Een verrassing die niet simpel was

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Letje01
Berichten: 283
Geregistreerd: 01-09-11
Woonplaats: Op de manege

Een verrassing die niet simpel was

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-13 10:49

Hierbij wil ik Faith graag voorstellen.
Als je de hele geschiedenis niet wil kennen, scrol gerust naar beneden naar de foto's :)

Toen ik een 5-tal geleden Promise kocht, wist ik niet dat ze zwanger was.
5 maanden nadat ik haar gekocht had, stond er ineens een veulen naast...
Faith is geboren op de manege op 12 februari 2009 op een enorm koude dag.
Aangezien ik maar 1 paard wou, hebben we ze onmiddellijk verkocht.
Ze was een veulen zoals geen ander. 3 dagen oud was ze toen ze me al uit de stal stampte.
Bij de mama blijven was ook niet aan haar besteed :+ .
Ze riep in haar stal om aandacht van de passanten.
Nadat ze gespeend was, is ze naar haar nieuwe eigenaar gegaan, maar 6 maanden later heeft hij haar terug moeten verkopen wegens omstandigheden. Mijn ouders hebben toen beslist om haar terug te kopen voor mijn zus.
Dus ze was terug van ons.
Dit ging niet van een leien dakje. Toen ze anderhalf jaar was, konden we haar zelfs geen eten meer geven omdat ze zo dominant was.
Ze heeft toen een week gedragstherapie gehad en was een beetje gekalmeerd.
We hebben haar op 2,5-jarige leeftijd laten zadelmak maken en haar een ingereden.
Dit ging een half jaar goed tot de winter kwam...
Faith besliste dat ze niemand meer op haar rug wou.
De osteopaat en tandarts is toen geweest om te kijken of het niets medisch was, dit was het niet...
Ze heeft gewoon een heel sterk karakter.
We zijn blijven (proberen) rijden, maar rodeo is meer geplaatst...
In training gezet omdat het voor ons te gevaarlijk werd. Ook stampen, bijten en aanvallen naar zowel mens en dier was een constante voor haar.

Uiteindelijk is er iemand op de manege erop gekropen en bij hem klikte het meteen. Hij is met haar aan het werk gegaan en sinds april kan ik er terug mee rijden zonder constant een rodeo weg te geven.

Half september is Faith uitgekozen op een thema-meeting Cowboy en Indiaan.
Normaal zijn we cowgirl, maar deze keer zijn we voor Indiaan gegaan.
Ik heb dan ook voor de eerste keer buiten gereden met bosal (na 1 privélesje op vrijdagnamiddag... )
Ze heeft zich (buiten 2 uitschieters) voorbeeldig gedragen.
Mijn angst voor haar (ik heb dan ook enorm veel meegemaakt met haar) is nog niet volledig voorbij, maar we werken er samen aan en stilletjes aan lukt dit.
Ondertussen rijdt mijn zus er niet meer mee, maar mijn vader heeft zijn paard (hier ook op foto) aan haar gegeven en nu rijdt hij haar op de koeien.

Respect als je alles gelezen hebt, hier zijn de foto's :D :

1. [ img ]

2. [ img ]

3. [ img ]

4. [ img ]

5. [ img ]

6. [ img ]

7. [ img ]

8. [ img ]

9. [ img ]

10. [ img ]

11. [ img ]

12. [ img ]

13. [ img ]

En nog eentje van onze 'bomma-in-actie', Indy, 24 jaar met een goede vriend van mij:

14. [ img ]

Ik heb ze nog niet allemaal ontvangen, maar wil hierbij toch iedereen die er was super bedanken voor de leuke dag!!! _/-\o_
Zowel ik als Kurt hebben er enorm van genoten alsook de paardjes!!


Letje01
Berichten: 283
Geregistreerd: 01-09-11
Woonplaats: Op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-13 11:06

We hebben haar zadelmak gemaakt op de NH methode, dus al bij al heel rustig, zij heeft dan ook niet geprotesteerd tijdens het zadelmak maken. Pas als het kouder werd, heeft zij beginnen protesteren.
Ze is klinisch volledig in orde, dit hebben we eerst uitgesloten voor we er mee verder gingen.
Ook zijn we bij verschillende mensen te rade gegaan. In het begin dat ze zadelmak was, zijn we heel rustig aan gestart. Elke dag enkel stap en draf en hoogstens een 20-tal minuten.
Ze heeft een zeer sterk, dominant karakter. Dat is al gebleken vanaf de geboorte.
Momenteel doet ze het heel goed, maar de koude komt eraan, en ze is weer daar met haar 'kuren'.
We hebben gemerkt (door deze meeting) dat ze rustiger en relaxer is zonder bit. Dit gaan we dan ook verder uitproberen en haar zo proberen te rijden.

Angst heb ik bij haar nog niet dikwijls gezien, eerder een 'stoute' blik, maar ik ga er toch op letten of ik dit niet verkeerd heb gezien...

Dank je wel Catzkillz... Jullie hebben ook van in het begin meegemaakt en gezien wat ze deed. Het is moeilijk om dit in enkele regeltjes neer te schrijven zonder dat je gezien hebt wat ze deed (en heel af en toe) nog doet...

Letje01
Berichten: 283
Geregistreerd: 01-09-11
Woonplaats: Op de manege

Re: Een verrassing die niet simpel was

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-13 11:53

Geen probleem, ik probeer je zeker niet aan te vallen :)
Ik probeer enkel te schetsen waar wij op dat moment mee zaten.
Ik ben er ook niet voor om het zo jong te doen, maar met haar hadden we niet veel keuze...
Dit hebben we ook besproken met verschillende mensen die dit meer hadden gedaan.
Als ze niet zo sterk was geweest in haar hoofd, hadden we dit ook niet gedaan. Dan had ze langer op de weide gestaan zonder bereden te worden.
Ik begrijp je mening volledig en respecteer deze ook. :)

Letje01
Berichten: 283
Geregistreerd: 01-09-11
Woonplaats: Op de manege

Re: Een verrassing die niet simpel was

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-13 12:16

Esmeej333: bedankt, uitleg vragen kan zeker geen kwaad en ik geef deze dan ook heel graag :)

Het is alleszins moeilijk om uit te leggen wat we met haar hebben meegemaakt, ik kan legio voorbeelden geven... Zo viel ze bijvoorbeeld rijdende auto's aan, zowel al stampend als steigerend...
Uiteindelijk hebben we ook op het punt gestaan om haar weg te doen, maar nu zijn we wel blij dat we toch doorgebeten hebben en haar gehouden hebben.
Nu hebben we nog onze 'misverstanden', maar het begint beter en beter te gaan :)
Ik wou ook haar 'geschiedenis' een beetje schetsen om te tonen hoever we komen en waar we nu (na bijna 5 jaar) staan.

Letje01
Berichten: 283
Geregistreerd: 01-09-11
Woonplaats: Op de manege

Re: Een verrassing die niet simpel was

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-13 09:23

Ik heb geen idee van vader. Promise (haar moeder) is trouwens NRPS B-register, dus niets quarter. Faith is ook een 10-tal cms groter dan Promise, dus ik veronderstel dat ze gedekt is geweest door een grotere hengst. Ik heb geprobeerd om de vorige eigenaars te bereiken, maar helaas heb ik hierop geen respons gekregen.
In de winter zijn Faith en Indy de eersten die een winterdeken op krijgen. Faith staat ook vooral in de stal waar het warmer is. Zij gaat enkel zondag t.e.m. dinsdag naar de weide omdat ze zo graag alles afbreekt.

Leerzaam was/is het zeker, nog steeds trouwens. Zij heeft zo'n eigen karaktertje. Vandaag kan ze de liefste zijn, maar 10 min. slaat haar humeur om en niet enkel tijdens het rijden, zelfs in haar stal is ze soms nog onvoorspelbaar.

We komen van ver en moeten nog ver, maar dat ik dit met haar kon doen, heeft wel een boost gegeven in vertrouwen naar haar en dat is lang zoek geweest.

Letje01
Berichten: 283
Geregistreerd: 01-09-11
Woonplaats: Op de manege

Re: Een verrassing die niet simpel was

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-13 07:28

Kirr en Leyla: dank je wel voor de steun. :)
Alhoewel ik wel begrijp waar de 'commentaar' vandaan komt. Het is zoals je zegt, als je ze niet hebt gezien van in het begin is het heel moeilijk te begrijpen aan wat regeltjes tekst. En ik moet er ook bij zeggen dat ik het helemaal niet erg vind om uitleg te geven.
Jullie hebben beiden (en Catzkillz ook) gezien hoe ze was, Leyla heeft het zelfs aan de levende lijve ondervonden (dank u voor het helpen _/-\o_ ) . Daarom ben ik extra fier op mezelf en Faith met deze foto's!!

Letje01
Berichten: 283
Geregistreerd: 01-09-11
Woonplaats: Op de manege

Re: Een verrassing die niet simpel was

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-13 07:53

Saaaash: de verf is plakaatverf of ook wel kinderverf genoemd. Moet wel eerlijkheidshalve toegeven dat ik 's avonds serieus heb moeten schrobben om het eraf te krijgen... :)

xDenies: Wij hebben ons alle 4 super geamuseerd. Kurt was 's avonds zo enthousiast! De resultaten zijn ook geweldig!!! En de mensen die we daar hebben leren kennen... Gewoon super!
Je moet zeker eens langskomen! Altijd leuk! Ik zou zeggen: als je in de buurt bent, spring je maar binnen, maar ik vrees dat het uit de richting ligt :D

Letje01
Berichten: 283
Geregistreerd: 01-09-11
Woonplaats: Op de manege

Re: Een verrassing die niet simpel was

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-13 08:40

Anley4: Dank je wel voor je reactie.
Homeopathie heb ik nog niet aan gedacht, maar is wel een goeie om te onthouden.
Ondertussen zijn we weer enkele maandjes verder en ik moet zeggen dat het steeds beter begint te gaan.
Ik moet me nog steeds dwingen om erop te kruipen, maar eens ik gereden heb, is mijn gevoel super!
Mijn vader rijdt er momenteel het meeste mee, samen met J. die bijrijder (en een beetje haar 'trainer') is. Mijn vader is beginnen rijden op zijn 50ste en zit nu 3 jaar in het zadel. Hij doet er teampenning mee en ook wedstrijdjes. Ze vinden het beide superleuk.
J. doet er voornamelijk roping mee, ze is daar zo gedreven in. Ze houdt er echt van om achter die koeien aan te zitten.
Ik ga proberen om de tonnetjes terug op te pakken. Terug vanaf het begin en alles heel rustig om het vertrouwen in elkaar terug te vinden.

Letje01
Berichten: 283
Geregistreerd: 01-09-11
Woonplaats: Op de manege

Re: Een verrassing die niet simpel was

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-13 09:24

Tessaaah: De uitleg hiervoor is toch al vrij uitgebreid gegeven in dit topic. Maar als je meer details wil, laat het me dan weten, dan leg ik het even uit.
Bang is ze zeker niet, eerder een beetje onvoorspelbaar. Ze heeft, naar wat ik heb gevoeld tijdens deze meeting, zich geamuseerd, was zelfs minder gestresseerd dan ik.



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers