Stro-korrels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 22:04

Vraag aan de equibedding gebruikers: Hoe strooien jullie de nieuwe korrels in de stal?
Droog of voorgeweekt? En gooien jullie ze onderop de vaste plasplekken of verdelen jullie het door de hele stal?

Ik ben nu een maand bezig met de equibedding korrels, en heb de nieuwe korrels tot nu toe telkens na het verwijderen van natte plekken op de bodem gelegd en de rest van het bed eroverheen verdeeld. Bij mijn grote paard (enorme zeikerd maar 2 hele duidelijke plekken langs de zijkanten) werkt dit fantastisch. Bij de kleine pony (een "ik pies waar het uitkomt" merrie) heb ik dit tot nu toe ook gedaan. Hier merk ik echter dat de korrels onderop niet helemaal uit mekaar vallen, waarschijnlijk doordat ze een stuk minder plast, en dit dan ook nog verdeeld door de hele stal doet. Gevolg is dat ik bij haar het gevoel heb dat ik meer eruit schep dan nodig is, doordat er nog veel korrels tussen zitten die nog niet helemaal verzadigd zijn. Ik vind het echter niet hygiënisch om de natte plekken langer in de stal te laten liggen. Heb vandaag dan maar bedacht bij haar de nieuwe korrels door het bed te verdelen ipv ze onderop te leggen. Meer mensen die het op deze manier doen?

Ik ben overigens na 1 maand nog steeds enorm tevreden met de korrels! Het bed blijft mooi dik (20cm), droog en luchtig, paarden liggen er graag in te slapen. Mesten gaat lekker snel en weinig afval. Het verbruik is tot nu toe zelfs voor de zomerperiode boven verwachting laag: ik heb met een halve zak per stal per week op dit moment meer dan voldoende.


mirjamalvaro
Berichten: 14635
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 22:19

Wij doen al het oude bij elkaar harken zeg maar en dan een stuk stal instrooien met nieuwe korrels. Dus word niets vermengd. Nieuwe korrels weer vochtig maken zodat ze uitzetten.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 22:49

mirjamalvaro schreef:
Wij doen al het oude bij elkaar harken zeg maar en dan een stuk stal instrooien met nieuwe korrels. Dus word niets vermengd. Nieuwe korrels weer vochtig maken zodat ze uitzetten.


Jeetje, wat suf van mij dat ik daar niet op gekomen ben zeg! :o Zo werkte ik met stro wel altijd, het oude richting de mest/urine plekken en het nieuwe stro op de schone plekken. Op deze manier vernieuw je ook eigenlijk het hele bed eens in de zoveel weken. Ik was duidelijk weer veel te ingewikkeld aan't denken, volgende ronde ga ik 't ook zo aanpakken, dank voor de tip! :D

mirjamalvaro
Berichten: 14635
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 22:52

Je snapt wat ik bedoel en legt het nog duidelijker uit ook. :')
En ja bedje word zo contineu eigenlijk vernieuwd. :D

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Benzz
Berichten: 2882
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 23:09

Ik doe het op dezelfde manier als mirjamalvaro. Heb sinds een week of drie de korrels van equibedding,en wordt er heel blij van! Heb 2 paarden staan die zich gedragen als varkens en kan ze eindelijk schoon en droog houden!

Morris
Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 09:56

Sinds afgelopen donderdag staat mijn paard op stropellets, strokorrels. Hij stond op vlas, nu nog mengelmoes van vlas en korrels. Met vlas haalden we twee keer per week de natte plek eruit, hoe werkt dit met strokorrels?

We zijn er nog niet. Maar we zijn onderweg. Maar ineens houdt de weg op te bestaan.

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 10:31

Ik haal dagelijks de drollen uit de stal en 1 keer per week zeef ik alles door en gooi ik op de plasplek nieuwe korrels en dan gooi ik het oude er overheen. Ik heb wel een ongelooflijke viespeuk, dus heb wekelijks meestal wel 2 zakken nodig

Morris
Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:49

Ik ben heel erg benieuwd, ik heb ook wel een viespeuk die met het opstaan alles op de kop gooide met vlas.

We zijn er nog niet. Maar we zijn onderweg. Maar ineens houdt de weg op te bestaan.

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 18:57

Morris schreef:
Sinds afgelopen donderdag staat mijn paard op stropellets, strokorrels. Hij stond op vlas, nu nog mengelmoes van vlas en korrels. Met vlas haalden we twee keer per week de natte plek eruit, hoe werkt dit met strokorrels?


Zowel met vlas als met stro haalde ik de natte plekken dagelijks eruit. Nu op strokorrels haal ik ze 1x per week eruit. Het plan was dit dagelijks te blijven doen, maar met mijn huidige strokorrels is zelfs na een week de bovenlaag nog droog, dus het is simpelweg niet vaker nodig! :D
Ik haal hier 2x per dag de mest uit de stallen, in de winter 3x per dag. Paarden staan snachts op stal, overdag kunnen ze de hele dag in en uit lopen.

Setteli
Berichten: 3164
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 00:47

a.s. woensdag ga ik over van vlas op Equibedding strokorrels. Lees al heel lang mee en ben heel benieuwd of ik ook zo positief ga zijn.
Paardjes staan er komende dagen nog een beetje belabberd bij (ik ga nu geen nieuwe vlas meer bijstrooien). Maar vanaf woensdag dus een nieuw bedje.
Ik heb geen uitgesproken smeerpoetsen, maar ben heel benieuwd of ik echt minder natte plekken heb.

Ik hou jullie op de hoogte! :D

Phoebe (Power and Paint x Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) Stermerrie geb. 18-06-2011, B+30, L1+30, L2+29, M1+10
My Fellow (FS Mr. Right x Power and Paint x Jazz) geb. 11-04-2022
(te koop)
Ivory (FS Mr. Right x Power and Paint x Jazz) geb. 24-05-2023
Soijance (Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) geb. 25-03-1999, eindstand M2+6, met pensioen!
Naughty by Nature (shetlander geb. 12-06-2000)

rover_
Berichten: 1356
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 10:33

Zal je vast goed bevallen Setteli, ben benieuwd.
Hier een enorme viezerik, die op oude adres op vlas stond. Hij roert alles er doorheen.
Bij andere paarden schudde ik het bed niet op. Nu bij hem sinds 1 week wel dagelijks. En dan de terug te vinden mest eruit halen. Werkt voor dit paard super. Overdag staan ze buiten. S nachts staat deze in de box en deels in de uitloop (*vrije keuze) en redden het met 1 zak bijvullen per week.

Setteli
Berichten: 3164
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 00:56

Strokorrels liggen er in! Bij 1 paard nog niet, die had nog zoveel vlas, dat was zonde om eruit te halen.

Bij 1 stal moet morgen nog 1 zak bij, dat was achteraf toch te weinig.

Net de mest er nog even uit gehaald, maar dat is nog wel een uitdaging. De korrels vallen niet door de mestvork. Daar was ik al wel bang voor. Als het straks wat meer uit elkaar is gevallen zal het vast beter gaan.
Welke mestvork gebruiken jullie?

Phoebe (Power and Paint x Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) Stermerrie geb. 18-06-2011, B+30, L1+30, L2+29, M1+10
My Fellow (FS Mr. Right x Power and Paint x Jazz) geb. 11-04-2022
(te koop)
Ivory (FS Mr. Right x Power and Paint x Jazz) geb. 24-05-2023
Soijance (Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) geb. 25-03-1999, eindstand M2+6, met pensioen!
Naughty by Nature (shetlander geb. 12-06-2000)

Oliver2019
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 05:34

Hoi, ik wil ook met stro pellets beginnen. Ik woon in noord Holland en ik vind zo 123 geen dealer of winkel waar ik om te beginnen 10 zakken kan afnemen. Iemand een tip? Of misschien is er een Bokker in Noord-Holland waar ik het bij kan kopen?

mirjamalvaro
Berichten: 14635
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 11:47

Zo'n euhhh vlasvork noemen ze het geloof ik om boel glad te trekken, en mestboy met klein harkje voor de mest.
[ img ]

Oliver ik zou equibedding eens aanschrijven of ze een klant in de buurt hebben waar je 10 zakken mag ophalen.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

tienus63
Berichten: 11950
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 14:27

Oliver2019 schreef:
Hoi, ik wil ook met stro pellets beginnen. Ik woon in noord Holland en ik vind zo 123 geen dealer of winkel waar ik om te beginnen 10 zakken kan afnemen. Iemand een tip? Of misschien is er een Bokker in Noord-Holland waar ik het bij kan kopen?

Neem eens contact op met Equibedding.
Hij doet het weleens op deze manier dat er bij bestaande klanten een proefpakket kan worden afgehaald.
Of plaats een oproep de Facebook pagina van hem.


@setteli, ik gebruik vlasvork. En om de natte plekken eruit te spitten maïsvork of een gewone mestvork.

#trotsoponzeboeren

rover_
Berichten: 1356
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 15:12

Hier ook met de mestboy en hartje Setteli. Heb je het wel nat gemaakt de eerste keer? Dat scheelt wel. Er ontstaat sowieso een mooi bed. Als je dan met vervangen de nieuwe korrels onderop legt met bestaande laagje erop dan heb je dat probleem met lastig mesten veel minder.

Oliver2019
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-11-19

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 15:30

Ik heb ze gemaild en ze gaat op zoek naar een klant in mijn buurt! Bedankt voor de tip!

Setteli
Berichten: 3164
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 17:55

rover_ schreef:
Hier ook met de mestboy en hartje Setteli. Heb je het wel nat gemaakt de eerste keer? Dat scheelt wel. Er ontstaat sowieso een mooi bed. Als je dan met vervangen de nieuwe korrels onderop legt met bestaande laagje erop dan heb je dat probleem met lastig mesten veel minder.



ik heb een vlasvork, maar die tanden zitten best dicht op elkaar.
Ik heb het wel nat gemaakt, maar ik denk achteraf dat er wel meer water op had gemogen.

Vanmorgen ging het uitmesten al beter, omdat er al meer uit elkaar was gevallen.
Ik zal eens kijken of ik een vork kan kopen met de tanden wat verder uit elkaar of een mestboy.
Vind het zo zonde als ik hele korrels eruit haal.

Phoebe (Power and Paint x Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) Stermerrie geb. 18-06-2011, B+30, L1+30, L2+29, M1+10
My Fellow (FS Mr. Right x Power and Paint x Jazz) geb. 11-04-2022
(te koop)
Ivory (FS Mr. Right x Power and Paint x Jazz) geb. 24-05-2023
Soijance (Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) geb. 25-03-1999, eindstand M2+6, met pensioen!
Naughty by Nature (shetlander geb. 12-06-2000)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 18:21

Oliver2019 schreef:
Hoi, ik wil ook met stro pellets beginnen. Ik woon in noord Holland en ik vind zo 123 geen dealer of winkel waar ik om te beginnen 10 zakken kan afnemen. Iemand een tip? Of misschien is er een Bokker in Noord-Holland waar ik het bij kan kopen?

Ik heb mijn korrels van strawpellets (souman agro), volgens mij kan je daar ook per zak kopen.

Ik mest uit met een mestvork/vlasvork, beetje uitschudden en ik neem amper korrels mee. Daarna hark ik alles aan met een kunststof hark. Ik maak het niet nat, ze eten er hier niet van. Meestal meng ik het wel met de oude korrels.

FCSA
Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 21:53


tine10
Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 07:44

Ik had vroeger Strovan. Prima spul, maar erg duur. Weet niet hoe dat nu is.

Amerigo (ruin): Welsh A, schimmel, 30 jr of veel ouder;
Thor (ruin): IJslander, vos, 13 jr M1+1, WE0, TREC0
Phantom (ruin): Zangersheide, schimmel, 8 jr, dressuur L2+1; springen 1.10 +19, sgw B+3, L2+1

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 09:05

Ik gebruik al verschillende jaren die van souman agro, maar deze zijn bij droog weer nog best stoffig, na alle ervaringen hier op bokt over equibedding heb ik een pallet equibedding besteld, als het goed is wordt hij vandaag geleverd, ik ben benieuwd en hoop dat het me beter bevalt dan de huidige strokorrels.

Zidore
Berichten: 5800
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 20:59

mirjamalvaro schreef:
Zo'n euhhh vlasvork noemen ze het geloof ik om boel glad te trekken, en mestboy met klein harkje voor de mest.
[ [url=m/rs1hkg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oliver ik zou equibedding eens aanschrijven of ze een klant in de buurt hebben waar je 10 zakken mag ophalen.


deze mestboys zijn ook handig voor je weide

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Thomas5
Berichten: 1036
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 21:15

Via de zoekfunctie vond ik slechts 2 hits op heel bokt omtrent vlaskorrels, maar ik kwam wel in dit topic terecht :)
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik gebruik al jaren vlas maar ben nu toch nieuwsgierig geworden naar andere strooisels. De ervaringen die jullie hier delen zijn alvast veelbelovend!

Daarnet even gebeld met een leverancier en die beweerde dat vlaskorrels absoluut het meeste vocht absorberen, weliswaar trager dan strokorrels.

Het kan aan mij liggen, maar ik vind weinig of geen ervaringen over deze vlaskorrels...

FCSA
Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 22:17

Vast al eens genoemd in het topic maar ik kon het zo snel niet vinden: hoe lang doen jullie met 1000kg equibedding?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DenB, GrapeshotBot, joyce83 en 114 bezoekers