Natte vloer stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eefje1202
Berichten: 9
Geregistreerd: 24-08-19

Natte vloer stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 20:31

Voor een opdracht voor school onderzoek ik het paardenwelzijn op een manege. Nu is het zo dat de vloer in de gangen nat is toen ik er was. Heeft iemand een idee wat je hieraan kunt doen? Het tochtte er niet en er waren geen lekkages.

Eefje

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:35

eefje1202 schreef:
Voor een opdracht voor school onderzoek ik het paardenwelzijn op een manege. Nu is het zo dat de vloer in de gangen nat is toen ik er was. Heeft iemand een idee wat je hieraan kunt doen? Het tochtte er niet en er waren geen lekkages.

Eefje



Wat heeft dat dan te maken met welzijn van paarden?
Of moesten de paarden in die natte gang staan of zo?

eefje1202
Berichten: 9
Geregistreerd: 24-08-19

Re: Natte vloer stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 20:37

Het heeft te maken met het welzijn van de paarden omdat de vloer glad kan zijn, dat kan gevaarlijk zijn voor mens en paard. Veiligheid is ook voor belang voor het welzijn van dieren :)

Anoniem

Re: Natte vloer stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:40

Meestal ligt er een betonnenvloer, beton heeft gewoon even de tijd nodig om te drogen. Kan best zijn dat doen jij er was alles net schoongemaakt was.

Brainless

Berichten: 29725
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:47

eefje1202 schreef:
Het heeft te maken met het welzijn van de paarden omdat de vloer glad kan zijn, dat kan gevaarlijk zijn voor mens en paard. Veiligheid is ook voor belang voor het welzijn van dieren :)

Vaak is er binnen gewoon gestort beton of betonklinkers (net zoals buiten) en die worden niet gladder als het nat is.
Tenzij het betegeld is.. maar dat betwijfel ik :D

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 22:17

Wegvegen met de bezem of weg trekken met de trekker? :+

Nattigheid in de gang heeft imo niks met welzijn te maken. Mocht het beton buiten nat zijn in de winter, zou ik daar wel mee inzitten, omdat dit kan aanvriezen. Ik ben zelf zo'n gek die een emmer strooizout op stal heeft staan om mijn paard haar betonnetje te strooien :+ Maar binnen zou ik er geen punt van maken. Tenzij het centimeters hoog staat natuurlijk haha.

Kan het zijn dat de staleigenaar de gang heeft schoon gemaakt?

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Natte vloer stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 16:15

Nou, soms wordt het buiten opeens erg vochtig. Dan is de betonvloer bij ons in de stal ook gewoon nat.
Dat ligt gewoon een beetje aan het weer. De stallen zijn dan ook vochtiger (het vlas) en wat sneller vies.
We hebben een grote deur die altijd open staat en binnen is het net zo koud/warm als buiten...
Dit is altijd maar een dag of 2 dagen hoor, en als het heel nat is strooien we er gewoon vlas over uit de stallen.

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 16:17

ElCamino schreef:
Nou, soms wordt het buiten opeens erg vochtig. Dan is de betonvloer bij ons in de stal ook gewoon nat.
Dat ligt gewoon een beetje aan het weer. De stallen zijn dan ook vochtiger (het vlas) en wat sneller vies.
We hebben een grote deur die altijd open staat en binnen is het net zo koud/warm als buiten...
Dit is altijd maar een dag of 2 dagen hoor, en als het heel nat is strooien we er gewoon vlas over uit de stallen.


Precies, hier zelfde verhaal.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 16:28

Betonvloer wordt nat door de vochtigheid buiten inderdaad.

Of de vloer is net gesproeid. Doen ze wel op meer stallen tegen het stof na vegen.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Natte vloer stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 16:48

De waterbak van mijn paard blijft wel eens hangen en dan is de gang ook wel eens nat, maar daar wordt de gang echt niet glad van. Om een natte gang nou meteen als onveilig te bestempelen vind ik wat overdreven.

karin1994
Berichten: 620
Geregistreerd: 10-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 17:17

Opruwen van de vloer zou je als optie kunnen geven in het verslag. Dan worden er sleufjes in het beton gefreesd.

Lelymare in lelystad heeft dit laatst gedaan bij de voederplaats voor de opfok, op hun facebook staan ook foto's

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Natte vloer stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:10

Opruwen werkt maar een paar jaar, hebben ze hier ook al eens gedaan, en er gat viezigheid in de sleufjes zitten waardoor het uiteindelijk ook glad kan worden dus regelmatig schoonspuiten met dan wel.

karin1994
Berichten: 620
Geregistreerd: 10-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 10:59

ElCamino schreef:
Opruwen werkt maar een paar jaar, hebben ze hier ook al eens gedaan, en er gat viezigheid in de sleufjes zitten waardoor het uiteindelijk ook glad kan worden dus regelmatig schoonspuiten met dan wel.


Ligt er wel een beetje aan hoe diep er gefreesd is, mijn partner doet melkveestallen en zo nu en dan op paarden accomodatie's, de stallen waar hij is geweest zijn erg tevreden en het zit zo'n 10 tot 15 jaar.

Hebben jullie de gangen laten doen? Of de poetsplaats?

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Natte vloer stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:51

hier de gangen heel licht volgens mij, maar jammer is dat het in de lengterichting van de gang is.... denk dat dwars beter zou werken..... Ik sta er nu 7 jaar, en het was toen al in de nieuwe gang, dus dat kan best kloppen...

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Natte vloer stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 12:06

Waarom zou dwars beter werken? Ik zou juist denken dat in de lengterichting het vuil er nog uit gaat bij borstelen?

Wij hebben ook beton in de stalgangen en eigelijk ben ik daar nog nooit geschoven, nat of droog :)

ankep
Berichten: 338
Geregistreerd: 05-07-06
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Natte vloer stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 12:34

bij een van de stallen waar ik kom wordt de vloer zelfs bewust natgemaakt.
na het opstrooien en of voeren wordt er geveegd en om te voorkomen dat het stof dan gaat dwarrelen wordt er eerst even gesproeid voor ze beginnen te vegen. de gang wordt niet glad hierdoor en ik heb liever een natte vloer dan ronddwarrelend stof wat de paarden inademen.

Zinzi_jewelJarig

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 12:37

Jord schreef:
ElCamino schreef:
Nou, soms wordt het buiten opeens erg vochtig. Dan is de betonvloer bij ons in de stal ook gewoon nat.
Dat ligt gewoon een beetje aan het weer. De stallen zijn dan ook vochtiger (het vlas) en wat sneller vies.
We hebben een grote deur die altijd open staat en binnen is het net zo koud/warm als buiten...
Dit is altijd maar een dag of 2 dagen hoor, en als het heel nat is strooien we er gewoon vlas over uit de stallen.


Precies, hier zelfde verhaal.



Herkenbaar
Gangvloeren zien er nat uit doordat het buiten ineens natter en kouder wordt
Trekt vrij vlot weg.
Heeft weinig met welzijn te maken

eefje1202
Berichten: 9
Geregistreerd: 24-08-19

Re: Natte vloer stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 13:12

Dankjewel voor de reacties, hier kan ik zeker wat mee! Volgens de welzijnsmonitor paardenhouderij hoort het stalklimaat ook bij welzijn, bijvoorbeeld de relatieve luchtvochtigheid, temperatuur, isolatie etc. Als de vloer nat is zou er iets mis kunnen zijn met het stalklimaat, maar dat hoeft niet perse zo te zijn. Daarom onderzoeken wij dat dus :)

Ibbel

Berichten: 49117
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Natte vloer stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 13:29

Heb je uberhaupt gevraagd bij die manege waarom die stalgang nat was?
Als zij nl domweg de stalgang net gespoten hebben, is er niets mis met het stalklimaat.

Brainless

Berichten: 29725
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 13:39

Isolatie is belangrijk?
Ik heb een openfrontstal, dus als het buiten vochtig is, is dat het "binnen" ook.
Zo ook met de temperatuur, maar ze staan wel uit de wind en droog.
Ik heb wel de bovendeuren eruit zodat ze meer licht/lucht hebben.

Voorbeeld zoals ik hem heb:
Afbeelding

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:04

Onze stal heeft een prima stalklimaat : hetzelfde als buiten!!! Dat door de luchtvochtigheid de vloer nat is heeft niks met het stalklimaat te maken. Deze gang is dus niet geisoleerd, gelukkig

Weet je wanneer wel:
Wanneer je stal zó goed geisoleerd is en bij een koude dag dat de wind op de buitenluiken staat en we deze sluiten en je dan wat pensionklanten hebt die óók de staldeur nog eens dichtdoen.....
Dan loopt het water langs de muren, is het hartstikke benauwd en staan dieren te puffen onder hun dekens..... lekker want ze denken : ik vind het koud dus me paard ook. Werkelijk wát een sukkels....