Stro-korrels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 19:30

Is er iemand met ervaring in het gebruik van strokorrels bij een paard dat extreem veel urineert?

Ik gebruik op dit moment stro, maar ben elke dag de plasplek in zijn stal aan't dweilen. Ja echt, dweilen...
Heb jaren geleden zowel vlas als houtkrul geprobeerd, maar daar gebruikte ik zoveel van dat het financieel niet meer grappig was.
Het grootste voordeel dat ik hoop te behalen is vermindering van mijn mesthoop aangezien ik de paarden aan huis heb en mest zelf moet wegbrengen. Kom vrij goedkoop aan stro, dus korrels zullen vast wat duurder uitkomen, dat is ook prima als ik er dan tijdsbesparing uithaal doordat ik minder vaak mest hoef weg te brengen, en vooral mijn paard in een droge stal staat.

tienus63

Berichten: 12053
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 19:59

Mijn merrie is een zeikstraal. En haar veulen neemt het ook keurig over om meteen bij het binnen zetten nog een keer te zeiken. En voordat ze naar buiten gaan ook.

1-2 per week haal ik de pisplek weg.
Meestal gooi ik dagelijks 12 liter emmer stro korrels erbij.
Ik heb strokorrels in big bag.
Helaas betonnen vloer onder de stallen.

Grootste voordeel van de strokorrels tov vlas of stro, vind ik dat het beduidend minder ruikt bij haar.
Tot dat ik natte plek weg haal.
En ik heb een kleine mestbult.
Bij de zeik merrie verbruik ik wel minder dan vlas.
En haar hoefkwaliteit is verbeterd.

Maar nu ze met haar veulen op stal staat en ik paarden ‘s nachts op stal heb staan, wens ik weleens dat het verbruik minder wordt bij haar.

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 20:08

Dat direct zeiken bij binnen zetten gebeurd hier ook. Om de schade enigszins beperkt te houden sta ik dus dagelijks klaar met de mest boy om het op te vangen! :')
Houtkrul was hier drama voor de hoeven, dus fijn om te horen dat dat bij de strokorrels in ieder geval niet zo is.
Heb je een idee hoeveel korrel je dan bijstrooit per dag? Kilo of 10 in een emmer of zit ik er dan ver naast?

tienus63

Berichten: 12053
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 20:15

Een emmer zal een kg of 4 zijn.
Het hangt ook van de hardheid van de strokorrel af.
Afgelopen oogst was erg droog en daardoor zijn de korrels wat losser dan de eerste leveringen die ik gehad heb.

Ik heb 16 mm korrel. Als ze uit elkaar vallen zijn het echt stukjes stro.

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 20:21

Oh, 4 kilo valt me dan nog mee!

Ik denk dat ik het dan toch maar eens ga proberen. Mijn stro voorraad is nu ver op, dus dan kan ik uitproberen tot het nieuwe stro van het land komt en dan beslissen of korrels fijner werken.

Iemand een idee waar ik losse zakken kan kopen in Limburg? Heb de aveve al geprobeerd maar die verkopen 't niet. En hebben jullie voorkeur voor merk? Heb gelezen dat er best wat verschil tussen zit?

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 20:29

schuimpie schreef:
Oh, 4 kilo valt me dan nog mee!

Ik denk dat ik het dan toch maar eens ga proberen. Mijn stro voorraad is nu ver op, dus dan kan ik uitproberen tot het nieuwe stro van het land komt en dan beslissen of korrels fijner werken.

Iemand een idee waar ik losse zakken kan kopen in Limburg? Heb de aveve al geprobeerd maar die verkopen 't niet. En hebben jullie voorkeur voor merk? Heb gelezen dat er best wat verschil tussen zit?



Leyens in maaseik :)

tienus63

Berichten: 12053
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 20:38

Ik gebruik zelf Equibedding.
Dat wordt niet los per zak verkocht. Proefpakket is op enkele locaties in Nederland af te halen.
Dat zijn dan 10 zakken van 20 kg.
Anders is het levering aan huis. 1000 kg.
Als je stal genoten hebt, die het ook willen proberen is het een optie om gezamenlijk pallet vol te laten bezorgen.

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 21:39

Dank voor de reacties!
Leyens in maaseik ken ik! Is niet zo gek ver bij mij vandaan, dus denk dat ik daar zaterdag maar even een paar zakken ga halen om te proberen.
Ik heb de paarden aan huis staan, dus geen stalgenootjes om mee te delen. Eerst maar eens proberen of het product bevalt, en indien ik definitief wil overstappen uitzoeken van welk merk ik een pallet bestel.

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 00:03

Ik ken niets qua stalbedding wat zoveel vocht opneemt als strokorrels. Als jr nu stro gebruikt kan je de korrels daar ook onder gebruiken. Vlas vind ik geen fijn product.

rover_
Berichten: 1357
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 07:52

Hier ook Equibedding.
Een ruin plaste ook enorm veel. Wordt wel een vieze bende maar ging veel beter dan op vlas of stro. Je moet erop letten dat je het er niet te snel uithaalt. Het heeft vaak nog vermogen om veel meer vocht op te nemen.
Je kan het combineren en wat stro eroverheen als dat fijner vindt en dan de plasplekken eruit als het vocht naar boven komt.

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 07:12

Zo, experiment strokorrels is gestart. :D
Ik heb in elke stal (3x3,5) gistermiddag 5 zakken van 20 kilo strokorrels gegooid.

Eerste indruk was dat dit veeeeeel te weinig ging zijn, maar zoals al vaak benoemd in dit topic werd het na natmaken en een uurtje wachten toch een acceptabele dikte strooisel. Het ziet er wel niet zo gezellig uit als stro, dat is weer even wennen.
Van de andere kant was binnen 10 minuten na instrooien de urine die nog op de vloer stond verdwenen, dat vond ik heel indrukwekkend en hoopgevend! *\o/*

Ik vind de vezels die overblijven na natmaken wel heel klein, is dit per merk verschillend? Ik had gisteren geen keuze, er was maar 1 merk waar ik nog nooit van gehoord had. Zal zo meteen eens kijken wat de naam was.
Ben benieuwd hoe het gaat werken bij uitmesten. Doen jullie elke dag de urineplek verwijderen? Of alleen het spul wat vastgekoekt is, of ook dat niet dagelijks? En harken/husselen jullie de rest even door of is dat niet nodig?

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 09:13

Korrels die ik nu heb zijn van straw comfort zag ik.

Stallen gemest, en voor nu heel tevreden!
Bij de pony alleen mest hoeven scheppen en de rest snel recht getrokken, maar die stal is eigenlijk altijd heel netjes.
Bij de grote leek het op het eerste oog alsof ik 2 plekken eruit zou moeten scheppen. Echter nadat ik de mest eruit geschept had (mest doet hij net als de pony gelukkig niet door de stal lopen) eens voorzichtig gaan graven en ik werd blij verrast: 1 plek was eigenlijk maar minimaal nat, korrels waren nog niet eens compleet uit mekaar gevallen, koekte niet aan mekaar, dus die plek heb ik goed doorgehakt en laten liggen.
De plek waar ik normaal sta te dweilen was bovenop hetzelfde, alleen onderop een heel dun laagje vaste, rood verkleurde koek. Deze koek heb ik wel verwijderd, was hooguit een halve mestboy vol.

Ik ben heel benieuwd hoe het de komende weken gaat lopen, vandaag in ieder geval 1/3 van de normale hoeveelheid op de mesthoop gegooid!

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 09:23

Klinkt goed :D
Meeste strokorrels zijn 8mm, Equibedding echter 16mm waardoor je toch ook soort strobedje hebt.

Afbeelding
Equibedding

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 09:43

schuimpie schreef:
Zo, experiment strokorrels is gestart. :D
Ik heb in elke stal (3x3,5) gistermiddag 5 zakken van 20 kilo strokorrels gegooid.

Eerste indruk was dat dit veeeeeel te weinig ging zijn, maar zoals al vaak benoemd in dit topic werd het na natmaken en een uurtje wachten toch een acceptabele dikte strooisel. Het ziet er wel niet zo gezellig uit als stro, dat is weer even wennen.
Van de andere kant was binnen 10 minuten na instrooien de urine die nog op de vloer stond verdwenen, dat vond ik heel indrukwekkend en hoopgevend! *\o/*

Ik vind de vezels die overblijven na natmaken wel heel klein, is dit per merk verschillend? Ik had gisteren geen keuze, er was maar 1 merk waar ik nog nooit van gehoord had. Zal zo meteen eens kijken wat de naam was.
Ben benieuwd hoe het gaat werken bij uitmesten. Doen jullie elke dag de urineplek verwijderen? Of alleen het spul wat vastgekoekt is, of ook dat niet dagelijks? En harken/husselen jullie de rest even door of is dat niet nodig?


Hoe fijner de vezels hoe beter de vocht opname, en minder stank is mijn ervaring. Na verschillende soorten te hebben uitgeprobeerd heb ik de voorkeur voor de fijnere varianten.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 10:15

schuimpie schreef:
Ik vind de vezels die overblijven na natmaken wel heel klein, is dit per merk verschillend? Ik had gisteren geen keuze, er was maar 1 merk waar ik nog nooit van gehoord had. Zal zo meteen eens kijken wat de naam was.
Ben benieuwd hoe het gaat werken bij uitmesten. Doen jullie elke dag de urineplek verwijderen? Of alleen het spul wat vastgekoekt is, of ook dat niet dagelijks? En harken/husselen jullie de rest even door of is dat niet nodig?

Wij hebben de grovere korrels (16mm) en de kleinere (8mm) geprobeerd en wij vinden met uitmesten de 8mm korrels echt een stuk fijner. Met een mestvork zoals hieronder kun je echt super makkelijk alle mestballen eruit scheppen en zelfs de kleinere stukjes/balletjes "zeef" je er zo tussenuit. Dat is juist het voordeel van de kleinere vezels met de 8mm korrels. Met de grotere korrels werkt dat een stuk minder fijn.
Afbeelding

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 10:44

Die equibedding stal ziet er inderdaad toch iets meer als een gezellige stro stal uit. :)
Kan me wel ook iets voorstellen wat Sprintje en Flyaway zeggen.
Zo'n speciale mestvork heb ik gisteren ook direct gekocht, wil het experiment tenslotte wel serieus aanpakken! :D Volgens de website van strawcomfort zijn deze korrels 10mm,en ik krijg ze met een beetje rammelen nog net door de vork gewerkt.
Mocht ik de strokorrels voor de gehele stal op den duur toch niet prettig vinden denk ik dat ik het in ieder geval wel voor de plasplek als onderlaag blijf gebruiken:Ik heb vandaag gewoon voor de eerste keer in heel wat jaren niet hoeven dweilen aan die stal, dus mijn paard staat eindelijk niet meer te soppen! *\o/* En dat terwijl ze gisteren vrij vroeg binnen stonden omdat wij weg moesten.

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 18:13

Nou, dag 2 en wat een genot! Ondanks heel heftig noodweer vannacht waardoor de paarden toch wat onrustiger geweest zijn was ik in 10 minuten klaar met beide stallen. Wederom bij de pony alleen mest verwijderd en de rest doorgehakt, bij de grote de mest en een klein plekje onderop wat rood was eruit gehaald.
Het bed is in die 2 dagen duidelijk nog dikker geworden, ziet er een stuk comfortabeler uit dan de eerste dag!

@sprintje en Flyaway, welk merk gebruiken jullie?

pimmetje222
Berichten: 335
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 18:20

Wij hebben onze ruin een echte viezerik en snel gevoelig voor stof (hoesten) sinds september 2018 op stropellets staan.
1e Levering was Equibedding, beviel zeer goed. Toen dat op was bij een plaatselijke leverancier kleine pellets besteld. Die bevielen helemaal niet - waren donkerbruin, stal zag er ook met nieuwe pellets smerig uit. Daarnaast veel stoffiger. Nu weer terug bij Equibedding!
Wij halen steeds de mest eruit. Laten de onderlaag intact, dus scheppen niet om. Als er natte plekken zichtbaar worden pellets erbij. Komt neer op 1 a 2 keer per week een zak. Na ca 4 weken halen we alles wat nat is er uit.
Merrie staat gewoon op stro, maar als we door de voorraad heen zijn krijgt zij ook pellets in haar stal.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 20:15

schuimpie schreef:
Nou, dag 2 en wat een genot! Ondanks heel heftig noodweer vannacht waardoor de paarden toch wat onrustiger geweest zijn was ik in 10 minuten klaar met beide stallen. Wederom bij de pony alleen mest verwijderd en de rest doorgehakt, bij de grote de mest en een klein plekje onderop wat rood was eruit gehaald.
Het bed is in die 2 dagen duidelijk nog dikker geworden, ziet er een stuk comfortabeler uit dan de eerste dag!

@sprintje en Flyaway, welk merk gebruiken jullie?

Wij hebben de pellets van Souman Agro/Strawpellets (=hetzelfde bedrijf)

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 21:30

Dag 5,en nog altijd dik tevreden over hoe droog mijn stallen zijn. *\o/*
Ik haal wel elke dag het onderste laagje vastgekoekte nattigheid uit de stallen. Geen idee of dat de bedoeling is, maar aangezien die plek sowieso helemaal verzadigd is zie ik de meerwaarde niet van het laten liggen? Gaat nog steeds over max een halve stalboy per dag, dus dat is prima te overzien. Er is ook nog totaal geen noodzaak tot bijstrooien, er liggen nog meer dan genoeg vaste korrels in de stallen, en het bedje is mooi dik (12 tot 15 cm!) en luchtig. Paarden lijken het bed ook te waarderen, aangezien ik ze bij de laatste hooironde regelmatig betrap op een avonddutje. :)

Ik heb nog 6 zakken op voorraad, en daarna wil ik (mits het nog steeds bevalt) een pallet gaan bestellen.
Heb bij een aantal fabrikanten prijzen incl bezorging opgevraagd, dus nu rustig gebruikers ervaringen vergelijken zodat ik uitkom bij een goede kwaliteit korrel voor een eerlijke prijs.

tienus63

Berichten: 12053
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 22:52

Werkt makkelijk en licht, of niet dan?

Ik die het ook zo bij een van de paarden. Bij ene paard haal ik ook de natte verzadigde plekken er uit.
Terwijl ik dat bij de andere paarden pas doe als bovenlaag ook nat wordt.
Het hangt er vanaf hoeveel de paarden de boel door elkaar roeren.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:51

schuimpie schreef:
Dag 5,en nog altijd dik tevreden over hoe droog mijn stallen zijn. *\o/*
Ik haal wel elke dag het onderste laagje vastgekoekte nattigheid uit de stallen. Geen idee of dat de bedoeling is, maar aangezien die plek sowieso helemaal verzadigd is zie ik de meerwaarde niet van het laten liggen? Gaat nog steeds over max een halve stalboy per dag, dus dat is prima te overzien. Er is ook nog totaal geen noodzaak tot bijstrooien, er liggen nog meer dan genoeg vaste korrels in de stallen, en het bedje is mooi dik (12 tot 15 cm!) en luchtig. Paarden lijken het bed ook te waarderen, aangezien ik ze bij de laatste hooironde regelmatig betrap op een avonddutje. :)

Ik heb nog 6 zakken op voorraad, en daarna wil ik (mits het nog steeds bevalt) een pallet gaan bestellen.
Heb bij een aantal fabrikanten prijzen incl bezorging opgevraagd, dus nu rustig gebruikers ervaringen vergelijken zodat ik uitkom bij een goede kwaliteit korrel voor een eerlijke prijs.


Wij halen ook altijd de verzadigde plekken er even uit. In het begin als de stal net vers is, dan is dat echt heel weinig, na een paar weken wordt het langzaam iets meer, maar met 3 stallen nog steeds net een halve kruiwagen, inclusief de drollen.

Als het mooi droog weer is, dan laten we als het even kan de stallen ook zoveel mogelijk open staan en "doortochten" dan blijven ze nog mooier droog.

Wij laten het per bigbag van 1100kg op een pallet bezorgen door Souman. Als je er 2 tegelijk besteld (bij ons kan dat wel), dan is het inclusief bezorging 267,50 per pallet. Bij 4 pallets wordt het nog wat goedkoper.

Marieke1495

Berichten: 5218
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 13:12

FlyAway schreef:
schuimpie schreef:
Dag 5,en nog altijd dik tevreden over hoe droog mijn stallen zijn. *\o/*
Ik haal wel elke dag het onderste laagje vastgekoekte nattigheid uit de stallen. Geen idee of dat de bedoeling is, maar aangezien die plek sowieso helemaal verzadigd is zie ik de meerwaarde niet van het laten liggen? Gaat nog steeds over max een halve stalboy per dag, dus dat is prima te overzien. Er is ook nog totaal geen noodzaak tot bijstrooien, er liggen nog meer dan genoeg vaste korrels in de stallen, en het bedje is mooi dik (12 tot 15 cm!) en luchtig. Paarden lijken het bed ook te waarderen, aangezien ik ze bij de laatste hooironde regelmatig betrap op een avonddutje. :)

Ik heb nog 6 zakken op voorraad, en daarna wil ik (mits het nog steeds bevalt) een pallet gaan bestellen.
Heb bij een aantal fabrikanten prijzen incl bezorging opgevraagd, dus nu rustig gebruikers ervaringen vergelijken zodat ik uitkom bij een goede kwaliteit korrel voor een eerlijke prijs.


Wij halen ook altijd de verzadigde plekken er even uit. In het begin als de stal net vers is, dan is dat echt heel weinig, na een paar weken wordt het langzaam iets meer, maar met 3 stallen nog steeds net een halve kruiwagen, inclusief de drollen.

Als het mooi droog weer is, dan laten we als het even kan de stallen ook zoveel mogelijk open staan en "doortochten" dan blijven ze nog mooier droog.

Wij laten het per bigbag van 1100kg op een pallet bezorgen door Souman. Als je er 2 tegelijk besteld (bij ons kan dat wel), dan is het inclusief bezorging 267,50 per pallet. Bij 4 pallets wordt het nog wat goedkoper.

Lees dat je 3 stallen hebt? Hoelang doe je met een bigbag?

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 13:13

Wij hebben alleen van de drollen al 1.5 kruiwagen van 3 stallen+buiten. Dus dat redden we niet. Maar mijn ervaring is sowieso dat ongeacht de soort bodembedekking, het al een wereld van verschil maakt als je voldoende bedding doet. En dat is minimaal 10kg/m2, soms zelfs meer. Maar er zijn maar heel weinig mensen die met pakjes stro 4.5 pak in een stal gooien, met 1.5 pak mag je vaak al heel gelukkig zijn.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 13:20

Marieke1495 schreef:
FlyAway schreef:

Wij halen ook altijd de verzadigde plekken er even uit. In het begin als de stal net vers is, dan is dat echt heel weinig, na een paar weken wordt het langzaam iets meer, maar met 3 stallen nog steeds net een halve kruiwagen, inclusief de drollen.

Als het mooi droog weer is, dan laten we als het even kan de stallen ook zoveel mogelijk open staan en "doortochten" dan blijven ze nog mooier droog.

Wij laten het per bigbag van 1100kg op een pallet bezorgen door Souman. Als je er 2 tegelijk besteld (bij ons kan dat wel), dan is het inclusief bezorging 267,50 per pallet. Bij 4 pallets wordt het nog wat goedkoper.

Lees dat je 3 stallen hebt? Hoelang doe je met een bigbag?

Dat hangt een beetje van de periode/situatie af. In de winter gaat het iets minder lang mee dan in de zomer. Afgelopen winter deden we ongeveer 2 maanden met een bigbag, in de zomer is dat ongeveer 3 maanden.

@Mizora; onze paarden hebben 24x7 de keuzemogelijkheid om op stal te staan of buiten te lopen. De meeste drollen liggen in deze tijd van het jaar dus buiten de stal. Die zaten dus niet bij mijn halve kruiwagen in. In de winter staan ze vaak wat meer op stal.