Heuvels rijden. Welke gang omhoog /omlaag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Heuvels rijden. Welke gang omhoog /omlaag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-17 15:29

Na de wedstrijd van gisteren, vroeg ik me nou af in welke gang je het beste kunt klimmen en in welke afdalen.
Gisteren in stap afgedaald, en klimmen ging ze zelf voor de galop kiezen. Maar is dat ook het beste?
Of kun je beter in stap/draf klimmen?


Getup
Berichten: 8216
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Heuvels rijden. Welke gang omhoog /omlaag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 15:38

Hoe sneller ze gaan, hoe makkelijker ze klimmen. Ligt natuurlijk ook echt aan de hoogte en hoe steil het is.

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Heuvels rijden. Welke gang omhoog /omlaag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 15:44

Ik bepaal de gang aan de hand van hoe steil de klim of afdaling is en hoe de toestand van de bodem is. Hier op de Utrechtse Heuvelrug heb ik stukjes die mijn paard graag naar boven zou willen galopperen, maar die ik veel te stenig vind daarvoor. Ik houd hem dan dus in stap; zo kan ik makkelijker de route bepalen en mocht hij wegglijden of ergens over struikelen, dan is het tempo niet zo hoog en kan hij zichzelf (en mij) makkelijker overeind houden. Andere heuvels doen we juist weer graag in galop.

Afdalen doe ik meestal in stap, hele langzame afdalingen ook wel in truttig drafje, maar ik kan aan mijn paard voelen wanneer hij compenserend gaat lopen. Dan loopt hij een beetje alsof hij zijn voorbenen als afrem-stokjes gebruikt ipv om lekker mee te lopen. In dat geval haal ik het tempo omlaag.

Oy with the poodles, already

pmarena
Berichten: 47934
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Heuvels rijden. Welke gang omhoog /omlaag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 15:47

Afdalen hier liefst in stap.

Omhoog op stevige ondergrond liefst draf. Op onregelmatige ondergrond liefst stap. En op zand liefst galop want dan "springen" ze makkelijker omhoog, dat vinden veel paarden zelf het fijnste :j

Alleen met een wat onstuimig paard wel spannend natuurlijk of ze zich niet een beetje teveel laten meeslepen en dan niet aan de andere kant meteen in 1 ruk door ook naar beneden willen galopperen :=

_Mybrownpony
Berichten: 17
Geregistreerd: 14-11-16

Re: Heuvels rijden. Welke gang omhoog /omlaag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 17:22

Afdalen in rustige draf op stap, ligt aan bodem en hoe druk ze is (als ze druk is struikelt ze snel).
Als de heuvel stijl is ga ik het liefst in galop, met slechte ondergrond in een middendraf(arbeidsdraf is te zwaar als de heuvel stijl is, ze is nog jong en weinig spieren). Als hij niet zo stijl is maakt het me niet heel veel uit. Is maar net in welke gang we rijden haha.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 17:55

Mandy_89 schreef:
Na de wedstrijd van gisteren, vroeg ik me nou af in welke gang je het beste kunt klimmen en in welke afdalen.
Gisteren in stap afgedaald, en klimmen ging ze zelf voor de galop kiezen. Maar is dat ook het beste?
Of kun je beter in stap/draf klimmen?

Zoals jij en je paard al deden is het goed. Ervaren paarden doen het vaak uit zichzelf goed. Bij onervaren paarden en ruiters moet je oppassen bij de afdaling, die hoort in stap en zeker niet in galop als je geen zandruiter wilt worden!

Alvaron
Berichten: 1763
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:28

Laag Soeren is 8 jaar lang onze achtertuin geweest. De helling bij de Carolinahoeve is naar Nederlandse begrippen best een steile. Meestal gingen we die in galop naar boven. Echter als je paard dat niet gewend is, en als je de conditie van het pad niet goed kunt (over)zien is het verstandiger om het in stap te doen. Naar beneden deden we altijd in stap.
Het zevenheuvelenpad (van GP3 naar vetgate/finish) is een prachtig pad om te galopperen, als je het een beetje kent. Ken je het niet, dan zou ik kiezen voor draf of galop naar boven en in draf naar beneden. Die heuveltjes zijn klein en goed te overzien.

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

Djilna
Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 10:06

Galop omhoog is leuk, maar ga zelf maar eens omhoog rennen ipv wandelen, je hartslag stijgt veel harder en je benen verzuren ook heel snel. Als je paard dus geen ervaring heeft met klimmen kun je beter omhoog stappen dan galopperen.

Is je paard ook onbekend met afdalen, ook in stap omlaag. Hij moet leren zijn achterhand er goed onder te houden.

Ervaren (endurance) ruiters zie je steile hellingen omhoog stappen (hartslag laag houden en teveel verzuring voorkomen) en omlaag draven of zelfs galopperen. Dat laatste vind ik een te grote belasting op de voorbenen en je paard moet wel heel bodemvast zijn wil je dat verantwoord kunnen doen.

Mijn paard kan inmiddels al een paar jaar in alle soorten terrein lopen en ook hellingen, dus ik kies vooral afhankelijk van hoe steil en wat voor ondergrond. Of, als ik train, ga ik de helling wel juist in galop omhoog om die hartslag even goed omhoog te jagen. Dan neem ik de helling meerdere keren, eerst in stap, dan in draf en sluit af met galop.

Noem je dat pad het zevenheuvelenpad Carla? Nu je het zegt kan ik me daar wat bij voorstellen, wij hebben ook het zevenheuvelenpad, maar dan bij rondje Beekhuizen bij ons :))
Laatst bijgewerkt door Djilna op 19-06-17 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

bcd94
Berichten: 699
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 10:18

Afhankelijk van wat voor heuvel het is, wij gaan ook nog wel is naar de Utrechtse heuvelrug waar op sommige plekken stenen liggen hier stappen wij over het algemeen gaat mijn pony het liefst in galop omhoog en bij die stukken met stenen moet ik hem dan ook echt inhouden, stenen maken hem nameljk echt niks uit. en t liefst in een stevige draf naar beneden waardoor ik op een soort Shetlander in groot formaat zit :')
Als ik het te stijl vind laat ik hem stappen maar tis tot nu toe stappen of hard draven een middenweg hebben we nog niet echt kunnen vinden hoewel het wel steeds beter gaat gelukkig. Die van mij staat trouwens wel echt heel stevig op zn benen

finnens
Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 10:25

Met paard waar ik nu mee rijdt in stap naar beneden. En stap of draf naar boven. Galop is sowieso heel zwaar voor hem en ben ik nog hard mee aan het trainen op 'normale ondergrond'.

Mijn andere paard waar ik nu niet meer mee rijdt was aardig goed getraind en die wist ook zelf aan te voelen welke gang het beste was. Die draafde sommige stukken ook wel, gemonteerd naar beneden. Zou ik paard wat ik nu rijdt de vrijheid geven gebeuren er nog ongelukken.

When was the last time you did something for the first time?

Iris82
Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Heuvels rijden. Welke gang omhoog /omlaag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 10:30

Toen ik nog eventers reed konden ze in alle gangen naar boven en beneden. We reden ze als het niet te steil was in draf of galop naar boven en in draf naar beneden. Stap was meestal alleen voor als we het zelf niet zagen zitten. :')

Nu ik boscrossers rijd laat ik ze zelf kiezen welke gang ze nemen (maar nu zijn hier ook minder spannende heuvels). Dat is naar boven meestal in stap of draf en naar beneden in stap.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Ilse_123
Berichten: 3761
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 10:32

Omhoog ga ik meestal in draf, bij wat slechtere ondergrond of als het zeer steil is in stap. Galopperen kan wel maar vind ik trainingstechnisch niet zo nuttig, vooral niet als je dan met een kleine krachtexplosie alweer boven bent. Hier zijn ook veel wat langere, flauwere helling en die galopperen we meestal wel.
Omlaag meestal in draf, tenzij het echt te steil, kronkelig, glad of stenig is, dan ook in stap.
In de wei galoppeerd hij wel een steile helling af, maar met ruiter erop doe ik dat liever niet, alleen als het echt een kleine flauwe helling is op een verder recht pad.

Hier ook een zevenenheuvelenweg, lijkt wel alsof heuvels in Nederland standaard in groepjes van 7 voorkomen :')

Hilli
Berichten: 22932
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 10:49

bcd94 schreef:
Afhankelijk van wat voor heuvel het is, wij gaan ook nog wel is naar de Utrechtse heuvelrug waar op sommige plekken stenen liggen hier stappen wij over het algemeen gaat mijn pony het liefst in galop omhoog [...]

Correct omhoog stappen -vanuit de achterhand dus- is heel moeilijk en best zwaar voor je paard als 'ie dat moet gaan leren. Het is veel makkelijker om zich aan de voorhand omhoog te 'trekken' en dat gaat simpelweg het makkelijkst vanuit galop. Ik snap dus wel waarom je paard die keuze maakt.

En qua Zevenheuvelenpaadjes... huizen komen altijd in oneven getallen voor... Driehuizen, Vijfuizen, Zevenhuizen... :+

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

pmarena
Berichten: 47934
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 11:52

Als je vanaf Rockanje door de duinen het strand op gaat dan is het laatste duin best steil en vooral heel erg mul. In stap is dat echt een uitputtingsslag, een power-galopje waarbij de achterbenen flink onder de massa springen is dan een stuk makkelijker en sneller, maar wel even pfieuw als je boven bent ja.

Maarja als je stapt dan begint het pompende ademhalen al tijdens de klim :P

Rena ging altijd het liefst "zitten" en dan met power galopsprongen naar boven :j

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Heuvels rijden. Welke gang omhoog /omlaag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-17 14:02

Onze volgende wedstrijd zal leersum worden en ik wil zien dat ik toch wat meer heuvels ga trainen.

Nu heb ik die niet echt in de buurt, wel wat kleintjes, of veel vals plat hier in de buurt. Of een motorcrossbaan, waar je eigenlijk niet mag komen. Maar die zijn dan wel weer extreem hoog en stijl.

Wil graag met de trailer naar t montferland, die zit hier op ongeveer 20 min rijden. Maar dat komt er steeds niet van er tijd voor te vinden

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Heuvels rijden. Welke gang omhoog /omlaag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-17 14:03

We hadden zaterdag na de wedstrijd een B voor spiertonus, veel spanning op de lendenen. Kwam volgens de veterinair door het vele klimmen, dus tip was dat meer te gaan trainen

Ilse_123
Berichten: 3761
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 14:16

Misschien kan je die kleintjes gewoon wat vaker heen en weer doen? Misschien een beetje geestdodend maar je maakt dan wel wat meer hoogtemeters. En dan ook gewoon zoveel mogelijk vals platte meters proberen mee te nemen. Is alvast een mooie opbouw voor serieuzere hellingen.
En dan kijken of je inderdaad toch een paar keer in montferland kan oefenen.
En dan daar lekker vanuit de achterhand omhoog stappen.

pmarena
Berichten: 47934
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 14:16

Je zit niet in een polder ofzo? Als je dijkwegen hebt met berm ernaast dan kan je ook prima langs de berm van de dijk klimmen en afdalen. Vond Rena altijd erg leuk. Wel knap steil af en toe ;)

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Heuvels rijden. Welke gang omhoog /omlaag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-17 14:22

Nee helaas niet in de polder. Zit in de achterhoek (Aalten) niet super vlak hier, maar geen serieuze heuvels. Wel een bosje in de buurt, waar wat heuveltjes zijn, ga dat bosje maar wat vaker rond dan haha.

Alvaron
Berichten: 1763
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 14:23

Djilna schreef:
Noem je dat pad het zevenheuvelenpad Carla? Nu je het zegt kan ik me daar wat bij voorstellen, wij hebben ook het zevenheuvelenpad, maar dan bij rondje Beekhuizen bij ons :))

Klopt Djilan ;) Geloof zelfs dat het echt zo heet. Heb het geloof ik zelfs een keer op een kaart zien staan. Maar er zullen vast veel meer "zevenheuvelenpaden" in NL zijn :D .

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

arablover17
Berichten: 28
Geregistreerd: 04-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 19:47

Beetje laat maar ik raad je aan om aan de steilheid van de helling te bepalen hoe hard je gaat ik zelf ga altijd in galop omhoog en in een rustig drafje omlaag :)


Monique1963
Berichten: 8562
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Heuvels rijden. Welke gang omhoog /omlaag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:23

Ik woon in de bergen.

Alles is afhankelijk van ondergrond en steilte.

Stenige ondergrond omhoog of omlaag sowieso stap ik (af)

Heel steil naar beneden stappen, vals plat naar beneden kan draven maar ik voel dat ze dan niet lekker loopt.

Heel steil omhoog wat ze zelf wil. Maar ik laat haar dan wel uithijgen om de paar minuten. Ik stel mezelf voor hoe ik het zou doen als ik moest lopen. Dan moet ik ook af en toe stilstaan om uit te blazen.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers