Paard op de wei met de aankomende hitte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Petrichor
Berichten: 10527
Geregistreerd: 14-04-06

Paard op de wei met de aankomende hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-20 23:31

Hoi,

Hoe pakken jullie dit precies aan? Ik heb een paard die ondanks de schaduw toch in de volle zon gaat staan, dit vind ik zelf niet echt een rustgevend gevoel met de temperaturen die er aan komen.

Paard smorgens in de weide doen is helaas niet helemaak mogelijk omdat ik ivm werk dan niet voor de hitte terug ben. Paard savonds naar buiten is een optie maar voor zover ik kan zien is het zelfs om 19u nog bloodiehot! En dan is het natuurlijk ook tegen 21.30u alweer donker. Paard snachts op de weide zetten is ook geen mogelijkheid omdat ik de weidegang nog aan het opbouwen ben.

Wat doen jullie paard gewoon in de volle zon naar buiten of hou je hem toch liever opstal waar het even goed super warm is?

The smell of earth after rain!


paramuse
Berichten: 326
Geregistreerd: 21-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 23:42

Mijn paarden staan 24/7 buiten. Ze hebben schaduw, het voer word ook op schaduwplekken aangeboden. Toch gaan ook die van mij vol in de zon staan.

Ik controleer rond de middag op het heerste moment vaak even of ze ook erg zweten. Tot nu toe heb ik ze nog niet bezweet zien staan.
Kortom ik maak me veel drukker dan nodig, denk dat de meeste paarden er best heel redelijk tegen kunnen. Zeker als er mogelijkheid voor schaduw iss

Go wisely and slowly, those who rush stumble and fall

sennanina
Berichten: 39
Geregistreerd: 17-05-20

Re: Paard op de wei met de aankomende hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 23:51

mijn paarden staan thuis maar ik zou iig zorgen dat ze voldoende water hebben en ik weet niet of het een optie is om je paard af te spoelen als dat een optie is zou ik dat doen

SunnyHorse
Berichten: 1238
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 23:53

Dat herken ik!
Ze staan bij mij ook pontificaal in de zon. Maar ze zoeken ook de schaduw op. Beide zie ik ze doen.

Heb ze ook wel eens op stal gezet, maar daar begonnen ze toch echt te zweten. Dus dat doe ik niet meer. Ik ga er nu vanuit dat ze kiezen waar ze goed bij voelen, dus ook als dat in de volle zon is. Ik heb daar trouwens nog niet eerder gezien dat ze dan gingen zweten.

Uiteraard staat er altijd een grote bak water. En hebben ze geen enkele inspanning dan alleen hun kaakspieren te bewegen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 23:56

hier ook 24/24 buiten met scchuilstal en schaduw van bomen.
Zie ze ook vaak in de volle zon staan grazen. Ze gaan vanzelf wel weer de schaduw in als ze het te warm krijgen is mijn ervaring. Heb verder die van mij nog niet zien zweten.
Hier gaat de vosroan sneller de stal in dan de zwarte :')

Zweten heb ik 1 paard weten doen (verkocht) maar die had een eczeemdeken om waaronder hij begon te zweten. Deken af gedaan (was tegen insecten want eczeem had hij niet) en sindsdien geen zweet meer gezien op hete dagen.

Er wordt wel gezorgd dat ze de hele dag door genoeg te drinken hebben. Bij hittegolf wordt er sowieso minstens 3x per dag gecontroleerd.

Leef en laat leven.

Bowo
Berichten: 2808
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Paard op de wei met de aankomende hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 01:13

Ik weet niet hoe je met werk zit, maar is het geen optie om hem s ochtends buiten te zetten, binnen halen wanneer mogelijk zodat hij weer kan afkoelen en dan eventueel s avonds nog weer even naar buiten?

Hier staan ze nu overdag binnen en s nachts buiten, maar dat is voor jou helaas geen optie. De schaduwplekken zijn hier ook vrij beperkt. Een van de paarden gaat wel bewust in de schaduw staan, de andere af en toe en de derde geeft eten de prioriteit.

Niet zweten is overigens geen goede maatstaaf. Wanneer het bijvoorbeeld te warm en vochtig is, zweten sommige paarden niet omdat het geen zin heeft, ze raken hun warmte dan toch niet kwijt. Wanneer ze dan in hun koele stal komen, gaan ze nazweten omdat het dan wel nut heeft.
https://www.google.com/amp/s/www.horses ... arden/amp/

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard op de wei met de aankomende hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 01:26

Hier staan ze ook 24/7 buiten en we hebben een L vormige schuilstal waar het echt wel redelijk te doen blijft. Er is hooi en water. Achterin bij een hooiplek is het aan de bosrand zelfs nog echt lekker.

Er is maar een korte tijd overal vol de zon bij ons. Ze hebben vliegendekens etc, maar toch staan of liggen ze vol in de zon vaak.
Ze zweten ook niet.........

Toen we nog in pension stonden hadden we zandpaddocks aan de bosrand. Die van ons stonden meestal 24/7 buiten, maar stal zette wel paarden buiten en binnen.
Ik vroeg de stal ze rond 11 binnen te zetten en zouden wij ze rond 19uur weer buiten doen.......Na 2 dagen zei de stal dat het onzin was. Er was wat schaduw en desondanks stonden ze vol in de zon. Toen zelf gegaan, maar stal had gelijk, dus zo gelaten.........

Enige wat ik nu doe is hooi aanbieden waar het mij fijner lijkt. Daar trappen ze niet 100% in.

Als je schaduw wilt, zet je ander een parasol neer met zo een voet buiten je draad ofzo. Of 2 naast elkaar.

Ik vind beschutting echt belangrijk, maar ze maken er hier alleen gebruik van tijdens de schemer als er beestjes zijn en bij echt harde wind en regen.

Cioccolato
Berichten: 6597
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Paard op de wei met de aankomende hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 07:16

Ik heb ze vanaf 7 uur ongeveer savonds buiten tot 12 uur smiddags en dan gaan ze op stal.
Maar de jonge paarden hebben tot nu toe wel de hele dag buiten gestaan, leken er nog geen last van te hebben.


Akshay
Berichten: 2058
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Paard op de wei met de aankomende hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 07:30

Mijn fjord heeft vorig jaar (door wanbeleid op de pension stal destijds) in de 40 graden in de zon zonder wind en schuilplek staan kapot gaan.. hij zweette niet meer en was niet "aanspreekbaar".
Nu heb ik ze aan huis, inloopstal, paddock, weide.. en ik vond het heel lastig nu. Maar op de camera zie ik ze rond 12u de schuilstal in slenteren, en daar komen ze gewoon amper meer uit tot de zon uit de paddock is.
Ik zet om 6.30 de wei open (strookbegrazing) en om 22.00 doe ik die weer dicht.

Op het werk kijk ik inde pauze c anders terug om te zien of ze komen drinken. Zie ik dat niet dan ga ik per direct naar huis om te controleren..

Petrichor
Berichten: 10527
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-20 07:39

Akshay schreef:
Mijn fjord heeft vorig jaar (door wanbeleid op de pension stal destijds) in de 40 graden in de zon zonder wind en schuilplek staan kapot gaan.. hij zweette niet meer en was niet "aanspreekbaar".
Nu heb ik ze aan huis, inloopstal, paddock, weide.. en ik vond het heel lastig nu. Maar op de camera zie ik ze rond 12u de schuilstal in slenteren, en daar komen ze gewoon amper meer uit tot de zon uit de paddock is.
Ik zet om 6.30 de wei open (strookbegrazing) en om 22.00 doe ik die weer dicht.

Op het werk kijk ik inde pauze c anders terug om te zien of ze komen drinken. Zie ik dat niet dan ga ik per direct naar huis om te controleren..


:oo :oo :oo :oo



Ik heb besloten mijn paard vanavond maar naar buiten te doen, lijkt mij de beste optie. Zondag kan ze wel in alle vroegte naar buiten. :D
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 07-08-20 07:41, in het totaal 1 keer bewerkt

The smell of earth after rain!

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 07:39

met dit weer staan onze paarden altijd 's nachts buiten. ze gaan om 7-8 uur 's avonds naar buiten en om ongeveer 13:00 naar binnen. ze hebben een schuilstal en heel veel schaduw van bomen, maar binnen is het koeler en vlieg/ dazen vrij.

Renee_S
Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 07:41

Het is bij ons zolang de zon op de stallen staat daar vaak warmer binnen (zeker later op de dag) dan buiten. We hebben ze wel expres naar de wei verhuisd waar de meeste bomen staan zodat ze eigenlijk de hele dag wel ergens schaduw hebben. Dus bij ons gaan ze gewoon overdag naar buiten, s nachts op stal.

Pauww
Berichten: 395
Geregistreerd: 25-02-14
Woonplaats: België

Re: Paard op de wei met de aankomende hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 07:47

Hier ook een zwart paard dat gisteren vanaf 17u vrolijk in zon stond te grazen... Ze zweette niet en leek er niet veel last van te hebben. Ik denk dus ook dat ze er ofwel best tegenkunnen en anders echt wel de schaduw opzoeken als ze het te warm vinden. Behalve natuurlijk als je paard zo gefocust is op grazen omdat hij door het opbouwen weet dat hij maar enkele uurtjes kan grazen?
Op de weide is het waarschijnlijk ook frisser dan op stal, ik zou wel opletten dat als de schaduw die je hebt onder bomen is er niet te veel insecten zitten op je paard in deze warmte, daar krijgen ze wel veel last van heb ik gemerkt (en dat is veel minder in een schuilstal).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 07:57

als er voldoende water en voer is kan een paard heel goed in de zon staan, gaan als er gelegenheid is om in de schaduw te kunnen staan dat ook doen, maar niet elk paard heeft daar behoefte aan

op stal gaan ze vaak meer zweten dan buiten,

behalve natuurlijk de goed geventileerde en open stallen waar de wind doorheen kan, dan staan ze vaak overdag binnen en 's nachts buiten, maar dat kan niet overal

je kunt wat al is aangegeven in de schaduw voeren

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 08:10

Hier zet ik ze even voor de middag binnen en rond een uur of 7 's avonds weer buiten.
Ik heb betonnen stallen en echt wel dat het flink een paar graden scheelt met de buitentemperatuur.

Paardjes zijn heel blij als ik ze kom halen ook :D

LukieBradley
Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Paard op de wei met de aankomende hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 08:17

Mijne staan nu Snachts buiten vanaf een uur of 19 en komen rond 7 weer binnen voor mijn werk.
Bij mijn paard is het dus omgedraaid.
Mijn shetten staan normaal 24/7 buiten maar ze staan met deze temperaturen heel graag binnen

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Re: Paard op de wei met de aankomende hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 08:45

Als die de mogelijkheid heeft tot schaduw, dan gaat die daar echt wel heen als die het echt te warm heeft. Gewoon zorgen voor voldoende water.

Die van mij staat ook 24/7 buiten, met schuilmogelijkheid en die staat ook regelmatig midden op de dag in de volle zon te grazen. Maar even later vertrekt ze dan naar de schuilstal om daar te gaan staan dutten. En is een paard dat slecht tegen warmte kan en zelfs op het land staat te zweten (zonder vliegendeken). Dus ze regelen het zelf wel, als er maar mogelijkheden zijn.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 08:46

Ik ben heel blij dat ik mijn paard net vorige week in een 24/7-wei heb gezet. Die stond altijd al te zweten zodra hij op stal kwam, en gisteren voelde hij niet eens warm (ik kwam wel pas om 20:00), hij staat in een stuk waar de wind wel komt (bij de stallen staan rondom bomen waardoor er eigenlijk nooit wind is) en hij kan altijd in de schaduw van de bomen verder eten, terwijl zijn stal op de zon stond, bloedheet dus, dus voor hem is het nu juist ideaal.

BubblesStar
Berichten: 21
Geregistreerd: 25-04-20
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:18

Mijn paarden staan ook 24/7 buiten met heel de dag door de mogelijkheid om de schaduw op te zoeken.
Ook hebben we een natuurlijke waterput waar mijn Tinker in gaat rollen als hij het te warm heeft, daarna lekker door het zand. Hij regelt het zelf gelukkig.
Mijn shet is nog niet zo'n held met het water, maar die heb ik ook nog niet zwetend in de wei zien staan.
Ik tref ze ook regelmatig in de volle zon aan 8)7

Als ze heel de tijd mogelijkheid hebben om in de schaduw te gaan staan en altijd bij vers(!) drinkwater kunnen, vertrouw ik er op dat ze het zelf regelen. De mijne zie ik ook zo nu en dan een lekker dutje doen in de schaduw. Op stal zetten is voor die van mij geen optie nu, dan staan ze echt nat van het zweet.
Wat extra zout bijvoeren kan ook zeker geen kwaad, ze verliezen veel als ze staan te zweten :)

Bubbles Star <3

LWDaisy
Berichten: 4760
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:25

Mijn merrie staat 24/7 op de wei, met degelijke schuilstal. Stal heeft ook een afdak waar ze het grootste deel van de dag schaduw van heeft. De ene keer staat ze in de zon te grazen, de andere keer staat ze op stal of onder het afdak te soezen.

Ik voorzie in deze hitte elke dag vers (en vooral: fris) water, dat ik in de schaduw van de stal zet.

Verder kan ik niet heel veel doen - op dagen zoals vandaag durf ik onder de middag wel een ijsje of koel stuk fruit aanbieden.

Ze kan zelf kiezen of ze in de zon of schaduw staat, en ik vertrouw er op dat ze zelf weet wat goed voor haar is. Ze is ondertussen 18 jaar, en regelt het zelf goed hoor. Zolang ze de keuze heeft om te gaan staan waar ze wilt, maak ik me niet te veel zorgen.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Paard op de wei met de aankomende hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:31

de mijne staan 24/7 buiten, hebben een geïsoleerde schuilstal waar ze met de hitte vaak instaan samen met de 3 schapen. Ze hebben drinken tot hun beschikking en ik gooi vanmiddag wel wat hooi bij ze in het schuilhok. Maar vaak staan ze ook wel gewoon te grazen, heb 1 zwarte en die staat net wat vaker in het hok dan de 2 bonte maar meestal lopen de 3 musketiers bij elkaar

Niets is onmogelijk, soms wel een zoektocht

hwn
Berichten: 4687
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:33

Als ze in de schaduw kunnen, zou ik me geen zorgen maken. Gisteren kon mijn hengst zelfs de hele namiddag niet in de schaduw doordat ik bezig was met de grote schoonmaak in de stal, en ik zag dat hij nog behoorlijk actief was (oké, is een arabier, dat scheelt natuurlijk). De andere 2, die wel in de schaduw konden, zijn echter wel behoorlijk vaak uit de wei naar de schaduwplekken gegaan.

Heleennn
Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:34

Mijn paard gaat vanaf maandag 24/7 buiten. Ze staat nu op een stal waar ze wel schuilstallen op de wei hebben en in de namiddag ook welk at schaduw. Maar daar staan ze binnen echt te bakken op stal. Mijn paard gaat op dit moment dus 4u op de weide in de voormiddag. Dan op stal maar ze zou beter buiten kunnen blijven... Dan hebben ze toch nog een briesje wind. Ik zal dus blij zijn als ze gewoon buiten kan blijven over een paar dagen!

Britta31
Berichten: 13125
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:36

Hier gaan ze toch in de volle zon staan.Ook wel af en toe in de schaduw.1 ruin staan ook veel in de stal te stomen.Ik denk 45 graden daar en ruin 2 staat dan in de schaduw.Ze regelen zelf wel hun temperatuur.Maar de hele dag in de volle zon kan natuurlijk niet.Ze staan 24/7 buiten.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Sintara
Berichten: 7376
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:45

Ik heb alleen een hooibak naar de grootste schaduw plek verplaatst, zodat ze niet perse de zon in hoeven om hooi te eten. Verder regelen ze het zelf maar.
Ze hebben trouwens ook gras in de schaduw maar de meeste paarden in de kudde eten liever hooi >;) en die van mij graast wel, maar liever niet al te ver van de rest vandaan. Zo blijven ze denk ik beter in de schaduw

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: pillow, YandexBot en 109 bezoekers