Aanleg eetbare haag- tips gevraagd voor hulpmiddelen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Aanleg eetbare haag- tips gevraagd voor hulpmiddelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 09:14

Hallo allemaal,

Over een weekje is het zover: we gaan ruim 700 struikjes planten!

Dit gaat om 200 meter. Nu lijkt het huren van gereedschap geen overbodige luxe, maar hier in de buurt is er maar 1 verhuurbedrijf en die vraagt gelijk 300euro voor een dagje huur van een sleuvenfrees, en dan moet ie hier nog gebracht worden.

Heeft iemand een tip hoe we dit anders kunnen aanpakken?

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Aanleg eetbare haag- tips gevraagd voor hulpmiddelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 09:25

Dat is ong 35euro per uur inclusief materiaal
Niet duur zou ik zeggen

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 09:39

Als een grondsleuvenfrees, die meestal 10 cm breed freest en voor het leggen van kabels bedoeld is, voldoende is, moet je er dus ook komen met een grondboor/palenboor van 10 cm. Desnoods 1 op benzine. Want kennelijk wil je dan struiken met kale wortel planten (zonder kluit dus) die zó klein zijn dat ze in een sleuf van 10 cm passen.

Zo niet, dan is een grondsleuvenfrees (of benzinepalenboor) niet het meest voor de hand liggende apparaat en moet je dus sowieso naar een minigravertje gaan zoeken. En die zullen mogelijk duurder zijn.

Overigens freest een grondsleuvenfrees die 200 meter in een paar uur, daar heb je niet de hele dag voor nodig, en werkt zo'n ding niet in losse grond, alleen in kleiachtige gronden.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Aanleg eetbare haag- tips gevraagd voor hulpmiddelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 09:47

Anders iemand zoeken met een 1 schaars ploeg, trek je 1 geul en gooi je daarna gewoon weer dicht met de grond wat ernaast ligt.

Als het gewoon stokken zijn met een paar wortels eraan kun je ook met een grote pin zoals een stootijzer oid een gaatje in de grond maken, stek erin en aanstampen.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 13:04

Het is inderdaad allemaal wortelgoed :)
Net te veel om met de hand te doen maar te weinig om zoveel geld uit te geven voor de huur van zo'n ding.
Hij moet namelijk ook nog gebracht worden en de prijzen zijn ex btw en kan niet korter dan een dag.

Een minigraver is maar 150euro, maar dan komt er weer zoveel grond vrij.

Ik hoop dus op de gouden tip :D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:08

Een grondboor nemen en je kwaad maken de gaten met de hand te doen. Niet het fijnste werk maar wel goedkoop. Het scheelt als het goed is is het een eenmalig klusje. Desnoods verdeel je het over twee of drie dagen.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Aanleg eetbare haag- tips gevraagd voor hulpmiddelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:13

Wij hebben dit afgelopen weekend gedaan. Ging om 1500 plantjes en een kleine 300m. Wat het snelste werkte was een spade/bats volledig de grond in drukken. Dan een paar keer heen en weer wiebelen zodat je een 'spleet' krijgt. Dan houdt 1 persoon de grond goed open, de ander drukt het plantje er in. Aanstampen, klaar!

Alsnog zijn we er wel ruim 2 volledige dagen mee bezig geweest.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 14:14

Oh dat is eigenlijk wel een heel goed idee! Ik denk dat we dat ook maar doen dan.
Ik zag zo op tegen het graven (k heb een hernia) en later weer dichtgooien...
Dit klinkt nog wel te doen. Dank voor deze tip _/-\o_

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:28

Mloui schreef:
Wij hebben dit afgelopen weekend gedaan. Ging om 1500 plantjes en een kleine 300m. Wat het snelste werkte was een spade/bats volledig de grond in drukken. Dan een paar keer heen en weer wiebelen zodat je een 'spleet' krijgt. Dan houdt 1 persoon de grond goed open, de ander drukt het plantje er in. Aanstampen, klaar!

Alsnog zijn we er wel ruim 2 volledige dagen mee bezig geweest.


Was dit in "gewone aarde" of in gras? Wij gaan over een paar weken ook het een en ander planten, maar een deel is op dit moment nog gras. We twijfelen of we eerst alles onder moeten spitten, dat zou erg veel werk zijn maar ik denk daarna wel makkelijker? :)

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 23:49

SSDesign schreef:
Mloui schreef:
Wij hebben dit afgelopen weekend gedaan. Ging om 1500 plantjes en een kleine 300m. Wat het snelste werkte was een spade/bats volledig de grond in drukken. Dan een paar keer heen en weer wiebelen zodat je een 'spleet' krijgt. Dan houdt 1 persoon de grond goed open, de ander drukt het plantje er in. Aanstampen, klaar!

Alsnog zijn we er wel ruim 2 volledige dagen mee bezig geweest.


Was dit in "gewone aarde" of in gras? Wij gaan over een paar weken ook het een en ander planten, maar een deel is op dit moment nog gras. We twijfelen of we eerst alles onder moeten spitten, dat zou erg veel werk zijn maar ik denk daarna wel makkelijker? :)


Dit was in gras. Denk dat zuivere aarde niet genoeg open blijft staan voor deze techniek. Wij waren begonnen met eerst omspitten, maar dat was zo zwaar en ging zo langzaam... denk dat ze er nu nog niet in zouden zitten dan

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 00:58

Wij hebben vorig jaar een grondfrees gehuurd om onze haag te planten. Werkt super zo'n frees MITS de grond droog (of enigzins droog) is. Anders loopt je frees steeds vast. Super irritant. 200 mtr zou je binnen een halve dag moeten kunnen doen (het fresen dus).

700 struikjes met een grondboor lijkt me niet te doen eerlijk gezegd. := Maar 200 mtr spitten lijkt me ook niks. :D Ik zou toch voor de grondfrees gaan, je hebt al genoeg te doen met 700 plantjes...

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: Aanleg eetbare haag- tips gevraagd voor hulpmiddelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 07:25

Wij hebben inmiddels ook een freesje gehuurd. Ben erg benieuwd.

jazza
Berichten: 71
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 07:55

Afbeelding
Ideaal, zo’n ding.. grondboor op benzine met een wieltje ervoor.
In een dag 1.300 staken (boom- en struikvormers) mee gepland. Zo’n gat geeft net iets mee ruimte aan de wortels dan de spleet van een spade.
Manlief boren, ik erachteraan.. staak erin, dichtdrukken met de schoen (bukken is geen optie met zulke aantallen).

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 08:16

jazza schreef:
[ [url=m/Pty6Et.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ideaal, zo’n ding.. grondboor op benzine met een wieltje ervoor.
In een dag 1.300 staken (boom- en struikvormers) mee gepland. Zo’n gat geeft net iets mee ruimte aan de wortels dan de spleet van een spade.
Manlief boren, ik erachteraan.. staak erin, dichtdrukken met de schoen (bukken is geen optie met zulke aantallen).

Wat een gaaf ding! Waar heb je die gehuurd?

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:32

jazza schreef:
[ [url=m/Pty6Et.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ideaal, zo’n ding.. grondboor op benzine met een wieltje ervoor.
In een dag 1.300 staken (boom- en struikvormers) mee gepland. Zo’n gat geeft net iets mee ruimte aan de wortels dan de spleet van een spade.
Manlief boren, ik erachteraan.. staak erin, dichtdrukken met de schoen (bukken is geen optie met zulke aantallen).

Oh! Zo'n ding ken ik dan weer niet! Daarmee is het waarschijnlijk wel handig.

Succes in ieder geval!

akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:56

Mloui schreef:
Wij hebben dit afgelopen weekend gedaan. Ging om 1500 plantjes en een kleine 300m. Wat het snelste werkte was een spade/bats volledig de grond in drukken. Dan een paar keer heen en weer wiebelen zodat je een 'spleet' krijgt. Dan houdt 1 persoon de grond goed open, de ander drukt het plantje er in. Aanstampen, klaar!



Op deze manier heeft mijn man vorige week een beukenhaag geplant. Ging prima, was in (natte) zandgrond. Wel zorgen voor een goede scherpe spade.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: Aanleg eetbare haag- tips gevraagd voor hulpmiddelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 02:22

Nou het zit erop! Uiteindelijk hebben we toch een grondboor op benzine gebruikt, het bleken veelal erg grote wortels te zijn.

Met het kleinere wortelgoed zijn we begonnen met de spade een spleet te maken, maar dat durfden we toch niet aan. Ik had het idee dat de wortels in de zware klei geen goede start zouden maken op deze manier. Uiteindelijk kleine boor erop gezet en dat ging als een tierelier :D
Binnen 1.5 dag waren we klaar, maar we hebben dan ook heel erg rustig aan gedaan en zijn de eerste dag om 15.00uur gestopt. Had dus makkelijk in 1 dag gelukt.

Kan niet wachten tot het voorjaar!

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Aanleg eetbare haag- tips gevraagd voor hulpmiddelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 08:50

Ben eigenlijk benieuwd naar wat voor soort struiken jullie geplant hebben.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: Aanleg eetbare haag- tips gevraagd voor hulpmiddelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 10:48

We hebben veldesdoorn, diverse rozen, wegedoorn, mispel, meidoorn, rode kornoelje en een paar elzen geplant. De elzen staan apart en laten we uitgroeien tot bomen, waarvan we sommige gaan knotten. Verder hebben we fruitbomen in 1 weide geplant, waar ze natuurlijk geen toegang tot hebben in de vruchtdragende/vallende periode. En in de andere weides staan een paar winterlindes en een kastanje.
Allemaal eetbaar voor de paarden :)

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Aanleg eetbare haag- tips gevraagd voor hulpmiddelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:35

Leuk! Ben heel benieuwd hoe het gaat zijn over een paar jaar!

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: Aanleg eetbare haag- tips gevraagd voor hulpmiddelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 13:42

Het zijn al best flinke struikjes. En als ik zie hoe groot de rozen zijn geworden die we 3 jaar geleden geplant hebben dan denk ik dat we aankomend jaar al een leuke haag hebben. Ik zal foto's posten zodra er blad aan zit:D

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Aanleg eetbare haag- tips gevraagd voor hulpmiddelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 21:04

Klinkt prachtig. Zal vast ontzettend mooi zijn als het in blad staat en bloeit.