Twee paarden te weinig?( samen houden)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muze
Berichten: 5268
Geregistreerd: 24-04-20

Twee paarden te weinig?( samen houden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 16:13

Eigenlijk een vrij simpele vraag waar ik over zat te denken...
Is twee paarden samen “ te weinig”?
Krijg je pas het echte kudde gevoel en een blijer paard als je drie of meer paarden samen houdt?
Wie heeft hier wel 2 paarden samen en hoe gaat dat als je er 1
Meeneemt met rijden bijvoorbeeld?

Gewoon, een interessante vraag waar ik het met iemand over had..

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Twee paarden te weinig?( samen houden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:17

Ik zou dat nooit doen. Niet qua kuddegevoel, maar qua verlatingsangst / paniekerig doen als er een weggaat. Idem als er eentje naar de kliniek moet of juist langer weg is.

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:18

Ik vind 4 paarden het minimum :+
Dan kan ik met 2 paarden weg en blijven er alsnog twee samen thuis. Oneven aantallen maakt bovendien dat de kans bestaat dat er één 'los' overblijft - paarden hebben de neiging met z'n tweeën te lopen/grazen etc.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Twee paarden te weinig?( samen houden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:19

Alles beter dan 1.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:20

Mijn vorige pony is heel lang met z'n tweeën geweest. Op het moment dat ze samen op pad waren of in de wei stonden, hadden ze echt wel genoeg aan elkaar. Maar apart rijden oid leidde wel tot stress. In die zin is een grotere kudde wel stabieler, dan hebben ze minder neiging tot plakken. Je zijn met z'n tweeën wel erg afhankelijk van elkaar.

Ook moet het wel klikken tussen de paarden, niet elke combi is een fijn setje.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Twee paarden te weinig?( samen houden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:24

Twee is minimaal, moet zeggen dat mijn duo het altijd goed met elkaar heeft gered. Wel ook andere paarden in zicht.

Vier lijkt me ideaal, hebben ze iets meer keuze en kan je makkelijker weg.

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:26

Wij hebben onze paarden jaren met twee gehad; en de laatste jaren met 3-4 en nu 5 paarden.

Mijn ervaring is dat ze toch wel gaan hinniken en wat rondlopen als er iemand de groep verlaat, zeker als het de 'baas' is die weggaat.

Toen ze met twee waren, ging ik ook vaak apart rijden, ze wennen er snel genoeg aan, of althans die van mij toch. Wel is het kuddegedrag met vijf leuker, zeker nu er twee jaar terug een veulentje geboren is. Het is echt de baby van de groep en ze gaan allemaal heel zorgzaam met haar om, leuk om te zien.

MarliesR

Berichten: 3289
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:31

Ik heb op dit moment ook 'maar' twee paarden staan doordat 1 paard overleed.

Met drie paarden vond ik wel veel leuker. Je merkt dan toch echt meer "kudde interactie". Ze redden zich hier prima met z'n tweetjes, hebben ook wel de rust om even wat afstand te pakken etc. Maar mis meer "een groepje" toch wel echt.

Dit najaar komt er in elk geval 1 jong paard voor opfok, ik hoop op nog een tweede zodat ik op vier paarden kom. Afhankelijk van de hoeveelheid ruimte lijkt een groepje van 4 ~ 6 mij ideaal. Echt wat grotere groepen is mij ook niet bevallen.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:34

MarliesR schreef:
. Echt wat grotere groepen is mij ook niet bevallen.


En bevalt dat de paarden ook niet?

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:36

Ik heb er 2.Mijn ruin en een ruin in "pension" bij ons.De heren zijn al op leeftijd.Maar onze ruin kan niet alleen achterblijven,dikke paniek.Dat wist de eigenaar van de andere ruin ook toen ze kwam kijken naar de plek,dat ze nooit alleen met haar paard weg kan.Dus als dat een probleem is zal je er toch 3 moeten hebben.

MarliesR

Berichten: 3289
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:37

Nabster schreef:
MarliesR schreef:
. Echt wat grotere groepen is mij ook niet bevallen.


En bevalt dat de paarden ook niet?


Juist de paarden zelf niet. Zelf heb ik er geen moeite mee. Mij leek een grotere groep (mits afdoende ruimte) wel veel voordelen te hebben. Kunnen ze zelf kiezen met welke paarden ze afdoende aansluiting hebben, minder gedoe als er één paard uit de groep gaat etc.

In de praktijk werkte het voor mijn paarden echter niet zo. Mijn merrie bijvoorbeeld vond dat ze toch wel constant alle paarden in de gaten moest houden en met elk opstootje etc. iets moest. Die werd daar dus erg vermoeid van. Met een kleiner groepje heeft ze veel meer rust.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:38

Matheno schreef:
Alles beter dan 1.


Dit.

Meer zeg ik er niet over.
Wij hebben vier op stal staan.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Twee paarden te weinig?( samen houden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:53

Ik heb er nu maar 2, maar ook meer gehad.
1 van deze 2 is inderdaad in paniek als de ander gaat, maar dat was ze ook toen ik er meer had en een ander ging. Dus niet alleen achter bleef. Van haar mag er gewoon geen een gaan.

Na de het dazen seizoen wil ik wel weer gaan oefenen het ging voortaan best al redelijk.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 17:17

Ik heb twee paarden staan die echt de beste vrienden zijn. Ze doen bijna alles samen en staan ook vaak buik aan buik in de stal terwijl daar ruimte genoeg is. Toch kan ik ook prima een van de twee meenemen op buitenrit zonder drama. Ik heb daarop geoefend en nu blijft de achterblijver gewoon rustig hooi eten in de paddock terwijl de ander mee gaat op buitenrit. Als we dan weer thuis zijn wordt er even uitgebreid ‘bijgekletst’ waarna ze samen gaan eten.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Twee paarden te weinig?( samen houden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 17:19

Hoe heb jij het geoefend Flew?

Muze
Berichten: 5268
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Twee paarden te weinig?( samen houden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 17:23

Mijn eigen mening is wel dat twee weinig is.
Maar soms zijn situaties zo.
( in mijn geval niet trouwens, wel bij diegene waar ik het er over had.)

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 17:27

Flew schreef:
Ik heb twee paarden staan die echt de beste vrienden zijn. Ze doen bijna alles samen en staan ook vaak buik aan buik in de stal terwijl daar ruimte genoeg is. Toch kan ik ook prima een van de twee meenemen op buitenrit zonder drama. Ik heb daarop geoefend en nu blijft de achterblijver gewoon rustig hooi eten in de paddock terwijl de ander mee gaat op buitenrit. Als we dan weer thuis zijn wordt er even uitgebreid ‘bijgekletst’ waarna ze samen gaan eten.


+1

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 17:28

_Penotti schreef:
Hoe heb jij het geoefend Flew?


Ik heb ze eerst op eigen terrein uit elkaar gehaald. De een met wat lekkers in de paddock, de ander met een werkje in de wei (vanaf waar we ook het terrein verlaten). Zo heb ik het steeds verder uitgebouwd, steeds iets verder uit het zicht en uiteindelijk een klein blokje om. Ik ging pas verder als de achterblijver er echt volledig rustig onder was. Tegenwoordig hoeft er niets lekkers meer te liggen voor de achterblijver, alleen hooi is voldoende. Ze weten allebei dat hun maatje wel weer terug komt en gaan hun eigen ding doen tot het zover is. Als we dan weer thuiskomen wordt er ook niet gehinnikt ofzo, ze neuzen even uitgebreid (bijkletsen noem ik dat) en gaan dan gezellig verder aan het hooi.

Mijn jongste paard heeft in 2018 even een ‘terugval’ gehad, waarbij hij het ineens wel erg vervelend vond om alleen te blijven. Toen is mijn vriend even bij hem in de paddock gebleven om hem af te leiden als ik weg ging met het andere paard. Na een paar keer was het ook weer klaar.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Twee paarden te weinig?( samen houden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 17:30

Ah mooi, zo ben ik dat nu ook aan het doen :j
Maatje in de bak gaat prima en stukje van het erf ook steeds beter. Maar nu met de dazen even niet te doen.

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 17:32

Ruim 2,5 jaar twee gehad, en beiden gingen afzonderlijk weg, eentje om te rijden en de ander met mennen. Sinds een jaar is er een jaarling bij en ook dat gaat prima. Gaan er nu twee weg dan blijft de jongste even een uurtje of 2 in een stal met een berg hooi. Ik heb er tijdelijk ook vier gehad, maar dat maakte weinig verschil behalve dat er wat meer dynamiek was en wat meer werk.

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 17:35

Ik heb 2 setjes van 2, 2 mini pony’s en 2 lusitanos. Ik vind het ideaal. Ze matchen perfect! Geeft ook meer rust dan toen er nog een derde bij was. Die van mij hebben ook geen last van verlatingsangst. Ik neem ze wel vaak beide mee, maar kan er ook prima 1 meenemen. Ze hinniken dan af en toe, maar raken niet in paniek ofzo.

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Re: Twee paarden te weinig?( samen houden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 17:50

Tja... 1 paard is geen paard, maar waar trek je de grens als horse hoarder? Heb er 4 staan en vind dat eigenlijk wel teveel, meer paarden betekent gewoon meer werk, meer stront en meer kosten. Met 2 kun je ook makkelijker eens weg, als je ze aan huis hebt dan. Met 4 heb je inderdaad wel meer het kudde gevoel, ze lijken er zelf heel tevreden mee in ieder geval. En ach, het is het ultieme penny-gevoel om te kiezen welke ik vandaag eens zal rijden!

Als er in de toekomst wegens natuurlijk verloop minder zijn, ga ik ze niet meer aanvullen. Horse hoarden is leuk, maar twee is genoeg eigenlijk.

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Twee paarden te weinig?( samen houden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 18:19

Maar 3 kan ook voor gedonder zorgen.Altijd 1 teveel.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Twee paarden te weinig?( samen houden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 19:42

Katisa _O- rofl you made my day :D Horsehoarder. Ja ik ben er ook 1. Heb op het moment 4, maar ook al meer gehad. En as we speak staan er maar 3 thuis, 1 staat bij vrienden. 3 gaat hier heel erg goed, 2 merries en 1 shet ruin die heeeeeeel lang hengst geweest is. Die beschouwd de dames als zijn harem :') En zij zien hem niet staan. Als de 4e naar huis komt moet ik kijken hoe het gaat lopen. De 4e is de enigste die gereden wordt, de rest is dus hoe dan ook klitteband :+ en de 4e past ook niet helemaal in de groep (kwa voeding niet en ook kwa karakter niet). Het kan dat ik ze dan weer 2 aan 2 moet zetten.

Conclusie het hangt heel erg van je paarden af, en of ze bij elkaar passen en willen passen. Maar 2 is imo wel een minimum. Klit en band (de beide merries) hebben ook al een aantal jaar alleen maar samen gestaan. Ging ook goed, dr ging hier toch geen van beide ergens heen. Maar als je wilt rijden ed hangt het erg van het paard af of het te doen is of niet. Ik kon wel rustig 1 van de 2 even weghalen om te poetsen ed. moest alleen niet te lang duren.

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 19:50

Mijn paarden staan nu sinds een jaar met z'n tweetjes en dat gaat prima. Als ik de jongste meeneem zorgt de oudste wel voor een mooi hinnikconcert, maar daar blijft het ook bij. Dat er dan soms eens eentje alleen achter blijft, ach ja, ze overleven het wel.