roundpen afzetten in bak met welk materiaal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maraise
Berichten: 16
Geregistreerd: 17-10-22

roundpen afzetten in bak met welk materiaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 12:03

Hi allemaal,

Ik heb een tijdje gezocht en zie wel al veel berichten over een roundpen of bepaalde afmetingen afzetten in de bak, maar heb toch nog niet helder welke paaltjes en lint er precies geschikt voor is.

Zijn qua prikpaaltjes deze geschikt van 1,55 m? Of beter andere? ik heb een paard van 1,60 m
https://www.agrishop.nl/20x-voss-farmin ... sogen.html

En qua lint of draad, welke kan je daarvoor het beste gebruiken? Het liefst een beetje stevig.

Groetjes,
Maraise

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Re: roundpen afzetten in bak met welk materiaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 13:16

Ik verplaats dit topic naar [VSW] Verzorging, Stalling en Weide, aangezien het daar beter past :)

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Re: roundpen afzetten in bak met welk materiaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 13:51

Toevallig van de week ivm jonkie het zelfde aan materiaal gehaald om de bak af te zetten.

Ik heb het super simpel gehouden, prikpalen van 155 (die zijn voor mijn jonkie van 159 echt meer dan hoog zat, zit daar echt niet over in) en dan van dat rood witte afzetlint erdoor.
Ben je niet de wereld mee kwijt qua kosten en als ze dan eens door het draadje proberen te komen breekt het snel los en het is goed zichtbaar voor de paarden. Je kan uiteraard altijd ook voor gewoon schriklint gaan maar deze oplossing voldoet wat mij betreft echt uitstekend

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: roundpen afzetten in bak met welk materiaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 14:16

Ik lees even mee. Wil al even een stuk van de bak als roundpen gebruiken, maar wil het ook niet geheel permanent.

Hoge prikpaaltjes is een goed idee eigenlijk. Hier weten ze alleen heel goed het verschil tussen stroom erop en eraf.

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:01

superpony schreef:
Ik lees even mee. Wil al even een stuk van de bak als roundpen gebruiken, maar wil het ook niet geheel permanent.

Hoge prikpaaltjes is een goed idee eigenlijk. Hier weten ze alleen heel goed het verschil tussen stroom erop en eraf.


Maar voordeel je bent met ze aan het werk, athans ik ben als ik het afzet echt met hen bezig. Je kan pony/paard dus direct corrigeren als ze aan gaan lopen klote aan het afzetlint/paaltjes

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: roundpen afzetten in bak met welk materiaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:06

wij gebruiken springstaanders met rood/wit lint

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:10

dieseltje09 schreef:
superpony schreef:
Ik lees even mee. Wil al even een stuk van de bak als roundpen gebruiken, maar wil het ook niet geheel permanent.

Hoge prikpaaltjes is een goed idee eigenlijk. Hier weten ze alleen heel goed het verschil tussen stroom erop en eraf.


Maar voordeel je bent met ze aan het werk, athans ik ben als ik het afzet echt met hen bezig. Je kan pony/paard dus direct corrigeren als ze aan gaan lopen klote aan het afzetlint/paaltjes


Ja, dat snap ik. Maar als een paard echt weg wil, denderen ze er natuurlijk gewoon doorheen. Als je zou beginnen met grondwerk of een groen paard kennen ze het vaak ook nog niet.

Wil vooral iets dat veilig is. Heb naar de hekken gekeken, maar vind die een beetje "eng" altijd.

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:21

@superpony, maar met die beredenering zou je alleen kunnen werken in een ruimte met een vaste afrastering ;) en geloof me ook daar kunnen ze doorheen als ze willen :+

Afbeelding

dit was een hek van 1.60 hoog.... meneer was te laat met bochtje nemen of remmen

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: roundpen afzetten in bak met welk materiaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:47

Ik heb een rol elastiek koort besteld op agrishop en zet daar mijn deel van de bak mee af. Je heb ook op rolmaat lint maar dat gaat meestal maar tot 8 meter. Ik heb met het elastische koort een deel van bijna 30m met maar 1 prikpaal er tussen. Je moet zorgen dat er goed spanning op het koort staat en dan is het heel makkelijk. Ik zet als ik bezig ben vaak een stroompje er op dat ze in iedergeval iets voelen als ze er tegen aan hupsen. Mijn paddock en rijbak zitten als een soort L aan elkaar dus ik heb het deel van 30m om een stuk paddock af te zetten en een kleiner stuk zet ik apart daarvan af. Hrt mooie is dat als ik de bak wil slepen ik alles weg haal en als ik was wil doen kan ik kiezen in welk stuk ik wat wil doen. :) ik ben er erg blij mee en de prijs is ook nog leuk voor een 50m rol

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Re: roundpen afzetten in bak met welk materiaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 18:12

Even snel een foto gemaakt om wat meer beeld te hebben ;) zo staat het bij mij als ik een stukje wil afzetten!

Afbeelding

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 18:15

dieseltje09 schreef:
@superpony, maar met die beredenering zou je alleen kunnen werken in een ruimte met een vaste afrastering ;) en geloof me ook daar kunnen ze doorheen als ze willen :+

[ [url=m/ZcXgwV.jpg]Afbeelding[/url] ]

dit was een hek van 1.60 hoog.... meneer was te laat met bochtje nemen of remmen


Ik heb het over een roundpen en geen longeerbak. Doorgaans zoals wij het kennen zijn roundpens gesloten bakken hoger dan de paarden.

Als alternatief heb je die hekken, maar die wil ik dus niet. Maar een bak bouwen met bijv betonplex is me te definitief.

En natuurlijk kunnen ze door dingen heen of overheen, dat snapt iedereen. Maar het gaat er ook om hoe makkelijk dat is en hoe veilig.