Kosten onderhoud paard (aan huis)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jessix
Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Kosten onderhoud paard (aan huis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 17:43

Ik heb twee paarden en twee mini pony's en kom op 450 per maand uit alleen hooi, stro en voer. Ik heb een klein weitje dus heb enkel in de zomer een paar uurtjes gras voor ze. Dan kan ik af en toe een hooibeurt overslaan, maar nagenoeg eten ze het hele jaar hetzelfde aan hooi.

Andere kosten zoals materiaal, onderhoud aan weiland, paddocks en stallen zit er niet bij. Stroom en water ook niet. En ook de extra supplementen, verzorgingsspulletjes, wormenkuren, hoefgereedschap (ik kap zelf) komt er ook nog bij.


VogeltjeM
Berichten: 3749
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Kosten onderhoud paard (aan huis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 18:13

Ik kom op ongeveer 180 euro per paard per maand uit voor onbeperkt weidehooi en mestafvoer (gebruik geen bodembedekker). Dan komen daar nog kosten bij die je in pension ook zou hebben, zoals overig voer, de bekapper, tuig, supplementen, lessen en dat soort dingen. Wij hebben weinig gras en laten de mest afvoeren, dus een vrij dure manier van paarden houden. Ik ben nu net zo duur uit als ik op een pension met dezelfde faciliteiten zou zijn (stroom, licht, koud stromend water, buitenbak die altijd te rijden is). Maar: mijn paarden staan precies zoals ik wil :)

De paarden aan huis heb je imo niet om te besparen, maar omdat de levensstijl je aanspreekt.

Wordt natuurlijk heel anders als ze 24/7 op het land staan en je amper hooi hoeft te voeren etc, dan is het veel goedkoper.

Instagram: lusitano_roux

CBarrelracer
Berichten: 286
Geregistreerd: 07-01-13
Woonplaats: opmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 18:19

hangt ook af van de regio waarin je je bevind.
ik heb mijn 4 paarden en 1 paard van een vriendin nu 1,5 jaar aan huis.
op dit moment betalen wij voor de paarden alleen (heb nog veel meer andere dieren)
hooi €55 voor ongeveer 600 kilo doen ongeveer 10-12 dagen met een baal
stro hebben we kleine baaltjes van 25 kilo voor €3,50 per baaltje nemen in grote hoeveelheden af (1 baal per dag over 3 boxen
mest afvoer is €60 per half jaar
de paarden lopen hier 24/7 buiten en hebben beschikking over onbeperkt ruwvoer, open boxen, grote paddock met daaraan vast een track.

equissage pulse: CS Equine Services on facebook & instagram
lessen: Dutch Barrel Ranch on facebook & instagram

Karin_deB
Berichten: 8241
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 18:25

Jade schreef:
wat eten de meeste paarden hier weinig hooi :wow: ik heb ca. 800 kg aan paarden en samen eten ze ongeveer een baaltje hooi a 6eu per dag, dat is dus al 180eu hooi in de maand :x
bij mij staan ze snachts op stal, daar komt nog 3 balen vlas a 6,5eu = 78eu in de week bij op,
mest laat ik gedeeltelijk afvoeren +/- 40eu p/m
en vitaminebrok/luzerne ca. 80eu p/m


Ik heb +/- 900kg aan pony's staan en die eten momebteel ook een baaltje hooi per dag, ik voel met je mee!
Daarom reken ik het nu liever ook niet uit :')
Nu heb ik op t moment ook geen gras dus dat scheelt wel. In de zomer heft het zich elkaar ook wel wat op maar toch.
Je bent ook heel afhankelijk van de hooi prijs natuurlijk. Ik heb wel eens kleine baaltjes gekocht voor 4.50 maar ook wel eens voor 7.50..

Ik was het eerste jaar aan huis voor een dpony en een shet 120,- per maand kwijt (op jaarbasis) voor vlas, brok, luzerne en hooi.
Sobere pony's die al gauw te dik worden.

Nu heb ik er een E bij die schraal was en flink meer nodig heeft dus verwacht volgend jaar veel meer kwijt te zijn (gras ook sneller op etc etc).

Ik ben wel iets goedkoper uit dan op pension maar t scheelt niet veel met alles erbij haha.

I love you to the moon and back

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 18:39

Jade schreef:
wat eten de meeste paarden hier weinig hooi :wow: ik heb ca. 800 kg aan paarden en samen eten ze ongeveer een baaltje hooi a 6eu per dag, dat is dus al 180eu hooi in de maand :x
bij mij staan ze snachts op stal, daar komt nog 3 balen vlas a 6,5eu = 78eu in de week bij op,
mest laat ik gedeeltelijk afvoeren +/- 40eu p/m
en vitaminebrok/luzerne ca. 80eu p/m


Hier ook hoor een KWPN-er en een mini (denk 700 kg) eten met koud weer zo een baaltje van 20 kg per dag weg. En dan staan ze ook nog 2-3 uurtjes op het gras. In de zomer red ik het wel vaak met 4 baaltjes per week.
Mijn vaste hooileverancier die 4,50 per baaltje vroeg had nu alles zelf nodig, 3 verschillende leveranciers geprobeerd maar allemaal te veel stof voor de grote, de stomer die ik gebruikte ook zo 15-20 euro per maand aan stroom. Dus nu heb ik duits kruidenhooi dat ontstoft is, maar inderdaad ook zo'n 6 euro per baaltje kost.

We hebben maar iets van 3500m2 wei maar die is nogal verwaarloost en stukken zijn opnieuw ingezaaid. ik vind graszaad, organische mest, kalk enzo ook altijd heel duur. Ik composteer nu wel de mest in echt hele mooie compost dus dat zou moeten gaan schelen en op een gegeven momemt zal ik ook minder graszaad enzo nodig hebben. Ik denk dat ik totaal toch zo 200 euro kwijt ben aan beide.

Lynn_Nikita
Berichten: 25450
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 21:45

paard, D pony en shet
Ik heb weinig gras daardoor onbeperkt hooi, wel goedkoper via mijn werk
150 hooi
25 euro stro
25 euro aan vlas ( als ik geen constant binnen pissende ruin had viel dit bedrag weg)
40 eur0 krachtvoer
geen kosten aan mestafvoer ivm inkoop stro

onderhoud wei en terrein zijn wisselend, aankoop aanhanger en veel materiaal is prijzig maar wel eenmalig

200 euro aan les, 2 x pw
75 euro per 8 weken aan ijzers

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Kosten onderhoud paard (aan huis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 22:03

Wij rekenen hier op ongeveer 1000 euro per paard aan huis. Incl alles. Wij hebben voer van eigen land, zomer 24/7 buiten, equimatten die besparen strooisel.

Roze schoentje

boemel
Berichten: 8351
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 22:21

Horseloverl schreef:
Wij rekenen hier op ongeveer 1000 euro per paard aan huis. Incl alles. Wij hebben voer van eigen land, zomer 24/7 buiten, equimatten die besparen strooisel.


Moet daar niet een 0 vanaf?

M1+10

CBarrelracer
Berichten: 286
Geregistreerd: 07-01-13
Woonplaats: opmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 22:23

Horseloverl schreef:
Wij rekenen hier op ongeveer 1000 euro per paard aan huis. Incl alles. Wij hebben voer van eigen land, zomer 24/7 buiten, equimatten die besparen strooisel.


hoeveel paarden heb je?

equissage pulse: CS Equine Services on facebook & instagram
lessen: Dutch Barrel Ranch on facebook & instagram

Pattypaard
Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 22:24

boemel schreef:
Horseloverl schreef:
Wij rekenen hier op ongeveer 1000 euro per paard aan huis. Incl alles. Wij hebben voer van eigen land, zomer 24/7 buiten, equimatten die besparen strooisel.


Moet daar niet een 0 vanaf?


Of wellicht is dit per jaar bedoeld?
Zou € 83,33 zijn per maand per paard.
Met 24/7 buiten en voer van eigen land zou dat mogelijk zijn.

ClaudiaHS
Berichten: 8056
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:01

Ik kocht per jaar ongeveer voor 2400 euro aan hooi in voor 1 paard, 1 d pony en een mini.
Dit waren dan 500-550 baaltjes hooi.
Ze liepen 24/7 buiten met schuilstal en ik heb met 1 pallet vlas (42 balen?) 4 jaar gedaan :')
Brokjes kregen ze bij mij weinig.
Keer een handje brok en swinters soms een beetje pulp voor de d pony.

Dus +- per paard per maand
100 euro aan hooi.
En in mijn geval een 1 zak brokjes per maand.
Uiteraard heb je ook onderhoud aan je weides, stallen enz..

Ik heb ze nu niet meer aan huis, maar ik had bijna een hectare grond.
Szomers aten ze soms maar 1 baaltje hooi per week, terwijl ze in de winter op hele koude dagen wel 3 baaltjes hooi per dag aten.

Als je stallen hebt en deze ook daadwerkelijk gaat gebruiken bv voor snachts, zal je in het geval van vlas moeten beginnen met minimaal 5 baaltjes vlas per stal en wekelijks ong een baal erbij.
Hier in de regio kost vlas nu 5.50 per baal als je een pallet afneemt.

Ayasha
Blogger
Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:19

Pattypaard schreef:
boemel schreef:

Moet daar niet een 0 vanaf?


Of wellicht is dit per jaar bedoeld?
Zou € 83,33 zijn per maand per paard.
Met 24/7 buiten en voer van eigen land zou dat mogelijk zijn.

Niet incl alles. Dus ook water en stroom. Nooit.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:38

Ik snap die stroom niet zo. Heb een slimme stekker op de stroomklok en die verbruikt 4,3 kwh per maand. Dat is ongeveer een euro? Verder 2 ledlampjes in de stal, ledbouwlamp om de paddock te verlichten. Staan alleen aan als ik er bezig ben. Alleen de hooistomer die tikte erg aan, maar de meeste mensen hebben dat niet.

MirandaMalik
Berichten: 9878
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Kosten onderhoud paard (aan huis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 00:13

Een stroomklok gebruikt heel weinig stroom
Water kost ook geen drol.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Ayasha
Blogger
Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 00:13

Grondwaterpomp vreet stroom. Fikse bult stroom op de draad gezien ik een bulldozer heb die bij minder er doorheen gaat. Klein pompje tussen de ton en de automatische drinkbakken... Wij hebben hier toch fiks meer verbruik sinds de paarden hier staan. Toen ik nog kraanwater moest nemen tikte dat ook aardig aan.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 00:20

FleurVP schreef:
Ik snap die stroom niet zo. Heb een slimme stekker op de stroomklok en die verbruikt 4,3 kwh per maand. Dat is ongeveer een euro? Verder 2 ledlampjes in de stal, ledbouwlamp om de paddock te verlichten. Staan alleen aan als ik er bezig ben. Alleen de hooistomer die tikte erg aan, maar de meeste mensen hebben dat niet.


Dat is ook wat je zelf wilt.

Wij hebben in de schuilstal 5 lampen. Die staan nu eind van de middag aan als we bezig zijn en 's avonds bij de laatste ronde. Allemaal wel led.

Dan in de schuur hebben we meestal 2 of 3 lampen aan staan. Daar ligt het hooi, voer, spullen etc.
We hebben een vrij zware stroomklok.

Dan hebben we nog een pomp voor de bron als we willen sproeien.

Er ligt verlichting klaar voor de bak, maar we willen er nog wat bij.

Er komt beveiliging en we gebruiken led, loop lampen om 's avonds nog een ronde over de track te doen, dus die laden we om de dag wel op.

We twijfelen nog over een boiler voor warm water en willen een automatische verwarmde drinkbak.

Ik had de rekening maandelijks al hoger staan, maar nu dus terug gekregen.

Water moeten we nog even afwachten. Hebben wel erg veel drinkwater gebruikt dit jaar ivm weinig regen.

En als ik echt wil miepen; Hebben we zondag weer benzine gehaald om de bak te slepen met onze maaier. Ik maai het land meerdere keren, sleep de bak regelmatig en gebruik ook de bosmaaier voor onder het draad. Gaat om hele kleine bedragen, maar telt wel op en zijn uitgaven die mensen in pension niet hebben.

Lynn_Nikita
Berichten: 25450
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 09:14

superpony schreef:
FleurVP schreef:
Ik snap die stroom niet zo. Heb een slimme stekker op de stroomklok en die verbruikt 4,3 kwh per maand. Dat is ongeveer een euro? Verder 2 ledlampjes in de stal, ledbouwlamp om de paddock te verlichten. Staan alleen aan als ik er bezig ben. Alleen de hooistomer die tikte erg aan, maar de meeste mensen hebben dat niet.


Dat is ook wat je zelf wilt.

Wij hebben in de schuilstal 5 lampen. Die staan nu eind van de middag aan als we bezig zijn en 's avonds bij de laatste ronde. Allemaal wel led.

Dan in de schuur hebben we meestal 2 of 3 lampen aan staan. Daar ligt het hooi, voer, spullen etc.
We hebben een vrij zware stroomklok.

Dan hebben we nog een pomp voor de bron als we willen sproeien.

Er ligt verlichting klaar voor de bak, maar we willen er nog wat bij.

Er komt beveiliging en we gebruiken led, loop lampen om 's avonds nog een ronde over de track te doen, dus die laden we om de dag wel op.

We twijfelen nog over een boiler voor warm water en willen een automatische verwarmde drinkbak.

Ik had de rekening maandelijks al hoger staan, maar nu dus terug gekregen.

Water moeten we nog even afwachten. Hebben wel erg veel drinkwater gebruikt dit jaar ivm weinig regen.

En als ik echt wil miepen; Hebben we zondag weer benzine gehaald om de bak te slepen met onze maaier. Ik maai het land meerdere keren, sleep de bak regelmatig en gebruik ook de bosmaaier voor onder het draad. Gaat om hele kleine bedragen, maar telt wel op en zijn uitgaven die mensen in pension niet hebben.



Die extra kosten ( en laten wij al het werk niet vergeten!) zijn bij elkaar opgeteld toch wel veel. Ook kalk, mest, graszaad etc zijn extra kosten die ene pensionklant niet heeft maar ook wel flink aantikt
Ik zou niet anders willen hoor, daar niet van. Voorheen alles in eigen beheer gehad vlak aan huis en nu echt aan huis zelfs dat is een wereld van verschil ( en stuk makkelijker en meer contact met het paard)

_Nelleke_
Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Kosten onderhoud paard (aan huis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 09:29

Toch ligt het ook echt aan de regio waar je woont. Ik heb nu 3 paarden aan huis en die kosten me per maand net zoveel als toen ik 1 paard in pension had. Alleen, pension is hier in de randstad gewoon ontzettend duur. Ik vind het dus wel degelijk goedkoper, minder werk en minder stressvol om de paarden aan huis te hebben.

Mloes
Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 09:37

_Nelleke_ schreef:
Toch ligt het ook echt aan de regio waar je woont. Ik heb nu 3 paarden aan huis en die kosten me per maand net zoveel als toen ik 1 paard in pension had. Alleen, pension is hier in de randstad gewoon ontzettend duur. Ik vind het dus wel degelijk goedkoper, minder werk en minder stressvol om de paarden aan huis te hebben.


Dit is ook mijn ervaring ja. Het kostte mij 20 minuten enkel reis om naar stal te gaan, nu 1 seconde :D En we woonden in Utrecht, dus betaalde ook best veel per maand (betaalde hier kale stalhuur, en stro en hooi werd apart berekend naar gelang hoeveel je verbruikte). Nu ben ik en een stuk goedkoper uit, betaal iets meer voor het hooi omdat ik kleine baaltjes voer i.p.v. voordroog, maar de kale stalhuur vervalt natuurlijk. En ik stond op een doe het zelf-stal waar we ook grotendeels alles zelf moesten aanschaffen.

palousa_boy
Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 09:41

Hier draaien ze gewoon mee op de boerderij dus wat dat betreft weinig kosten.
Ze staan 24/7 op de wei, hooi maken we zelf maar die 20 balen per jaar valt zo weg in dat wat de schapen eten, enten doen we minimaal omdat ze eigenlijk niet in aanraking komen met andere paarden, ontwormen doen we uiteraard wel, onderhoud aan weiland hebben we toch wel (het is alleen jammer dat ze vaak hun eigen doorgangen maken IPV dat ze de open poorten gebruiken)..

Dus al met al kosten 7 paarden aan huis hier niet zo veel.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 09:55

boemel schreef:
Horseloverl schreef:
Wij rekenen hier op ongeveer 1000 euro per paard aan huis. Incl alles. Wij hebben voer van eigen land, zomer 24/7 buiten, equimatten die besparen strooisel.


Moet daar niet een 0 vanaf?

Nee is per jaar haha. Excuus

Roze schoentje

MarliesR
Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 09:57

Ik heb het dit jaar ook wat meer bijgehouden. Al is het met sommige kosten lastig hoe je ze plaatst. De bosmaaier bijvoorbeeld gebruik ik voornamelijk rond de paarden, maar ook wel voor de rest van het terrein.

Ik heb wel een onderscheid gemaakt in de "verbruikskosten" en investeringen in het terrein zelf. De hooibestellingen voor nov en dec heb ik dan nu even ruwweg geschat. Ik bestel mijn hooi sinds dit jaar bij Venhorst (Duits kruidenhooi). Dat is duur voeren, maar mijn paarden doen het er erg goed op en het scheelt mij erg veel gedoe (hoef geen hooi zelf ergens op te halen en het wordt door Venhorst met de kooiaap gelijk op de juiste plek gezet).

Qua "verbruikskosten" kom dit jaar op ongeveer €225/paard. Dit is uitgaande van twee eigen paarden (beide rond de 1.60). Hier zit in dit jaar;

- onbeperkt Duits kruidenhooi (Ze hebben ongeveer 6~ 7 maanden beperkt weidegang van 2 tot 6 uur per dag).
- Beide 1x een osteo behandeling
- De jaarlijkse tandartsafspraak (€150/paard)
- Elke 5 ~ 6 weken de hoefsmid
- De mestonderzoeken (ongeveer elke 8 ~ 10 weken)
- 2x wormkuur tussendoor en de jaarlijkse Pramox kuur na de eerste nachtvorst
- De jaarlijkse enting
- Vitaminebrokjes en wat aanvullende voeding
- Halve pallet EquiBedding voor de inloopstal voor de wintermaanden (rest van het jaar geen strooisel)

Maar dit is dan dus los van de investeringen in het terrein zelf. Dingen als kalk en graszaad. Maar ook extra omheiningspalen, nieuw cord, bevestigingsmateriaal voor de omheining, nieuwe kruiwagen, nieuwe mestforken, slowfeedernetten, de rubbermatten voor in de stal, beplanting.... En dat telt ook hard op, maar is natuurlijk ontzettend afhankelijk hoe de staat is van wat je koopt, wat je er mee wilt en hoe je het opzet.

Een simpele omheining om een vierkant weiland. Of een dure houten omheining. Of zoals ik een hele Paddock paradise opzet etc. Maar voor het idee, ik zit dit jaar alleen al bijna op €10.000 extra kosten aan investeringen in het terrein. Jaar ervoor ongeveer €7.000. Ik verwacht dat het volgend jaar ook nog een duur jaar is en dat het daarna langzaam meer gaat normaliseren en meer richting onderhoudskosten zal gaan.

Maar als je bijvoorbeeld een "echte" rijbak wil, kan je daar alleen al zomaar €15.000~€20.000 voor uittrekken (en nog ook nog wel heel veel meer als je iets bijzonders wil of op hele lastige ondergrond zit).

Toevoeging;
Brandstof, water en elektra houdt ik eerlijk gezegd niet bij.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:44

_Nelleke_ schreef:
Toch ligt het ook echt aan de regio waar je woont. Ik heb nu 3 paarden aan huis en die kosten me per maand net zoveel als toen ik 1 paard in pension had. Alleen, pension is hier in de randstad gewoon ontzettend duur. Ik vind het dus wel degelijk goedkoper, minder werk en minder stressvol om de paarden aan huis te hebben.


Dat is zo hoor.

Wij hebben in een dure regio ( Amsterdam/Almere/t Gooi ) gewoond, daarna het noorden en daarna een gemiddelde regio. Nu paarden aan huis in het Noorden.

Mensen vergeten alleen de kleine kosten die op jaarbasis oplopen.

En je betaald jezelf niet. Reken ik mezelf in uren, sta ik echt heel duur nu :+

Het ligt ook aan het aantal paarden. Ik merk wel dat 1 of 2 in pension echt ene verschil is. Ga je thuis naar meer paarden, heb je bepaalde kleine kosten al en komt er alleen de kale prijs van hooi, voer en mestafvoer bij.

Ik zou er voor hetzelfde geld hier wel 2 of 3 in pension kunnen hebben. Maar wordt dan alles gedaan zoals ik nu doe? Nee, dat kan niet voor die prijzen.

Mloes
Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:54

superpony schreef:
En je betaald jezelf niet. Reken ik mezelf in uren, sta ik echt heel duur nu :+


Dat valt in mijn geval heel erg mee, omdat ik de reistijd niet meer heb. Ik was 3 tot 3,5 uur per week kwijt alleen aan reistijd. En ik heb thuis alles zo makkelijk mogelijk ingericht, zodat ik zo snel mogelijk klaar ben. Ik ben dagelijks 25 minuten kwijt aan het mesten en voeren, dat is bijna de helft wat ik voorheen kwijt was aan reistijd :Y)

Achterom
Berichten: 23023
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:07

VogeltjeM schreef:
Wordt natuurlijk heel anders als ze 24/7 op het land staan en je amper hooi hoeft te voeren etc, dan is het veel goedkoper.

Klopt. Maar dan hebben de meeste mensen of meer land nodig, of minder paarden.
Ik heb hier 2 paarden staan (nou ja, een paard en een kleine E-pony) en die kan ik ongeveer de helft van het jaar volledig laten leven van het gras. Ik voer dan alleen een vitamine brok bij.
Ik laat verder niets hooien, maar heb wel bijna een hectare weiland voor deze twee paarden.
In het begin heb ik het weleens uitgerekend en kon ik twee paarden houden voor ongeveer dezelfde prijs als één in volpension.
Inmiddels gebruik ik ook geen bodembedekker meer, omdat de paarden nu altijd 24/7 buiten staan in plaats van alleen in de zomer. De kosten zijn dus nog wat gedaald.
De grondwaterpomp is wel een dure, die gebruik ik om de weilanden te sproeien in de zomer.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: LauraDB en 87 bezoekers