Tips bij aanleg nieuwe stalling en paddock paradise

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Orenda
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-04-23

Tips bij aanleg nieuwe stalling en paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 13:10

Na jarenlang veel gelezen te hebben hier, nu toch maar eens zelf een account aangemaakt om met jullie te kunnen sparren over het volgende:

Ik heb onlangs een boerderijtje gekocht op 8000m2 grond. Hiervan wil ik ongeveer 5000m2 gaan gebruiken om een paddock paradise aan te leggen. Er staan bijgebouwen op het terrein maar bij nader inzien zijn die in zodanig slechte staat dat het waarschijnlijk is dat ze allemaal weg moeten. Ik mag max 140m2 vergunningvrij bouwen op de plek waar de huidige bijgebouwen staan. De weide waarop ik de PP wil aanleggen, grenst aan de plek waar ik de 140m2 mag gaan bouwen. Op de lange termijn zullen we er nog wat m2 bij krijgen maar de gemeente is momenteel zijn beleid hiervoor aan het aanpassen dus voor nu hou ik me vast aan die 140m2, just to be safe. Ik ben volop in overleg met gemeente hierover, en gelukkig zijn ze welwillend en meedenkend en staan ze achter mijn plannen. Voor de PP zal ik sowieso vergunningen moeten aanvragen omdat er van het bestemmingsplan moet worden afgeweken en er moet worden gegraven, maar als ik dit met een ruimtelijk adviesbureau in de hand ga doen, zal het waarschijnlijk geen grote problemen opleveren.

Maar dan, dan moet je opeens écht gaan nadenken over wat de eisen en wensen zijn voor zo'n nieuw aan te leggen en te bouwen project! Want als je opeens "carte blanche" hebt omdat alles wat er staat, weg moet en vervangen moet worden, kan je opeens ook breder gaan nadenken over wat het meest ideaal zou zijn. En daarvoor zou het superfijn zijn als jullie hierin mee willen denken, tips hebben, ideeën hebben, dingen hebben waarvan je denkt dat ik er echt op moet letten, wat ik juist wél en juist niet moet doen/willen, etc.

Wij zitten op Groningse zandgrond, de weide waar de paddock komt, is aan 2 kanten omzoomd met sloten, waarin het overtollige water aardig goed wegstroomt van de weide af als het flink heeft geregend. Maar een beetje zompig blijft het altijd natuurlijk, als het veel regent.

In die 140m2 moet voldoende stalling zitten, een schuilstal oid en een schuur waarin wij groot materieel zoals zitmaaier, ladders, fietsen, tractortje, trailer etc kunnen stallen. We mogen tot 5 meter hoog bouwen dus ik dacht meteen al aan een hooizolder. Scheelt een hoop in m2 op de grond namelijk.....

Wat zijn nog meer dingen die echt onmisbaar zijn bij de stal? Waterpunt, was/poetsplaats,....? Hoe groot moet schuilruimte zijn? Etc, etc.

En dan voor wat betreft de PP, hoeveel meter track moet ik aanhouden voor 3 paarden? Is het beter om zoveel mogelijk weide te behouden of juist om meer track en bijvoorbeeld rol- en relaxplekken aan te leggen? Hoeveel voederplekken hebben we nodig? Hoe zorgen we ervoor dat het geen grote modderbende wordt in de herfst/winter?

En kennen jullie bedrijven die mij kunnen helpen bij het bouwen en aanleggen hiervan? Liefst dus in het noorden van het land, of mensen/bedrijven die door het hele land leveren.

Met andere woorden; help mij om een zo uitgebreid mogelijk wensen- en eisenlijstje op te stellen voor dit project! *\o/* Dan kan ik van daaruit gaan kijken wat financieel en bouwtechnisch haalbaar is en wat ik beter kan laten varen.... Maar omdat er zoveel mogelijkheden zijn nu, zie ik door de bomen het bos niet meer, en vind ik het lastig te bepalen wat nu écht belangrijk is en wat minder belangrijk is :o

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Tips bij aanleg nieuwe stalling en paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 13:27


Annemarievzr

Berichten: 265
Geregistreerd: 01-05-11
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Tips bij aanleg nieuwe stalling en paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 14:11

in elk geval meteen alles wolf-proof maken! Ik heb een prachtig terrein ontworpen maar toen liep er in januari ineens dichtbij een wolf rond! Nu moeten we weer nadenken hoe we dit oplossen zodat de paarden nog steeds een paradijs hebben...
Denk goed na hoe je het hooi in de hooiopslag krijgt als je die op de zolder maakt. Tip om het hooi er weer uit te krijgen is om een opening in de zoldervloer te houden zodat je vanaf de zolder zo in de stal hooi(balen) kunt afgooien.
WIj hebben meteen een datakabel ingegraven (camerabewaking) en voldoende waterpunten aangelegd.
ook alvast bedenken waar je hooi wilt gaan voeren (via hooi automaat? met zakken? slowfeeder? ) en daaromheen zorgen voor versteviging van de ondergrond (bijv paddockroosters) en bevestigingspunten.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 14:20

Er zijn verschillende die professionele hulp en aanleg aanbieden.

Wij hebben een pp op veen en ook 2 kanten sloot.

We hadden hiervoor een gehuurde plek en wel iets van een track etc, maar toen we hier kwamen wonen heeft de loonwerker die voor het huis/aanbouw bezig was gelijk graafwerkzaamheden gedaan. We kwamen voor de winter hier wonen en verhuisden op afstand, dus we wilden wat dingen snel voor elkaar hebben.
Het is makkelijker en beter als je ergens al een tijdje woont en de plekken goed kent.

Wij hebben verder wel alles zelf gedaan en zijn nog steeds bezig. In eerste instantie buitenom een zandpad. Wij hebben geen mega brede paden, maar ik vind het prima zo. We kwamen hier met 6 paarden, maar die samenstelling is inmiddels wel anders.

We hebben wat binnendoor paden en die zijn geliefd. Dus waar ik me richtte op lange paden om gas te geven, vinden ze vooral op onderzoek gaan en wat eten her en der leuker.

De paden zijn afgegraven en zand op gestort. Die zijn grotendeels droog. Maar we zitten onder maaiveld, dus staan 2x pj een weekje onder water.
De bak is 20*40, gekeerd en zand gemengd. Die is ook vrijwel altijd droog. Soms iets te zwaar, maar met sproeien en slepen goed te doen.

De oude schuur is wat klein en zit een schuilstal aan, maar staat eigenlijk op de wind, dus heel jammer. We hebben voor de ergste wind, winddoek gebruikt wat goed werkt. En verder houden we rekening met aanplanten dat er wat windbrekers groeien.

Wij hebben een poel op grondwater niveau die vol planten is en deels afgezet voor kleine beestjes en insecten. De andere is meer een wadi.
Bij de stal vangen we het regenwater wel op als drinkwater, maar verder krijgen ze leidingwater.

We hebben grondwater, maar ik had al beplanting geplaatst, dus de tyleenslang ingraven was niet overal heel handig en ligt nu deels boven de grond, maar wel heel strak en niet te zien.

We hebben 2 heuvels die enorm geliefd zijn en imo echt een must. De ene is grond van afgraven van aanbouw. De andere was over van de poel graven en zouden we nog uitrijden, maar ze gingen erover en we laten het nu zo.

De eerste heuvel lag wel verkeerd, qua wateroverlast, dus die is wat aangepast 1,5jr terug.

Ik vind zelf beplanting belangrijk, maar er is ook wel wat gesneuveld. Als paarden er meteen lopen, kunnen ze weleens ergens bij. Maar wilgen doen het erg goed, vlier, populier, berk etc.
En we hebben nu haagplanten geplaatst; meidoorn, sleedoorn en hondsroos. Kijken hoe ze het doen en dan volgend jaar of jaar erop nog aanvullen.

We hebben 2 hooibakken getimmerd van hout, waarvan 1 ruim overdekt is. Daar is tevens sta/lig, rol plek op zand. Maar ze liggen meestal met de zon mee. Onze bak staat ook altijd open.
Onze paddock is gekeerd, maar moet nog zand bij.

Kijk goed naar je mestplaats. Wij hadden met de loonwerker een hoek afgesproken, maar na 2x ophalen, bleek het daar naast ons toch te zacht en net te krap om te komen.
Nu hebben we een aanhanger voor staan en brengen die elke week weg voor 5 paarden. Die staat wel wat verdekt en ook weer beplanting omheen.

Helaas hebben we ze nu 's avonds beperkt en gaan de paden dicht zodat ze in licht staan en daarna gaan ze rond 22/23 uur op stal tot half 7/7uur vanwege wolven die hier in de straat rondlopen.

Verder hebben we nog op 3 plekken hooi in netten tussen 2 palen en bij 2 bomen bestraat waar ze hooi vanaf de grond eten. Bij slecht weer ook in schuilstal uit ibc vaten. Dat komt dus op zo een 7-10 plaatsen waar we hooi kunnen aanbieden, maar wisselen soms af.

Vorig jaar 2 merries met veulens, dus nu jaarlingen. Ze hebben kort apart gestaan en we konden het hier goed in 2en splitsen. Ook toen de mini merrie en veulen erbij kwamen. Dan kan iedereen schuilen, eten en heeft een heuvel.

Wij hebben wel 3 weitjes behouden. Ik ben niet zo pro gras en twijfel nog wel of we niet meer gaan gebruiken zodat je er het hele jaar plezier van hebt, maar het is wel een fijna afwisseling en aanvulling.

Hooi bewaren we nu vaak in de trailer, maar de opslag moet nog achter de schuur komen. Daar konden we nu nog moeilijker bij vanwege de verbouwing. Daar komt dan ook de vlas.

We hebben een garage naast het huis voor de eigen spullen.

We hebben een zitmaaier met opvangbak. Toen het gras slecht was, gooiden we alles weg, maar nu maaien we na grazen zonder de bak.
Hij kan ook prima slepen, maar gebruik ook de auto.
We hebben verder geen trekkertje nodig, want hebben geen verpakte balen bijv.

Ik baal dus alleen ene beetje van de schuur, maar die kan niet makkelijk ergens anders. Ik wil mijn zicht niet belemmeren en hij staat nu echt tegen eind van onze grond, vlakbij de sloot.
En wat ik mis is een fijne poetsplaats/spuitplaats waar tevens ruimte is voor zadelkamer, poetsspullen etc. Die hebben we nu wel in de schuur, maar nu daar 5 stallen in zitten, en we 2 vrieskisten hebben voor dierenvoer, is die wel vol en kan ik de paarden niet naast (western, dus zware ) zadels zetten en ook niet binnen afspuiten.

Om de hoek van de stal hadden we schuur matten. Door splitsen zijn die even weg, maar wil een schuurpaal/ding.
Hebben sinds gister ook een plankje met likstenen.
En we hebben wat dennen, groenblijvers gepland voor beschutting en ernaast zijn we bezig met takkenril. Daar kunnen we straks ook wat eetbaars verstoppen en gaat ook tegen de wind werken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 14:23

Het is al eerder gezegd maar wat ik zou doen bij het nieuw aanleggen van een pp is de omheinig zo maken dat er geen wolf bij jouw paarden kan komen.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 14:25

Hooizolder zorgt voor luchtwegproblemen...Andere opslag boven is wel fijn uiteraard.

Ik merk dat veel van dit soort projecten worden aangevlogen vanuit het paard, ik zou je aanraden ook te kijken naar de arbeid. Dus welke werkzaamheden moet je als mens daar uitvoeren, ga je dat machinaal doen?

Met 3 paarden zal het misschien meevallen maar je gaat balen als een shovel net niet door een deur past bijv :)

Orenda
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 14:39

ruitje schreef:
Hooizolder zorgt voor luchtwegproblemen...Andere opslag boven is wel fijn uiteraard.

Ik merk dat veel van dit soort projecten worden aangevlogen vanuit het paard, ik zou je aanraden ook te kijken naar de arbeid. Dus welke werkzaamheden moet je als mens daar uitvoeren, ga je dat machinaal doen?

Met 3 paarden zal het misschien meevallen maar je gaat balen als een shovel net niet door een deur past bijv :)


Je bedoelt dan een hooizolder specifiek boven de stal? Dat de paarden daar last van krijgen?

Ja, je hebt helemaal gelijk dat ik ook na moet denken over hoe en wat voor mij de arbeid makkelijker maakt. Dat maakt het nog ingewikkelder :')

Orenda
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 14:42

roekes schreef:
Het is al eerder gezegd maar wat ik zou doen bij het nieuw aanleggen van een pp is de omheinig zo maken dat er geen wolf bij jouw paarden kan komen.


Ja, dat is een goeie waar ikzelf nog niet aan had gedacht. Ik zit eraan te denken om het gehele gebied waar de paarden kunnen komen, aan de buitenrand te omheinen met 3 liggers en sterk schrikdraad. Zou dat genoeg zijn om de wolf buiten te houden? Als het even kan wil ik ze 24/7 de mogelijkheid geven om buiten te zijn. De stallen zouden er vooral zijn voor het hebben van de mogelijkheid om ze binnen te houden als daar een reden voor is.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 14:43

roekes schreef:
Het is al eerder gezegd maar wat ik zou doen bij het nieuw aanleggen van een pp is de omheinig zo maken dat er geen wolf bij jouw paarden kan komen.


Vraag ik me af hoe mensen dat toch denken te doen? Het hoort meer bij 1 van de velen wolven topics, maar je kan niet zoveel.

Ten eerste is het niet toegestaan overal om hoog genoeg te gaan en wat hoog genoeg is verschillende meningen over.
Net als hoeveel draden je moet spannen.

Daarbij is het ook slecht voor andere dieren en moet je ook naar je eigen dieren blijven kijken, de omgeving en regels.

Wij hebben 1.20m gaas en 1 draad daar bovenop met echt een flinke klap. Dat was al zo, dus niet voor de wolf, maar meer voor honden van buitenaf.
Meeste is dichtgegroeid met braam en dat is echt wel dik. Dan 2 kanten sloot. Het helpt allemaal nooit 100%, maar het kan wel remmen.

Maar dan kijk je verder; alleen onze directe buren hebben 2 pony's 24/7 buiten, de rest in de straat gaat op stal. Hoeveel keus is er die uren dan?

Onze paarden zijn gewend aan de honden om hun heen. Hoeveel natuurlijk instinct hebben ze dan nog om zich enigszins te verdedigen? Wat onze shet bijv wel deed in het begin. Niet dat het voldoende zal zijn, maar alas we even naar het gedrag van paarden kijken naar andere dieren.
Hoeveel ruimte hebben ze om te vluchten? We sluiten ze op achter draad en met meer draad en of gaas kunnen ze nog minder een kant op. Ook daar ontstaan ongelukken door.

Wat heb je qua type paarden staan? Klein, oud etc lijkt toch gevoeliger te zijn voor de aanvallen, omdat ze een makkelijker prooi zijn.

Dat zogenaamde wolf proof fence is echt niet 100% effectief en wordt vooral schijnveiligheid mee verkocht.

Wij zetten ze dus vanaf donker in ons zicht met lampen aan. Dan is er qua draden een dubbele barrière en zien en horen we alles.
Wil je ze laten rondlopen, zijn camera's eerder effectief, maar moet je wel IETS kunnen doen als je de wolf ziet.

Alles met geluid en licht heeft ook effect op je eigen dieren en de andere kleinere wilde dieren bijv. Net als de omheining die al voor reeën gevaarlijk blijken.

Wij gaan zelf kijken of we de schuilstal kunnen vergroten en de paddock ook bovenop kunnen beveiligen, maar dat wil niet zeggen dat het 100% veilig is. Als een wolf al TOT daar kan komen, breekt ook paniek uit en kunnen er ook ongelukken gebeuren. Dat zijn dus afwegingen die je moet maken.

Orenda
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 14:46

Daihyo schreef:
Femke Dölle zit in het noorden van het land, zij geeft advies over de inrichting.

En verder kun je hier ook veel inspiratie uit halen: [VSW] [FOTO]Show je paddock paradise!


Ik wist niet dat Femke in het noorden zat, bedankt voor de tip!!

Dat topic is inderdaad geweldig, maar zo groot (door de bomen het bos niet meer zien, of zoiets :):) maar ik ben het inderdaad aan het doorkijken!

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 16:27

Orenda schreef:
Je bedoelt dan een hooizolder specifiek boven de stal? Dat de paarden daar last van krijgen?

Ja, je hebt helemaal gelijk dat ik ook na moet denken over hoe en wat voor mij de arbeid makkelijker maakt. Dat maakt het nog ingewikkelder :')



Ja, het stof komt naar beneden. Dat is niet best :) .

Qua arbeid merk ik dat het helpt als je dingen zo bouwt dat je nog alle kanten op kunt. Dus als je een deur breed intekent, versmallen kan altijd. Of wanneer je een schuur zo indeeld dat je er altijd meerdere bestemmingen voor kan bedenken :)

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 16:52

Denk erom dat je een paard apart kunt zetten.
Op een manier dat ie voldoende contact met de kudde kan hebben, zodat het geen stress wordt.
Hier is het lastig als ze niet de volledige kudde kunnen zien vanuit de ziekenboeg, dan wordt diegene in de ziekenboeg onrustig.


Looproute moeten logisch zijn, niet te veel hekken open hoeven te doen om te voeren en mesten.
Kijk met je hooibakken ook naar de windrichting.
Met nat weer goed kijken wat de natte plekken zijn en daar gebruik van maken, als in regenwater naar toe laten lopen en eventueel een drinkbak ophangen. Dan heb je in de droge maanden minder last van droge hoeven.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tips bij aanleg nieuwe stalling en paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 17:12

Ik zou de hooiopslag nooit boven de paarden willen, als je 5 mtr hoog mag neem ik aan dat dat de nokhoogte is en niet de goothoogte. Bij een normaal schuin dak van 45 graden hou je weinig staruimte over als je het bij de paarden minimaal 2,5 mtr hoog wilt houden. Verder moet je de zoldervloer heel goed stofdicht maken wil je niet dat de paarden veel dwarrelend stof inademen.
Beter is het om het bij de paarden open te laten en het hooi ergens anders hoog op te slaan. Beter voor de luchtverversing ook.

Als je ook met mestafvoer te maken krijgt en hooi groot inkoopt moet je ook rekening houden met het bereikbaar zijn voor groot materieel; draaicirkel, bereikbaarheid schuren e.d.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 18:03

Orenda schreef:
ruitje schreef:
Hooizolder zorgt voor luchtwegproblemen...Andere opslag boven is wel fijn uiteraard.

Ik merk dat veel van dit soort projecten worden aangevlogen vanuit het paard, ik zou je aanraden ook te kijken naar de arbeid. Dus welke werkzaamheden moet je als mens daar uitvoeren, ga je dat machinaal doen?

Met 3 paarden zal het misschien meevallen maar je gaat balen als een shovel net niet door een deur past bijv :)


Je bedoelt dan een hooizolder specifiek boven de stal? Dat de paarden daar last van krijgen?

Ja, je hebt helemaal gelijk dat ik ook na moet denken over hoe en wat voor mij de arbeid makkelijker maakt. Dat maakt het nog ingewikkelder :')



Onze hooizolder is 100% een dichte vloer. Met een luik wat normaal dicht zit. Trap hangt onder de zoldervloer. Geen stofprobleem. Ook geen muizen op de hooizolder, uitgezonderd 1 die met een baal meegereisd was die eerst beneden had gestaan.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 18:20

Orenda schreef:
Daihyo schreef:
Femke Dölle zit in het noorden van het land, zij geeft advies over de inrichting.

En verder kun je hier ook veel inspiratie uit halen: [VSW] [FOTO]Show je paddock paradise!


Ik wist niet dat Femke in het noorden zat, bedankt voor de tip!!

Dat topic is inderdaad geweldig, maar zo groot (door de bomen het bos niet meer zien, of zoiets :):) maar ik ben het inderdaad aan het doorkijken!

Mijn tip: begin klein. Je hebt een jaar nodig om je bodem goed te kennen. Zorg dat er altijd een droge plek is met een schuilstal. Bijvoorbeeld door wat te tegelen of een zandpaddock of paddockroosters te leggen. Verder kun je een track uitzetten. Je buitenomheining kun je meteen permanent maken en inderdaad, denk vast na over wolfwerend. Je track, dus binnenomheining, zou ik eerst mobiel aanleggen. Dus met prikpalen, daar heb je ook hoekpalen van. Dan kun je je grond leren kennen en kijken wat werkt aan wei en track. Start bijvoorbeeld met een stal + uitloop en een track rondom met wei in het midden. Verder het aantal voerplaatsen van het aantal paarden + 1 en een waterplek (leidingwater of grondwater?). En dan gedurende het jaar kijken waar goede en slechte plekken zijn. In het najaar kun je planten met de kale wortel kopen, dus tot die tijd kun je nadenken over een beplantingsplan (waar wil je welke plant). Je zou nu al wel kruiden- of bloemenstrookjes kunnen maken. Gewoon klein, om wat kleur te brengen.

Een poel of wadi zou ik mee wachten tot je de grond beter kent. En de grond daarvan kun je weer gebruiken voor een heuvel.
Zit je op zandgrond kun je er voor kiezen om een deel te keren, zit je op kleigrond zul je (op delen, of als je het geld hebt helemaal) moeten werken met afgraven, drainage en zand erop of iets met paddockplaten.

Kortom: de buitenomheining kun je neerzetten en verder is het afhankelijk van je bodem en je geld :D

Ik ben nu een jaar bezig (zie topic onderschrift) en ben nog steeds niet klaar. Deels omdat ik nu pas de grond echt ken, deels omdat het in de winter eigenlijk niet mogelijk was echt wat te doen behalve planten neerzetten en deels omdat goede spullen niet goedkoop zijn, dus ik heb tussendoor steeds wat gespaard voor de volgende stap.

Orenda
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 11:56

Daihyo schreef:
Mijn tip: begin klein. Je hebt een jaar nodig om je bodem goed te kennen. Zorg dat er altijd een droge plek is met een schuilstal. Bijvoorbeeld door wat te tegelen of een zandpaddock of paddockroosters te leggen. Verder kun je een track uitzetten. Je buitenomheining kun je meteen permanent maken en inderdaad, denk vast na over wolfwerend. Je track, dus binnenomheining, zou ik eerst mobiel aanleggen. Dus met prikpalen, daar heb je ook hoekpalen van. Dan kun je je grond leren kennen en kijken wat werkt aan wei en track. Start bijvoorbeeld met een stal + uitloop en een track rondom met wei in het midden. Verder het aantal voerplaatsen van het aantal paarden + 1 en een waterplek (leidingwater of grondwater?). En dan gedurende het jaar kijken waar goede en slechte plekken zijn. In het najaar kun je planten met de kale wortel kopen, dus tot die tijd kun je nadenken over een beplantingsplan (waar wil je welke plant). Je zou nu al wel kruiden- of bloemenstrookjes kunnen maken. Gewoon klein, om wat kleur te brengen.

Een poel of wadi zou ik mee wachten tot je de grond beter kent. En de grond daarvan kun je weer gebruiken voor een heuvel.
Zit je op zandgrond kun je er voor kiezen om een deel te keren, zit je op kleigrond zul je (op delen, of als je het geld hebt helemaal) moeten werken met afgraven, drainage en zand erop of iets met paddockplaten.

Kortom: de buitenomheining kun je neerzetten en verder is het afhankelijk van je bodem en je geld :D

Ik ben nu een jaar bezig (zie topic onderschrift) en ben nog steeds niet klaar. Deels omdat ik nu pas de grond echt ken, deels omdat het in de winter eigenlijk niet mogelijk was echt wat te doen behalve planten neerzetten en deels omdat goede spullen niet goedkoop zijn, dus ik heb tussendoor steeds wat gespaard voor de volgende stap.


Ja, ik denk dat je gelijk hebt dat het het beste in delen en gaandeweg gebouwd en aangelegd kan worden. Helaas moet ik voor alles wat ik op de wei (is agrarische grond) wil doen, een vergunning aanvragen en een adviesbureau in de arm nemen. Daardoor moet ik dus van tevoren al goed nadenken over het totaalplan, omdat dit in het adviesrapport moet komen en van daaruit zal ik dan vergunningen krijgen om te doen wat ik wil doen, maar van de plannen mag ik dan dus niet meer afwijken :( Dat maakt het ook zo lastig omdat ik daardoor het gevoel heb dat ik alles meteen goed moet doen. Want als iets niet bevalt en veranderd moet worden, zal ik daarvoor weer opnieuw de vergunningenmolen in moeten :(

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Tips bij aanleg nieuwe stalling en paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 12:16

Ik zou ook geen hooi opslag boven maken. Buiten dat het stoft ben je ook 2x aan het sjouwen namelijk met bevoorraden en er af halen. Dat is leuk als je jong en soepel bent maar als je ouder bent of je gezondheid het niet meer toe laat een zwaar rot karwij

Orenda
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 12:48

Popstra schreef:
Ik zou ook geen hooi opslag boven maken. Buiten dat het stoft ben je ook 2x aan het sjouwen namelijk met bevoorraden en er af halen. Dat is leuk als je jong en soepel bent maar als je ouder bent of je gezondheid het niet meer toe laat een zwaar rot karwij



Misschien moet ik dat idee inderdaad loslaten, als iedereen hier het me afraadt. Ik dacht dat het m2 zou schelen, maar het moet wel werkbaar zijn en veilig voor de dieren.

Andere vraag=
Zouden jullie voor ieder paard dat je hebt een aparte stal bouwen, of zou je voor minder stallen/stallen voor meerdere paarden/alleen ruime schuilstalling/iets anders gaan?

En ik las ergens dat de opening van de schuilstal liefst richting het oosten staat, maar is het dan niet zo dat de koude oostenwind er juist rechtstreeks in waait...?

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 12:53

Zo heel vaak is er geen koude n/o-wind, terwijl we wel veel hitte hebben uit het zuiden en veel regen uit het westen. Daarbij kunnen paarden beter tegen de kou dan tegen de hitte.

Als je een echt grote schuilstal hebt kun je daarin altijd in de hoek 2 losse paneelhekken neerzetten zodat je als het echt moet een tijdelijk stal kunt maken.
Aparte stallen is alleen 'leuk' als je de paarden altijd op sluit voor de nacht of omdat ze elkaar het licht in de ogen niet gunnen (en dus mega voernijd hebben).

Orenda
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 13:54

Ik ben weer een stukje verder met de ideeën maar twijfel erg over hoe ik de stalling het beste kan realiseren.

Ik wil de mogelijkheid hebben om alle paarden 's nachts op stal te zetten (omdat het weiland/pp toegankelijk is vanaf de weg en zoiets maar 1x fout hoeft te gaan natuurlijk....) maar ze zouden pas op stal gaan als ik op bed ga en ze zouden weer vrij uit kunnen lopen zodra ik uit bed kom.

Maar aparte stallen nemen natuurlijk veel ruimte in beslag, en er moeten genoeg en ruime schuilmogelijkheden bij komen, en een ruimte voor het opslaan van hooi, en een ruimte voor opslaan voor tuig, zadels, poetsspullen etc. En dan ook nog een schuur voor spullen van onszelf voor fietsen, trailer, zitmaaier, ladders noem maar op :o

Ik loop er tegenaan dat 140m2 hiervoor echt aan de krappe kant is. Is het een idee om de aparte stallen óók als schuilstal te gebruiken? Of zouden jullie dat niet doen? Wat zijn de pros en cons daarvoor? De opening van de stallen komt op het noord westen (enige mogelijkheid) en ik wil eigenlijk een overstek van minimaal 2 meter aan die voorkant van de stallen. In de achterkant van de stallen (dus zuidoosten - dit is de kant waar ons huis staat) wil ik extra halve deuren plaatsen die open kunnen, zodat ik vanaf mijn huis meteen kan kijken of alles goed is, en voor de zomer kan het een fijne luchtstroom geven als ik het open zet.

Onder de luifel/overstek zou ik de paarden kunnen poetsen/wassen/zadelen etc, maar als ik geen aparte schuilstal doe, betekent dat dus dat dit soort activiteiten op de schuilplek van de paarden gebeurt. Zouden ze dat vervelend vinden?

Ik weet het even niet meer, ik wil het zo graag perfect maken, maar het is echt lastig -O-

Orenda
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-04-23

Re: Tips bij aanleg nieuwe stalling en paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 14:44

Edit lukte niet meer maar ik zit nu te denken aan:

56m2 stallen
48m2 overstek/luifel welke ook als schuilplek, poets/wasplek en opzadelplek zou dienen
19,8m2 schuur
9m2 hooi en voer opslag
7,2m2 tuig, poetsspullen etc opslag en een wc'tje

Wat denken jullie?

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:49

Citaat:
Ik mag max 140m2 vergunningvrij bouwen op de plek waar de huidige bijgebouwen staan


Dat is als je ze afbreekt en helemaal opnieuw opbouwt?
Of is dat ook als je ze in delen laat staan en in fases opknapt?

Dat laatste is minder handig, maar dat was vaak wel de oplossing.
Afbreken en er mag bijna niets terug, maar eerst het dak en dan de linker muur dan de achtemruur, dan was het opknappen/renoveren en mocht bestaande bebouwing blijven.

Orenda
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 15:08

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Ik mag max 140m2 vergunningvrij bouwen op de plek waar de huidige bijgebouwen staan


Dat is als je ze afbreekt en helemaal opnieuw opbouwt?
Of is dat ook als je ze in delen laat staan en in fases opknapt?

Dat laatste is minder handig, maar dat was vaak wel de oplossing.
Afbreken en er mag bijna niets terug, maar eerst het dak en dan de linker muur dan de achtemruur, dan was het opknappen/renoveren en mocht bestaande bebouwing blijven.



Beide mag in ons geval. Er staat nu iets minder dan 140m2 maar ik mag max 140m2 bijgebouwen hebben (ook als ik het oude weghaal). In de toekomst zal het waarschijnlijk nog iets meer worden maar dat is nieuwe besluitvorming waar ze als gemeente nu mee bezig zijn. Uitsluitsel daarover kan nog een tijd duren.....

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Tips bij aanleg nieuwe stalling en paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 15:08

Ah zo, ik dacht te lezen dat je nu meer bebouwing had maar moest minderen. Mijn fout dus :j

Orenda
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-04-23

Re: Tips bij aanleg nieuwe stalling en paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 15:35

gelukkig niet :):)