Kosten onderhoud paard (aan huis)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:24

Mloes schreef:
superpony schreef:
En je betaald jezelf niet. Reken ik mezelf in uren, sta ik echt heel duur nu :+


Dat valt in mijn geval heel erg mee, omdat ik de reistijd niet meer heb. Ik was 3 tot 3,5 uur per week kwijt alleen aan reistijd. En ik heb thuis alles zo makkelijk mogelijk ingericht, zodat ik zo snel mogelijk klaar ben. Ik ben dagelijks 25 minuten kwijt aan het mesten en voeren, dat is bijna de helft wat ik voorheen kwijt was aan reistijd :Y)


Ja en die brandstof is nu ook bepaald niet gratis...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:21

Mloes schreef:
superpony schreef:
En je betaald jezelf niet. Reken ik mezelf in uren, sta ik echt heel duur nu :+


Dat valt in mijn geval heel erg mee, omdat ik de reistijd niet meer heb. Ik was 3 tot 3,5 uur per week kwijt alleen aan reistijd. En ik heb thuis alles zo makkelijk mogelijk ingericht, zodat ik zo snel mogelijk klaar ben. Ik ben dagelijks 25 minuten kwijt aan het mesten en voeren, dat is bijna de helft wat ik voorheen kwijt was aan reistijd :Y)


Tja, Ik ging de laatste 2 jaar 7km op de fiets en stond daarvoor ook dichtbij in pension. Heb wel op 55 en 70km gestaan, maar dat is wel een vrijwillige keus.

Ik heb 5 paarden op een track, dus heb wel 3 kruiwagens mest per dag en mest sws 2x. Ik breng hooi 2x daags rond en wissel af met de plekken.

Ik maak de hooi bakken schoon, de waterbak met regelmaat etc.

Er staan er nu weer een paar met dekens en die wissel ik.

We slepen de bak, ik hou het onkruid onder het draad bij met de bosmaaier en maai het gras af in de zomer een paar keer.

Nu ruim ik ook blad van de zandpaden. Het mag verder overal blijven liggen, maar niet op de nieuwe, dure, droge zandpaden :)

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:29

Ik herken het lage uurloon :+
Hier voor 6 grote ponies/paarden en 2 shets op weekdagen zo’n 1,5-2u per dag kwijt en in de weekends nog eens 5-8u per dag (dan maak ik alle netten, doe de natte plekken weg, sleep, herstel draad, bereid de volgende wei voor, knoop slowfeedernetten, ...) alleen aan stalklussen en basisverzorging. Mensen zien overdag hun paard op de wei en vergeten dat soms.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:40

Ligt er een beetje aan maar ik bereken grofweg:

Ruim genomen:
- 2 pakken vlas per stal = 12 euro per week
- Hooi, als je kleine pakjes inkoopt en je hebt weidegang en voert alleen 's morgens en 's avonds een beetje hooi = 2 kleine pakjes a 8 euro = 16 euro per week
- 2 kilo basisbrok per dag = 14 kilo per week = 10 euro per week

Zit je per week op ruim afgerond: 38 euro per paard

Ik denk dat dit ruim genomen is, dus dan zit je op ongeveer 150 euro per maand zonder weide onderhoud etc.

De ene week heb je 1 pak vlas de andere week 2 en soms schep je het leeg en gooi je er meer in, vandaag de 2 pakken per week. Dan reken je jezelf niet rijk.

Als je geen gras hebt dan wordt het hooi verhaal wel een dure grap vrees ik.


Edit:
TS vraagt alleen om kosten hooi/bodembedekking en krachtvoer. Dan komen er hier reacties met allemaal andere kosten waar ze niet om vraagt....

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:04

Poekkie schreef:
Ik herken het lage uurloon :+
Hier voor 6 grote ponies/paarden en 2 shets op weekdagen zo’n 1,5-2u per dag kwijt en in de weekends nog eens 5-8u per dag (dan maak ik alle netten, doe de natte plekken weg, sleep, herstel draad, bereid de volgende wei voor, knoop slowfeedernetten, ...) alleen aan stalklussen en basisverzorging. Mensen zien overdag hun paard op de wei en vergeten dat soms.


Maar met liefde he?!

Ik wilde ze per se aan huis, omdat ik al die dingen belangrijk vind. We huurden ene plek en dan was ik uren daar bezig. Aan huis is makkelijker te combineren met de rest, want kan het over de dag verdelen.

Ik kan ook heel veel dingen niet doen, maar het geeft mij voldoening zo.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:16

Poekkie schreef:
Ik herken het lage uurloon :+
Hier voor 6 grote ponies/paarden en 2 shets op weekdagen zo’n 1,5-2u per dag kwijt en in de weekends nog eens 5-8u per dag (dan maak ik alle netten, doe de natte plekken weg, sleep, herstel draad, bereid de volgende wei voor, knoop slowfeedernetten, ...) alleen aan stalklussen en basisverzorging. Mensen zien overdag hun paard op de wei en vergeten dat soms.

En ze zijn nog snel met klagen als het eten te lang op zich laat wachten ook. >;)
Ik verkoop mijn ziel voor ze en wil nooit meer wat anders maar dankbare beleefde hotelgasten zijn het niet. :))

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Kosten onderhoud paard (aan huis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:28

Haha met liefde zolang het niet regent :')

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:33

Poekkie schreef:
Haha met liefde zolang het niet regent :')


Nee, het weer is nooit goed; te warm, te koud, te nat, beestjes tijd.......

Ik vind koud niet erg, maar heb serieus bevroren mesthopen moeten laten liggen 2jr terug, hahaha Met een bijl hakken ga ik echt niet doen.

Ontevreden zijn ze niet per se. Maar wel 2x een ziek paard gehad en dan ook 's avonds en 's nachts bezig. Dat is wel dubbel tarief :p

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:45

Bij ons per paard in de winter:
- Hooi 85 euro (voordroogbalen worden per stuk aan huis gebracht)
- Krachtvoer 37 euro (dit kan ook goedkoper met bijv. een vitaminekorrel zijn voor 10-15 euro per maand als je paard geen extra energie nodig heeft)
- Stalbedekking 1 baal per week a 7,95 euro per stuk, dus per maand zo'n 36 euro (ander paard staat op vlas voor 6 euro per baal, maar die heeft wel 2 balen per week nodig om de stal netjes te houden)
- Mestafvoer 175 euro per keer (mestbult van 5 x 7 meter), met 2 paarden een keer of 4 per jaar, waardoor je op zo'n 30 euro per maand komt.
- Ze krijgen elke dag een paar kg winterwortelen

En dan nog water, stroom, onderhoud aan de stal, weide, bak en omheining, benodigdheden zoals bezems, mestvorken, kruiwagens, etc.

Aan basisonderhoud voor paard zelf, zonder onderhoud aan stal/erf/wei/bak/omheining, zonder spullen, zonder extra zorg/supplementen of basiskosten aan hoefsmid en dierenarts komen wij al snel aan 200 euro per paard. Dat kan natuurlijk goedkoper, maar wij houden er wel van om ze royaal te houden.

Buitenseizoen is bij ons goedkoper, omdat ze dan alleen hooi krijgen voor de avond/nacht of als het heel nat is. Overdag eten ze gras.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:57

Oh vreselijk inderdaad. Soms sluip ik echt rond in de hoop dat ze niet door hebben dat ik buiten ben en weer komen schooien. Ik heb wat dat betreft wel iets verkeerd gedaan en te vaak iets lekkers gegeven in het begin geloof ik. Ook als ik de wei een dagje te nat vind en ik ben aan het uitmesten dan trekken ze de hele tijd zo'n sprintje van mij richting de draad van joehoe open maken. Soms zwicht ik dan ook wel. De mini mikt ook geregeld mijn volle kruiwagen om, loopt met mijn bladerharkje in zijn mond rond etc. Er is echt altijd onbeperkt hooi, maar wat er niet onbeperkt is zoals gras en muesli heeft toch de voorkeur. En als ik ga uitmesten is het blijkbaar tijd om te spelen en in de weg te lopen.

Overigens vind ik het werk nog wel meevallen, in de meeste gevallen heb ik inderdaad wel gemest en gevoerd in de tijd dat ik anders op en neer aan het rijden was. Het andere onderhoud doe ik meestal in het weekend en zie ik als gratis sportschool. En het is wel heel fijn, mijn 28-jarige doet het ook echt heel goed nu alles zo ideaal mogelijk voor hem is ingericht.
De kosten zijn uiteindelijk ongeveer gelijk denk ik. En op vakantie gaan is duur omdat ik dan echt iemand in huur die komt, maar mijn gemoedstoestand op vakantie is ook wat waard. Ohja en we hebben de hele zomer courgettes gehad van de mest/composthoop en nu pompoenen. Dus ze geven ook weer wat terug!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Kosten onderhoud paard (aan huis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:30

Ow, dat ja. Ik zou betaald moeten worden voor elke aai...........

Ze staan echt pal tegen ons aan, dus horen het al als ik uit mn bed stap helaas. Ik ga vanuit de tuin de schuur in en bij hun de schuur uit. Dan staat de deur al geblokkeerd............

Als je consequent om dezelfde tijd een wei open zet, blijven ze net zo lang zeuren tot ik hem ook echt open doe. Nu is het echt dicht en klaar even, maar moesten ze even aan wennen weer.

Ik zou met uitmesten heel snel kunnen zijn............als ze niet 100x bij me komen staan, voor me staan etc. Maar goed, dat mag je niet rekenen :p

Dekens wisselen, de oudste ( 27) wat extra's geven. Allemaal maatwerk. Dat is gewoon niet te betalen en je kan mensen nooit 100% vertrouwen helaas. Dus zelf doen is ook veel waard.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:41

Op mijn vorige pensionstal had ik zelf ook nog veel werk en extra kosten diegene daarvoor ook. Als je hier in de randstad richting Amsterdam een aantal basic eisen stelt aan paardenwelzijn, heb je zelf eigenlijk altijd nog flink wat werk. Want als je hier in de regio je paard dagelijks meerdere uren buiten wil, meerdere keren per dag hooi (geen kuil) gevoerd wil hebben, een schone stal wil (niet alleen opstrooien en 1x leegrijden) en een mestvrije wei en paddock wil hebben, dan moet je gewoon zelf veel doen.

Mijn laatste pensionstal was maar 5 min rijden of een kwartiertje fietsen dus qua benzine of reistijd was dat te verwaarlozen maar ik moest daar wel zelf mesten, zelf hooi klaarzetten, zelf de weide mesten en onderhouden en in het weekend zelf buiten en binnen zetten. Is allemaal niet erg, maar kost wel super veel tijd. En dan stond ik niet op een budget-doe-het-zelfstalletje maar gewoon een grote pensionstal a 350,- per maand.

Dus als ik hier zie dat mensen hun eigen 'tijd' zien als geld, bij het paarden aan huis hebben dan klopt dat niet helemaal. Want in pension staat je paard ook nooit rijklaar opgezadeld voor je klaar.

Anderzijds, als je aan huis staat zit je niet uren in de kou op pension je tijd te verdoen als je op de hoefsmid/dierenarts wacht. Je hebt geen reistijd en je hoeft ook nooit te wachten tot de poetsplaats/longeerbak/stapmolen vrij is voordat je iets kan doen met je paarden. :D

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:44

Hier ook een baaltje hooi per dag (haflinger en paintveulen, samen goed voor 800kg denk ik). Soms iets meer, als het baaltje klein uitvalt. Hier zitten we inmiddels op 5 euro per baaltje. Geen bodembedekking, want geen stal. Hooi gaat oplopen, want mijn veulen groeit. Ik verwacht wel op 1,5 baal per dag uit te komen uiteindelijk. Ik ga straks nog gerstestro mengen, baaltje is 3 euro. Het is nog even uittesten hoe lang ze er mee doen. Week of 2 gok ik.
Verder natuurlijk water, stroom en mestafvore, maar dat hoef ik niet te regelen en zit bij de maandprijs in. Net als gebruik van het terrein (denk aan de zadelkamer, gebruik van kruiwagens en ander materiaal, overdekte voerplaats, mogelijkheid tot gebruik van een stal, enz.). Ik heb ze dus in semi-eigen beheer zeg maar.

Voer is voor mijn veulen ongeveer 20 euro per maand (Vitalbix Breed & grow, iets minder dan 1 zak per maand), mijn haflinger is goedkoper uit (Agrobs Alpengrün muesli, Marstall Force, Marstall bergwiesenmash en daar doen we zeker een half jaar van).
Verder natuurlijk nog kosten als wormenkuur, hoefsmid, maar die heb je op een pensionstal ook.

Totaalprijs zit ongeveer rond de 400 euro voor 2 paarden als je alles bij elkaar optelt. Iets goedkoper dan wat ik voor pension kwijt zou zijn. Maar ik heb ze dus niet bij mij aan huis, ik sta privé bij mensen thuis. Echt aan huis zou misschien nog goed koper kunnen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 16:47

_Nelleke_ schreef:
Op mijn vorige pensionstal had ik zelf ook nog veel werk en extra kosten diegene daarvoor ook. Als je hier in de randstad richting Amsterdam een aantal basic eisen stelt aan paardenwelzijn, heb je zelf eigenlijk altijd nog flink wat werk. Want als je hier in de regio je paard dagelijks meerdere uren buiten wil, meerdere keren per dag hooi (geen kuil) gevoerd wil hebben, een schone stal wil (niet alleen opstrooien en 1x leegrijden) en een mestvrije wei en paddock wil hebben, dan moet je gewoon zelf veel doen.

Mijn laatste pensionstal was maar 5 min rijden of een kwartiertje fietsen dus qua benzine of reistijd was dat te verwaarlozen maar ik moest daar wel zelf mesten, zelf hooi klaarzetten, zelf de weide mesten en onderhouden en in het weekend zelf buiten en binnen zetten. Is allemaal niet erg, maar kost wel super veel tijd. En dan stond ik niet op een budget-doe-het-zelfstalletje maar gewoon een grote pensionstal a 350,- per maand.

Dus als ik hier zie dat mensen hun eigen 'tijd' zien als geld, bij het paarden aan huis hebben dan klopt dat niet helemaal. Want in pension staat je paard ook nooit rijklaar opgezadeld voor je klaar.

Anderzijds, als je aan huis staat zit je niet uren in de kou op pension je tijd te verdoen als je op de hoefsmid/dierenarts wacht. Je hebt geen reistijd en je hoeft ook nooit te wachten tot de poetsplaats/longeerbak/stapmolen vrij is voordat je iets kan doen met je paarden. :D


Ik kom uit Amsterdam, dus ken de prijzen en heb ze betaald ook.........helaas.

Het is wat je kiest qua pension. Ik weet echt wel all in stallen waar mensen zelf geen ruk doen, komen, opzadelen, rijden en weer naar huis gaan. Of in de kantine hangen.

Heb je andere wensen, moet je vaak voor alles los betalen. Het buiten en binnen zetten bijv.

Overal waar wij in pension hebben gestaan, hebben we altijd nog dingen zelf gedaan. Extra naar buiten, nog even die drollen eruit, voer klaarzetten etc etc. Maar dat hangt ook van de stal af verder.

Ik heb op stallen gewerkt en een aantal keren een rekensom gemaakt om iets zelf te starten, incl bank gesprekken etc. De meeste stallen kunnen echt helemaal niet uitkomen met de kosten vs de inkomsten. Daarom doen ze er dingen naast, doen mensen dingen zelf.

Het is natuurlijk wel degelijk zo dat ik aan huis 5 paarden heb die ik maatwerk kan bieden. Dat is echt niet te betalen, dus daarom haalde ik dat aan. Dat als je alle kosten uitrekent wat je in pension krijgt, blij moet zijn met wat je krijgt.
Al die extra's zijn echt onbetaalbaar.

En alleen dat reizen hoef ik dan niet meer. Maar daar tegenover heb ik dus wel slijtage aan mn materialen, sleep ik de bak en het pad, start ik de grond pomp om te sproeien etc. Dat is echt heel goed tegen elkaar weg te strepen.

En afstand is een eigen keus. Zoals ik zei; ik heb op 10 min fietsen een eigen plek gehuurd, maar ook op 55 en 70km gestaan.

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Re: Kosten onderhoud paard (aan huis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 23:58

Ik heb een KWPNer en een welsh e-pony aan huis, die hoofdzakelijk in de paddock met schuilstal worden gehouden en heb daarnaast een weilandje van ongeveer 3000m2 totaal.
Ik ben gemiddeld omgerekend per maand kwijt:
Hooi € 120,-
Krachtvoer € 30,-
Hoefsmid € 35

Ik heb geen stalbedekking en composteer de mest. Er wordt ook wel eens wat door tuinders opgehaald.

Verder hebben we erg veel geïnvesteerd in een mooie schuilstal en mooie droge paddock met degelijke omheining.

Maandelijkse kosten aan water en stroom heb ik natuurlijk ook, maar dat vind ik vrij lastig om te schatten. In de winter als ze op de paddock staan gebruik ik sowieso de kleine stroommachine die op accu gaat. Dan doe ik een hele winter met een accu van 30 euro (heb alleen snachts stroom aan eigenlijk). Water heb ik deels ook vanuit regentonnen maar dit is niet altijd genoeg dus vul ik aan met leidingwater.

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 02:51

Wij voor 2 kwpn'ers
Hooi ongeveer 700kg per maand €132,-
Krachtvoer 6 zakken basisbrok a 20kg 57,-
Toen ze nog op vlas stonden, 20 balen per maand 105,-
Mestafvoer €40,- per maand

Daarnaast gaat er vooral veel geld zitten in het onderhouden van het land en de omheining.
Bemesten is gratis door een koeienboer.
Maaien (€30,- per hectare)
Schudden (20,- per hectare, meestal 2 a 3x)
Balen klein (1,75 per pakje)
Schoonschrapen van de kantsloten €15,- (ong 50 meter)

Dan kalk ik het nog 1 a 2 keer per jaar.
Reparaties gemiddeld zo'n 30 euro per maand voor de omheining. Maar officieel zou ik bijv ook nog het onderhoud en benzine en afschrijving van de minitrekker moeten rekenen.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 09:04

Pinda_Dipje schreef:
Wij voor 2 kwpn'ers
Hooi ongeveer 700kg per maand €132,-
Krachtvoer 6 zakken basisbrok a 20kg 57,-
Toen ze nog op vlas stonden, 20 balen per maand 105,-
Mestafvoer €40,- per maand

Daarnaast gaat er vooral veel geld zitten in het onderhouden van het land en de omheining.
Bemesten is gratis door een koeienboer.
Maaien (€30,- per hectare)
Schudden (20,- per hectare, meestal 2 a 3x)
Balen klein (1,75 per pakje)
Schoonschrapen van de kantsloten €15,- (ong 50 meter)

Dan kalk ik het nog 1 a 2 keer per jaar.
Reparaties gemiddeld zo'n 30 euro per maand voor de omheining. Maar officieel zou ik bijv ook nog het onderhoud en benzine en afschrijving van de minitrekker moeten rekenen.


Jeutje is jouw loonwerker nou zo goedkoop of die van mij duur?

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: Kosten onderhoud paard (aan huis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 09:24

Ze eten hier ongeveer 3/4e pak hooi per paard per dag. Dat is dus zo'n 90 per maand. Krachtvoer gemiddeld 30 per maand, maar dat loopt wel erg uiteen. Bodembedekking gebruik ik niet meer.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 09:55

_Nelleke_ schreef:
Pinda_Dipje schreef:
Wij voor 2 kwpn'ers
Hooi ongeveer 700kg per maand €132,-
Krachtvoer 6 zakken basisbrok a 20kg 57,-
Toen ze nog op vlas stonden, 20 balen per maand 105,-
Mestafvoer €40,- per maand

Daarnaast gaat er vooral veel geld zitten in het onderhouden van het land en de omheining.
Bemesten is gratis door een koeienboer.
Maaien (€30,- per hectare)
Schudden (20,- per hectare, meestal 2 a 3x)
Balen klein (1,75 per pakje)
Schoonschrapen van de kantsloten €15,- (ong 50 meter)

Dan kalk ik het nog 1 a 2 keer per jaar.
Reparaties gemiddeld zo'n 30 euro per maand voor de omheining. Maar officieel zou ik bijv ook nog het onderhoud en benzine en afschrijving van de minitrekker moeten rekenen.


Jeutje is jouw loonwerker nou zo goedkoop of die van mij duur?


Das retegoedkoop volgens mij haha!

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Kosten onderhoud paard (aan huis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:43

Jammer dat TS nergens meer een reactie geeft wat ze met deze input heeft gedaan of wat ze eraan heeft gehad.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 14:03

Hier groep dieren van 5 grote paarden, 6 pony’s, 2 ezels gaan er 9 grote balen hooi doorheen per maand a 45 euro de stuk is 405 euro.
Biks haal ik bij de manage die zijn eigen brok heeft samengesteld waar ze het super goed opdoen. Pony’s krijgen een een handje voor idee maar de grote krijgen toch naar behoefte wat ze nodig hebben en aangepast op hun schema’s. Kost mij gemiddeld 240 euro de maand.
Vlas is wisselend dan verbruiken ze 2 balen per week dan 1. Reken dat maar uit, kost 5,50 per baal.

En zit er niet eens hoefsmid, ontworming etc bij. Zomers staan ze op de wei en komt hooi te vervallen tot aug/sept. Dan begint bijvoeren alweer.

su72

Berichten: 131
Geregistreerd: 02-07-07

Re: Kosten onderhoud paard (aan huis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 12:21

Ik heb een 2-jarige KWPNer en een Welsh A aan huis.
In de wintermaanden (oktober t/m maart) geen weidegang ivm zware klei.
Overdag op de paddock 8-10 uur, 's nachts op stal.

In de winter gaat er een pakje hooi per dag doorheen (16-18 kg) ik betaal 4 euro per pakje.
2 balen vlas (6,20) in de week en aan krachtvoer en slobber ben ik ongeveer 40 euro in de maand kwijt.
Kom ik uit op ongeveer 215 euro aan basisbehoeften.
Ik heb geen kosten aan mestafvoer, mag ik bij mijn hooileverancier brengen.

In de zomermaanden staan ze overdag op het gras (minimaal 12 uur) en 's nachts op stal of in de paddock en dan verbruik ik maar 2 pakjes hooi per week voor de nachten.
Dan krijgen ze minder krachtvoer, geen slobber en is het vlasverbruik aanzienlijk minder als ze 's nachts op de paddock blijven.
Denk er wel aan dat je dan weer kosten hebt om je wei te onderhouden en te bemesten...

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 12:26

Als ik werkelijk àlles over het hele jaar meetel en dat deel door het aantal maanden, dan ben ik een kleine 250 Euro per maand met twee mini's kwijt. Maar dan reken ik ook de entingen, tandarts, hoefsmid, groente, fruit, wegbrengen van de mest, onderhoud landje, hooi, brok, vlas, etc. mee.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 21:16

Shenavallie schreef:
Als ik werkelijk àlles over het hele jaar meetel en dat deel door het aantal maanden, dan ben ik een kleine 250 Euro per maand met twee mini's kwijt. Maar dan reken ik ook de entingen, tandarts, hoefsmid, groente, fruit, wegbrengen van de mest, onderhoud landje, hooi, brok, vlas, etc. mee.

Die andere kosten heb je natuurlijk altijd, ook als ze op pension staan.

Ilsje_007
Berichten: 583
Geregistreerd: 13-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 23:36

Ik heb hier 2 e pony's, 1 minishetlander en 1 jaarling aan huis staan. In het winterseizoen hebben ze geen weidegang.
Ze doen max 10 dagen met een grote hooibaal, vaak voer ik ook nog wat plakjes van losse hooibaaltjes ernaast = ongeveer 180 euro per maand.
Ik heb 3 stallen en gebruik gemiddeld 1,5baal vlas per stal per week = 48 euro per maand.
Qua krachtvoer vind ik het lastig in te schatten, toen de jaarling hier kwam was hij nogal mager en at ie in het begin voor ongeveer 60 euro per maand aan veulenbrok, vitaminebrok en lucerne. Nu krijgen de andere 3 alleen wat lucernemix en vitaminebrokjes. Ik denk in totaal 60-75 euro per maand.
De kosten die ik behoorlijk vind zijn allemaal verbeteringen ad woonkwaliteit van mijn paarden ;-), zoals extra paddock aanleggen (550 euro loonwerk, 200 euro omheining, 1300 euro schuilstal, 300 euro rubberen matten), doorzaaien en spuiten van de weides etc. Ook bedenk ik graag weer iets nieuws wat me een toevoeging lijkt, zoals overkapte hooiruiven, verwarmde drinkbakken etc.
Ik reken maar geen uurloon uit, geloof niet dat ik daar gelukkig van word....