Veulen samen met mijn ruin

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Miertje2612
Berichten: 1
Geregistreerd: 31-07-21

Veulen samen met mijn ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-21 19:07

Hallo graag even jullie ervaringen.

Ik heb een merrieveulen gekocht en twijfel nu een beetje of ik haar naar de opfok doe of dat ik haar samen met onze hele lieve en sociale ruin neer kan zetten. Ik hoor graag jullie meningen


tones
Berichten: 5273
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Veulen samen met mijn ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 19:39

Mijn merrieveulen is ook opgegroeid met m’n ruin.
Hij heeft haar super opgevoed, en speelde ook met haar.
De kudde is in de loop van de jaren nogal eens veranderd, maar zij zijn inmiddels 14 jaar samen.

Lins_Vetra
Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-06-05
Woonplaats: Leiderdorp

Re: Veulen samen met mijn ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 19:44

Mijn merrieveulen staat ook samen met mijn oudere Shetlander ruin. Ze wordt goed opgevoed door hem en is heel sociaal

Vetra................ In loving memory
Urban............... In loving memory

veranadautje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 12-02-10

Re: Veulen samen met mijn ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 20:24

Is je ruin stabiel maar nog wel speels genoeg. Vind een leefrijds genootje maar ook een opvoeder erg belangrijk

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Veulen samen met mijn ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 20:29

Een paard dat slechts met 1 ander paard opgroeid leert geen kudde dynamiek. Soms is het niet erg als het dier altijd aan huis blijft met 1 ander paard maar als de bedoeling is dat het paard later ook in groepen kan functioneren dan is het niet handig om het zo te doen.
Ook zullen niet alle ruinen grenzen aangeven bij een merrie en als je echt pech hebt gaat hij haar claimen als „zijn“ vrouw en krijg je problemen als je ze wilt scheiden (om te rijden bijv.).

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only
Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Veulen samen met mijn ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:53

Dit topic past beter op VSW vandaar dat ik het verplaats.


Emperor
Berichten: 196
Geregistreerd: 19-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 20:08

Ik stond vorig jaar voor dezelfde keuze en heb er uiteindelijk voor gekozen om het veulen niet naar de opfok te doen maar thuis te houden.

Omdat ik toch ook liever een leeftijdsgenootje bij zie, heb ik er voor gekozen om er een (d) pony veulen er bij te doen. Ze staan nu met zijn drieën. Twee jaarlingen en mijn ruin van 14, welke functioneert als rijpaard. Deze combinatie gaat erg goed, mijn ruin zorgt voor de opvoeding en de veulens spelen onderling ook. Soms speelt mijn ruin mee, soms zorgt hij er juist voor dat het niet te druk wordt. Wanneer ik met mijn ruin bezig ga hebben ze ook steun aan elkaar. Ik kan nu ook rustig er ééntje tussenuit pakken, zonder dat er één alleen achterblijft of er paniek ontstaat.

Ik denk dat het ook uitmaakt hoe het veulen bij de fokker wordt gehouden. Mijn KWPNer jaarling is alleen met haar moeder gehouden, terwijl de pony jaarling tussen meerdere merrie's met veulens liep. De KWPN veulen was in het begin veel mensgerichter dan de pony maar sloot moeilijker aan bij mijn ruin en ponyveulen, terwijl dit juist bij de ponyveulen andersom het geval was. Door deze twee als maatje te combineren denk ik dat ze van elkaar geleerd hebben en dit alsnog doen. Ik ben in ieder geval tevreden hoe deze beslissing heeft uitgepakt, want de dynamiek tussen mijn 3 paarden is erg goed. :)

Succes met de beslissing, ik vond het toen ook een moeilijk.

Contendro-HKlareina † ♡ Por Dios RSPura Vida-B


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Belker en 34 bezoekers