Jeuk en korsten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jenara
Berichten: 1547
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Jeuk en korsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-20 20:19

Hej allemaal,

mijn merrie heeft sinds halfweg juni flink last van jeuk, in haar manen, aan de voorpluk en aan haar staartwortel. Het zou zeker zomereczeem kunnen zijn, maar we zijn dus nog volop aan het uitzoeken wat er eventueel met haar aan de hand is. Ik ben momenteel op zoek naar tips & tricks om haar jeuk wat te verzachten tot we dus meer weten wat de oorzaak van de jeuk precies is, maar aangezien het echt om dikke korsten en open geschuurd vel gaat, zou ik toch graag iets ondernemen voor ze zich tot bloedens toe verder openkrabt.

de DA is begin juni geweest, op haar aanraden heb ik mijn paardje 2 weken op de weide gezet om aan te sterken, ze stond vrij schraal en een leversupplement gegeven, aangezien ze daar nogal gevoelig op reageerde.

Vorige week ben ik haar vervroegd gaan terughalen, aangezien ze nog fel vermagerd was, DA opnieuw geweest en er is en mestonderzoek en bloedonderzoek afgenomen. Mestonderzoek is negatief, eerste resultaat bloedonderzoek geeft verhoogde leverwaarden, op de verdere resultaten wacht ik nog.
Ondertussen staat ze een 5-tal dagen terug op haar vaste plek en is ze alweer een flink stukje bij getrokken.

Ze heeft wel nog steeds last van de jeuk en haar staart verergert echt elke dag.
Ik heb reeds gewassen met isobetadineshampoo, overal dan ook isobetadinegel aan gedaan,
gewassen met een anti-jeukshampoo, cold cream op gesmeerd. Een aantal dingen helpen mss een dag of max. 2, maar dan krabt ze gewoon weer verder.

[ img ]

Daarnaast heeft ze ook veel last van bijtende vliegen, onder haar ogen zijn er hele stukken vacht weg. Ze krijgt nu een vliegenmasker op zodat het niet verergert, maar een manier of hulpmiddel om de vacht hier te laten teruggroeien is ook meer dan welkom!

[ img ]

Ik ben dus echt op zoek naar manieren om nu tijdelijk die jeuk te verlichten tot we meer weten wat er in haar systeem in de war ligt en gericht kunnen behandelen, dus als er iemand ervaring mee heeft of bepaalde producten / zalven / ... weet die de jeuk wat beter maken, laat het me ajb weten!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:25

Ik denk dat je weinig meer kan doen dan wat je nu al doet.

Het lichaam is zichzelf aan het ontgiften en grote kans dat dit daar een symptoom van is.

Je zou haar een kruidenmengsel van kleefkruid en brandnetel kunnen geven. Ik voer zelf de souplessemix van de paardendrogist. Met die kruiden ondersteun je de lymfeklieren en het lichaam in het afvoeren van de afvalstoffen.

Is bekend waar de verhoogde leverwaarden door komt?

Jenara
Berichten: 1547
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-20 20:31

Gloa schreef:
Ik denk dat je weinig meer kan doen dan wat je nu al doet.

Het lichaam is zichzelf aan het ontgiften en grote kans dat dit daar een symptoom van is.

Je zou haar een kruidenmengsel van kleefkruid en brandnetel kunnen geven. Ik voer zelf de souplessemix van de paardendrogist. Met die kruiden ondersteun je de lymfeklieren en het lichaam in het afvoeren van de afvalstoffen.

Is bekend waar de verhoogde leverwaarden door komt?


Nee nog niet, daarvoor wordt er nog verder in het bloed gezocht, o.a. naar leverbot.
DA vermoed ergens dat het van stress is, wat het snelle bijtrekken op haar oudje plekje wel zou verklaren,
dus daarvoor heb ik bachbloesem besteld om haar daar wat mee te helpen.

Dankjewel voor de tip van het kruidenmengsel, ik ga eens bekijken wat er hier mogelijk is!

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:38

Het lijkt wel verdacht veel op ZE....Je paardje is gebaat bij een vliegendeken en rond 15.00u op stal, in de namiddag komen de kriebelmuggen waar zij hoogstwaarschijnlijk last van heeft. Ook is bij sommige paarden juist weidegang een trigger om te gaan schuren. Dit zou je kunnen testen door haar een periode op een paddock met hooi te houden.

Jenara
Berichten: 1547
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-20 20:42

suffie schreef:
Het lijkt wel verdacht veel op ZE....Je paardje is gebaat bij een vliegendeken en rond 15.00u op stal, in de namiddag komen de kriebelmuggen waar zij hoogstwaarschijnlijk last van heeft. Ook is bij sommige paarden juist weidegang een trigger om te gaan schuren. Dit zou je kunnen testen door haar een periode op een paddock met hooi te houden.


Bedankt voor het advies :)
Echter stond ze vorig jaar elke dag op de weide tot 21/22u 's avonds en had ze helemaal nergens last van.
Ze staat nu op een 24/7 buiten plek, dus op stal zal niet gaan. Ze heeft deze zomer net op een paddock met enkel hooi gestaan en het is dan begonnen. Dat sluit ZE niet uit natuurlijk, als de DA effectief met deze diagnose komt, krijgt ze volgend jaar op tijd en stond een vliegendeken op.
Echter heb ik al veel gelezen dat zo laat op het seizoen, wanneer ze al zoveel jeuk hebben, de deken niet zoveel effect meer heeft en ze die toch op een dag of 2 kapot schuren. Ik wil haar graag helpen, maar ik heb helaas geen bodemloze portemonnee om wekelijks 2 nieuwe dekens te moeten aanschaffen, dus deze zomer zal het helaas met oplapmiddeltjes moeten :(

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:45

Ik zou ook zeker vliegendeken doen, lever ondeesteunen met een lever en nieren supplement.
En zou kijken naar cannabidol, lees daar hele goede recensies over bij jeuk en weerstandsproblemen.

Aanvulling :
Zou zeker nu wel starten met vliegendeken. Is minder kapot schuren en daardoor minder ontstekingsreacties, dus minder jeuk. Je moet ook de cirkel van het schuren doorbreken.

Jenara
Berichten: 1547
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-20 20:53

Ok dankje voor de tips! Ik ga dan toch alvast kijken voor een vliegendeken!
En duimen dat mevrouw die niet kapot maakt :+

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:54

Hoe oud is ze? ZE kan zich later ontwikkelen, jonge paarden hebben er vaak geen last van. Dat zou dan kunnen verklaren waarom ze er vorig jaar geen last van had.

Zou ook zeker nu een deken opleggen, bijv. een Rambo sweet itch hoody RSIH, deze zijn er sterk en hebben ze niet zomaar kapot. Hiermee doorbreek je de cirkel tot schuren en krijgen je smeersels de kans om in te trekken.

Jenara
Berichten: 1547
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-20 21:10

suffie schreef:
Hoe oud is ze? ZE kan zich later ontwikkelen, jonge paarden hebben er vaak geen last van. Dat zou dan kunnen verklaren waarom ze er vorig jaar geen last van had.

Zou ook zeker nu een deken opleggen, bijv. een Rambo sweet itch hoody RSIH, deze zijn er sterk en hebben ze niet zomaar kapot. Hiermee doorbreek je de cirkel tot schuren en krijgen je smeersels de kans om in te trekken.


Ze is 5 jaar nu, dus inderdaad nog jong.
Ik ben ondertussen inderdaad al dekens aan het opzoeken, het handigst is als ik hem gewoon meteen kan ophalen in de lokale ruiterwinkel en er niet nog op moet wachten :)

LauraTNW
Berichten: 32
Geregistreerd: 15-07-20
Woonplaats: Melsele

Re: Jeuk en korsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 14:55

Korstjes/schilfers die van de huid afkomen, zijn vaak een reactie op de lever. Ik zie dat je hier al iets voor geeft, dus wellicht is je paard afvalstoffen aan het afvoeren. Dat is goed!
Zomereczeem is hier zeker een mogelijkheid, je kan best kijken om de jeuk dus ook te gaan verlichten. Wat krijgt je paard van voeding?

Zomereczeem lotion & Mok olie - 100 % natuurlijk - https://www.thenaturalway.be
FB & Insta: thenaturalway.lauracleirens

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Jeuk en korsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 15:01

Het is gewoon een enorm schuurjaar. Hier 3 paarden die dit jaar voor het eerst in mindere of meerdere mate schuren en in de regio hoor ik veel gelijkaardige verhalen. Er zitten gewoon ook enorm, enorm veel insecten hier dit jaar, ik veronderstel dat wij niet de enige zijn.


Jenara
Berichten: 1547
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-20 10:00

LauraTNW schreef:
Korstjes/schilfers die van de huid afkomen, zijn vaak een reactie op de lever. Ik zie dat je hier al iets voor geeft, dus wellicht is je paard afvalstoffen aan het afvoeren. Dat is goed!
Zomereczeem is hier zeker een mogelijkheid, je kan best kijken om de jeuk dus ook te gaan verlichten. Wat krijgt je paard van voeding?


Momenteel krijgt ze 1 schep Aveve Optima+ All-in soup en 1 schep bietenpulp + nu 10 druppels bachbloesem + 30gr kruidenmengeling (Brandnetel, Goudsbloem, Kleefkruid, Paardenbloem)

Dat laatste nog maar pas, ook om de lever verder mee te helpen. Verder heeft ze nu ondertussen een vliegendeken en -master + behandel ik alle korstplekken regelmatig met isobetadineshampoo.

tengeltje11 schreef:
Het is gewoon een enorm schuurjaar. Hier 3 paarden die dit jaar voor het eerst in mindere of meerdere mate schuren en in de regio hoor ik veel gelijkaardige verhalen. Er zitten gewoon ook enorm, enorm veel insecten hier dit jaar, ik veronderstel dat wij niet de enige zijn.


Het inderdaad al gehoord en gemerkt dat er extreem veel vliegen en andere insecten zijn, de andere paarden bij ons hebben er ook last van, alleen hebben de anderen zo geen extreme korsten ... Ik hoop dat we haar er snel vanaf krijgen met wat we nu doen, of alles op zijn minst wat verlichten!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amand0, Witje2, YandexBot en 83 bezoekers