Paard naar andere plek, tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
wreckh
Berichten: 2556
Geregistreerd: 09-06-05

Paard naar andere plek, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-20 20:07

Hallo,

Ik heb een vraag. Morgen komt, (mits goedgekeurd) mijn nieuwe paard. Op dit moment staat het paard 24/7 op stal met deken. Bij mij is het de bedoeling dat hij 24/7 buiten komt. Hij is 4 weken geleden gecastreerd. Dus ook iets om rekening mee te houden. Mijn kudde bestaat nu uit 2 merries d (26 jaar)en e (11 jaar)pony en een Shet ruin van 2. Ik heb helemaal geen ervaring met net gecastreerde ruinen.

Nieuwe paard is een flinke brede jongen van 155 en 4 jaar oud.
Hij komt morgen avond, dus mijn idee was om hem morgenavond op stal te zetten en de Shet ruin naast hem in de stal zetten. Dan kunnen beide mannen al kennis maken. Ze kunnen over de stal wand snuffelen.

Is dit een goed idee? Dan kan ik aankomende week beide mannen elke dag steeds iets langer buiten zetten. Hoe lang beginnen? En hoe snel opbouwen? En kan ik ze, na een nacht samen op stal, samen buiten zetten, of is dat dan nog geen goed idee?
Ik heb de paarden normaal op een ruime paddock met een track en elke dag een stukje gras en onbeperkt hooi. Voor de mannen heb ik geen paddock, dus die gaan op het gras.

Merries kan hij wel zien, op een afstand. Hoe groot moet die afstand zijn? Is dit een probleem? Op de stal waar hij nu staat vertoond hij geen hengsten gedrag.

Kwa dekens, hij heeft nu een heel dun vachtje. Deken op of niet?

Hebben jullie nog andere tips? Bedankt.
Ps ik hoop dat ik dit hier goed heb gezet

* Afke * Marleen
/_ /-| /_/ /^ /_\


Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard naar andere plek, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 20:29

Nieuwe paarden zet ik altijd even apart met een draad ertussen. Eerst kijken hoe het gaat, en de nieuwe een weekje laten wennen. Je ziet snel genoeg hoe de heren op elkaar reageren. Wat de merries betreft is het nog even aanzien; die zullen hengstig worden en dan weet je nooit hoever de nieuwe ruin afgekoeld is, en de shet mogelijk wat aandoet. Sommige mensen knikkeren de boel gewoon bij elkaar maar ik heb er te veel ellende van gezien. Je hebt ze jaaaaaren, dus die paar weekjes rustig introduceren doen er niet toe. Wat deken betreft: even aankijken hoe het weer is, en hoe snel zijn vacht aangroeit.

Over de IJssel

Wildgirl
Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard naar andere plek, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 20:34

Een net gecastreerde ruin kan zo'n 6 tot 8 weken nog vruchtbaar zijn.
Ik zou gaan voor alleen naar buiten, op stal naast de Shetlander ruin.
De kans dat hij macho gedrag gaat vertonen indien de merries hengstig worden is groot, daar wil je geen Shetlander tussen hebben.
Als hij nu niet buiten staat dan zou ik er, indien je zsm naar hele dagen buiten wil, een goede halsdeken op gooien.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Paard naar andere plek, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 20:36

Ik knal alles gelijk bij elkaar in. Geen idee waarom maar we doen het zo al jaren. Ja mn paard had een paar gaatjes maar toen wist ze ook gelijk dr plek (dominante merrie).

Roze schoentje

MaNdiii
Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Re: Paard naar andere plek, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 20:40

Ik denk dat je snel genoeg ziet hoe de mannen op elkaar reageren. Als je denkt dit gaat wel goed dan zou ik ze gewoon gelijk bij elkaar zetten.

:¨·.·¨:
`·.Klaas en Bi d'Hilly ♥
[ITP] Klaas na lange tijd weer eens itp

paardjes123
Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Paard naar andere plek, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 21:01

Ik zet altijd eerst een week of 2 ernaast met draadje ertussen. Dan de vriendelijkste erbij en als dat soepeltjes gaat na een aantal dagen wisselen en de andere erbij.
Zeker in de nacht binnen zetten met 1 ernaast zodat hij geleidelijk kan wennen aan het buitenleven. Nu hij pas gecastreerd is zou ik hem nog langer gescheiden houden van de merries. Even met je dierenarts overleggen wanneer hij niet meer vruchtbaar is

Wondergirl ZZ-licht +1
Roy ZZ-licht +3 & B+10 springen
https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... halen.html

_Nelleke_
Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Paard naar andere plek, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 21:13

Hmm, houd er rekening mee dat zijn hormonen nog niet uit het lijf zijn dus hij kan op dit moment heftiger reageren dan hij eigenlijk is. Ik zou zeker met je oudere merrie voorzichtig zijn en je nieuwe paard niet te snel zomaar bij je groep gooien.

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 21:16

Horseloverl schreef:
Ik knal alles gelijk bij elkaar in. Geen idee waarom maar we doen het zo al jaren. Ja mn paard had een paar gaatjes maar toen wist ze ook gelijk dr plek (dominante merrie).


Dat deed een stalhouder ook altijd. 'Ervaren paardenman' 8)7 als hij was negeerde hij de waarschuwingen en adviezen van de eigenaar met alle gevolgen van dien. Dus de dag na aankomst gewoon in de kudde geknikkerd. Toen de kudde door de nieuwe pas gecastreerde ruin zo van slag raakte dat ze door het draad gingen en een pensionpaard van een meisje ernstig geblesseerd raakte aan een been had hij z'n lesje geleerd en gingen nieuwe paarden even een week of wat apart. Toen kon het ineens wel.
Oh, en wie draaide op voor de kosten van het gewonde paard denk je? Nou, niet de stalhouder.... :evaw:
Gelukkig is het paard hersteld anders was het een nog vervelender verhaal geworden.

Mijn ruin en shetdame Robin (Ienieminie hier) gingen gelijk bij elkaar, no problem, maar de nieuwe shetmerrie met veulen die vorig jaar kwamen zijn apart achter een draadje gegaan, voorzorgshalve.
Robin waardeerde de concurrentie met haar grote liefde :knuffel: absoluut niet en werd mevrouw Pitbull; met open mond op 'die nieuwe trut' af. Na een weekje had ze zich erbij neergelegd en stond het spul bij elkaar.

Over de IJssel

wreckh
Berichten: 2556
Geregistreerd: 09-06-05

Re: Paard naar andere plek, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-20 19:20

Bedankt voor de tips. Hij komt straks rond 20.00. Zal ik dan zorgen dat de Shet al op stal staat, of beter even wachten tot hij rustig op stal staat?

* Afke * Marleen
/_ /-| /_/ /^ /_\

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard naar andere plek, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:28

Maakt niet uit. Hooi in de stal, vers water en zelf rustig blijven :) Veel plezier.

Over de IJssel

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Paard naar andere plek, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:33

Ik zou hem vanavond/nacht niet alleen binnen zetten, wel in ieder geval 1tje ernaast of in het zich in ieder geval.

tamary
Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:36

wreckh schreef:
Bedankt voor de tips. Hij komt straks rond 20.00. Zal ik dan zorgen dat de Shet al op stal staat, of beter even wachten tot hij rustig op stal staat?

Shet al op stal, naar/bij ander paard is altijd een stuk rustiger dan en alleen en onbekende plek (en onbekende mensen).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Izzy19
Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:36

Ik zou zorgen dat de shet ook al op stal staat zodat hij niet ineens helemaal alleen komt te staan. Dat helpt meestal ook niet om te kalmeren. Daarnaast lijkt het mij een goed idee om ze eerst naast elkaar te zetten en wat te laten wennen aan elkaar voor je ze samen steekt!

I don't need it to be easy, I just want it to be worth it.
RIP Laïka 6/10/1994 - 9/11/2009
[RIJ-ITP] Dinka @ Beker van België 6-jarige dressuurpaarden
[RIJ-ITP] Virtuoos H @ training bij Simon Missiaen

Ladygiroc
Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:36

Horseloverl schreef:
Ik knal alles gelijk bij elkaar in. Geen idee waarom maar we doen het zo al jaren. Ja mn paard had een paar gaatjes maar toen wist ze ook gelijk dr plek (dominante merrie).


Ik normaal gesproken ook maar bij een net gecastreerde ruin en merrie´s wacht ik wel wat langer :+

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

senna21
Berichten: 11822
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:37

Als de shet er al staat, is dat prima.
Dan heeft hij ook een paardenmaatje waar hij even wat steun aan heeft in de nieuwe omgeving.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

wreckh
Berichten: 2556
Geregistreerd: 09-06-05

Re: Paard naar andere plek, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-20 20:06

Helemaal goed. Dan zet ik de Shet nu alvast op stal. Hij zal wel blij zijn met mannelijk gezelschap. Die merries vind hij maar niks aan.

* Afke * Marleen
/_ /-| /_/ /^ /_\

Gerinck
Berichten: 26
Geregistreerd: 18-11-20

Re: Paard naar andere plek, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 22:35

Zolang de dierenarts niets zegt, moet je hem een week erna niet constant in een stal houden. Beste dat je hem in beweging houdt. Hiermee kun je de zwelling verminderen. Er zal een zwelling optreden bij het scrotum. Dit is wel te verwachten, zolang het formaat niet groter is dan een sinaasappel.


Anoniem

Re: Paard naar andere plek, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 22:41

Mijne heeft voor mij wss ook 24/7 met stal deken binnen gestaan (iets met Spanjaarden horen niet buiten). Eerste 2 weekjes heb ik em max 1 uurtje buiten gehad ivm alles zelf doen en kon het slecht combineren met werk en snel donker worden. Na die twee weken zijn we verhuisd en is hij gewoon mee gegaan in het ritme op stal. Samen met een oudere ruin naar buiten, maar dat ging niet lang goed. Nu staat ie alleen (met soms een Dartmoor hengstje ineens bij em) en dat gaat goed. Wel natuurlijk met contact met soortgenootjes. Dit heeft deels ook te maken met blessures. Merries heb ik em nog niet bij gehad (op die 2 weken na, stond er een oude merrie pony bij). Maar dit moet goed gaan, naast merries op stal is ie ook rustig. Side note, hij is Aug 2019 wss gecastreerd (geen notitie van in paspoort helaas) en oktober 2019 was ie bij mij.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Akshay, Arlette1991, boemel, ComscoreBot, IASCrawler, Iris94, karinmanon, LaDonna75, Plonspony, pluisje88, pluklief en 129 bezoekers