Is een zandpaddock wel echt zo fijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Is een zandpaddock wel echt zo fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 14:16

Hallo allemaal,

Honderden topics gevonden over hoe je het beste je modderpoel naar zandpaddock transformeert, en ook ik wil er binnenkort een loonwerker op loslaten.

MAAR

Is een zandpaddock nou echt wel zoveel beter? Ik vind een beetje modder niet erg, de paarden hebben meer dan voldoende plek om droog te staan. Het enige vervelende vind ik dat dat ze de modder zo over de bestrating uitlopen, en ook de inloop stal in. Nu gaan we langs de verharding nog een puinpad leggen, maar ook daar zal uiteindelijk modder op komen.
Daarom kwamen we op het idee een zandpaddock aan te leggen. Maargoed, nat zand blijft ook plakken en lopen ze ook uit over de straat en in de stal lijkt me?

Hebben jullie hier ervaring mee? Zo ja, wat voor zand hebben jullie dan?

Wij laten de grond keren en hebben dus 'gewoon' zand, als er geld over blijft komt er misschien nog een laagje drainage zand overheen maar het is 900m2 dus dat wordt een flinke kostenpost.

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Is een zandpaddock wel echt zo fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:20

Ik heb ons kleine weitje een paar maand terug laten keren. Het is ongeveer 500 m2, maar na 2 dagen hadden ze het gras op (3 paarden en een shet). En dan gaan ze zand eten. Nu kunnen ze er de hele winter op lopen, 2 hooibakken zodat ze voldoende te eten hebben. Ideaal. En het is zelfs nog groot genoeg om in te longeren.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Is een zandpaddock wel echt zo fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:26

Zeker weten dat een zandpaddock veel fijner is dan modder. Zand wegvegen/-schuiven is ook van een heel andere orde dan modder weghalen.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Is een zandpaddock wel echt zo fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:31

Bedoel je met modderpoel een weiland dat "kapotgetrapt" is? Of hoe moet ik dat voor me zien? Zolang het enkel bij de ingang is dat er modder ligt en de paarden meer dan genoeg ruimte hebben om droog rond te kuieren, lijkt de modderpoel me fijner voor paarden om nog hier en daar te scharrelen naar grasjes. Als je echter echt een stuk grond zonder gras bedoelt waarvan meer dan de helft kootdiepe modder is, dan is een gedraineerde zandpaddock waarschijnlijk een betere optie.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Is een zandpaddock wel echt zo fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:01

Ooit was onze paddock een enorme drassige modderpoel in de wintermaanden. Jaren geleden goed opgeknapt, vers zand er in, verhard pad naar de schuilstal gemaakt en nu nog steeds blij met ons plekje. Ja, ik veeg ons verharde pad aan, maar als wij dan 1 à 2x per dag doen, ziet het er prima uit. Ben blij van het gras af te zijn (heb een paard met IR)... Wat we wel doen is elk jaar weer wat nieuw zand storten, omdat je toch wat verliest bij het mest scheppen, etc.... De paarden liggen graag in het zand, de stal is meer om te eten, te schuilen bij teveel vliegen of echt gure regen en wind.

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:01

Net snel even een foto gemaakt. Paddock ligt iets hoger dan de omliggende percelen. Hij is niet gedraineerd ofzo. Maar blijft ook na een flinke regenbui mooi droog (of is de dag erna weer droog)


Afbeelding

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Is een zandpaddock wel echt zo fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:35

Onze paarden staan in de winter 24/7 in de zandpaddock. De straat wordt dagelijks met de mestbeurt geveegd.

Op deze manier bespaar je je weiland en hoef ik niet bang te zijn dat mijn hbpony bevangen wordt in de winter en vroege voorjaar.

Dit jaar eindelijk nieuw zand erbij na jaren zeuren want het was echt drama afgelopen winter. Toen hebben we 1 weiland opgegeven en na een maand hadden we er een 'extra paddock' bij.
Dat is nu weer gerestoreerd naar weiland en de echte paddock is dus opgehoogd.

Zowel de paarden als wij genieten nu weer van een droge zanderige vlakte.
Om het jezelf makkelijker te maken (vegen is best zwaar) kun je het beste een sneeuwschuiver gebruiken, werkt zowel op droog als nat zand.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 17:29

Setteli schreef:
Net snel even een foto gemaakt. Paddock ligt iets hoger dan de omliggende percelen. Hij is niet gedraineerd ofzo. Maar blijft ook na een flinke regenbui mooi droog (of is de dag erna weer droog)


[ [url=m/iousDV.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oh dit ziet er echt goed uit zeg! Hoe diep zat bij jullie het zand en hoe lang was de loonwerker ermee bezig?

Ik hoop dat het bij ons ook zo wordt!

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Is een zandpaddock wel echt zo fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 17:37

Juist omdat de paddock op de foto hoger ligt blijft hij droger. Ik zou mij nooit de 'praatjes' van een loonwerker aan laten praten wat betreft afgraven.

Wij zitten op klei, en als je gaat graven krijg je... nog meer klei.

Als je dat dus afgraaft moet er veel meer zand in (kost ook weer meer) terwijl als je de hoogte in gaat en omheind met bijv. hout of bielzen of opzetranden, dan kan het water altijd weg de juiste kant op. Anders gaat het andersom, al het water van je land (wat je in de winter niet gebruikt) loopt dan je paddock in met als gevolg heel de winter je paarden in de blub.

Zie helaas zoveel bakken en paddocks om me heen waar dit het geval is. Ik zou de loonwerker vragen het te vlakken (dat het egaal/gelijk ligt) en dan zand er op. Het allerliefste uiteraard drainaige er in (dan gaat je paddock het langste mee) maar ik weet dat dat niet altijd gebeurt.. dus vandaar..

Succes met je paddock!

oh ja, ik ben dus pro-zand, als je nu al een modderpoel hebt dan zit je in het voorjaar met een drama en zak je tot aan je knieën weg. ook je paarden krijgen rotstraal/mok en andere ellende.

Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 17:38

Wij hebben ook zandpaddocks. 7 aparte en er staan nu 6 paarden. En ja, ze lopen zand mee maar dit word elke dag geveegd. Evenals het zand wat mee gelopen word uit de rijbak voor de ingang. Elke dag vegen.
Het is net zo een vast ritueel als dagelijks de poep ruimen in de paddocks.

Als je niet dagelijks veegt ja dan word het een zooitje en moeilijk weg te krijgen.
Ik ben super blij met de paddocks want zijn altijd droog ( goed gedraineerd en dikke laag zand er over) en ze kunnen dus heel de winter overdag buiten staan.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 17:41

Wij hebben een pp aangelegd.

Aan ene kant van de schuilstal hebben we eerst een stuk paddock laten keren en daar aan vast de bak die ze ook erbij hebben.
De paddock is niet fijn en komt zand bij. Alleen het keren was hier niet afdoende, ondanks veel zand.

De bak heeft zand erbij gemixt en is kurkdroog. vandaar ook dat ze die erbij hebben.

We hebben deels zwarte paden en een groot deels zandpad. De zwarte paden worden niet mega diep of vies, maar vind ze wel snel glad en ook soms zwaar te belopen met een kruiwagen.

Bijna 200 meter pad hebben we 15cm laten afgraven en zand op laten storten. Achterin was echt mega modder, dus vandaar dat gehele stuk zo laten doen. Het is kurk droog, maar iets te zwaar, dus gaat weer wat zand vanaf en ander zand bij.

Als het droog is, is alles prima. Dan liggen ze overal en is het geen probleem. Maar is het nat, moeten ze gewoon ergens droog kunnen liggen. In stal doen ze dat niet vaak, dus doen ze in de bak of achterin in ene stuk sroge paddock.

Wij voeren niet echt op zand. Hebben 2 hooi hoek barren, maar halen alles wat ernaast valt elke dag weg. In de bak voeren we nooit.

Wij hebben verder nooit paarden met mok of rotstraal. Het is 24/7 vrij bewegen, goede voeding en dus verschillende ondergrond, zo ook steen bijv.

Een beetje blub vind ik ook niet erg, maar ik vind wel echt dat ze ook droog moeten kunnen staan en ook echt moeten kunnen liggen. Zelfs als ze zelf wel voor zwarte, natte grond kiezen of straks evt sneeuw wat favoriet is, wil ik het wel droog aanbieden.

*edit*, bij ons is 1 stuk nog niet klaar, omdat daar nog nieuwe bestrating komt, we omheining moesten verplaatsen etc.

Daar blijft dus wel water staan, is ook laagste punt, omdat alles lager ligt dan ons huis. Dat gaat echt wel ruiken. Daarom willen we daar ook een laagje af en dik zand erop weer.

Draineren is op een pp geen doen haast, maar alles blijft echt kurkdroog met het afgraven en zand storten. Je moet dan alleen de rekening verscheuren, want dat wil je niet weten.
Laatst bijgewerkt door superpony op 24-11-20 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 17:42

Afbeelding


Gini schreef:
Bedoel je met modderpoel een weiland dat "kapotgetrapt" is? Of hoe moet ik dat voor me zien? Zolang het enkel bij de ingang is dat er modder ligt en de paarden meer dan genoeg ruimte hebben om droog rond te kuieren, lijkt de modderpoel me fijner voor paarden om nog hier en daar te scharrelen naar grasjes. Als je echter echt een stuk grond zonder gras bedoelt waarvan meer dan de helft kootdiepe modder is, dan is een gedraineerde zandpaddock waarschijnlijk een betere optie.



Dit is even een bewerkte luchtfoto. Het pad wat voor de stal langs loopt en naar de waterbak gaat (die kun je hier niet goed zien) is verhard. De paddock heb ik gearceerd en is gras-loze klei (op de heuvel na, daar groeit wat gras en kruiden), en dus nu een modderpoel.


Opzich niet zo erg omdat ze een droge track rondom 4 weilandjes hebben, en 6 weilanden in totaal waarvan er elke week een andere opengaat.
Maar ze moeten altijd via de modderpaddock naar de stal, de waterbak, de ingang waar we ze weleens iets lekkers voeren, etc. Dus het meest gebruikte deel wordt volgelopen met modder die ze meeslepen onder de hoeven.

Voor hun niet zo erg, maar voor ons geeft het ongemak qua onderhoud. Vandaar de vraag of zand wel echt een meerwaarde heeft.

Maar zoals al gezegd door iemand, zand veegt wel makkelijker weg dan klei :D

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:30

Popstra schreef:
Als je niet dagelijks veegt ja dan word het een zooitje en moeilijk weg te krijgen.
Ik ben super blij met de paddocks want zijn altijd droog ( goed gedraineerd en dikke laag zand er over) en ze kunnen dus heel de winter overdag buiten staan.

Dat ligt vooral aan de inrichting (en bezetting). Ik schuif het hier eenmaal per jaar terug naar de paddock en heb totaal geen zooitje :Y) .

Hier een (lang) stenen pad naar een grote paddock dus het zand wordt komt enkel op de eerste meters van dat pad. Daar mesten ze niet want het is niet in de buurt van een hangplek dus het beetje zand wat ze eruit lopen blijft gewoon schoon en ligt niet in de weg. Sneeuwschuiver eens in het jaar erover en klaar.

Annemarievzr

Berichten: 265
Geregistreerd: 01-05-11
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:36

wij hadden in het voorjaar 150m2 paddockroosters (bos rubber de E30 of E40) gelegd met zand erover. De rest wilden we volgend jaar doen. Tot het echt serieus ging regenen in oktober....het stuk zonder zand/roosters was een gevaarlijkle glibberzooi. In de herfstvakantie hebben we nog 200m2 gelegd, gewoon op de grond zonder grondbewerking (wel een beetje vlak gemaakt). En vervolgens zand erover gedaan. Paarden zijn veel blijer en wij ook! Ze liggen regelmatig in het zand te chillen. Het stuk loopt wat af en waar we eerder met zware regen best veel afstroom hadden, , filtert de regen nu beter in ipv af te lopen en al ons zand mee te nemen. Het was een fikse investering, maar we zijn er heel erg blij mee! Oja, ik longeer er zelfs op!

edit: we staan op loss. Mooie bijkomstigheid van onze zandpaddock: onze schimmel blijft een stuk schoner en alle hoeven blijven droger!
paarden staan 24/7 op de paddock

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:55

Grappig om te lezen superpony. Het is een wereld van verschil of je op klei of op zandgronden zit in NL. Ik droom van een paddock die altijd droog is..

Wat vegen betreft; wij hebben alleen de schuilstal verhard en dat vind ik prima om dagelijks te vegen. Heb op een stal gestaan met uitloop met 3x zoveel beton/tegels en was het vegen iedere winter zo enorm beu.

De hoefjes bleven daarentegen wel lekker kort daar. Maar ik zou het nooit weer willen. Ik geef ze liever in ruil daarvoor zacht zand.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 23:15

Het grote voordeel van een zandpaddock ten opzichte van een stukgetrapt weiland vind ik dat de paarden niet op zoek gaan naar vergeten grassprieten en daamee heel veel zand naar binnen krijgen. er is helemaal geen gras en dus blijven ze er vanaf.

ik ben in ieder geval heel blij met de gedraineerde zandpaddock waar mijn paard staat. geen geglibber,geen plassen of gezomp en geen grasjes zoeken tussen het zand.

verder hangt het inderdaad heel erg van je grondsoort af hoe groot de zooi van een kapot gelopen weiland word.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 23:32

Zidore schreef:
Grappig om te lezen superpony. Het is een wereld van verschil of je op klei of op zandgronden zit in NL. Ik droom van een paddock die altijd droog is..

Wat vegen betreft; wij hebben alleen de schuilstal verhard en dat vind ik prima om dagelijks te vegen. Heb op een stal gestaan met uitloop met 3x zoveel beton/tegels en was het vegen iedere winter zo enorm beu.

De hoefjes bleven daarentegen wel lekker kort daar. Maar ik zou het nooit weer willen. Ik geef ze liever in ruil daarvoor zacht zand.


Wij zitten op veen. Alles wat links zwart was, hebben we vorig jaar moeten afsluiten zo vies. Dat en achterin en voorin is het grote buitenom pad dus afgegraven en zand op gestort. dat is echt kurkdroog. Wel nog te zwaar, dus gaat weer wat af en gemengd worden.

Rechts ligt ons pad een de sloot en blijft droger. Maar wordt wel wat glad. Daar staan alleen ook hooibakken, dus daar gaan ze meestal niet keihard overheen. En onze paarden staan 24/7 buiten, dus zijn vrij handig met diverse ondergronden.

Onze paddock is alleen gekeerd en niet naar wens. Bak is gekeerd en later met zand gemengd en die is wel goed.

Er zijn diverse soorten zand en op echt elke ondergrond kan je het zo beweren dat je altijd droge grond hebt.

Voorheen woonden we in Ermelo en stonden de paarden op zandgrond. Vrijwel altijd droog. Maar gras laten groeien was daar weer een uitdaging.

Wij planten overigens ook overal nieuwe struiken, planten en bomen, die tevens ook zorgen voor wat minder nattigheid.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 23:35

Ik heb zand dat heel compact wordt als het nat is. Heel fijn want blijft bijna geen water op staan. Wel na 5 dagen volle bak regen uiteraard maar na 1 drogere dag is het weg. En ja dat lopen ze over heet verharde deel en de stallen in.

Ik had eerst flinke laag vlas in de stallen en gemixt met zand wordt dat 1 paasei bende. Ze kwamen de stal in om te plassen, eten en drinken. Ze lagen er nooit in.
Nu vlas eruit gehaald en echt klein laagje in gedaan zodat de vloeistoffen worden opgenomen en dat haal ik er regelmatig uit en ververs ik.

Rubbermatten kan helaas ook niet want dan loopt de urine eronderdoor de gang op.

Anyway, ik heb ook gewoon 10 kuub zand laten storten voor een deel van mijn track. Pokkewerk om dat te verdelen met de hand maar werkt wel. Paden blijven mooi, mengen is nihil.
We zitten op kleigrond.

Ik vind zandpaddock wel fijner met nat weer. Minder kans op glijers, minder blubber, ze kunnen de hele dag buiten sjouwen, rennen en spelen.
De wei wordt met nat weer echt kapot gelopen en dat is zonde.
Ze krijgen wel dagelijks weidegang.

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 23:41

SafeHaven schreef:
Setteli schreef:
Net snel even een foto gemaakt. Paddock ligt iets hoger dan de omliggende percelen. Hij is niet gedraineerd ofzo. Maar blijft ook na een flinke regenbui mooi droog (of is de dag erna weer droog)


[ [url=m/iousDV.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oh dit ziet er echt goed uit zeg! Hoe diep zat bij jullie het zand en hoe lang was de loonwerker ermee bezig?

Ik hoop dat het bij ons ook zo wordt!


Bij de proefboring zat het op iets met dan een halve meter. Maar dat was dus alleen op die plek, hahaha. De meeste plekken was het gele zand op 1 meter. Hij is er 8 uur mee bezig geweest