Paard op de wei met de aankomende hitte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 18:24

Brigitte_D schreef:
Pff ik ben een rondje met mijn vriend mee op de trekker en het verbaast me hoeveel paarden er buiten lopen, in de felle zon, geen schaduwplekken en ook nog helemaal ingepakt -O-


I gepakt kan ook juist tegen de zon helpen. Ik doe met deze hitte buiten ook een uv werende deken opz dat brand een stuk minder.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 18:57

Ik ben erg blij met mn pp met aan alle randen bomrn of hoge struiken. Altijd wel ergens schaduw. Vanmorgen de hooibak in de wei in de schaduw gezet ipv op t verharde. En het water verplaatst naar een plekje dat altijd schaduw heeft. Ook een waterbak in de inloopstal gezet, maar daar is het vrij benauwd.
Mijn eczemer heeft nu een vliegendeken op, anders schuurt ie zich kapot.. blijf het altijd wel naar vinden voor de dieren deze hitte..

Petrichor
Berichten: 10498
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Paard op de wei met de aankomende hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-20 19:58

Ik wist ook niet goed of ik mijn uv werende pagony deken opging doen of toch geen deken op. Uiteindelijk heb ik besloten om alleen een vliegenmasker om te doen. De zon gaf vanavond al een stuk minder warmte af dan vanmiddag.

The smell of earth after rain!

Nouvel
Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 21:15

Hier toch wat aan de warme kant vanmiddag geweest op de wei, morgen de middag naar binnen en ‘s avonds wat langer buiten.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard op de wei met de aankomende hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:46

Pfff, ik krijg ze juist niet uit de zon.......

Er is echt veel schaduw in de L vormige schuilstal. In de hoek zelfs een windje.

's ochtends is het al vrij snel warm en een paar uurtjes is alles zon. Behalve dus de schuilstal waar ik dan veel hooi geef.

Maar hooi buiten is nooit op, dus ze staan gewoon daar. En nog erger; achter de heuvel is de zon het warmste en dat is hun lievelingsplekje. Daarvoor lopen ze weg van eten en staan ze lekker te staan.........

Achterin is snel schaduw en zelfs een windje van het bos. Dara de bak gevuld met hooi, maar ze nemen een hap en komen weer terug.

Had aan de schuilstal schaduw doeken gehangen waar ze absoluut niet bang van zijn en die geven zelfs een windje, maar ook dat werkt niet.

Nu wacht ik tot de schaduw achterin is en zet ik die wei open.

Mn merrie van 27 komt uit Texas en denkt echt; eindelijk..........En de mannen blijven bij haar.

Water heb ik wel in de schaduw staan en vul steeds minimaal, zodat ze steeds vers hebben. ( weten nog niet of en wat voor automatisch systeem we willen )

Vanaf 17uur komt de schaduw hier en dan gelijk wat wind uit bosrand. Ons zwembad staat daar en dan is het zelfs fris om met nat bovenlijf boven water te komen.

Rijden doen we gewoon niet. Zie overal foto's van mensen hoe ze heel vroeg er al op zitten en hoe geweldig ze dan wel niet zijn voor hun dieren........Maar je kan ook gewoon 2 weekjes niet rijden. Worden ze echt niet meteen minder van als ze gewoon buiten komen.

Nouvel
Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 15:38

Wij hebben ze nog steeds tot een uur of 11 in de paddock, dan op stal en rond 16.30 de wei op tot ong 21.30.
We wilden ze langer laten lopen maar ze willen dan echt naar binnen, vanwege de beestjes die er ‘s avonds toch wel zitten en ik denk ook gewoon omdat ze het gewend zijn en die warmte ook echt best wel zat worden...

Ik probeer die van mij om de dag ‘s morgens heel vroeg even te rijden, die van mijn vriend heeft vrij.
Ik zet ze 2x per dag even onder de spuit voordat ze naar binnen gaan.

MalaQ
Berichten: 1395
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 15:53

Ik merk wel dat nu het langer aanhoudt, de paarden echt wel beter acclimatiseren. Wat dat betreft is een langere periode heet dus beter dan paar dagen en dan weer kouder, dan weer snikheet enzovoort. Hier staan ze nu weinig in de schaduw, ze hebben de mogelijkheid wel, op 2-3 uurtjes na dat de zon net zo gedraaid is dat er niks van schaduw is. Dan hebben ze wel de schuilstal, maar maken daar toch weinig gebruik van momenteel. De eerste dagen maakten ze hier een stuk meer gebruik van.

Wel ga ik nog elke middag op het heetst van de dag langs om ze te sproeien. Daar zijn ze zichtbaar blij mee en dan doen ze ook geregeld een blij sprintje erna.

Mloes
Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: Paard op de wei met de aankomende hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:00

Hier hebben de paarden altijd keuze om in de inloopstal (dus schaduw) te staan maar dat doen ze dus niet. Gras boven alles, zucht. Heb het nu maar omgedraaid, ik gooi ze rond 22:30u op de wei en haal ze rond 10:00u weer naar binnen op de paddock/ inloopstal. En alsnog staat mijn oude haf gewoon pontificaal in de zon, shetlander ligt ernaast te zonnen. Zucht. Kan ze niet dwingen verder :-) zorgen dat er voldoende water is en een schaduwplek, meer kan je volgens mij niet doen.

Birgit01
Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:08

Nee, inderdaad moeilijk om het perfect te doen. Op de pensionstal hebben ze geen schaduw op de wei, wel meestal redelijk wat wind. Maar ik doe ze toch maar overdag op stal ( met uitloop) en ‘s avonds naar buiten. Leek goed te gaan, maar vanmorgen kom ik , zijn ze aan het rennen, helemaal bezweet, in paniek en buiten adem , omdat er horzel(s) zaten. Duurde echt wel een kwartier voordat ze weer een beetje op adem waren, zagen er zo zielig uit. Twijfel nu of ik ze ‘s nachts nog wel buiten moet doen.

Majolen
Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:10

Hier staan ze minder op de weide. Ze gaan met de koeien mee naar buiten om 6:00 en komen voor 12:00 weer terug. Normaal is dit na 17:00 pas. Omdat er simpelweg geen schaduw is en het gewoon te heet wordt.

De koeien hebben in hun loopstal een geweldige ventilatie, dus ze staan er graag als het zo warm is. Onze twee paarden mogen daar helaas niet blijven. (regeltjes van onze overheid) Dus komen ze terug naar de paddock met veel schaduw en inloop stal.

De koeien wei is niet van ons dus we koesteren het gebruik er van. :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard op de wei met de aankomende hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:34

Zolang ze er zelf in gaan staan, ga ik de schuilstal ook niet afsluiten om ze te verplichten te schuilen.

Ze staan ingepakt en reageren niet op de beestjes. Ja, beetje trappen als ze op de benen zitten. En we zitten aan bosrand, dus genoeg hele vervelende beestjes. Ik word er zelf echt gek van.

Maar de beestjes zijn 's avonds ook super actief, dus zie daar echt geen verschil in.

Enige nadeel van de deken is dat mn merrie van 27 al aan het verharen is. Denk toch dat het uv werend of te weinig directe zon daar wel enig invloed op heeft. Maar ja, zonder zit ze onder de plakkaten van beesten en dat vind ik erger. Ook dat ze dan veel meer gaat bewegen en doen om er vanaf te komen.

Mizora
Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Paard op de wei met de aankomende hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:38

Nu al verharen is normaal. De langste dag van het jaar is weer geweest. Ze beginnen hier half juli vaak al.

Vandaag zag ik de grote paarden voor het eerst kiezen voor de schuilstal in plaats van de wei.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Sintara
Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard op de wei met de aankomende hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:48

Die van mij wordt steeds actiever, op een vrolijke tralala manier. Het went denk ik..

Gisteren met de hevige bui ging ze wel als enige schuilen. En dan niet bij de bomen waar ze helemaal droog zou staan, nee met dr hoofdje onder het dak van de hooibak :+ mutsie

Britta31
Berichten: 13064
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Paard op de wei met de aankomende hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 17:27

Mijn ruin staat met zijn lijf in de stal en met zijn hoofd in de stromende regen.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

hwn
Berichten: 4650
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Paard op de wei met de aankomende hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 18:02

Hier krijgen ze, afhankelijk van de temperatuur, tussen 10u30 en 13u een douche, waarna ze op stal gaan. Best grappig om te zien: de hengst komt al kijken aan het poortje, en zodra ik hem afspoel, staan de andere 2 in de wei verderop al aan het hek tot zij aan de beurt zijn. Dan gaan ze op stal, en rond 19 à 20u mogen ze op de wei tot 22u, daarna gaan ze op de paddock (alleen de hengst blijft op zijn wei, die vreet zich toch niet rond). Maar gisteravond rond 19u kreeg ik ze nog niet naar de wei, ze wilden eerst zelfs de stal niet uit, heb dan wat hooi in de paddock gelegd en toch de wei opengezet.

_Lorette_
Berichten: 12045
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 18:09

Ze gaan hier overdag op stal en 's avonds zodra het afkoelt weer naar buiten. Buiten kunnen ze in 2 weilanden en in 2 paddocks komenn, waarvan één met schuilstal. Op stal hebben ze allen een eigen ventilator en ze zweten geen druppel, maar ik maak ze soms wel even nat met een spons om extra af te koelen. Zo gaat het super.

Ik heb alleen zelf nog niet de moed gehad om te gaan rijden. Ik heb het één keer geprobeerd 's ochtends, maar was zo slap als een vaatdoek en zat er een beetje dom op. Omdat ik ze dan achter elkaar door rijd, is het bij het laatste paard al best warm. Het heeft niet echt bijgedragen aan het gymnastiseren of conditie opbouwen/onderhouden van de paarden. :7 Ik laat het maar even voor wat het is...

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

ellepel
Berichten: 47256
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 18:32

Mizora schreef:
Vandaag zag ik de grote paarden voor het eerst kiezen voor de schuilstal in plaats van de wei.



wat toevallig,hier ook ineens.
stonden zeker 5 stuks in de schuilstal.
maar we hebben ineens ook een explosie van die akelige zwarte vliegen _-:(
dus ik snap dat ze de beschutting opzoeken.
maar het gaat regenen zeggen ze dus dan zijn die vliegen ook snel verleden tijd.

Popstra
Berichten: 13605
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 18:35

Ik ben ook zo een mens die smorgens om 6 uur gaat rijden nu. Ik train dan 3 paarden en ben rond half 10 klaar.
Dat is goed te doen. Heb volgende week wedstrijd, ga ze niet stil zetten en dan volle bak rijden dus ja dan ben je in mijn ogen goed bezig.
Het is maar net wat je doel is met je paarden. Als ik recreatie ruiter was hadden ze nu ook stil gestaan.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

GDG
Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 19:15

MalaQ schreef:
Ik merk wel dat nu het langer aanhoudt, de paarden echt wel beter acclimatiseren.

Ik heb juist het idee dat de mijne het spuugzat zijn inmiddels, maar dat kan ook projectie zijn O:) .

koeien op de weg...

MalaQ
Berichten: 1395
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 20:53

GDG schreef:
MalaQ schreef:
Ik merk wel dat nu het langer aanhoudt, de paarden echt wel beter acclimatiseren.

Ik heb juist het idee dat de mijne het spuugzat zijn inmiddels, maar dat kan ook projectie zijn O:) .


Misschien is het net zo goed mijn eigen projectie dat ze hier juist acclimatiseren :')

Al met al ben ik blij dat het einde van deze hitte in ieder geval in zicht is.

GDG
Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 21:13

MalaQ schreef:
GDG schreef:
Ik heb juist het idee dat de mijne het spuugzat zijn inmiddels, maar dat kan ook projectie zijn O:) .


Misschien is het net zo goed mijn eigen projectie dat ze hier juist acclimatiseren :')

Al met al ben ik blij dat het einde van deze hitte in ieder geval in zicht is.

Haha. Wel een beetje jaloers op je dan!

koeien op de weg...

Petrichor
Berichten: 10498
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-20 21:48

Zo deze hitte was wel even afzien voor de paardjes, overal is het gewoon bloodyhot op de wei op de stal overal. Alleen snachts was het op stal wel lekker fris.

Uiteindelijk heb ik haar smorgens of savonds een paar uurtjes op de wei gedaan met de Pagony flycooler, ik twijfelde eerst moet ik nu wel of geen deken op doen. Blijkt dat ze met de flycooler toch wel duidelijk koeler blijft dan zonder deken (iets met uv werende deken en zwart paard witte deken).

Uiteindelijk is morgen de laatste extreem warme dag alweer en kunnen we daarna de aantal uren weidegang gaan opbouwen. :D

The smell of earth after rain!

Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Paard op de wei met de aankomende hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 21:50

Ik ben ook al aan het aftellen. Waar eerst de stal nog echt koeler was, is het nu niet veel verschil. Voordeel dat ze even uit de felle zon zijn en van de vliegen zijn verlost. Maar qua tmpe maakt het helaas niet meer veel verschil.

Nog even. En dan hoop ik dat het wat beter te doen is voor ze....


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 00:58

Mizora schreef:
Nu al verharen is normaal. De langste dag van het jaar is weer geweest. Ze beginnen hier half juli vaak al.

Vandaag zag ik de grote paarden voor het eerst kiezen voor de schuilstal in plaats van de wei.


Ik weet dat de langste dag geweest is. Maar ik ken deze paarden al een tijdje en ken hun ritme's. Heb er 5 staan en zie ook wel de verschillen.
Zij heeft dus een nieuwe deken sinds ruim een maand en ik weet haast zeker dat zij nu iets eerder is begonnen daardoor.
De rest dus nog niet..........


Popstra schreef:
Ik ben ook zo een mens die smorgens om 6 uur gaat rijden nu. Ik train dan 3 paarden en ben rond half 10 klaar.
Dat is goed te doen. Heb volgende week wedstrijd, ga ze niet stil zetten en dan volle bak rijden dus ja dan ben je in mijn ogen goed bezig.
Het is maar net wat je doel is met je paarden. Als ik recreatie ruiter was hadden ze nu ook stil gestaan.


Persoonlijk zou ik niet eens op wedstrijd gaan met dit weer. Zoals afgelopen weekend had echt geannuleerd moeten worden. Misschien is het volgende week beter.

Wel zijn de meeste wedstrijd ruiters zijn ook maar recreanten, want er zijn er maar heel weinig die ermee verdienen.

Mijn doel is altijd met mn paarden werken en bezig zijn en hun welzijn boven alles. En al ben ik de laatste jaren trotste bos ruiter, gaan we ook het bos niet in. Ik mis dat ook en kan dat ook heel vroeg of heel laat doen. Ik offer ook wel degelijk iets op qua mijn plezier met paarden.

Hier is het 's avonds echt lekker en gaan ze ook echt meer aan de wandel. Dan verspreid ik het hooi ook meer en mogen ze van mij overal hun ding doen. Doe nu wel iets minder, zodat het morgen op is buiten........Dan maar zo.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, idion en 34 bezoekers