Voor het eerst op 1 hand met Special.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Voor het eerst op 1 hand met Special.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 12:31

Leuk paard!

Goed op je houding blijven letten en bij spins wat je al zegt; in de spin en er vlot uit. Niet teveel draaien, maar steeds uit je spin wegdraven.

En je voorbereidend werk. Hoe is ze in de zijgangen in draf??


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 23:23

MarlonNaldo schreef:
superpony schreef:
Leuk paard!

Goed op je houding blijven letten en bij spins wat je al zegt; in de spin en er vlot uit. Niet teveel draaien, maar steeds uit je spin wegdraven.

En je voorbereidend werk. Hoe is ze in de zijgangen in draf??


Ja precies, dat moet ik ook doen idd.

Wat voor zijgangen bedoel je in draf?


Alle zijgangen die je normaal doet. Bijv wijken en dan zorgen dat ie ook goed voorwaarts blijft. Dus paar passen wijken en weer harder wegdraven, wijken, wegdraven. Dat is puur voor het lijf. Als het lukt appuyeren, maar recht houden met wijken is ook al een goede oefening.
Ik oefen verder alle zijgangen om een paard los, sterk en soepel te houden. Sowieso veel schakelen en overgangen als ze terugzakken in tempo met spinnen. Draaf eens weg vanuit back up.
Doe je roll back in draf ipv galop etc.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 22:05

MarlonNaldo schreef:
superpony schreef:
Alle zijgangen die je normaal doet. Bijv wijken en dan zorgen dat ie ook goed voorwaarts blijft. Dus paar passen wijken en weer harder wegdraven, wijken, wegdraven. Dat is puur voor het lijf. Als het lukt appuyeren, maar recht houden met wijken is ook al een goede oefening.
Ik oefen verder alle zijgangen om een paard los, sterk en soepel te houden. Sowieso veel schakelen en overgangen als ze terugzakken in tempo met spinnen. Draaf eens weg vanuit back up.
Doe je roll back in draf ipv galop etc.


O dat bedoel je. Dat soort dingen neem ik altijd mee bij het warmrijden.
Gaat heel soepel, ze is best vlug met d'r benen maar ze hangt teveel terug in de ene spin. Hier gaat we hard aan werken.


1 kant op meer dan de andere kant op? Dan zou je echt naar je zit en hulpen moeten kijken. Je ziet vaak dat mensen niet hetzelfde zijn en doen beide kanten op. Draaien in je heup, meer gewicht, je handen etc kan echt veel schelen. Zeker voor een paard in opleiding.
Daarnaast zou ik me op tempo niet te druk maken. Als een paard maar goed correct leert spinnen, komt het tempo wel. Ga je te snel naar tempo, loop je ergens vast. En niet elk paard gaat hard spinnen. Dat zit er gewoon echt niet altijd in.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 13:45

MarlonNaldo schreef:
Malenka schreef:
Wat me opvalt bij veel ruiters die met een hand rijden, en wat ik bij jou ook zie, is dat ze die schouder naar voren brengen of optrekken terwijl ze de andere laten hangen. Dat kan zeer veel invloed hebben. Misschien een dingetje om mee te experimenteren om te zien wat het doet?

Verder echt super leuk om te zien hoe jullie ondanks alle tegenslagen vooruit blijven gaan!


Ik snap wat je bedoeld. Maar als je goed kijkt naar m'n op twee handen foto's doe ik dit ook. Dit door m'n rechter schouder waar ik al jaren een blessure aan heb. Kan hem niet naar achter houden. Ik zit niet scheef en denk dat dat erg belangrijk is.


Blessures en dergelijke zijn erg lastig natuurlijk.

Toch heeft het wel effect op je zit. Ook al zit jij voor je gevoel of het beeld recht, je gewicht in het zadel wordt altijd iets verplaatst als jij een schouder naar voren of achter hebt. Alles in je lijf heeft daar effect op, zelf al als je de andere kant op kijkt bijv.

Als het beestje scheef gereden is, moet je eerst daaraan werken en misschien het spinnen alleen op techniek wat meepakken, maar zeker nog niet op tempo. Dat heeft geen nut en je loopt straks tegen meer problemen of zelfs blessures op.


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Voor het eerst op 1 hand met Special.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 14:32

Nee, niet omdat je op 1 hand rijdt, maar omdat je aangeeft dat een kant op moeilijker is. Dat heeft meestal de reden dat de ruiter scheef zit en dat hoeft niet voor het zicht te zijn, maar mensen verplaatsen al gewicht als ze een bepaald ekant op kijken.
Er wordt veel te weinig aandacht aan geschonken bij trainen.

Je kan je trainer een keer beide kanten op laten spinnen en goed meekijken.

Je blessure doe je niks aan, maar kleine beetjes helpen altijd. En inderdaad lol maken en niet teveel willen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker

cron