Meer koudbloeden in de endurance?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Helene83
Berichten: 1414
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Puttershoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:42

Ik bedoel ook echt een Bels, ik rij op deze paarden. Ik rij vaker langere ritten en om het buiten rijden leuk te houden lijkt het mij ook wel wat om een doel te hebben, zoals bijvoorbeeld eens mee te doen en daarvoor te "trainen".
Het paard waar ik meestal op rij heeft vaak het idee een warmbloed te zijn :+ , is soms een heethoofd en loopt flink door, wel te vaak op karakter. Galop is niet haar beste gang, maar draf vindt ze heerlijk.
Ze is nog maar net 5, dus vind haar nog wel te jong om al op korte termijn mee te doen.. maar dan kan ik het misschien leuk opbouwen. Zal ook niet de illusie hebben dat ik in een hogere klasse met haar zou kunnen starten hoor..

Dit is de tank.. dus niet echt Gelders of Fries.. :')
[ img ]


AlexVB
Berichten: 915
Geregistreerd: 11-09-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Meer koudbloeden in de endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 11:51

5 is een leuke leeftijd om te beginnen. Die van mij (Arabier) was vorig jaar 4 en we zijn toen rustig aan begonnen. Ivm zijn jeugdigheid maar tijdens 1 wedstrijd punten behaald, maar dat is niet erg.

Je kan rustig eens een K0 of impulsklasse/kennismakingsklasse mee pakken als training. Dan zie je of het jullie beide bevalt en je proeft een beetje van het wedstrijdelement. Gewoon doen zou ik zeggen..

Sponsor Passion4Horses Genghis Khan:
Horseflex supplementen
Partner Alex VB:
FitLine supplementen

Roosje_
Berichten: 6245
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Donkerbroek

Re: Meer koudbloeden in de endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 17:59

Ik start klasse 1 met mijn IJslander en binnenkort gaat mijn schwarzwalder fuchs ook mee. Kan prima.
Hoef geen eerste te worden maar wil vooral genieten en goedgekeurd worden

Stal Rosanne Klaver
Instructie -Training - Pension

Helene83
Berichten: 1414
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Puttershoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:11

Ik denk dat we vanuit de situatie nu wel redelijk kunnen uitbouwen.
We stappen voornamelijk, wat goed is uit te bouwen denk ik naar meer draf.. en galop natuurlijk :D
[ img ]

Ites
Berichten: 81
Geregistreerd: 05-10-13

Re: Meer koudbloeden in de endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 18:19

Ik ga drie mei (vechtdalrit Ommen) mijn eerste endurance starten met mijn Tinker. Gewoon de instapklasse en van daar kijken we wel verder of het wat voor ons is. Vorig jaar heb ik meegeholpen daar als vrijwilliger en vond dat zo gaaf. De 23 km van de impulsrubriek moeten prima te doen zijn, we hebben gewoon heel veel lange buitenritten gemaakt de afgelopen tijd en daar haalden we makkelijk een minimale snelheid van 8km per uur. Afgelopen zaterdag hebben we 30 km gereden bij de lauwersmeertocht, en dat ging ook prima. Wel merk ik dat mijn Tinker vrij lang nodig heeft om haar ademhaling weer normaal te krijgen, deels door de spanning van zo'n evenement. Maar goed daar kan je op anticiperen. Ik denk dat het gewoon een kwestie is van je paard goed kennen en je daar op aanpassen. Zo is het voor mijn Tinkerdame een vrij makkelijk om lange afstanden te draven, maar galop kost haar in verhouding meer moeite dan een Arabier denk ik. Maar daartegenover heeft ze weer zoveel karakter en enthousiasme, en ze is gewoon kei sterk. Dat compenseerd wel weer.
En je moet goed trainen natuurlijk. Ik ben van mening dat je met een koudbloed in principe alles wel kan doen wat je met andere rassen ook kan, alleen zullen sommige dingen gewoon wat meer training vragen. Maar goed een haflinger is zeker niet de zwaarste en lompste der koudbloeden en kan dat zeker wel aan, in ieder geval de lagere klassen. De hoogste klassen? Tsja ik denk ook niet dat elke Arabier daarvoor geschikt is, dat is denk ik echt paard afhankelijk. Wie weet heb jij gewoon een endurance talentje die zich een Arabier voeld ;-) gewoon lekker doen, veel plezier hebben en goed naar je paard luisteren, dan komt het vast helemaal goed!

rox_en_wilvy
Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 20:25

Ites schreef:
Ik ga drie mei (vechtdalrit Ommen) mijn eerste endurance starten met mijn Tinker. Gewoon de instapklasse en van daar kijken we wel verder of het wat voor ons is. Vorig jaar heb ik meegeholpen daar als vrijwilliger en vond dat zo gaaf. De 23 km van de impulsrubriek moeten prima te doen zijn, we hebben gewoon heel veel lange buitenritten gemaakt de afgelopen tijd en daar haalden we makkelijk een minimale snelheid van 8km per uur. Afgelopen zaterdag hebben we 30 km gereden bij de lauwersmeertocht, en dat ging ook prima. Wel merk ik dat mijn Tinker vrij lang nodig heeft om haar ademhaling weer normaal te krijgen, deels door de spanning van zo'n evenement. Maar goed daar kan je op anticiperen. Ik denk dat het gewoon een kwestie is van je paard goed kennen en je daar op aanpassen. Zo is het voor mijn Tinkerdame een vrij makkelijk om lange afstanden te draven, maar galop kost haar in verhouding meer moeite dan een Arabier denk ik. Maar daartegenover heeft ze weer zoveel karakter en enthousiasme, en ze is gewoon kei sterk. Dat compenseerd wel weer.
En je moet goed trainen natuurlijk. Ik ben van mening dat je met een koudbloed in principe alles wel kan doen wat je met andere rassen ook kan, alleen zullen sommige dingen gewoon wat meer training vragen. Maar goed een haflinger is zeker niet de zwaarste en lompste der koudbloeden en kan dat zeker wel aan, in ieder geval de lagere klassen. De hoogste klassen? Tsja ik denk ook niet dat elke Arabier daarvoor geschikt is, dat is denk ik echt paard afhankelijk. Wie weet heb jij gewoon een endurance talentje die zich een Arabier voeld ;-) gewoon lekker doen, veel plezier hebben en goed naar je paard luisteren, dan komt het vast helemaal goed!


Je hebt de goede instelling +:)+ heel veel plezier 3 mei *D

WILVY COCKTAIL J * 1124 goedgekeurde km's * klasse IV startgerechtigd
Bezoek en like onze Facebook pagina
klik hier ☆ Endurance Team Wilvy Cocktail J ☆

Ganna
Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:13

rox_en_wilvy schreef:
Helenalena schreef:
Dus het is toch niet voor alle rassen? :+


Zeker wel, alleen moet diegene zich nog wel inschrijven :D


Niet helemaal goed geïnformeerd. Een jaar of 10 geleden heeft in Onstedde Dorus, een Belgisch Trekpaard, een endurance goed uitgelopen! :)

The longer, the pony!
Remember it is the speed that kills the horse, not the distance!

Ilsje_007
Berichten: 583
Geregistreerd: 13-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:09

Ik ga volgend weekend met mijn haflinger voor het eerst klasse 2 starten. Hij doet het tot nu toe echt uitstekend in de endurance *\o/* . Ok, onze snelheid ligt gewoon lager dan de gemiddelde arabier, maar we genieten volop. Met veel koelwater en rustig stappen voor de finish halen we nette hartslagwaarden en lukt het altijd om gelijk aan te bieden.
Gewoon rustig gaan trainen zou ik zeggen!

Wouter Klasse II+12, klasse III+7, klasse IV+1

Bonnieknol
Berichten: 207
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:22

Muurp schreef:
Vorig jaar is er een Haflinger op het NK verschenen op de 90 (?) kilometer, en heeft deze ook uitgelopen. Dus niks is onmogelijk!


koetjeboe schreef:
Roos rijd dacht ik klasse 4 met haar haflinger. misschien laat ze ook nog wel van dr horen hier


Hallo, Roos hier van bovenstaande quotes. mijn haflinger loopt inderdaad klasse IV inmiddels, dus gewoon doorzetten! Je eigen ding blijven doen, veel koelen, manen opbinden en eventueel deel scheren zodat ze de warmte beter kwijt kunnen. En in hogere klasse electrolyten geven. Als je trainingsvragen hebt mag je mij altijd pb-en! Veel plezier met je haf in de endurance!

Amaryllis K-IV [+2] 2112 km + BC UHR 2013
Milo K-III [+5] 823 km + BC UDDEL 2014
2016 gesponsord door VITALBIX
_Enduranceteam Arnhemse Meisjes_

Christ123
Berichten: 49
Geregistreerd: 13-12-14

Re: Meer koudbloeden in de endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 03:59

Bij de stal waar ik nu sta doen er ook 2 tinkers mee aan de endurance wedstrijden.

dyslect

Muurp
Fotograaf
Berichten: 15086
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Meer koudbloeden in de endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 06:45

Er liep in Ommen een Schwarzwalder Fuchs mee :)

        ''Even when you're gone, it never really ends...'' :)ddd

Roosje_
Berichten: 6245
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 08:56

Muurp schreef:
Er liep in Ommen een Schwarzwalder Fuchs mee :)


Klopt, dat is die van mij :)
Een vriendin van mij start hem.
Hij liep super! Helaas net te snel

Stal Rosanne Klaver
Instructie -Training - Pension

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:03

Mag ik me ook komen melden? :D

19 september doen mijn fries en ik mee aan de impuls klasse! In Grollo!
Als het bevalt wil ik in oktober klasse 1 starten in Buinen. Meer wedstrijden zijn er in mijn omgeving niet. Woon in Drenthe, Emmen. De meeste zijn op 100 km rijden, dat is wel een beetje te ver.

Hoe trainen jullie je koudbloed? En hoe voeren jullie?
Wij hebben gisteren de eerste 20 km'ters gemaakt.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

kristelhans
Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Re: Meer koudbloeden in de endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:04

Kan prima. Ik ben klasse III startgerechtigd met mijn Fjord en klasse II gaat prima. Toen ik net begon duurde het best lang voor ik hem kon aanbieden met hartslag onder de 60 maar nu is het 1 km stappen, even stilstaan en dan binnen een minuut zit is rond de 56 dus dat is iets wat je met training zeker kunt verbeteren! Veel plezier!

Beer en co

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:06

kristelhans schreef:
Kan prima. Ik ben klasse III startgerechtigd met mijn Fjord en klasse II gaat prima. Toen ik net begon duurde het best lang voor ik hem kon aanbieden met hartslag onder de 60 maar nu is het 1 km stappen, even stilstaan en dan binnen een minuut zit is rond de 56 dus dat is iets wat je met training zeker kunt verbeteren! Veel plezier!


Hoe meet je dat? :)

kristelhans
Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Re: Meer koudbloeden in de endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:19

Ik heb een hartslagmeter gekocht toen ik wat serieuzer ging rijden. Het kan ook met een stethoscoop in de oksel ongeveer van het paard, linksvoor maar dat kan ik niet. :') De hartslagmeter bestaat uit 2 sensoren, eentje leg je in het kuiltje van de schouder/schoft, waar je stijgbeugelophanging ongeveer zit (even grofweg hoor) aan de rechterkant en de andere aan de linkerkant onder de singel. dan zit er een tussenstukje die de kabels verbindt en dat hang ik aan een ringetje aan de voorkant van mijn zadel. Een horloge (hoort erbij) maakt dan verbinding met dat tussenstukje en leest zo wat de sensoren (op je paard) registreren.

Hoop dat het een beetje duidelijk is zo? Ik heb een setje van Polar, speciaal voor paarden maar er zijn ook mensen die een hartslagmeter band om het paard hebben en die bouwen ze soms om vanaf een mensen hartslagmeter zeg maar.

Beer en co

jendemen25
Berichten: 438
Geregistreerd: 28-09-09

Re: Meer koudbloeden in de endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 19:42

ik heb ook een paar keer mee gedaan met mijn fjord en ze deed het super! ik heb altijd het idee dat ze "onvermoeibaar" is ze blijft maar lopen en altijd met plezier. het enige wat ons tegen zit is dat de wedstrijden zo ver weg zijn... dus wij kiezen er een paar uit en gaan lekker trainen, kunnen we er komen dan gaan we en anders niet. maar genieten en genieten van het trainen is het allerleukst :)

>>> Talita <<<

Jorie
Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 08:02

Ganna schreef:
Niet helemaal goed geïnformeerd. Een jaar of 10 geleden heeft in Onstedde Dorus, een Belgisch Trekpaard, een endurance goed uitgelopen! :)


Aha, je bent me voor! Was zo ontzettend gaaf!

Ik hoor nu over koud bloeden vs Arabieren. Maar mag ik even een ander ras promoten? Gewoon de ordinaire KWPNer! :D

Die hangt qua prestaties er tussen zeg maar. Zit hoger in de hartslag als Arabieren, maar is vaak wel sneller als koudbloeden.

1 groot nadeel. ..... Bij hekjes zijn KWPNers het onhandigst met opstappen :P

Eindstand:1881 goedgekeurde kilometers!!!

kristelhans
Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Re: Meer koudbloeden in de endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 08:12

Hihi, ach in klasse I en grotendeels II kun je met ieder huistuinkeukenpaard met wat beleid gewoon fijn rijden. Ik vond klasse I hartstikke leerzaam en Beer is zo gegroeid in die paar jaar dat ik daar in ben blijven hangen. Ik rij straks weer een klasse I omdat het zo leuk en gezellig is en een leuke training. Ik rijd niet voor klassement. 'To finish is to win', liever nog 20 jaar klasse I dan overhaast door III en volgend jaar een kapotte pony of geen zin meer in rijden (dat had ik nu al een beetje, dat geen zin).

Beer en co

Duhelo
Berichten: 28504
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Meer koudbloeden in de endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:35

Met mijn trekpaard heb ik ooit 85 km in twee dagen gereden (pakweg een 12 tal uur effectief in het zadel) dit was vooral stappend met nu en dan een stukje galop.
Als we een dagrit doen leggen we ong 30 km af in een 3.5 uur, dit is dan ook rustig stappend met ong 1/4 van de tijd een galopje.
Wat opvalt is dat de mijne kwa tempo iets minder is dan een gewoon rijpaard/draver, en ook iets minder lang kan doorgaan, maar wel veel vlugger hersteld. waar andere paarden op het eind van de dag echt moe eruit zien, en niet veel meer bewegen, staan de mijne vaak nog rond te dansen.
Volgens mij moet een klasse I met een wat getraind trekpaard (en ruiter, mijn paarden kunnen wel, ik wat minder :D) wel lukken
wat zijn ongeveer de tijden en afstanden voor klasse I en II?

Ganna
Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Re: Meer koudbloeden in de endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 17:03

20-39 km is kl I en 40-79 is kl II.
Als je echt 30 km in 3,5 uur rijdt zit je op 8,5 km/uur. In de kennismakingsklasse (volgens mij nu impuls) is de minimale snelheid 8 km/uur dus dat moet lukken!

The longer, the pony!
Remember it is the speed that kills the horse, not the distance!

Duhelo
Berichten: 28504
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Meer koudbloeden in de endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:39

Dus je hebt iets meer dan 3.5 uur voor 30 km.
Is dat in een stuk uit te rijden, of met pauzes tussendoor?(hoe vaak/ lang?

AlexVB
Berichten: 915
Geregistreerd: 11-09-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Meer koudbloeden in de endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 07:28

In de K1 is de minimale snelheid 9 km/h in Nederland. Houdt daar eventjes rekening mee.

In principe is dat in 1 stuk uit te rijden. Tijdens de lus is het aan jou hoe je het doet. De meesten draven deze lus. Tussendoor zijn er groompunten waar je je rust moment kunt pakken voor jou en je paard. Hoe langer je daar je rust pakt hoe sneller je moet rijden om niet langzamer te rijden dan de minimale snelheid van 9km/h.

Sponsor Passion4Horses Genghis Khan:
Horseflex supplementen
Partner Alex VB:
FitLine supplementen

HafNap
Berichten: 337
Geregistreerd: 01-09-11
Woonplaats: Schijf

Re: Meer koudbloeden in de endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 20:57

Vandaag ben ik met m'n Haflinger in Ermelo gestart op de lange klasse 2 (60km). Met 12,16 gem/pu goedgekeurd! Toch wel trots op m'n koudbloedje!

Namaika JH net zadelmak
Top Secret B +10 L1 +2
Napoleon v. Seadrift L2 +4 endurance klasse 3 startgerechtigd (verkocht)

kristelhans
Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Re: Meer koudbloeden in de endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 07:36

'Vind ik leuk'! :D Gefeliciteerd!

Beer en co


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 1 bezoeker