Reining les op DJ bij Wendy van Osch!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 
Berichten: 101650
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-19 11:04

Bedankt! Het is ook gewoon echt heel leuk!

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Bestelpagina Equiday 13 april 2024 --> https://marliestrapfotografie.pixieset. ... april2024/


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Reining les op DJ bij Wendy van Osch!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:05

Wat misschien ook telt is dat de reining echt jaren is zwart gemaakt door mensen met bergen vooroordelen.

Als er dan een topic geopend wordt met foto's/filmpjes waar je een minder gewenst beeld ziet, wil men dat ergens een beetje duidelijk maken dat ook de reiners het liever anders zien. Juist ook om te voorkomen dat men al snel weer dingen gaat roepen over de reining, de shanks, de sporen etc. Ook maakt men duidelijk dat de reining een serieuze sport is, waarbij de basis echt heel belangrijk is voor je gaat stoppen, spinnen etc. Dat reiners niet cowboytje spelen en hun paard onmogelijke dingen laten doen zonder gedegen vorbereiding.

Het is nergens een persoonlijk aanval naar TS, iedereen vindt het super dat zij zoveel organiseert en ook zo super omgaat met het commentaar. En eerlijk is eerlijk; ze werd gewezen op zitles en reageert om dat eens te gaan proberen, dus ook een tip waar ze iets aan heeft. Wendy heeft daar in die korte tijd geen tijd voor, maar het is hier wel fijn om te horen dat het TS gaat helpen bij elk paard en elke training om daarmee aan de slag te gaan. Sowieso ook voor de ontspanning in het lijf. ( mits je goede zitles vindt )

Het is direct goede voorlichting voor de geinteresseerden, want je wil niet weten hoe vaak ik al heb gehoord dat meiden hun paard ook voor de lol laten stoppen en spinnen, omdat ze een kartonnen westernzadel hebben en totaal geen idee hebben van de oefeningen.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Reining les op DJ bij Wendy van Osch!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:09

Klopt hoor Superpony. Datzelfde geldt voor bijvoorbeeld barrel racing en pole bending. Om dat te kunnen doen moeten jij en je paard gewoon heel goed zijn opgeleid.

Maar ook bij pleasure hoor je dat: dan hoeft je paard toch alleen maar heel langzaam te kunnen lopen? Nou ...

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Popstra
Berichten: 13710
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:20

Wat ik zie is een zuur geïrriteerd paard die niet echt de kans krijgt zelf na te denken bij bijv de spin inzet. Ik ken het paard niet maar als deze voor dit soort gelegenheden gebruikt word en er veel verschillende vaak beginners op zitten die zelf ook nog eens g3spannen zijn dan begrijp ik dat dier wel. Probeer het eens allemaal stap voor stap te doen dus eerst binnenbeen er af en dan rustig met je hand de spin in zetten ipv dit te snel en resoluut te willen doen. Paard moet de kans krijgen er over na te denken.
Ik vind dat de TS rustig is maar het paard is gewoon een zure bok. Jammer dat je het op zo een moet leren.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Cer
Berichten: 30135
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Reining les op DJ bij Wendy van Osch!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:31

maar ik denk dat er weinig andere mogelijkheden zijn?
Hoe vers blijft een reining/trail/dressuurpaard in een les omgeving?

Dat het kan, is al tof.. voor t paard misschien wat minder?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Reining les op DJ bij Wendy van Osch!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:36

Maar de meeste paarden bij Wendy staan te koop volgens mij, dus die worden wat getraind en in de lessen gebruikt en vinden hun eigen baasje....

Als ik ga kijken naar lespaarden op Starnmeer bijv, zijn het paarden die er erg goed uit zien vaak en ook netjes onder begeleiding gereden worden. Maar daar komen mensen echt lessen en beginnen met het beging.
Af en toe ene groep die kennis komt maken met de western. Ik denk dat als een paard daar niet zou functioneren in de lessen, die ook wel een eigen baasje zal vinden, want niet elk paard is voor iedereen geschikt.

Maar kennis maken en een keer voelen is geen les, zoals al is gezegd. Dat maakt het gewoon lastiger. Dan zijn mensen kritisch op het beeld, maar je kan er niet echt mee aan de slag volgende week.

Popstra
Berichten: 13710
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:43

sevke schreef:
Tuurlijk is het een leerproces. Maar het is jammer voor mensen als TS, die vooruit willen en hun best doen om te leren en lessen te volgen, dat die dan op een compleet verzuurd paard worden gezet die alles met dikke tegenzin doet. Wat de reden is dat het paard zo in verzet loopt, kan ik uiteraard niet weten vanachter mijn klavier, maar ik vind dit jammer.
TS doet duidelijk haar best om de instructie te volgen en netjes en respectvol naar het paard te zijn, maar krijgt daar niks voor terug. Let maar op die wending tegen de wand. Paard geeft alle mogelijke verzet. Oren plat, rug weg, hoofd in de lucht, staartzwiepen en dreigen, terwijl zij daar niks verkeerd doet. Jammer, ook voor het leerproces van TS.
Naar instructie toe : je kunt idd positief les geven en tegen iedereen 'goed zo' en 'prima' zeggen, en dat is OK om iedereen met een goed gevoel naar huis te laten gaan, en dan komen ze de volgende keer tevreden terug, wat dan weer geld in het laatje brengt, maar daar leer je niet veel van.
Bij het stopfilmpje zegt de instructrice ook de hele tijd 'goed zo', terwijl het helemaal niet goed is. Ze legt niet uit dat het belangrijk is om het paard recht te maken, en de lange lijn op te rijden in een hoek. Het paard valt gewoon door de bocht. Daar zegt ze niks van. In de stops hetzelfde verhaal. Paard loop los door de stop en zij zegt 'goed zo'. Nee, dat is niet goed. Ik zou zeggen : Zet hem een paar passen achteruit, galoppeer opnieuw aan, maak een behoorlijke wending om de rechte lijn op de komen, en vraag je stop. Loopt hij erdoor : opnieuw achteruit zetten en herbeginnen.
In het eerste spinfilmpje neemt TS teveel binnenteugel, waardoor het paard over de schouder valt. Daar zegt ze niks van. Ook in het cirkelwerk loopt het paard over de schouder weg. Op de kleine cirkel is er niks van tempoverschil. De instructrice zou meer overgangen naar stap moeten oefenen, tot het paard 'achteruit' begint te denken ipv door de teugel te drammen.
Inderdaad is een kwartier heel kort. Het zou dan ook beter zijn om je te focussen op één onderdeel in dat kwartier. Ik wil aan mijn cirkels werken. Of ik wil aan mijn stops werken.
Het is fijn dat jullie een aangename namiddag hebben gehad, maar dit is meer een kwartier op een reiningpaard hobbelen dan een les, vind ikzelf.
en dit is nu precies het probleem waarom de reining sport in NL niet groeit is mijn mening. Ten eerste wil men weinig uit geven aan goede paarden en loopt er op een gemiddeld showtje alleen maar van dit zuurs rond en tweede is de instructie gewoon best K*t!
Ik irriteer mij kapot aan trainers langs de kant op shows die alleen maar Gas geven en Goedzo kunnen roepen. Niet meer dan dat. Paarden die er als een kanon vandoor gaan op de rundown...Goedzo.. 8)7 oefeningen die afgeraffeld worden... Goedzo....
Ken maar enkele trainers die goed kunnen coachen en die vind je niet in NL helaas

Ik l*l niet met de wind mee nee...

speedfiets_2
Badass Cowgirl
Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Reining les op DJ bij Wendy van Osch!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:49

jongens ik stel voor om de discussie kwa les kwaliteit in NL in een ander topic te bespreken. dan "vervuilt" het topic van bellatrix niet zo met offtopic berichten.

Be happy eat a snackkie

Popstra
Berichten: 13710
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Reining les op DJ bij Wendy van Osch!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:51

Ik vervuil helemaal niks speedfiets. Ik wil alleen duidelijk maken dat de TS er niks aan kan doen dat de instructie de wensen over laat.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

troi
Berichten: 17001
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Reining les op DJ bij Wendy van Osch!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:24

Een goede lesgever heeft ook een goede gelegenheid nodig om tot zijn recht te komen natuurlijk. Onbekende ruiters 15 minuten lesgeven op voor hen onbekende paarden valt daar absoluut niet onder dus laten we aub een lesgever hier niet op afrekenen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:59

Popstra schreef:
Ik vervuil helemaal niks speedfiets. Ik wil alleen duidelijk maken dat de TS er niks aan kan doen dat de instructie de wensen over laat.


Ik weet ook niet of je dit echt les kunt noemen. Deze "lessen/ritjes" bij wendy zijn gewoon voor de "leuk".
Mensen van werkelijk alle niveaus een keer wat oefeningen laten rijden voor de fun. En dat de paarden daar niet beter van worden kunnen de ruiters niks aan doen.

Je kunt ook van een GP paard niet verwachten dat hij netjes en ontspannen piaffeert met een manege ruiter erop. Net als je niet van de ruiter kunt verwachten dat hij het paard netjes kan laten piafferen op been en zit.
Deze ritjes zijn een verdienmodel. Maar hebben weinig te maken met beter leren rijden.

En of dit verdienmodel echt bijdraagt aan de reiningsport/paarden dat is een andere discussie.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 16:28

speedfiets_2 schreef:
jongens ik stel voor om de discussie kwa les kwaliteit in NL in een ander topic te bespreken. dan "vervuilt" het topic van bellatrix niet zo met offtopic berichten.


Maar het heeft wel degelijk met elkaar te maken. Bokt is een gemengd forum. Jaren geleden werd er echt heel slecht gesproken over western, met name de reining. Vooral omdat de rest bij mensen minder bekend is.

Nu worden er foto's geplaatst en heel veel mensen hebben geen idee wat ze zien, wat hoort of wat goed of slecht is.

Reiners die jaren stront over zich heen hebben gekregen, proberen te laten zien hoe het netjes kan, dat het een serieuze sport is etc etc.
Als er dan een topic komt wat niet geheel representatief is voor de reining, mag dat aangekaart worden, omdat mensen wel kijken, wel oordelen, maar niet allemaal reageren. Het is goed dat men leest dat dit slechts een kennismaking is en geen hele serieuze les.

Want nogmaals; ik weet dat meiden cowboytje spelen met nep western zadeltjes en dit ook zo doen, want een beetje stoppen en spinnen is lachen joh, dat kunnen hun pony's ook......

En feit is dat als mensen toch serieus geinteresseerd zijn, dat je dan op zoek moet naar een goede trainer en dat als leek nog niet kan beoordelen.
Er is maar een handjevol trainers en die zijn ''bekend'' en staan soms zeer misplaatst op een voetstuk helaas.
Verder komen er niet of nauwelijks echt goede trainers bij.

troi
Berichten: 17001
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 17:26

@superpony. Hetzelfde geldt toch voor dressuur? Er is zelden een dressuur topic op bokt dat volgens de dressuur critici door de beugel kan. Daar ‘klungelen ze ook maar wat aan’ (is hier niet zo naar mijn mening maar even ter ilustratie). Dat is toch geen reden om dat taboe te verklaren omdat het slecht is voor de reputatie. En natuurlijk is feedback goed, ook negatieve, maar de toon is wel van groot belang. Paarden, trainers of ruiters echt afkraken (doe jij niet hoor maar sommigen wel) is nog veel slechter voor de reputatie in mijn ogen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Reining les op DJ bij Wendy van Osch!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 01:20

Ik kijk niet eens meer bij foto topics eigenlijk en filter al op de koptekst, omdat er gewoon teveel mis is inderdaad.

Het probleem is dat dressuur al heel lang gewoon en geaccepteerd is in Nederland. Ook ik ben ooit daar begonnen en later springen. Dat is wat je leerde en wat je geleerd wordt, doe je in eerste instantie.

Toen de western begon te groeien, kon je amper zeggen dat je de reining mooi vond, zonder uitgemaakt te worden voor dierenbeul. Mensen hadden vaag eens wat gezien of gehoord en begonnen meteen over de shanks en sporen. Het was een ander beeld, anders dan men gewend was en zelf leerde, dus meteen werd er geoordeeld/veroordeeld.
Je kon toen echt amper een topic openen zonder veel kritiek of opmerkingen met een nare toon.

Ik kan me goed voorstellen dat mensen hebben geinvesteerd in de reining en willen laten zien dat het wel een mooie en serieuze sport is en dan ''balen'' als er beeld komt zoals je het liever niet presenteert. Juist omdat je jaren hebt moeten horen dat het OF cowboy spelen was OF veel te hard etc etc. Foto's met verzet geven dan geen goed beeld en worden sneller geassocieerd met zie je wel, western/reining. Daar wilde men toch wel vanaf en is ook grotendeels echt veel en veel beter. Heel veel mensen hebben het nu zelf van dichterbij gezien, weleens bekeken etc. Het is dichterbij gekomen.

De topics waar slecht dressuur getoond wordt, zijn ook niet mild en terecht. Maar het is een veel grotere wereld en er is veel meer algemeen geaccepteerd helaas.

Ik vind Wendy zelf een heel leuk mens en zij is geen stal waar mensen komen trainen die int willen rijden.
Elke laag heb je nodig om te leren. Mensen die investeren zoals zij, dat mensen kunnen komen kennismaken. Trainers die lespaarden hebben. En trainers die mensen de wedstrijden in helpen. Dat wil echt niet zeggen dat die bekende trainers zoveel beter zijn en daar geen paarden leed is, helemaal niet zelfs, want het kan echt vreselijk zijn.................Maar naam doet veel.

Deze foto's zijn gewoon nadelig uitgepakt en dat kan. Normaliter plaatsen mensen alleen gelukte stop foto's, dat is eigenlijk al jaren zo. Als een officiele fotograaf een nadelige stop foto plaatst, wordt hem dat ook niet in dank afgenomen. Zelfs als ene top ruiter met top paard net even minder netjes stopt, is het altijd net een moment opname.

Van heel veel mensen zou je dit soort foto's kunnen plaatsen. En je wil al helemaal geen foto's van de trainers en ruiters na zo een banketstaaf moment.............Maar verbergen is het minder erg. En nogmaals, naam helpt heel erg.

TS pakt het heel goed op en dat is prima. Dit is toevallig dit topic, iedereen leert er weer van, ook als je nu weet wat je niet wil of hoe het anders moet. Volgende topic is weer vol complimenten en leuk en aardig. Zo gaat het.

Cer
Berichten: 30135
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Reining les op DJ bij Wendy van Osch!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 08:42

Toch is dat wel lastig hoor, zonder het topic te willen vervuilen maar dat gebeurt dan toch..

Als er een slechte opname van JantjeOpDeHoek geplaatst wordt (ja daar issie weer) dan kan Jantje niet rijden en/of heeft een slechte instructeur etc.

Wordt er een slechte opname van .. nou, noem even een bekende naam zoals Fappiani of Schmersal getoond, dan is de fotograaf een koekebakker...

Als de westernsport na pakmbeet bijna 40 jaar in NL nog in de kinderschoenen staat en geen goede trainers / instructeurs heeft etc dan is het hier gewoon het land niet voor misschien ? :')

Ik blijf erbij dat het gaaf is dat er stallen zijn die in ieder geval de moeite nemen een ruiter een keer een reiningpaard te laten voelen, want waar kan dat nou? Bijna nergens denk?

Net zoals je bijna nergens (denk ik?) op een ZZ paard dressuurles kan krijgen.

OffTopic // NB: als er meer adressen zijn waar dat kan, heb ik graag een PB, ik wil dit nog steeds een keertje doen met een stalgenootje :j / of gewoon zelf :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 
Berichten: 101650
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Reining les op DJ bij Wendy van Osch!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-19 11:03

Een hoog opgeleid dressuur paard lijkt mij ook wel es tof!!

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Bestelpagina Equiday 13 april 2024 --> https://marliestrapfotografie.pixieset. ... april2024/

JudithO
Berichten: 7052
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:05

Western is na 40 jaar nog steeds behoorlijk onbekend in Nederland, ja. Hoeveel westernstallen zijn er nu ten opzichte van engels? Waar je les kunt krijgen zonder dat je eerst een heel duur (want dat zijn ze!) paard moet kopen?
Als je nog niet bekend bent met de paardensport en je zoekt iets in de buurt, kom je in 99% van de keren uit op een Engelse manege. Dat is ook een oorzaak van de nog steeds klein zijnde wereld van de western in Nederland. Ook het feit dat we hier nauwelijks wedstrijden hebben omdat het niet mag of er gewoon te weinig animo voor is (cutting, barrel racing, pole bending, etc) helpt ook echt niet mee.

Ik zou zelf dolgraag willen helpen het beeld van de western te verbeteren, maar zonder paard is dat heel lastig. En niet iedereen heeft een geldboom in de tuin waarvan je een hele leuke Quarter kunt kopen, die op een fatsoenlijke locatie kunt zetten (want lang niet elke bak is geschikt voor reining) en ook nog een goede trainer betalen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Reining les op DJ bij Wendy van Osch!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:04

Cer, de western sport groeit echt wel flink, met name de reining. De DRHA wedstrijden zijn echt serieuze meerdaagse wedstrijden met ongelooflijk veel starts. Helaas is dat niet meer voor iedereen weggelegd.

Helaas is het bij de andere verenigingen gewoon wat minder. Wran waar je alles kan starten met elk paard, heeft niet de beste ontwikkelingen doorgemaakt bijv.

Het is natuurlijk heel klein begonnen waar iedereen elkaar kende. Dat heeft voor, maar ook nadelen. Je krijgt vriendjes politiek en kliekjes.

Waar je inderdaad op elke hoek kan beginnen met engels rijden, kan dat in de western niet. Als mensen niet ergens kunnen beginnen zonder paard, is het veel moeilijker om de sport van onderaf te laten groeien.

Maar ga in deze tijd maar ergens starten.....Er is veel sneller weerstand en alles wordt al beoordeel en veroordeelt op internet. Op een standaard manege lopen honderden lesklanten rond die les krijgen van Jan en Alleman, die alleen een banketstaaf papiertje hebben.....
In de western gaat het veel meer om de naam nog steeds. Zeer onterecht, maar helaas waar. Degene met naam staan op een voetstuk en daar willen mensen dan bij horen. Alsof iedereen alleen les kan hebben van Edward Gal of Anky v G bijvoorbeeld.......Als je bij een minder bekend persoon gaat lessen, wordt het meteen afgekraakt.
Voorheen was het ook zo dat iemand met naam les kon geven. Nu moeten mensen een papiertje halen. Dat gebeurt ook echt wel, maar je gaat er geen volledig inkomen uit halen en daar lopen mensen toch tegenaan.
Ze zijn er wel en die zijn veel meer basis en all round gericht op recreatie, basis etc. De wedstrijden die georganiseerd worden zijn echt wel leuk, maar beperkt qua niveau. Als je daar foto's van gaat plaatsen, vallen mensen helemaal er over heen. Terwijl je inderdaad wel een B,L,M of Z proefje als basis mag rijden met een leuk paard.

En buiten alles om, is western nog steeds duur. Zeker rond de crisis werden wedstrijden minder bezocht en afgelast wegens te weinig inschrijvingen.
En iets opzetten kost veel geld. Welke trainer kan een mooie lokatie kopen? ( of huren, net zo duur....) de bodem even aanpassen? Leuke les paarden aanschaffen met wat knopjes, goede zadels etc etc. Western gereden paarden, zadels, etc etc is nog steeds duurder dan een goed beginnende engels zadel.

Cer
Berichten: 30135
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:12

Citaat:
Cer, de western sport groeit echt wel flink, met name de reining.

SP, ik denk dat je iemand anders bedoelt :j Onderstaande uitspraken zijn niet van mij nl :n


Citaat:
en dit is nu precies het probleem waarom de reining sport in NL niet groeit is mijn mening.

Citaat:
Western is na 40 jaar nog steeds behoorlijk onbekend in Nederland, ja.


Citaat:
Degene met naam staan op een voetstuk en daar willen mensen dan bij horen. Alsof iedereen alleen les kan hebben van Edward Gal of Anky v G bijvoorbeeld.......Als je bij een minder bekend persoon gaat lessen, wordt het meteen afgekraakt.
[/quote] ja een beetje als wat ik hierboven ook al zei.. De rest van je post snap ik niet helemaal :o

@Berdien: ja, vet toch, een dressuurder :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:21

Bellatrix schreef:
Een hoog opgeleid dressuur paard lijkt mij ook wel es tof!!


Daar kan een normale ruiter niks mee. Je moet gevoel ontwikkelen voor het rijden van oefeningen. En dat kost tijd.

Even wat kunstjes rijden zonder gevoel is voor in het circus.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:25

Anoniem schreef:
Bellatrix schreef:
Een hoog opgeleid dressuur paard lijkt mij ook wel es tof!!


Daar kan een normale ruiter niks mee. Je moet gevoel ontwikkelen voor het rijden van oefeningen. En dat kost tijd.

Even wat kunstjes rijden zonder gevoel is voor in het circus.


Maar dat is toch heel raar? Als mensen willen paardrijden en ze gaan naar een manege en moeten jaren rondhobbelen, is dat prima? Maar als ze western willen leren, moeten ze meteen stoppen en spinnen, want anders stoppen ze ermee of is het geen western etc etc?

Waarschijnlijk wordt het nooit hetzelfde en dat hoeft ook niet. Er zijn ook mensen die WE beoefenen en dat is ook niet makkelijk 1,2,3 overal te beginnen. Je ziet dat zoiets ook groeit, maar het zal nooit zo groot als de engelse sport worden.

Cer
Berichten: 30135
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:37

Anoniem schreef:
Daar kan een normale ruiter niks mee. Je moet gevoel ontwikkelen voor het rijden van oefeningen. En dat kost tijd.

Even wat kunstjes rijden zonder gevoel is voor in het circus.


een "normale" ruiter .... :')

Er is bij ons op stal wel eens een 'ruil'-dag gehouden, dan kon je eens een andere discipline proeven, superleuk!!
En er waren blijkbaar geen normale ruiters aanwezig want het uitruilen gingen buitengewoon :j

@SP: helemaal met je eens... van westernlespaarden wordt nogal wat verwacht.. maar eigenlijk kun je ook daar niet doorleren, net als in dressuurlessen.
Als je het zo bekijkt, maakt het dus niet uit waar je begint met paardrijlessen want de meeste beginnerslespaarden zijn zuur en verreden.. kunnen die arme beestjes niet veel aan doen helaas.. Pas als je door een soort basis heen bent (als je er ooit doorheen komt) zou je een kant kunnen kiezen.. ofzo.. maar dan moet je een eigen paard kopen denk

Popstra
Berichten: 13710
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Reining les op DJ bij Wendy van Osch!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 14:32

Dat is ook het hele eier eten, namelijk er inderdaad nauwelijks stallen zijn die les op fijne les paarden aanbieden. Ik zelf ben begonnen op een arabiertje maar werd al snel te fanatiek en toen kwam mijn eigen eerste reining getrainde Quarter van 6 jaar die alles kon. Met haar ben ik gaan lessen en wedstrijden gaan starten en zo ben ik door gegroeid naar meer...
maar wat ik ondanks ik het makkelijk kan betalen ook jammer vind zijn inderdaad de kosten die aan in mijn geval reining wedstrijden gebonden zijn. En dan bedoel ik echt de NRHA shows. Voor een show in NL waar ik dan vanaf woensdag tot zaterdag ben en dagelijks wat start ben ik zo incl camping en stal een honderdje of 4 kwijt. Soms meer. Met 1 paard.
Dat is niet voor iedereen haalbaar, ook het vrij nemen van werk daarvoor niet.

En wat Wendy van Osch betreft, ik vind heel die familie erg leuk. Ze zijn vooral erg goed in het promoten van de sport want noem je western dan kan iedereen Rieky noemen. Ze doen het op hun geheel eigen manier en dat is ook per trainer nogal verschillend. Je moet best zoeken waar je je fijn bij voelt. Wat bij je past. En dan kan zo een kwartiertje eens voelen hoe het is best leuk zijn maar nog leuker als het echt een fijn stabiel paard is waar je het op mag beoefenen. Dat is moeilijk te vinden als les paard, dat is zelfs moeilijk te vinden als je flink budget hebt om zelf te kopen.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

sevke
Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 15:21

In het reining zijn er inderdaad een aantal pijnpuntjes.
Ten eerste : de (NRHA) shows zijn duur. Erg duur. Een paar proefjes meerijden op een show kost je met alle bijhorende ‘fees’ en stalling algauw 4 a 500€. Dat is een berg geld voor veel mensen.
Ten tweede : als je een beetje wil meekomen in de sport, zelfs in de lagere klasses, heb je een duur paard nodig.
Ten derde : de shows zijn altijd over minimum vier dagen verspreid. Niet iedereen kan zomaar altijd vrijaf krijgen op het werk.
Ten vierde : het is zo goed als onmogelijk om behoorlijk les te krijgen als je geen eigen paard hebt. De meeste trainers hebben geen lespaarden. Als je dan al eens op een lespaard gezet wordt, is het ofwel een verzuurde bok die het spelletje al 200% beu is, of eentje die onervaren is, of oud en versleten.
Dat is een probleem. Je kunt niet van mensen verwachten dat ze een paard kopen van pakmbeet 15-20000€ om dan na een jaar te beseffen dat reining toch niet zo hun ding is.
Aan de andere kant heb je dan de nevenorganisaties zoals de wran in NL en in Belgie de VLP en prab die maar niet van de gond lijken te komen, ondanks eendagswedstrijden die goedkoop zijn en behoorlijk gejureerd. Ik vind dat een vreemd fenomeen. Alsof alleen de NRHA hier telt, en al de rest is ondergeschikt en van geen belang.
Net hetzelfde bij trainers. Je moet bij een klinkende naam trainen. Is het toevallig een minder bekend persoon, dan wordt er al eens gegniffeld.
Wat dit fototopic betreft: het is inderdaad zo dat dit niet is wat je als reiningruiter wil laten zien. Daarom wordt er ook op gereageerd. De reiningsport heeft al niet zo’n beste naam, en dan het beeld van een goedbedoelende ruiter op een verzuurd en in het verzet lopend paard doet er geen goed aan. Bij mij zijn het vooral de filmpjes die het hem deden. Dat vind ik erg jammer voor TS. Het is erg leuk dat ze deze meetings organiseert en kan alleen de sport ten goede komen als er wat instroom is van nieuw bloed. Het is jammer genoeg de enige manier om de mensen te laten ‘proeven’ van de sport.
En dat er hier zo gereageerd wordt, is inderdaad, zoals Superpony zegt, omdat de reiners jarenlang stront over zich heen hebben gekregen. Dat men krampachtig probeert te laten zien dat het een ernstige sport is, die behoorlijk wat ruiterskills vraagt om je paard willingly guided zijn oefeningen te laten doen.
Dan mag er ook gezegd worden, vind ik, dat deze beelden NIET zijn wat we willen zien in de reining.
Een verzuurde bok die tegen zijn zin min of meer doet wat er gevraagd wordt en een instructrice die ‘goedzo’ en ‘prima’ zegt terwijl het helemaal niet goed is.
Nogmaals dikke duim en dankuwel aan TS om de kritiek positief op te vatten, en zich niet zomaar uit het lood te laten slaan. Top !!

Born to slide, forced to work

Eileen_
Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:44

Anoniem schreef:
Bellatrix schreef:
Een hoog opgeleid dressuur paard lijkt mij ook wel es tof!!


Daar kan een normale ruiter niks mee. Je moet gevoel ontwikkelen voor het rijden van oefeningen. En dat kost tijd.

Even wat kunstjes rijden zonder gevoel is voor in het circus.

wat een onzin :') Ik heb een tijdje geleden nog gereden op een Z-paard en kon er prima mee overweg, heb er veel van geleerd juist. Dit terwijl ik de afgelopen 3 jaar western heb gereden en nog nooit een officiele wedstrijd ben gestart.

Ik heb in de les van dit topic meegereden en ondanks dat ik op een behoorlijk sloom paard zat, vond ik het wel tof om te voelen hoe een (sliding) stop en rollback nou precies voelt. Ik kan (denk ik) prima rijden maar heb simpelweg nog nooit de kans gehad om echt reining te rijden, ik houd me juist meer bezig met het inrijden van paarden.. Sterker nog, ik heb bij een reiningtrainer gewerkt (ja echt het rijden en grondwerken van paarden, dus niet de klusjes er omheen), alleen kwamen hier alleen paarden voor de basis. Dus inrijden of hertrainen.. Dan kom je dus niet aan het echte werk toe. Dan is het toch super tof dat je kan kennismaken met een discipline of hoger niveau?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers