Paard op de wei met de aankomende hitte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 13:54

Mijn paarden komen naar binnen. Ik heb wel een party tent staan voor schaduw, maar ze eten meer uren dan dat ze staan te slapen onder dat ding. Paarden grazen nu eenmaal uren achter elkaar en bewegen daarbij veel dus Stan ze alsnog in de zon ondanks de tenten. Met die reden haal ik ze overdag een Antal uren op stal.

Daar is het ook warm. Maar staan ze iig even niet in de volle zon. Al heb ik wel uv dekens op ook.

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 13:56

Popstra schreef:
Ik zet mijn paarden van 11 tot 19 uur binnen nu deze dagen. Het is te heet maar vooral ook te veel insecten. Ze vinden het echt niet leuk nu. Het word hier 37 graden en het is vrijwel windstil.

Komt ook nog bij er niet zo heel veel gras meer staat. Het is veel te droog en groeit niet.

.

Mijne zijn er ook super blij mee. Normaal als ik dr in de ochtend op stal zet, gaat ze rondjes rennen 'want dit hoor niet' en veel onrust. Zo ook in de winter bv een nachtje op stal, altijd wel een dingetje of het moet echt heel naar weer zijn.
Nu gaat ze direct op rust, knabbelen aan het hooi als ze op stal wordt gezet. Hele dag relaxed. Ze is er echt blij mee. Even bijkomen....

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 14:01

Hier staan ze nu 24/7 buiten, eerder kwamen ze 's nachts binnen nu we stallen hebben maar sinds de hittegolf laat ik ze buiten. Ze hebben bomen op weide en een schuilstal die geheel onder de bomen staat. Vandaag heb ik getwijfeld of ik ze niet toch binnen moest halen dus manlief bij de kraag gevat en even in de stal gaan voelen maar zodra we twee minuten zelf in het gebouw waren werd het enorm benauwd. Als ze dan ook nog eens met twee paardenlijven die warmte creëren daar staan... Dus samen besloten dat ze beter buiten staan dan binnen. Eentje gaat in de schuilstal staan. De donkerste van de twee blijft voor de schuilstal staan en steekt alleen zijn hoofd binnen. _O-

Als ze keuze hebben dan ga ik er van uit dat ze doen waar ze zich het meest aangenaam voelen. Ze hebben hier een automatische drinkbak die op een 4.000l ton aangesloten is die vanmorgen tot de bovenkant bij gevuld is dus altijd water.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 07-08-20 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Berichten: 7391
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 14:02

Die van mij staat heel relaxt buiten, maar het verschilt wel per individu.
De veel te dikke trekpaarden uit haar kudde hebben het wel erg zwaar

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 14:13

superpony schreef:
Popstra schreef:
Ik gebruik met deze zinderende hitte liever geen vliegendekens. Vind dat echt te heet worden om ze ingepakt te hebben staan.
Plus ze ondanks vliegenkappen op hun hoofden te hebben alsnog de neuzen zwart zien van de hoeveelheden vliegen die er op zitten. Ook op de kappen met neus.
Ik heb de mogelijkheid ze lekker binnen in de koele stal te zetten dus voor hier de beste oplossing. Net moeder met veulen ook binnen gezet. Geen probleem, kwamen graag mee


Paarden die gewend op stal zijn, gaan natuurlijk graag mee. Dat zegt eigenlijk helemaal niet zoveel. Is zelfde als trainen. Paarden accepteren na trainen en herhalen ook een zadel op hun rug, een ruiter etc.

Dat zegt juist heel veel. Nl. dat paarden nadenken en keuzes maken. Als het 18° is en er is veel gras op de wei, dan boeit de stal hun niet. Bij 35° en weinig gras willen ze graag naar hun koele stal. En dat maken ze dan ook duidelijk. Als ze maar lang genoeg aan de hek staan ronddraaien komt er wel iemand die stal opendoen. Eigenlijk is hier het paard de mens aan het trainen. En dat is prima, het moet niet altijd in dezelfde richting gaan.

DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 14:16

Ze gaan hier de ochtendsvroeg de wei op. Vrij groot open stuk en aan de kust, dus ook nog een windje erbij. Grootste deel ligt wel in de zon, maar er zijn wat schaduwplekken verdeeld onder enkele bomen en van de stal. De stallen staan open zodat ze erin kunnen as ze willen, maar daar warmt het best wel in op. Savonds zijn die wel lekker koel en staan ze wel op stal. Meerdere grote drinktonnen op verschillende plekken, af en toe afspuiten...en rustig aan doen. Al kreeg die van mij gisteren nog zijn gekkenkwartiertje :')

Viel me ook op dat ondanks z’n zwarte vacht, zijn huid maar zelfs z’n vacht nog koel aanvoelde terwijl ik hem uit het zonnetje haalde!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 14:34

Popstra schreef:
Superpony, moeder en veulen staan al 3 maanden met nog 2 andere 24/7 op de wei!
Worden gek van de vliegen en stonden voor het hek te zeiken. waren echt blij dat ze mee konden

De boeren hier hebben de koeien nu ook overdag binnen en snachts buiten


Ik begrijp het wel. Word zelf ook gek van de beestjes. Maar die van ons staan ingepakt. Nog steeds rond de benen wel last, maar ze hebben een keus.

Je kan ook zeggen; ik zet de deur open en kijk wat ze doen, wanneer etc.

Ik heb ze ook weleens opgesloten en als ik de deur open doe rennen ze eruit.

Wat ik erger vind is dat mensen koste wat kost willen trainen bijv. Die van ons staan nauwelijks te schuilen, maar ze hoeven ook geen rondjes te rennen.....

Waar ik dus een uur geleden moeder en zoon (27 en 21 ) wel 2x zag rennen en dus weer een berg hooi heb aangeboden in de schuilstal. Ik heb er gestaan en in de hoek van de L vorm staat echt een heel fijn windje.

Ze hebben er echt geen last van verder. Liggen niet op apegapen en lopen rustig rond, staan wat te dommelen. eten etc

Maar jaren geleden heb ik de zwarte weleens suf van de wei gehaald toen we in pension stonden en er niks was voor schauwd, wind etc.

Heb zelf gekeken naar een ventilator voor onder het afdak, maar denk dat ik veel kwijtraak door de openingen. Scheelt ook tegen beestjes, dus denk er vaak over na.

Aan de andere kant is dit hele warme maar relatief kort en is het ook weer zo voorbij. De overgangen van seizoenen zijn soms erger/zwaarder dan dat het van warm naar nog warmer gaat.

Overigens hebben wij 2 varkens die zich veel meer terugtrekken en echt uit de zon blijven. Andere dieren, maar dan zie je toch wel dat dieren echt wel zelf doen wat goed voor ze is. tenzij ze dus geen keus hebben. Dat is mijn struikelblok. Ze moeten een keus hebben. 24/7 buiten zonder droge plekken, zonder beschutting, alleen, geen eten etc zou ik nooit doen bijv. Dan is 24/7 niet heilig.

Lindsey_99
Berichten: 2484
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard op de wei met de aankomende hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 14:41

De mijne kunnen kiezen, er is genoeg schaduw, zon, en een koele schuilstal omdat op zolder al het hooi ligt te isoleren. Ze verkiezen de koelte binnen. Daar hang ik nu maar de hooizakken op, en vanavond weer op de paddock.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 14:44

superpony schreef:
Popstra schreef:
Superpony, moeder en veulen staan al 3 maanden met nog 2 andere 24/7 op de wei!
Worden gek van de vliegen en stonden voor het hek te zeiken. waren echt blij dat ze mee konden

De boeren hier hebben de koeien nu ook overdag binnen en snachts buiten


Ik begrijp het wel. Word zelf ook gek van de beestjes. Maar die van ons staan ingepakt. Nog steeds rond de benen wel last, maar ze hebben een keus.

Je kan ook zeggen; ik zet de deur open en kijk wat ze doen, wanneer etc.

Ik heb ze ook weleens opgesloten en als ik de deur open doe rennen ze eruit.

Wat ik erger vind is dat mensen koste wat kost willen trainen bijv. Die van ons staan nauwelijks te schuilen, maar ze hoeven ook geen rondjes te rennen.....

Waar ik dus een uur geleden moeder en zoon (27 en 21 ) wel 2x zag rennen en dus weer een berg hooi heb aangeboden in de schuilstal. Ik heb er gestaan en in de hoek van de L vorm staat echt een heel fijn windje.

Ze hebben er echt geen last van verder. Liggen niet op apegapen en lopen rustig rond, staan wat te dommelen. eten etc

Maar jaren geleden heb ik de zwarte weleens suf van de wei gehaald toen we in pension stonden en er niks was voor schauwd, wind etc.

Heb zelf gekeken naar een ventilator voor onder het afdak, maar denk dat ik veel kwijtraak door de openingen. Scheelt ook tegen beestjes, dus denk er vaak over na.

Aan de andere kant is dit hele warme maar relatief kort en is het ook weer zo voorbij. De overgangen van seizoenen zijn soms erger/zwaarder dan dat het van warm naar nog warmer gaat.

Overigens hebben wij 2 varkens die zich veel meer terugtrekken en echt uit de zon blijven. Andere dieren, maar dan zie je toch wel dat dieren echt wel zelf doen wat goed voor ze is. tenzij ze dus geen keus hebben. Dat is mijn struikelblok. Ze moeten een keus hebben. 24/7 buiten zonder droge plekken, zonder beschutting, alleen, geen eten etc zou ik nooit doen bijv. Dan is 24/7 niet heilig.


Eens superpony. Ik heb weiland zonder veel schaduw, dus maak ik de keus om ze met dit weer paar uur binnen te zetten. Heb overigens wel paddock met schuilstal, maar door het zand daar is het ook bloedheet. Kwestie van zelf even uitproberen.
Ook hier varkens. Die liggen nu bewegingsloos onder boom in schaduw. Als ik in de buurt kom dan smijten ze hun drinkbakken om. Dan moet ik wel bijvullen met de slang waar ze knorrend onder gaan staan om vervolgens weer in schaduw te gaan liggen.

Popstra
Berichten: 13725
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 14:46

Trainen doe ik nu ook niet. Ben de gek zeg. Kan zelf slecht tegen die hitte.
Als het moet dan om 6 uur in de ochtend op dagen als deze. Zijn we allemaal lekker fris :D

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 14:59

Ik ben vanmorgen inderdaad om 6.00 opgestaan om even te rijden.
Eerst alles lekker op tijd buiten gezet en toen ruim een half uur gereden en lekker onder de spuit.

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Paard op de wei met de aankomende hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 15:05

Trainen of heel vroeg of niet. Ze hebben nog een extra werk vakantie ben ik bang.

JusticeJ

Berichten: 119
Geregistreerd: 14-12-13

Re: Paard op de wei met de aankomende hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 15:12

Bij ons staan ze overdag op de heetste uren binnen en daarna gewoon weer de hele dag/nacht buiten.

Ik train nog wel s'avonds rond 10 uur. Is dan erg lekker en goed te doen omdat de zon weg is!

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 15:16

Hier de paarden aan huis. Nu s ochtends van 6 tot ongeveer 11 naar buiten, in die tijd ook rijden (begin daarmee om half 7, dan zijn ze ongeveer 45min uit de wei) en ‘s avonds weer eruit tot het donker is. Ertussen staan ze op stal met allemaal een eigen ventilator.

Misschien dat ik ze, behalve het merrie met veulen, aankomende week wel ‘s nachts eruit doe. Even kijken :)

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 15:49

Pff ik ben een rondje met mijn vriend mee op de trekker en het verbaast me hoeveel paarden er buiten lopen, in de felle zon, geen schaduwplekken en ook nog helemaal ingepakt -O-

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 16:02

Hier kunnen ze gelukkig kiezen. Ze stond vanmorgen om half 8 al binnen. En vanmiddag om half 2 ook.
Maar soms vraag ik me wel af of ze nu voor de warmte binnen blijven of meer voor de dazen en vliegen.
Moet er niet aan denken om de paarden echt zonder schaduw/stal buiten te laten met dit weer. Maar zijn genoeg plekken waar dat wel zo is.

Bij ons is er in de late ochtend/vroege middag weinig tot geen schaduw op de wei.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 16:19

Hier lopen ze inderdaad op de wei, dicht aan zee en op de vlakte, dus ietsje koeler dan het binnenland en geen dekens nodig.
Ze doen het nog goed op de wei, paddockpaarden staan wel binnen.

Popstra
Berichten: 13725
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 16:20

Die dazen en vliegen is in hier voor mij ook de hoofd reden ze binnen staan.
Die hoofden zien letterlijk zwart vd vliegen momenteel en dat geeft veel onrust. Door de dazen zijn ze ook geirriteerd en gaan ze vaak rennen. Dat moet je nu ook niet willen in deze temperatuur. Gaat dan van kwaad naar erger.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 16:31

Klopt, wij hebben hier ook wel eens ineens heel veel van die vieze plakvliegen, dan doen we de paarden ook de middag naar binnen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 17:20

Normaal staan mijn paarden met dit soort weer uit eigen keuze de hele dag in de schuilstal (waar ook een hooinet hangt), gisteren bleven ze tot mijn verbazing de hele dag op de wei, in de brandende zon en zonder een zuchtje wind :? . Misschien was het zelfs voor de insecten te warm dat ze daar geen last van hadden?

Ik weet wel dat ik ontzettend blij ben dat ik ze in eigen beheer heb en goed voor ze kan zorgen (schaduw, beschutting, verharding, paddock, wei, altijd droge voeten en vrijwel altijd ruwvoer ter beschikking). Ik had altijd een knoop in mijn maag als mijn paard vroeger in de zomer in de hitte stond of in de winter in de modder of meer op stal en vaak langer zonder ruwvoer dan ik wilde. Vreselijk om zo afhankelijk te zijn en altijd maar te moeten schipperen en weer verder op zoek naar een betere plek.

Ik vind het wel erg dat er zo weinig welzijnseisen zijn voor paardenhouderij, ik had echt graag meer betaald voor betere huisvesting. Nu betaal ik het ook en kan ik het gelukkig helemaal zelf bepalen.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 17:25

Als ik ze bij huis zou hebben of op een eigen stukje zou ik ook zeker voor zoiets kiezen!
Lijkt me het meest ideaal als ze zelf kunnen kiezen, binnen of buite, schaduw of zon...
Nu moet je gewoon dealen met hoe het is...

ellepel

Berichten: 47334
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 17:32

ik heb vanmorgen mijn groep onder de bomen in de schaduw hun ruwvoer gegeven.

Afbeelding

maar verder staan ze eigenlijk wel in de zon, dat doen ze zelf.
ze kunnen wel in de schaduw, maar zoeken vaak de plek op waar het het meeste waait.
mijn ruin staat onder eczeemdeken, en ik wil straks nog even kijken hoe dat gaat kwa warmte en of ze goed drinken :j

boemel

Berichten: 8384
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 17:33

Mijn paard heeft het nu zo fijn dat ik bijna jaloers op haar ben :D .

Lekker open weiland met een briesje.
1 boom die schaduw geeft.
Vrije inloop in stal met goede ventilatie.

Oja en de tuinsproeiers staan ook 24/7 aan.
Ik vond haar trouwens gewoon in de volle zon. Ze zweette niet en geen grote neusgaten. Ze is zwart, maar ze houdt t prima uit.

Mijn andere paard staat overdag op stal, s nachts buiten. Ik vond t best warm op stal, maar ze staat er best kwiek bij.

ellepel

Berichten: 47334
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 17:38

apart is dat he
hier vanmorgen ook, alle paarden stonden gewoon in de volle zon een beetje te slapen :z

Britta31

Berichten: 13134
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Paard op de wei met de aankomende hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 18:02

Mijn ruin staat ook vaak met zijn lijf in de stal en met zijn hoofd in de zon.