken weer, na een aantal pagina's meelezen. Buiten het feit dat ik het afschuwelijk vind wat er gebeurd in Alabama, en het enorm te doen heb met de vrouwen die daar momenteel de dupe van zijn geworden, was ik niet bang dat wij er hier in Nederland negatieve gevolgen van zouden ervaren. Helaas is niets minder waar -O-
Zie volgende link https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ar-kliniek

Abortusklinieken worden momenteel lastiggevallen door extremistische types die niks minder dan haat staan te verspreiden. Ook al probeer ik me in te leven in de standpunten en mening van deze mensen, dan nog zou ik het NOOIT in mijn hoofd halen om vrouwen hier op zulke momenten mee lastig te gaan vallen. Het is moeilijk genoeg voor zo'n persoon, de keuze is al gemaakt, afspraak staat vast. Ze gaan niks bereiken behalve extra verdriet en confrontatie bij de persoon. De enige reden waarom ze dat zouden doen die ik in mezelf kan bedenken is verdiende loon. Alsof die vrouwen het verdienen om geconfronteerd en vernederd te worden omdat ze zo'n keuze hebben gemaakt. Ronduit walgelijk.
De anti-abortus beweging in Nederland schijnt te groeien en dit wakkert het natuurlijk alleen maar meer aan. Ik ben niet bang dat het in Nederland verboden gaat worden, maar wel dat dit soort situaties steeds vaker gaan voorkomen. Dit resulteert erin dat vrouwen het alleen maar moeilijker gaan vinden om een keuze te maken, denk ik.
Als er hier mensen zijn die willen helpen als een buddy voor vrouwen die niet alleen willen/durven, dan kan je je aanmelden via dit formulier : https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... 19c77deaed

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Abortus verboden in Alabama...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:06


Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:09

Zo, flink bij moeten lezen.

Die mensen bij de kliniek zijn gewoon mega egotrippers. Vreselijk en ik word er oprecht agressief van. Hoe dúrven ze!

En over de VS. Behalve dat mannen voor verkrachting minder lang straf krijgen dan vrouwen (en artsen) voor abortus, is het voor een vrouw verdomd lastig om aangifte te doen van verkrachting! Ze moeten een hoop geld betalen voor de anti-rape kits en die blijven daarna ook grotendeels nog eens onbehandeld op de plank liggen omdat de politie er geen prio aan geeft.
Laatst hele discussie over gevolgd en ik heb het vol ongeloof zitten lezen.

In alle gevallen komt het er op neer dat de vrouw dubbel het slachtoffer is. Van de misdaad en daarna het systeem.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:11


BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Abortus verboden in Alabama...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:24

Ik heb twee curettages gehad nadat bleek dat het klompje cellen niet meer leefde. Dus hoe een abortus gaat is mij duidelijk. eerste curettage was nadat ik al aan het vloeien was, geen centje pijn, na een uur het ziekenhuis al weer uit. Maar bij de tweede kwam het niet spontaan op gang en voor alle mensen die denken, een abortus, dat doe ik even. Nou echt niet want je baarmoedermond moet een aantal cm openstaan om te curetteren anders raakt hij misschien beschadigt. En dat doen ze door je aan de weeenopwekkers te leggen tot je twee cm ontsluiting hebt. Ik kan je wel vertellen dat dat zo ontzettend pijnlijk was, niet normaal. En ik ben geen pieper, drie bevallingen vond ik een eitje. Dus snap vrouwen ook niet die al meerdere abortussen hebben gehad, neem de pil of leg er een knoop in.

xrobbiee

Berichten: 300
Geregistreerd: 16-12-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:31


Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:42

bigone schreef:
Ik kan je wel vertellen dat dat zo ontzettend pijnlijk was, niet normaal. En ik ben geen pieper, drie bevallingen vond ik een eitje. Dus snap vrouwen ook niet die al meerdere abortussen hebben gehad, neem de pil of leg er een knoop in.

Ik denk toch dat er andere technieken zijn, want ik ken dus iemand die meerdere abortussen heeft gehad en die wil geen sterilisate "want dat is een hele operatie en zo´n aanslag op je lichaam" Ik denk dan "en een abortus niet dan?" Maar blijkbaar is het voor haar niet erg belastend geweest...
Overigens is haar laatste kind geboren ondanks een abortus, dus blijkbaar óf 1 van een tweeling of ze hebben iets weggezogen dat niet het vruchtje was.

Wat betreft de extremisten die protesteren, het zijn altjd dat soort mensen die beweren dat de anderen ze iets door de strot duwen. Pure projectie.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 16:05

Karl66 schreef:
Baudet voelt zich blijkbaar ook wel thuis in Alabama: https://www.nu.nl/politiek/5900676/baud ... ussie.html


Ahh vandaar dat hij laatst van der Staay zo vrolijk de hand schudden.

Nou dan weet je wat je krijgt als je op de vogelliefhebber stemt.
De SGP er gratis bij en de vrouw terug achter het aanrecht.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 16:22


Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:29

corine1981 schreef:
Karl66 schreef:
Baudet voelt zich blijkbaar ook wel thuis in Alabama: https://www.nu.nl/politiek/5900676/baud ... ussie.html


Wat een engerd toch.... en dan te bedenken dat die creep zoveel stemmen gehaald heeft.

Ik denk dat zulke mensen en partijen zoveel stemmen en macht krijgen omdat een groot deel van de bevolking niet in staat is om het gehele plaatje te zien, maar zich laat verleiden door een paar punten die volgens hun wel belangrijk zijn.

Maak in het groot campagne en roep dingen als: "Onze partij wil die vreemdelingen buiten! Weg met die stroom buitenlanders, alles wat slecht is weg en de Marokkanen voorop! Laat die vluchtelingen maar verdrinken in plaats van ons geld te komen pikken! Wij nemen ONS land terug!"
En in het klein erachter: Oh ja, en wij zijn ook falikant tegen abortus en euthanasie, vinden dat een vrouw geen recht heeft om seks te weigeren onder een huwelijk, willen fysieke straffen weer goedkeuren zo lang het beperkt blijft tot maximum 1 blauw oog, gaan de 45-uren werkweek indienen en de betaalde vakantie afschaffen en iedereen verplichten 's ochtends op straat het volkslied te komen zingen

En dan nog ga je zien dat een hele meute roept "hééé kijk daar, een man van mijn hart! Eindelijk iemand die eens durft te doen wat de anderen niet doen, eindelijk die vreemdelingen buiten en eindelijk worden alle problemen zo opgelost!". Want dat staat in het groot op de afficheborden en die kunnen we allemaal lezen, om een volledig partijprogramma te doorspitten moet je al wat meer moeite doen.