ruitje schreef:Hooizolder zorgt voor luchtwegproblemen...Andere opslag boven is wel fijn uiteraard.
Ik merk dat veel van dit soort projecten worden aangevlogen vanuit het paard, ik zou je aanraden ook te kijken naar de arbeid. Dus welke werkzaamheden moet je als mens daar uitvoeren, ga je dat machinaal doen?
Met 3 paarden zal het misschien meevallen maar je gaat balen als een shovel net niet door een deur past bijv :)
roekes schreef:Het is al eerder gezegd maar wat ik zou doen bij het nieuw aanleggen van een pp is de omheinig zo maken dat er geen wolf bij jouw paarden kan komen.
roekes schreef:Het is al eerder gezegd maar wat ik zou doen bij het nieuw aanleggen van een pp is de omheinig zo maken dat er geen wolf bij jouw paarden kan komen.
Daihyo schreef:Femke Dölle zit in het noorden van het land, zij geeft advies over de inrichting.
En verder kun je hier ook veel inspiratie uit halen: [VSW] [FOTO]Show je paddock paradise!
Orenda schreef:Je bedoelt dan een hooizolder specifiek boven de stal? Dat de paarden daar last van krijgen?
Ja, je hebt helemaal gelijk dat ik ook na moet denken over hoe en wat voor mij de arbeid makkelijker maakt. Dat maakt het nog ingewikkelder :')
Orenda schreef:ruitje schreef:Hooizolder zorgt voor luchtwegproblemen...Andere opslag boven is wel fijn uiteraard.
Ik merk dat veel van dit soort projecten worden aangevlogen vanuit het paard, ik zou je aanraden ook te kijken naar de arbeid. Dus welke werkzaamheden moet je als mens daar uitvoeren, ga je dat machinaal doen?
Met 3 paarden zal het misschien meevallen maar je gaat balen als een shovel net niet door een deur past bijv :)
Je bedoelt dan een hooizolder specifiek boven de stal? Dat de paarden daar last van krijgen?
Ja, je hebt helemaal gelijk dat ik ook na moet denken over hoe en wat voor mij de arbeid makkelijker maakt. Dat maakt het nog ingewikkelder :')
Orenda schreef:Daihyo schreef:Femke Dölle zit in het noorden van het land, zij geeft advies over de inrichting.
En verder kun je hier ook veel inspiratie uit halen: [VSW] [FOTO]Show je paddock paradise!
Ik wist niet dat Femke in het noorden zat, bedankt voor de tip!!
Dat topic is inderdaad geweldig, maar zo groot (door de bomen het bos niet meer zien, of zoiets :):) maar ik ben het inderdaad aan het doorkijken!
Daihyo schreef:Mijn tip: begin klein. Je hebt een jaar nodig om je bodem goed te kennen. Zorg dat er altijd een droge plek is met een schuilstal. Bijvoorbeeld door wat te tegelen of een zandpaddock of paddockroosters te leggen. Verder kun je een track uitzetten. Je buitenomheining kun je meteen permanent maken en inderdaad, denk vast na over wolfwerend. Je track, dus binnenomheining, zou ik eerst mobiel aanleggen. Dus met prikpalen, daar heb je ook hoekpalen van. Dan kun je je grond leren kennen en kijken wat werkt aan wei en track. Start bijvoorbeeld met een stal + uitloop en een track rondom met wei in het midden. Verder het aantal voerplaatsen van het aantal paarden + 1 en een waterplek (leidingwater of grondwater?). En dan gedurende het jaar kijken waar goede en slechte plekken zijn. In het najaar kun je planten met de kale wortel kopen, dus tot die tijd kun je nadenken over een beplantingsplan (waar wil je welke plant). Je zou nu al wel kruiden- of bloemenstrookjes kunnen maken. Gewoon klein, om wat kleur te brengen.
Een poel of wadi zou ik mee wachten tot je de grond beter kent. En de grond daarvan kun je weer gebruiken voor een heuvel.
Zit je op zandgrond kun je er voor kiezen om een deel te keren, zit je op kleigrond zul je (op delen, of als je het geld hebt helemaal) moeten werken met afgraven, drainage en zand erop of iets met paddockplaten.
Kortom: de buitenomheining kun je neerzetten en verder is het afhankelijk van je bodem en je geld :D
Ik ben nu een jaar bezig (zie topic onderschrift) en ben nog steeds niet klaar. Deels omdat ik nu pas de grond echt ken, deels omdat het in de winter eigenlijk niet mogelijk was echt wat te doen behalve planten neerzetten en deels omdat goede spullen niet goedkoop zijn, dus ik heb tussendoor steeds wat gespaard voor de volgende stap.
Popstra schreef:Ik zou ook geen hooi opslag boven maken. Buiten dat het stoft ben je ook 2x aan het sjouwen namelijk met bevoorraden en er af halen. Dat is leuk als je jong en soepel bent maar als je ouder bent of je gezondheid het niet meer toe laat een zwaar rot karwij
Citaat:Ik mag max 140m2 vergunningvrij bouwen op de plek waar de huidige bijgebouwen staan
DuoPenotti schreef:Citaat:Ik mag max 140m2 vergunningvrij bouwen op de plek waar de huidige bijgebouwen staan
Dat is als je ze afbreekt en helemaal opnieuw opbouwt?
Of is dat ook als je ze in delen laat staan en in fases opknapt?
Dat laatste is minder handig, maar dat was vaak wel de oplossing.
Afbreken en er mag bijna niets terug, maar eerst het dak en dan de linker muur dan de achtemruur, dan was het opknappen/renoveren en mocht bestaande bebouwing blijven.
Gebruikers op dit forum: Amparo en 46 bezoekers