Poelervaringen gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SafeHaven
Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Poelervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-20 11:28

Hallo allemaal,

Als het goed is komt de vergunning én de offerte voor het graven van de mini-poel binnenkort onze kant op.

We zitten op zand grond met een bovenlaag van klei, en een grondwaterstand van 2 a 3 meter onder het maaiveld.

We gaan dus de poel uitgraven (het deel waar water in komt te staan is 7.5 x 7.5m), folie erin (ik weet het, niet het milieu vriendelijkst), en dan een 50cm laag van de uitgegraven klei erover zodat de paarden het folie niet kapotmaken. Vervolgens wordt de poel gevuld met kraan- en hemelwater.

Ik twijfel nu alleen of de klei dan niet vreselijk zwaar/drijfzanderig wordt. Ik zou niet willen dat een van de paarden in het water staat te spelen en vervolgens vastgezogen wordt :( als ik kijk naar de blubber in de paddock, dat is soms echt een crime om doorheen te komen als het flink geregend heeft.. zelfde effect lijkt me?

Heeft iemand ervaring?
Foto's ter inspiratie zijn ook van harte welkom!

Super bedankt alvast.


Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 11:31

Zand ipv klei op de bodem lijkt me veel verstandiger.
Hier hebben wij geen zeil er in, 's zomers staat de poel dus droog, maar 's winters is de bodem gewoon hard omdat het een zandbodem is. Nu is het hier een zandbodem omdat dat er in de ijstijd is neergelegd en dus kei- en keihard. Hoelang het duurt voor een losse zandbodem (waar je geen 'eb en vloedeffect' hebt omdat je er zeil onder hebt liggen) compact wordt, geen idee.

BrittS
Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Poelervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 11:34

Ik zou met klei bang zijn dat het naast zwaar ook nog eens glad wordt. Het verzadigd natuurlijk wel en dat zal het wellicht anders maken dan in je paddock. Hier heeft de poel een zandbodem en als het zand hier weer verzadigd is dan is het gewoon een hele stabiele en harde bodem (we maken hem 2x per jaar helemaal schoon, dus dan is hij tijdelijk weer even zwaar).

[ img ]

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, rover_ en 29 bezoekers