Grote maat Arabier

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Barcelano
Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 15:57

Hier een met een Russische tank van 1.63.
En hij is nogal robuust gebouwd.
In maart nog een nakomeling verkocht van hem.
Deze dame gaat naar vermoeden ook richting de bouw en maat van haar paps.

Het is wel goed zoeken.
Men fokt tegenwoordig op andere types.


[ img ]

[ img ]

van Bronckhorst Arabians : http://vanbronckhorstarabians.weebly.com/
Ter Dekking: AF Montoyo prachtige Arabische GGK Hengst met krachtige ruime bewegingen
van Bronckhorst Arabians bemiddeld in het in en verkopen van Arabische volbloeden.
Ook het trainen voor zowel show als onder het zadel behoort tot de mogelijkheden


Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 16:01

Ik heb zelf een half arabier, gekruist met hackney en Gelders. Is 1.73cm

Ik ben zelf 1.79cm en 83kg en pas er prima op :)

[ img ]


[ img ]

Berryz
Berichten: 714
Geregistreerd: 21-04-18

Re: Grote maat Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 15:38

EV's zijn ook al vaker wat groter en steviger gebouwt en ook uitermate geschikt voor Endurance. Ik zou dan in jouw geval eerder daarnaartoe gaan.

Charlottemv
Berichten: 904
Geregistreerd: 05-05-15
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Grote maat Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 15:57

Ik heb met mijn pre endurance gedaan. Qua temperament en looplust zeer geschikt en zou ik einde van dit seizoen klasse 3 hebben willen proberen. Echter door omstandigheden in bruikleen gegeven aan iemand en daarvoor laten keuren.
Daar kwam uit dat hij door zijn voorbeen actie zoveel belast dat er een grote kans is op blessures bij grote afstanden. Ik ben dus achteraf blij dat ik niet doorgegaan ben want kk2 is prima te doen, maar bij hoger ga ik hem waarschijnlijk kapot maken en dat wil ik niet.
Dit is wel iets om in gedachten te houden denk ik.

OLG Gladiolo mijn Spaanse allemansvriend

Sideswipe
Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-19 15:09

Berryz schreef:
EV's zijn ook al vaker wat groter en steviger gebouwt en ook uitermate geschikt voor Endurance. Ik zou dan in jouw geval eerder daarnaartoe gaan.


Bedankt voor de tip!

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*

Sideswipe
Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-19 15:10

Romeo2007 schreef:
Ik heb zelf een half arabier, gekruist met hackney en Gelders. Is 1.73cm

Ik ben zelf 1.79cm en 83kg en pas er prima op :)

[ [url=m/7euTPK.png]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/kAEsHQ.png]Afbeelding[/url] ]



Leuke kruising en zeker een mooie maat!

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*

Sideswipe
Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-19 15:19

Retjethorse schreef:
Hier ook een Akhal Teke eigenaar. Niet dat ik nog veel aan de post van JoSav kan toevoegen natuurlijk. _O-
Ik gok dat mijn merrie nu ongeveer 1.55m zal zijn (ik zou haar eigenlijk nog eens moeten opmeten). Ze is niet het ranke windhondtype en moet nog 4 jaar worden en dus nog groeien in hoogte en spieren.
[ [url=m/v9s2Yn.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/59rzYm.jpg]Afbeelding[/url] ]

En een foto met mij erop, ik ben ongeveer 1.73m:
[ [url=m/FMsT2x.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier was ze ongeveer 1 maand bij mij en was ze net 3 jaar. Ze is dus al behoorlijk wat uitgezwaard. :j
[ [url=m/AqxKTB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als je een maatje voor het leven zoekt, kan je die zeker vinden binnen dit ras. Het zijn paarden met een geweldig karakter, maar ze hebben een duidelijke eigen mening. :D Wanneer je die respecteert, heb je er een geweldige partner aan.


Bedankt voor je bericht en je foto's, oogt inderdaad niet als een race AV type.

Zeker een mooie bouw!!!!!

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*

Sideswipe
Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-19 15:26

ikheetesmee schreef:
Ik ken een geweldig endurance paard. Is een kruising van een wat ouderwets type KWPN’er en en Engels volbloed. Dat paard voldoet volledig aan je omschrijving.
Het zal de moeite waard kunnen zijn om je te oriënteren op dergelijke kruisingen.

Mijn oude merrie is een kwpn’er met een aardig percentage bloed. Die zou hier ook geschikt voor zijn geweest, super uithoudingsvermogen en heerlijk karakter, kan zich volledig storten op het werk wat van dr gevraagd word en is echt niet kapot te krijgen.


Dat is wel een hele haalbare optie (ook gezien de beperkte ambitie die ik heb) .

Ook haalbaar qua verkrijgbaarheid. Binnen het KWPN heb je ook een hele brede range. Van de doorlopers tot de 'trapzakken"van de manege.

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*

Sideswipe
Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-19 15:30

JoSav schreef:
Voor een grote maat Teke betaal je meestal minstens 10-20.000 euro. Daar komt nog invoer (importbelasting, quarantaine en vervoer) bij als ie van buiten de EU komt of alleen vervoer en gezondheidscertificaat voor binnen de EU. En mag je blij zijn als ie zadelmak is of misschien eens een wedstrijdje of 2, 3 gedaan heeft. Zijn ze verder opgeleid, dan kom je er vaak met 20.000 nog niet. Rusland of Europa maakt daarin weinig verschil. Grote maat is gewild en daarom aan de prijs. Tussen 160 en 165 is al iets betaalbaarder, maar Tekes groeien lang door dus die prognose wordt ook wel meegenomen. Een Teke van 160 die 3 is is duurder dan een die 8 is, behalve als die 8-jarige al heel deftig is opgeleid.

Als je dat te duur is moet je het hele circus van importeren niet willen. Ik vond het qua rompslomp heel erg meevallen. Vrijwel alles is voor mij geregeld, alleen inklaren en bij de NLse grens ophalen niet. ;)

Een veulen is een mogelijkheid maar een gok, want wordt ie massief en groot genoeg? En massa boven stokmaat want zo weet ik een jonge Teke van 170 (groeit nog) maar vanwege het type zou ik die alsnog afraden. En ook te groot vinden voor endurance; de grotere lijken vaker blessures op te lopen in hogere klassen. Maar dat type was als veulen al duidelijk, en op papier eigenlijk al (bepaalde bloedlijnen.)

Massief type, los van stokmaat, is in alle prijsklassen wel te vinden maar is wel moeilijk te vinden. Er zijn geluiden dat er nog minder dan enkele tientallen echte traditionele massief type Teke zijn. Moderner massief is wel vrij behoorlijk te vinden, vaak sterk beïnvloed door de befaamde Absent.

Wel moet je je afvragen of je een dergelijk bedrag de moeite waard vindt voor lagere klasse endurance. Ik kan met mijn Teke 40 km afleggen, ongetraind, en met gemak. Goed, ik voel dat de volgende dag wél, maar zij niet hoor. Ik zou ze om de prijs eerder afraden voor recreatie en wat wedstrijdjes dan om het karakter want het karakter is zoveel geld méér dan waard. Al moet dat karakter je wel passen, want ze zijn erg intelligent en dwang kun je vergeten.

Er zijn enkele fokkers in Rusland en Kazachstan en hoe het momenteel zit met het bestand in Oekraïne durf ik niet te zeggen (daar zijn vanwege oorlog wel problemen geweest). Hongarije is misschien ook nog een optie. In het Westen duiken ze sporadisch op. Ze zijn voor de fokkerij hier jarenlang overschaduwd door hoofdtype en door de populariteit van Anglo type hengsten als Kambar en Polotli.

Enkele stoeterijen waar je massievere en / of grote maat Tekes kunt vinden zijn, Shael, Dacor en enkele die geen website hebben. In Oezbekistan zitten er misschien ook nog enkele die interessant kunnen zijn.
Shael werkt nauw samen met Uspensky. Zij richten zich op dressuur, eventing, springsport met name, maar ook wel wat rensport. Endurance heb ik ze nog niet over gehoord. Bij Dacor en bij Uspensky hebben ze ook wel partbreds. Die zijn vaak wat betaalbaarder als je fokkerij minder belangrijk vindt. Dacor richt zich niet op grote maat, ze hebben er net zo vaak kleinere maar wel vaker ook wat massievere en dan zit je met 160-163 denk ik al wel aardig in de richting.

Dit is bijv. een 75% Teke van circa 160. De rest is EV dus je mag raden waar de massa vandaan komt. ;)

Wil je serieus op zoek naar bijv. een massief type met stokmaat van 160+ kun je het beste contact opnemen met Nadja Tarasova. Zij onderhoudt niet alleen goede contacten met de grote stoeterijen maar ook kleine en particulieren - en wereldwijd. Zij heeft slechts een fractie van wat ze te koop weet online staan. Zij kan zeer gericht voor je zoeken en is zeer betrouwbaar. Wat zij weet over een paard zal ze je vertellen, incl. minpunten.

Je zou ook eens kunnen vragen of je een Teke in De Wijk eens mag rijden om een gevoel te krijgen van een Teke van rond 160 en hoe ver dat af zit van waar jij je prettig bij voelt. Een massiever type is echt van geheel andere orde nog dan hetgeen ze daar fokken (sport en hoofdtype), zeker als ze vanaf een dergelijke stokmaat zijn. De mijne is overigens zeer rastypisch incl. metallic goudglans en wordt nooit als Teke herkent omdat ze daar veel te breed voor zou zijn. En dat is slechts een middentype. Maar goed, leken “kennen” alleen dat windhond cliché. ;)
Als je een beeld hebt bij een hoofdtype van circa 160 kun je van daaruit beslissen of je een massiever type nodig hebt. Want rond 160 en hoofdtype of middentype is in Europa goed te vinden en veel betaalbaarder. Daarvoor kun je tot 10.000 zelfs wel netjes uit de voeten.

Zoek je onder de 10.000 dan is een grote maat lastiger te vinden. Dan zou ik je eerder een warmbloed kruising met veel bloed aanraden of je moet durven gokken met een veulen. Voor lagere klasse endurance is een warmbloed vaak meer dan voldoende. Voor een fikse AA betaal je ook niet zulke bedragen. Dan heb je weliswaar geen Teke met het bijbehorende, geweldige, karakter (op hol slaan en vluchten hebben de mijne nooit van gehoord) maar als je dat niet zoekt kun je dat geld ook aan wedstrijden of tuig uitgeven natuurlijk. :)


Bedankt voor je hele uitgebreide uitleg!! Mooi foto's ook. Je hebt wel mijn visie behoorlijk verbreed, dank je wel.

Je (en de andere bokkers ook hoor ) zetten me wel tot nadenken en daar heb ik het topic ook voor gestart!

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*

Sideswipe
Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-19 07:20

Pascalle90 schreef:
Ik heb met mijn pre endurance gedaan. Qua temperament en looplust zeer geschikt en zou ik einde van dit seizoen klasse 3 hebben willen proberen. Echter door omstandigheden in bruikleen gegeven aan iemand en daarvoor laten keuren.
Daar kwam uit dat hij door zijn voorbeen actie zoveel belast dat er een grote kans is op blessures bij grote afstanden. Ik ben dus achteraf blij dat ik niet doorgegaan ben want kk2 is prima te doen, maar bij hoger ga ik hem waarschijnlijk kapot maken en dat wil ik niet.
Dit is wel iets om in gedachten te houden denk ik.


En Pre is mij ook al ingefluisterd omdat dat toch sterke paarden zijn ( ze vertelde dat ze heel vroeger gebruikt werden voor de ridders + harnas+ schild en zwaard op hun rug) en temperament.

Maar het gaat voor mij om K2, die heb ik vroeger gereden en vond ik toen ook net mooi. En ik ik daar nu minder ambitie is als vroeger dus zou ik nu, als het zo uitkomt en het paard vind het leuk (dat laatste is voor mij ook belangrijk) alleen de ritten rijden die ik qua route leuk vind.

Goed dat je het vermeld!

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 1 bezoeker