Stro-korrels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tienus63

Berichten: 12076
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 22:23

Bij een schone stal is dat meestal al de makkelijkste manier.
Dan heb je het snelst een fijne dikke laag.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 22:39

bren979 schreef:
Is er iemand omgeving Amersfoort die binnenkort een zending strokorrels van equibedding verwacht?


Ik wil gaan bestellen :)

Tijn8
Berichten: 509
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:54

ik krijg zaterdag een pallet, zit vlakbij Woerden, wel in de regio dus maar niet heel dichtbij.

bren979
Berichten: 211
Geregistreerd: 18-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 20:09

Horseloverl schreef:
bren979 schreef:
Is er iemand omgeving Amersfoort die binnenkort een zending strokorrels van equibedding verwacht?


Ik wil gaan bestellen :)

Ik heb je een pb gestuurd

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 22:02

Ik gebruik al een aantal jaren de Zeoliet korrels, maar ben wel nieuwsgierig naar de Equibedding.

Bij een lege stal (3,5x3,5) die voor de helft met matten ligt, gooi ik 2 zakken in en die maak ik nat met ongeveer 3 of 4 gieters warm water zodat echt alles uit elkaar valt. Vervolgens hark ik alles goed door elkaar om het nog wat losser te maken. Ze eten het anders echt constant.

Dagelijks haal ik er mest uit (al mest ze 9 van de 10 keren buiten in de uitloop) en de verzadigde plekken. De lege plekken hark ik recht als er nog genoeg in ligt en anders vul ik een speciekuip met een deel korrels en warm water en dan schep ik wat daarvan op de lege plek.

Mijn merrie plast veel en alleen in de stal maar alles bij elkaar zijn we zo denk ik 1 tot 1,5 zak per week per stal kwijt.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:23

MartineC1711 schreef:
Ik gebruik al een aantal jaren de Zeoliet korrels, maar ben wel nieuwsgierig naar de Equibedding.

Bij een lege stal (3,5x3,5) die voor de helft met matten ligt, gooi ik 2 zakken in en die maak ik nat met ongeveer 3 of 4 gieters warm water zodat echt alles uit elkaar valt. Vervolgens hark ik alles goed door elkaar om het nog wat losser te maken. Ze eten het anders echt constant.

Dagelijks haal ik er mest uit (al mest ze 9 van de 10 keren buiten in de uitloop) en de verzadigde plekken. De lege plekken hark ik recht als er nog genoeg in ligt en anders vul ik een speciekuip met een deel korrels en warm water en dan schep ik wat daarvan op de lege plek.

Mijn merrie plast veel en alleen in de stal maar alles bij elkaar zijn we zo denk ik 1 tot 1,5 zak per week per stal kwijt.


Merk jij echt verschil als je warm of koud water gebruikt?

Ik dacht dat je voor een stal van 3x3.5 met 4 zakken moest beginnen en dan iedere week een halve zak erbij.
Ik zie dat jij met de helft bent begonnen en iedere week er meer in gegooid.
Werkt dat fijner voor jou? Hebben ze dan geen dun laagje in de stal liggen?

Vanmiddag komen mijn zakken met strokorrels. Heel erg benieuwd.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:47

Onze laatste levering was echt ***.

Stal blijft gewoon niet droog, continu nat .... Precies of de korrels van een andere kwaliteit zijn dan normaal. Morgen alles er nog eens uithalen. Wij beginnen met 5 zakken (stal is 3,5 of 3,5) en gooien tegenwoordig bijna elke dag een kwart zak per stal erin bij (zo rampzalig is de opname).

tienus63

Berichten: 12076
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:52

Met warm/heet water zetten de korrels wel sneller uit.

Da’s balen belsje.

Ik heb dat een keer meegemaakt, dat lag toen niet aan de levering korrels, was al begonnen met de bigbag.
Maar dat lag aan het weer; wind in de verkeerde hoek en hoge luchtvochtigheid.
Alles sloeg klam uit op stal.
En paarden stonden vanwege conditie van de wei iets langer op stal.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:04

Goh daar zeg je nu iets .... maar we staan al 3 jaar op deze korrels en het weer is de laatste tijd wel erg ja nat en smodderig ...

Misschien dan toch daar zoeken in plaats van de korrels?

tienus63

Berichten: 12076
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:42

Vergeten te zeggen, als grond water erg hoog staat trekt het ook van de ondergrond nat door.
Wij zitten op zandgrond, redelijk hoog, maar als het bar en slaat de betonvloer door.
En de korrels absorberen dan wel.

Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:27

Ik merk ook nu het vochtiger is buiten dat de stal ook natter is. Zelfs de vloer waar de zadelkasten staan is wat vochtig dus de stal bodem zal dat ook zijn. Ik gooi dan dagelijks een laagje schone korrels er bovenop. Deze maak ik eerst nat in de kruiwagen en daarna laagje in de stal. Doe dan 3x (3 dagen) een laagje dan is de kruiwagen leeg.

Equibedding

Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Balkbrug

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:59

Voor degene die Equibedding strokorrels gebruiken, maak het niet te nat.
Zeker het vochtige weer heeft er invloed op, zou voor degene die het in de kruiwagen doen licht bevochtigen even doorhusselen en dan misschien nog een beetje bevochtigen. Precies zo nat maken dat ze uit elkaar gaan, heb zelf gisteren 11-11 een test gedaan. Hierbij was ik niet veel water nodig. En vanochtend was het lekker rul, alleen heb ik nog geen paarden die erop staan. En die er lopen zijn niet van mij, maar gaan binnenkort lekker in de schuilstal bij ons. Die mogen het dan lekker gaan testen

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 16:44

Wij hebben trouwens geen equibedding!

Net stallen leeggehaald en zes zakken erin gegooid. Wij kopen op www.stropellets.be geen idee welk merk dat is. Er liggen nu nog twee zakken, maar de fourage hier heeft er sinds kort ook :+. Die gaan we nu dus ook eens proberen.

Fangio

Berichten: 2559
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 17:02

Ik heb er zelf nog geen problemen mee gehad (equibedding), maar ik heb ook rubberen matten in de stal liggen, dus de bedding ligt niet direct op de beton. Misschien dat het daar ook mee te maken heeft?

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 18:36

Hier sinds vorig jaar ook equibedding. Ik vind het ideaal!
Mijn stallen blijven schoner en ik heb een stuk minder rotzooi op het terrein door de verpakking in zakken!
Paarden eten er ook niet van en lijken het prima te vinden.

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 23:58

Ja merk nu met het vochtige weer dat het wat sneller vochtig wordt. Volgende keer als ik bijstrooi niet teveel water erbij

Ik heb helaas een hele vervelende rat die alle zakken aanvreet. Van de week was er een zak die bijna helemaal leeg was, de rest lag ernaast. Heb al een val gezet, maar denk dat ik het gif ook weer even neerleg.

tienus63

Berichten: 12076
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 00:09

Ik heb nooit ratten of muizen in big bag Equibedding gehad.
Maar omdat mijn buurvrouw ongedierte/ rattenverjagers heeft geplaatst en ze bij haar werken, heb ik die voor de zekerheid in de schuur bij ons geplaatst.
Paarden, huisdieren en vogels reageren er niet op.

Ultrasoon en elektromagnetisch werken die dingen. Pest stop heet dat ding. Geschikt voor 370 m2. € 19,95 excl verzenden voor betaald.
Heb er ook een voor 90m2.
Het lijkt er op dat die de clustervliegen verjaagt.

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 10:56

tienus63 schreef:
Ik heb nooit ratten of muizen in big bag Equibedding gehad.
Maar omdat mijn buurvrouw ongedierte/ rattenverjagers heeft geplaatst en ze bij haar werken, heb ik die voor de zekerheid in de schuur bij ons geplaatst.
Paarden, huisdieren en vogels reageren er niet op.

Ultrasoon en elektromagnetisch werken die dingen. Pest stop heet dat ding. Geschikt voor 370 m2. € 19,95 excl verzenden voor betaald.
Heb er ook een voor 90m2.
Het lijkt er op dat die de clustervliegen verjaagt.



Oke, daar ga ik eens op zoeken! Thanks voor de tip

Edit: gelijk besteld *\o/*

tienus63

Berichten: 12076
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 11:25

Ze schijnen 10-50 cm van de vloer geplaatst moeten worden, daarom heb ik ze in een geaarde stekkerdoos gestopt.

Dat kreeg mijn buurvrouw van dit bedrijf te horen.

Leuk weetje; professionele ongedierte bestrijder verkoopt deze dingen ook, maar die wilde ze niet aan haar verkopen omdat hij van mening was dat het niet zou werken in haar situatie.
Veel te groot oppervlakte voor die dingen.
Zij heeft ze naast de drie schuifdeuren geplaatst, dat is de enige mogelijkheid voor muizen en ratten om zich naar binnen te kruipen.
Honden van haar zoeken niet meer naar muizen bij de deur.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 11:52

Eerder dan verwacht de stal al in orde gemaakt.

Ik heb 5 zakken stropellets gekregen van merk onbekend.
Gisteren gelijk de 5 zakken er in gegooid. En de tuinslang erop gezet. Toen omgeschud.
Ik vond het wel erg weinig ogen. Werd ook niet mooi fluffy zoals je bij equibedding ziet.
Vanmorgen toch blij verrast. Het bed leek een stuk dikker voelde ook fijn aan om over te lopen.
Vanmiddag even mesten. De heeft er twee hopen op gedaan. De rest heeft ze buiten gedaan. Dus hoop dat ze dat blijft volhouden.

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 16:08

felicity schreef:
MartineC1711 schreef:
Ik gebruik al een aantal jaren de Zeoliet korrels, maar ben wel nieuwsgierig naar de Equibedding.

Bij een lege stal (3,5x3,5) die voor de helft met matten ligt, gooi ik 2 zakken in en die maak ik nat met ongeveer 3 of 4 gieters warm water zodat echt alles uit elkaar valt. Vervolgens hark ik alles goed door elkaar om het nog wat losser te maken. Ze eten het anders echt constant.

Dagelijks haal ik er mest uit (al mest ze 9 van de 10 keren buiten in de uitloop) en de verzadigde plekken. De lege plekken hark ik recht als er nog genoeg in ligt en anders vul ik een speciekuip met een deel korrels en warm water en dan schep ik wat daarvan op de lege plek.

Mijn merrie plast veel en alleen in de stal maar alles bij elkaar zijn we zo denk ik 1 tot 1,5 zak per week per stal kwijt.


Merk jij echt verschil als je warm of koud water gebruikt?

Ik dacht dat je voor een stal van 3x3.5 met 4 zakken moest beginnen en dan iedere week een halve zak erbij.
Ik zie dat jij met de helft bent begonnen en iedere week er meer in gegooid.
Werkt dat fijner voor jou? Hebben ze dan geen dun laagje in de stal liggen?

Vanmiddag komen mijn zakken met strokorrels. Heel erg benieuwd.

Ja ik merk inderdaad wel verschil met warm of koud water! Bij warm valt het sneller uit elkaar.
Onze stal is wel 3,5x3,5 maar wordt maar voor de helft gevuld met korrels omdat op de andere helft matten liggen, vandaar minder om mee te beginnen. Het blijft een prima laag

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:50

Vandaag weer een kruiwagen eruit gehaald. En een halve zak erbij gegooid. Ik had het idee dat de stal op vlas wat schoner bleef, maar misschien ben ik nog teveel zoekende. De bovenlaag wordt snel donker door de mest en zand dat ze erin lopen en droge korrels eet ze op. Dus bij vlas gooi ik een schone laag erop, maar bij de korrels moet ik mengen, waardoor de bovenlaag viezig blijft tonen. Het lijkt mij voor de paardjes wel zachter dan vlas.

En het is natuurlijk ook gewoon onwijs nat weer. Dat speelt ook mee.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 20:12

Laura_ schreef:
Vandaag weer een kruiwagen eruit gehaald. En een halve zak erbij gegooid. Ik had het idee dat de stal op vlas wat schoner bleef, maar misschien ben ik nog teveel zoekende. De bovenlaag wordt snel donker door de mest en zand dat ze erin lopen en droge korrels eet ze op. Dus bij vlas gooi ik een schone laag erop, maar bij de korrels moet ik mengen, waardoor de bovenlaag viezig blijft tonen. Het lijkt mij voor de paardjes wel zachter dan vlas.

En het is natuurlijk ook gewoon onwijs nat weer. Dat speelt ook mee.


Dat heb ik idd ook maar de stal is wel echt schoon. Anders ruik je wel viezigheid. Tenminste ik ben mn hele ammoniak lucht kwijt door de korrels

Gerinck
Berichten: 26
Geregistreerd: 18-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 16:47

Ik was stro-korrels tegengekomen bij een maatje. Het heeft wel veel voordelen, zoals makkelijk uit te mesten, bacterie- en schimmelvrij, gemakkelijk verpakt in handzame zakken, 100% natuurlijk en ecologisch. Nadeel is wel de hoge kostprijs door het productieproces.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 20:56

Gerinck schreef:
Ik was stro-korrels tegengekomen bij een maatje. Het heeft wel veel voordelen, zoals makkelijk uit te mesten, bacterie- en schimmelvrij, gemakkelijk verpakt in handzame zakken, 100% natuurlijk en ecologisch. Nadeel is wel de hoge kostprijs door het productieproces.

Maar je verbruikt veel minder dan bij bijv stro, je hebt veel minder kosten voor afvoer van de mesthoop, en wat ik ook een enorm voordeel vind, is dat je veel minder opslagruimte nodig hebt.