Kosten onderhoud paard (aan huis)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Kosten onderhoud paard (aan huis)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-20 23:24

Wat zijn ongeveer de maandelijkse kosten van een paard aan huis houden?

Ik bedoel hooi, bodembedekking en krachtvoer bij elkaar. Er bestaat een kans dat ik binnenkort de mogelijkheid krijg paard bij huis te stallen met een weiland en stallen. Daarom wil ik graag weten wat de kosten ongeveer maandelijks zijn voor hooi, bodembedekking en krachtvoer.

Depende

Berichten: 3513
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 10:49

Kijk eens in dit topic voor een globaal beeld: [VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

De kosten zijn zo afhankelijk van je situatie. Klein voorbeeld, hooi: wij hebben genoeg land om zelf hooi voor het hele jaar te winnen. De machines heeft mijn vader bijna allemaal zelf, de enige inhuur die we moeten doen is het persen. De jaarlijkse kosten voor hooi zijn voor ons daardoor heel laag, maar dat heeft natuurlijk in het verleden wel investeringen gevraagd.

Dit geldt ook voor mestafvoer, bodembedekking, bemesten etc.

pien_2010

Berichten: 43135
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 10:53

Dat ligt eraan waar je woont en hoeveel weiland je hebt. Bij ons kostten de paarden aan huis de wormenkuren, hoefsmid, huur weilanden (per jaar 200,-- voor 3,5 ha). We hadden hooi van onze eigen weilanden en omdat de boer de rest kreeg die wij niet nodig hadden, hooiden hij voor ons alles.
Je hebt ook natuurlijk afrastering nodig etc voordat je alles klaar hebt. Onze paarden leefden 7x24 uur buiten , we hadden een inloopstal onder bodembedekking (ze plasten en poepten nooit in die stal want daarvoor gingen ze naar buiten). Dus niemand kan het voor jou uitrekenen.

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Kosten onderhoud paard (aan huis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 10:59

Dat hangt af van wat je je paard aan ruwvoer voert en hoeveel. Of je paard op stal staat of niet. Wat voor krachtvoer je paard nodig heeft. Of ze op stal staan of niet en als ze op stal staan wat voor bodem bedekking je gebruikt... Hangt ook weer af van hoeveel opslag plek je hebt, in 1x een jaar voorraad hooi kopen is vaak goedkoper dan elke maand wat baaltjes laten komen.

Je kunt denk ik beter bedenken wat jij nodig hebt en dan uitrekenen wat dat kost of vragen aan bokkers wat zij betalen voor X stro of hooibalen...

boemel

Berichten: 8361
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Kosten onderhoud paard (aan huis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:48

Ik ga ze aan huis krijgen.
2 Friezen.

Niet al teveel wei (4000m2), dus ik ga er vanuit dat ze altijd hooi krijgen.
Ze krijgen een uitloopstal met strokorrel erin.

Ze moeten sober gehouden worden en krijgen daarom geen brok, maar Pavo Vital.
Daarnaast wat luzerne en een liksteen.
Ik verwacht in de zomer zo'n eur 250,00 per maand kwijt te zijn.

In de winter zo'n 275,00 per maand.

Zaken als mestafvoer en wei bemesten, kalk, graszaad niet meegenomen.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Kosten onderhoud paard (aan huis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:37

Ik ben rond de 100 euro per maand per paard alleen al aan hooi kwijt (kleine baaltjes onverpakt hooi).
Ze eten daar onbeperkt van en staan 24/7 buiten. Ik heb geen bodembedekking, ben aan ''krachtvoer'' vitaminebrok Marstall Force zo'n 45 euro per 3 maanden kwijt voor 2 paarden en 2 pony's en kwa paddock onderhoud/aanleg nog veeeeeeel meer, maar dat is net hoe gek je het zelf maakt.
Mest rijden wij uit over het land en daar hebben we dus geen kosten aan (ja oke, beetje diesel voor de tractor). Verder zijn er altijd extra kosten aan zaken als kalk en graszaad, maar dat weet ik zo niet precies.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kosten onderhoud paard (aan huis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:52

Ik heb opgeteld ong 600 kilo paard staan en verbruik ong. 10 baaltjes hooi per maand a € 5 = € 50, vanwege veel buiten staan hooguit 1 baal houtkrul per maand = € 7.50 en 1,5 zak ponybrok per maand a € 10 = € 15. Dus in totaal € 72,50. Kan iets meer zijn, maar aan de € 100 p/mnd kom ik zeker niet.
Verder ong € 90 voor het jaarlijks legen van de mestput door de loonwerker.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:04

Qua voer ligt het er ook maar net aan wat je paard nodig heeft.
Ik heb er hier een staan die voor € 40,- in de maand eet, en een die voor € 100,- in de maand eet. Nog zonder hooi.

Zelfde met bodembedekking in je stal. Zal heel veel aan je paard zelf liggen. Hoe schoon is hij/zij? En welke hoeveelheid vind je zelf prettig om in de stal te hebben liggen. Als je stro gebruikt, eet je paard hier ook veel van?

Ik ben hier met het huren van de wei, hooi (van eigen land, wel door loonwerken moeten laten hooien), voer, bodembedekking, mestafvoer en water +/- 400,- per maand kwijt in de winter voor 2 paarden.
In de zomer staan ze 24/7 buiten en eten ze zo goed als geen hooi (staat er wel). Dan zijn ze wat goedkoper.

Tel ik onderhoud van de weide, als in afrastering, zorgen dat de grond genoeg voeding heeft, sproeien in de zomer, de benodigdheden daar voor, onderhoud stallen, enz. niet mee.

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:20

Voor mijn arab en twee mini's gebruik ik 1 baaltje (klein onverpakt) hooi pd. dus 7 per week.
Wij halen elke week dus zijn niet goedkoop uit, als je opslag hebt koop je voor ongeveer 3 euro per baaltje.
De mini's gaan niet op de wei, de arab beperkt.
Ik heb twee uitloopstallen met dikke laag stro en een paddock waar ze dus de meeste tijd lopen.
Stro gebruik ik 3 baaltjes in de week.
Mest breng ik elke week weg, kost maar drie euro maar je moet dan wel een kar hebben.
Als je mest moet laten ophalen kan daar een flink prijskaartje aan zitten.
Ze krijgen vitaminebrok en wat lucerne en dat is omgerekend per week ongeveer 5 euro.
Verder hebben we de paddock opnieuw gedraineerd deze zomer dat was 1500.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:20

Ik ben hier per maand per paard kwijt:

- vlas: 4 balen a 5 euro
- hooi: gemiddeld 8kg per dag (de grote en de oude pony zal rond de 12 zitten, de koudbloeden rond de 5 a 6). Voordroog is 35-45 euro per baal (200-350 kg) en droog hooi is 2 euro per 11kg.
- wortels: 2,5 Euro
- voer: varieert van 6 euro pm tot 40 euro pm
- supplementen: varieert van 0 tot 40 euro pm
- mesthoop: 100 euro per jaar per paard
- weidehuur: 100 euro per jaar per paard
- graszaad en kalk: 150 euro per jaar per paard
- extra spullen: 500 euro per jaar (kruiwagen/hooinet/prikpaaltjes/palen/...)

Telt toch behoorlijk op

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:54

Ik verbaas me soms over de hoge bedragen die ik af en toe voorbij zie komen op bokt. Heb de paarden nu een jaar aan huis, het gaat om een shetlander en een haflinger. Per maand ben ik kwijt:

Hooi (onbeperkt): Tussen de 30 en 40 euro
Stro (inloopstal van 8x4 heel dik opgestrooid): 20 euro
Mestafvoer: 10 euro

Dus basiskosten: 60 tot 70 euro. Dan komt er natuurlijk nog de hoefsmid bij, 70 euro elke 6 weken, dus zeg ongeveer 50 euro per maand. Dan nog eens per jaar de tandarts, zeg 120 euro per pony per jaar, is 20 euro per maand. Zakje muesli, vitaminebrokje, nog eens 15 euro per maand? 4x per jaar mestonderzoek en 2x preventief ontwormen en de jaarlijkse inenting zal totaal ook max. 120 euro kosten jaarlijks denk ik? Dan zit ik op 160 euro per maand, uitgaande dat je je paardjes sober houdt.
En ja, tuurlijk komt daar onderhoud aan je weide bij, we hebben net de hele omheining aangepakt. Dat heeft zo 500 euro gekost schat ik, maar als het goed is kunnen we daar tientallen jaren mee vooruit. Bemesten doen de boeren hier gratis, maaien kan zelf met een zitgrasmaaier.

Nu heb ik hier een bejaarde haflinger die voor 100 euro per maand slobber eet, voor 50 euro per maand aan de glucosamine zit, etc. etc. etc., dat maakt het duur :Y) Maar stel ze was 10 jaar jonger, dan zou het echt wel meevallen, al met al ben ik nu een stuk goedkoper uit dan toen ik haar op een pensionstal had staan.

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Kosten onderhoud paard (aan huis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:02

Hoeveel kg hooi voer jij dan Mloes? En koop jij hooi zelf in? Lopen je paarden op gras?
Ik ben voor 2 paarden nl het 3 dubbele kwijt...

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:18

Ir111 schreef:
Hoeveel kg hooi voer jij dan Mloes? En koop jij hooi zelf in? Lopen je paarden op gras?
Ik ben voor 2 paarden nl het 3 dubbele kwijt...


Pony's lopen jaarrond op gras. Ik voer van die kleine 20kg baaltjes, betaal 5 euro per baaltje en doe in de zomer 4 dagen met een baaltje en in de winter 3 dagen denk ik ongeveer? Dan zou ik in de winter op 50 euro per maand zitten en in de zomer rond de 40 euro per maand. Ietsje hoger dus dan ik hiervoor noemde.
Alsnog ben ik dus niet superveel kwijt aan hooi, maar belangrijkste reden hiervan is dat mijn oude haflinger haar hooi niet meer goed kan eten. Als vervanging van het hooi ben ik gemiddeld 100 euro per maand aan slobber kwijt. Anders zou ik qua hooi wel wat hoger zitten inderdaad.

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Kosten onderhoud paard (aan huis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:22

Ah, daar zit het verschil, de onze krijgen nauwelijks gras.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:25

Ir111 schreef:
Ah, daar zit het verschil, de onze krijgen nauwelijks gras.


Ja en als mijn oudje volledig hooi kon eten zou ze zeker wel een half baaltje per dag eten vermoed ik. Dan zou ik ook hoger uitkomen. Beetje vertekend beeld geef ik dus :Y) Sorry!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kosten onderhoud paard (aan huis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:33

Toen mijn oudje geen hooi meer kon eten heb ik máánden 5Star Senior gevoerd... je wilt niet weten wat ik toen per maand kwijt was :D (baaltje hooi van 25+ kilo a € 5 tegenover een pak 5* van 15 kilo a € 16.80).

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:34

Ik ben ongeveer 200 euro kwijt per maand aan hooi/voordroog voor 6 paarden. 1 groot vierkant pak per week ongeveer à 50 euro. Ik oogst ook deels zelf, dus de kosten liggen eigenlijk iets lager, want mijn eigen oogst kost me 25 euro per pak.
Vlas gemiddeld 50 euro per maand (voor 6 paarden, inloopstal)
Krachtvoer (vitaminebrok): 40 euro per maand
Dus eten plus strooisel, rond 'm af: 300 euro voor 6 paarden, 50 euro per paard.
Loonwerker: geld toe op mest injecteren inclusief eigen mest uitrijden: 150 euro inkomsten :+
2 hectare wei waar ze jaarrond op lopen, maar ze krijgen ook jaarrond hooi/voordroog bij.

Tijn8
Berichten: 509
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:46

ik heb het net even uitgerekend. heb best een dure wei daarom maakt het zomer of winter niet zoveel uit wat de kosten zijn. ik ben ongeveer 235 euro kwijt aan voer (ruw en kracht) en strooisel voor 2 kwpn-ers.
Overzichtje:
ruwvoer 160 euro (in de zomer is dat veel minder maar ik betaal dan ruim 100 euro per maand aan de wei)
strooisel: 75 euro (1 op stro en 1 op strokorrels)
krachtvoer: 40 euro

heb dan nog niet de mestafvoer meegerekend (gemiddeld 70 euro per maand), onderhoud weiland/bak/stallen en uiteraard dierenarts en hoefsmid.

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:48

Ik heb het ooit eens uitgerekend en kwam uit op 180 euro per paard per maand. In totaal heb ik er 4 staan.

Dat is incl ontworming, hoefsmid, tandarts, inenting, hooi, brok, ... maar excl grote dierenartskosten.

Mest gaat hier over de wei en op de mesthoop, ook komen buren vaak een aanhanger halen voor hun moestuin. Geen afvoerkosten daaraan. Onderhoud wei vraagt uiteraard wel nog extra kosten.

Mijn paarden staan ongeveer 6 maanden op het gras en krijgen 6 maanden hooi bijgevoerd. Ze eten iets meer dan drie grote vierkante balen voordroog per maand. In de zomer zijn de voerkosten qua hooi dus laag/onbestaand, maar in de wintermaanden hoog.

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:50

De kosten zijn zo enorm afhankelijk van de mogelijkheden en de regio waar je zit.
Ik zie op bokt prijzen voorbij komen die ook enorm wisselen. Ik zie hooibaaltjes voor €4,50 per stuk voorbij komen, maar ook voor €7 per stuk. Dat loopt aardig op per maand.

Ik ben zo'n €100 per paard kwijt per maand aan ruwvoer, voor onverpakt hooi. Maar als ik grote balen voordroog zou voeren, dan was ik de helft kwijt geweest, dat scheelt echt veel!

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Kosten onderhoud paard (aan huis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 16:32

Dat zal van veel dingen af gaan hangen, hele jaar rond bij voeren of niet, veel op stal of niet, is het paard een viezerik op stal of niet, hoe ga je inkopen elke keer een klein beetje of koop je ineens voor het hele jaar hooi in en meerdere pallets vlas of per pallet. Regio waar je inkoopt scheelt ook nog wel.

Ik heb zojuist 2 pallets koolzaadstro ( 100 balen) laten bezorgen 5.80 inclusief per baal, hooi heb ik al eerder dit jaar ingekocht ( koop voor een heel jaar in ) 25 midi balen hooi, 5 grote balen hooi en 40 kleintjes los, was in totaal nog geen 900.-

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 17:06

wat eten de meeste paarden hier weinig hooi :wow: ik heb ca. 800 kg aan paarden en samen eten ze ongeveer een baaltje hooi a 6eu per dag, dat is dus al 180eu hooi in de maand :x
bij mij staan ze snachts op stal, daar komt nog 3 balen vlas a 6,5eu = 78eu in de week bij op,
mest laat ik gedeeltelijk afvoeren +/- 40eu p/m
en vitaminebrok/luzerne ca. 80eu p/m

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Kosten onderhoud paard (aan huis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 17:31

Ik heb 1 haflinger, 1 kwpn-er en 1 shetlander aan huis staan. Ze eten gezamenlijk voor ongeveer 200 euro per maand aan hooi. Daarnaast nog gemiddeld 75 euro mestafvoer. Ze staan 24/7 buiten met schuilstal, daardoor gebruik ik geen strooisel. Verder natuurlijk alle gebruikelijke kosten zoals krachtvoer (vitalbix) ontwormen dierenarts etc etc

Ayasha
Blogger

Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 17:33

Hier zit ik voor twee paarden die momenteel nog steeds een vijftal uur per dag gras eten (de rest hooi) op 80 euro hooi per maand. Als ze geen gras meer kunnen eten mag je dat gerust verdubbelen.
Verder zit ik hier gemiddeld toch vrij vlot aan nog eens 80 euro krachtvoer ook maandelijks. (een drachtige merrie die moeilijk op gewicht blijft.)
bodemedekking is hier ruim het goedkoopste, denk als ik dat gemiddeld moet rekenen dat ik zo'n 10 a 15 euro maximum per maand moet uit geven daaraan. :+

Dus alles bij elkaar kom je dan op 175 voor twee paarden op zijn goedkoopst. Op zijn duurst zit ik op 255.
Máár. We verbruiken hier omwille van de stroomdraad (en een bulldozer die een flinke klap nodig heeft om er achter te blijven) wel dubbel zoveel stroom als een normaal 2 persoonsgezin. Mede omdat we met een grondwaterpomp zitten en automatische drinkbakken die ook een klein pompje gebruiken om het water omhoog gestuwd te krijgen. :)

Vergis je daar dus ook niet in.

Verder hebben we één weide opnieuw ingezaaid. Dat heeft inmiddels ook al flink wat gekost. Aan huis kosten ze meer dan enkel voer en bodembedekking. :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 17:33

Ik weet niet hoeveel het per paard is.

We gebruiken ongeveer 2 a 3 baaltjes hooi per dag a 4,50. Ophalen doen we zelf, dus benzine.

Ze lopen 24/7 buiten. We hebben flink geinvesteerd in zandpaden, palen, koord etc Maar dat reken ik niet mee.
Wel wil ik af en toe vers zand op de lig/rol paddock en dat zal dan zo een 500 euro zijn.

Er ligt niks in de stal nu nog. Maar mocht het buiten alleen maar nat zijn, kan ik wat zaagsel van de buren halen. Ik heb nu een hoek vol oud hooi liggen wat ze lieten liggen en daar maken ze ook dankbaar gebruik van om te plassen vooral.

Mest ophalen doen we 2x pj en is 100 euro.

Gras was verwaarloosd, dus geinvesteerd in zaad, kalk etc. Maar dat hoeft niet niet wanneer dat niet meer nodig is. Is nu al flink opgeknapt.

Water is deels leidingwater en deels regenwater. We hebben een bron laten spuiten, maar geven we niet als drinkwater.

Stroom; we hebben biten verlichting en in de schuur en 1 stroomklok. Ik had gas en licht wel hoog staan qua maandbedrag, maar krijgen geld terug :)

Palen kopen we per 50 zodat we altijd hebben liggen, maar tot nu toe weinig hoeven herstellen.

De varkens hebben wel wat kapot gemaakt, dus nu al aantal keren nieuwe isolatoren nodig gehad bij de bak naar de wei.

Bijvoeren verschilt per paard en is in de winter hier meer dan in de zomer. Zal ook op een 200 euro komen in de winter denk ik.

We huurden hiervoor een plek en dat was wel duurder. Onze hypotheek is zelfs lager vanwege de gunstige rente tijdens het kopen en flinke overwaarde vorige huis.
Daar betaalden we huur voor de plek en nu dus niet.

Daar was een mestcontainer en die kostte elke maand 150 euro om te legen. In die regio zaten we al over de 6 euro voor hooi.

Overigens door gebrek aan hooi hier ook wel betaald in het voorjaar.