Wat vertel ik de buurvrouw..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Wat vertel ik de buurvrouw..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-21 17:25

..van mijn ouders die een pony van 5 maanden alleen in haar weide heeft staan?

Ik wil haar graag op een lieve, informerende manier laten weten dat het echt niet kan dat dit kleine diertje alleen staat met alleen een paar kippen en geiten. De pony staat de hele dag te stuiteren in de weide en wordt helemaal gek als er paarden of pony's langs komen lopen.

Normaal staan onze paarden in de wei naast haar, zonder mogelijkheid tot contact omdat er een pad tussen loopt, maar onze paarden staan nu op een andere weide.

Mijn ouders zijn bang voor ruzie en willen graag anoniem iets laten weten aan de buurvrouw. De pony willen zij liever niet bij onze paarden hebben staan omdat er de hele dag groepen schreeuwende kinderen omheen rennen die verder erg weinig van paarden weten.

Daarom heb ik aangeboden om een anonieme brief naar haar te versturen. Dat wil ik graag op een lieve, niet bedreigende manier doen. Ik heb namelijk niet het idee dat het onwil is, maar eigenlijk alleen onkunde.

Ik heb al geïnformeerd bij de dierenbescherming en die raadt ook aan om met haar in gesprek te gaan.

Hebben jullie een idee?
Laatst bijgewerkt door PoelieWoelie op 06-10-21 17:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 17:29

Ik denk dat je het beste gewoon met haar kunt gaan praten. En het zou nog mooier zijn als haar veulen bij een of meer van jullie dieren kon staan, of als je toevallig nog een veulen weet dat alleen staat, dan zou je kunnen vragen of ze bij elkaar mogen staan omdat het andere veulen zo eenzaam is, of eventueel dat het leuk voor haar veulen is om speelkameraadjes te hebben en manieren te leren van andere paarden. Beestje zal toch een sociaal paard moeten worden. En zeker jonge dieren hebben houvast nodig, anders gebeuren er snel ongelukken.

Niet beschuldigend doen, kijk eerst even rond of je misschien een leuke oplossing kunt vinden, gesteld dat ze daarvoor open staan.

Succes!


Ik ben ook drie pony-eigenaren af gegaan toen onze welsh na 2 jaar terugkwam zonder haar grote vriend, ons paard, want die was helaas overleden. Ze stond alleen ,et een paar geiten en kippen. ben het hele dorp af geweest en heb alle pony-eigenaren met eenzame paarden en pony's gevraagd of ze bij elkaar mochten (bij mij, of eventueel bij hen). Iedereen zei eerst 'nee'. Ik zei toen dat ik wel bij anderen zou gaan informeren. Ook gedaan. Gek genoeg kwam kennelijk iedereen na drie weken tot de conclusie dat het een goed idee was, kreeg ineens drie eenzame dieren erbij. Ging niet helemaal goed, zijn er uiteindelijk twee van gebleven.
Laatst bijgewerkt door Hevonen op 06-10-21 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 17:32

Met een anonieme brief gaat alleen maar roddels te weeg brengen. Buurvrouw zou willen weten van wie die komt.

Ik zou met de buurvrouw aan tafel gaan zitten voor een goed gesprek. En dan aangeven dat de pony een pony/paarden maatje nodig heeft. Laat in zo’n gesprek de buurvrouw nadenken en ga zelf niks invullen voor haar.

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-21 17:38

Bedankt voor de reacties!

Domino_2006 schreef:
Met een anonieme brief gaat alleen maar roddels te weeg brengen. Buurvrouw zou willen weten van wie die komt.

Ik zou met de buurvrouw aan tafel gaan zitten voor een goed gesprek. En dan aangeven dat de pony een pony/paarden maatje nodig heeft. Laat in zo’n gesprek de buurvrouw nadenken en ga zelf niks invullen voor haar.


Dat begrijp ik inderdaad. Het weiland ligt echter aan een drukke wandelroute dus het kan dan ook iedereen zijn geweest. Is het echt raar om het zo te doen?

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 17:40

Moeilijk is dat, herken het helaas ook.
Hier diverse aangrenzende buren met 1 shetje.
2 pony's zijn al rond de 30. De eigenaren geven beide aan met de kennis van nu ze er niet aan begonnen zouden zijn. En anders 2. Maar nu er geen meer bij nemen omdat de pony het niet gewend is plus als de pony dood is er geen ander meer komt.
De andere buren kochten ook een veulentje. N zal die 10 zijn ongeveer. Staat wel bij schapen en geiten, maar dus geen soortgenoten.
Heb ik mijn paarden in de aangrenzende wei klit hij ook direct aan het hek, zegt mij genoeg.
Maar die buurman zegt dat 2 alleen maar vervelend is want die klitten dan aan elkaar en ook helemaal niet nodig want hij doet het prima zo.
Hij begrijpt dus niet waarom 2 paarden zo naar elkaar toe trekken, hij legt niet het verband dat het is omdat het kudde dieren zijn, nee is alleen maar vervelend, punt.
Die doet ook echt boos.... dus er maar over op gehouden. Erg genoeg.
Zou willen dat er vandaag nog een wet voor kwam, stuurde er meteen een inspecteur op af.

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 17:41

Waarom ga je niet gewoon het gesprek aan met haar? Waarom de keuze anoniem via brief? Je kunt toch een niet verwijtend maar informerend open gesprek met haar aangaan?

LaPluche

Berichten: 1975
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 17:41

Aanbellen en het gesprek aangaan.
Een anonieme brief getuigt, mijn inziens, lafheid.
Wat is het probleem om een persoon in te lichten en te helpen?

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 17:42

PoelieWoelie schreef:
Bedankt voor de reacties!

Domino_2006 schreef:
Met een anonieme brief gaat alleen maar roddels te weeg brengen. Buurvrouw zou willen weten van wie die komt.

Ik zou met de buurvrouw aan tafel gaan zitten voor een goed gesprek. En dan aangeven dat de pony een pony/paarden maatje nodig heeft. Laat in zo’n gesprek de buurvrouw nadenken en ga zelf niks invullen voor haar.


Dat begrijp ik inderdaad. Het weiland ligt echter aan een drukke wandelroute dus het kan dan ook iedereen zijn geweest. Is het echt raar om het zo te doen?


Ik denk eerlijk gezegd dat een gesprek meer indruk achterlaat, een anonieme brief gooi je toch sneller in de prullenbak waardoor er alsnog niks veranderd. En dan is het misschien nog gekker om daarna wel gesprek aan te gaan omdat ze dan doorheeft dat jij de brief verzonden hebt.

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Re: Wat vertel ik de buurvrouw..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-21 17:45

Ik begrijp het en ik had dat liever ook gedaan, maar mijn ouders willen niet dat bekend wordt dat dit van hen komt. Dat is dus helaas geen optie..

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 17:45

Ik zou in gesprek gaan. Anonieme brief werkt eerder irritatie op dan dat het gelijk inzicht biedt. Bovendien kan je niets toelichten uitleggen of meedenken met een oplossing. Een tekst kan, hoe zorgvuldig ook, toch een andere toon hebben dan jij hem bedoeld.

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 17:46

Joh gewoon moment aangrijpen wanneer je haar ziet, Wat een leuk veulentje heb je daar staan, leuk ding hoor, ga je er ook nog 1 bij nemen?
Zo nee, beetje dom kijken, en zeggen: oh is dat wel goed dan voor zo'n beestje om helemaal alleen te staan?

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 17:46

En in een ‘toevallig’ praatje gewoon de open vraag stellen wat de reden is dat hij alleen staat?

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Re: Wat vertel ik de buurvrouw..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-21 17:47

Haha ja dat is ook nog een optie inderdaad, maar ik zie haar dus nooit :+ :')

SandAndOak
Berichten: 153
Geregistreerd: 18-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 17:58

PoelieWoelie schreef:
Haha ja dat is ook nog een optie inderdaad, maar ik zie haar dus nooit :+ :')



Aanbellen met de vraag of je suiker kan lenen en dan als dank een cake/koekjes brengen en dan terloops een gesprekje aanknopen. Heb je ook een vriendelijke ingang omdat je wat leuks mee hebt.

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 18:21

Goh, daar denk ik dan weer echt anders over.. Als je een anonieme brief geeft kan de buurvrouw hier over nadenken, misschien kun je er bepaalde websites bij zetten met info over paarden. Ik denk dat je haar juist overvalt als je 'zomaar' haar tegen komt en vraagt waarom en dat het met een brief juist wat meer binnenkomt. Daarnaast hoop ik dat de buurvrouw meer om de informatie ín de brief geeft dan om wie het gestuurd heeft. Inhoudelijk kun je nadenken over je woorden en het netjes formuleren, maar zo denk ik erover. Doe wat jij fijner vind Ts.

Lieser
Berichten: 1481
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Wat vertel ik de buurvrouw..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 18:48

5 maanden? Die is wel heel vroeg gespeend dan.

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 18:51

Ik zou echt niet blij zijn met een anonieme brief. Ik zou dan iedereen verdenken en kijken wie de brief geschreven heeft. En als ik er dan achter zou komen dat het van mijn buren komt, dat ze niet eens de moed hebben om me persoonlijk aan te spreken, dan zou dat een serieuze vertrouwensbreuk tussen mij en mijn buren betekenen.

Wanneer je ze persoonlijk aanspreekt, laat je ook zien dat je bereid bent om met ze mee te denken en zoeken naar een eventuele oplossing.

(mijn achterbuurvrouw heeft ooit anoniem de buurtpolitie naar mij gestuurd omdat ze een vliegenplaag zou hebben door mijn paarden. Ik ben er zelf achter gekomen dat zij het was en het heeft er voor gezorgd dat ik mijn vertrouwen in haar totaal ben kwijtgeraakt)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 19:16

Lieser schreef:
5 maanden? Die is wel heel vroeg gespeend dan.
tja bij de sportpaarden zijn veulens vaak al op 3 à 4 maanden gespeend.

Is natuurlijk ook mijn keuze niet moest ik een veulen fokken, maar helaas de gang van zaken.

Heb echter ook al geweten dat een veulen van 2,5 maand plots door zijn moeder verstoten werd. Mocht niet meer drinken en werd echt geslagen en gebeten door z'n moeder. Veulen was wel gewoon gezond.

Ga eens in een opfok kijken naar de leeftijd van veulens. Zitten er vast veel tussen van 4 à 5 maanden.

Anyway, deze discussie hoort hier niet thuis.


Ontopic: anonieme brief zou ik persoonlijk ook niet doen. Zou het liever ook met een open gesprek aangaan.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 19:20

3 is gelukkig al lang niet meer gangbaar.
Maar 5 maanden zeker wel. En niet alleen bij sport.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 19:49

Het hangt denk ik ook af van het karakter van je buurvrouw. Iedereen neemt een gesprek anders op, hetzelfde geldt voor een anonieme brief.
Kan je niet een brief sturen met jouw naam erin? En dan niet je ouders erbij betrekken. Met oplossingen en informatie goed in de brief verwerkt. Als laatste kan je zeggen dat je open bent voor een gezellig praatje. Gesprek kan aanvallend overkomen.

Mocht ze zelf altijd vriendelijk zijn, tegen je ouders of jezelf, kan je natuurlijk ook meteen aanbellen. Dan neem je een schaaltje koekjes mee en vraag je of ze zin heeft in een theetje. Zo kan het gesprek vanzelf beginnen.

Succes! :)

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 20:16

DuoPenotti schreef:
Moeilijk is dat, herken het helaas ook.
Hier diverse aangrenzende buren met 1 shetje.
2 pony's zijn al rond de 30. De eigenaren geven beide aan met de kennis van nu ze er niet aan begonnen zouden zijn. En anders 2. Maar nu er geen meer bij nemen omdat de pony het niet gewend is plus als de pony dood is er geen ander meer komt.
De andere buren kochten ook een veulentje. N zal die 10 zijn ongeveer. Staat wel bij schapen en geiten, maar dus geen soortgenoten.
Heb ik mijn paarden in de aangrenzende wei klit hij ook direct aan het hek, zegt mij genoeg.
Maar die buurman zegt dat 2 alleen maar vervelend is want die klitten dan aan elkaar en ook helemaal niet nodig want hij doet het prima zo.
Hij begrijpt dus niet waarom 2 paarden zo naar elkaar toe trekken, hij legt niet het verband dat het is omdat het kudde dieren zijn, nee is alleen maar vervelend, punt.
Die doet ook echt boos.... dus er maar over op gehouden. Erg genoeg.
Zou willen dat er vandaag nog een wet voor kwam, stuurde er meteen een inspecteur op af.

Ik werk in een dierenwinkel en wat ik in zo'n geval doe is het verhaal omdraaien. :+ Wat gebeurd er als wij alleen zijn? en dan ineens zien we mensen waar we mee kunnen spreken. Vaak verduidelijkt dan het verhaal. :)

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat vertel ik de buurvrouw..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 20:32

Nee bij die echt niet. Goed man is 70. Met alles eigenwijs. Dus vergeet het maar.

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 07:39

Schrijf een brief vanuit de pony?

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wat vertel ik de buurvrouw..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 08:16

Wat is er mis met gewoon aanbellen en een gesprek aan gaan? En niet meteen veroordelend, maar starten vanuit: goh, wat leuk dat u een veulen heeft? Mag ik hem/haar eens zien? Wat zijn de plannen met hem/haar? Ik zie dat hij/zij alleen staat. Komt er nog een ponymaatje bij, want paarden zijn kuddedieren en hebben behoefte aan paardengezelschap. Enz, enz, enz.
Een anonieme brief zou ik als buur echt niet op prijs stellen. Inderdaad ivm vertrouwen. Daarbij gaat het hier toch allemaal om volwassen mensen?

Mri

Berichten: 15306
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Wat vertel ik de buurvrouw..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 08:19

Ga een gesprek aan. Wie weet is er al een 2e veulen op de planning maar laat die nog heel even op zich wachten. Je weet de situatie niet, gewoon ff gaan babbelen dus.