paarden grondwater geven? Waarom wel/niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 09:22

Hier krijgt alles bronwater, de paarden, kippen, schapen en wij zelf ook.
In een paar weides hebben we een soort vijvers gemaakt waar alles uit kan drinken (als het niet te droog is zoals nu) die vullen zichzelf in principe en zo niet gooi ik er zelf water in.

Bij ons vorige huis heb ik het water eens getest en wat uit de put kwam was precies hetzelfde als het leidingwater wat er uit de kraan kwam :+

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: paarden grondwater geven? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 09:38

Bij ons is het ijzer te hoog voor menselijke consumptie maar voor vee drinkbaar water.
De paarden die hier al meer als 30 jaar staan worden gewoon heel oud zonder rare dingen. Ook staan er 3 zwarte bij die gewoon zwart blijven .
Als het vriest krijgen ze leiding water en dat moeten ze dan niet,ze drinken het omdat er dan niks anders is,maar ze hebben een voorkeur voor het grond water net als de honden trouwens.Die krijgen gewoon een bak water uit de kraan maar als ze de kans krijgen drinken ze uit de paarden bakken en de vijver.

snorkel1986

Berichten: 3009
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: paarden grondwater geven? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 09:51

Hier ook veel grond water ook nooit last gehad van ijzer terwijl er echt wel wat in zit.. op stal leidingwater maar er zijn er idd een paar die dat weigeren.. en snachts dus niks drinken.. Tja dan niet je kan het krijgen...

scrabbel

Berichten: 945
Geregistreerd: 25-04-14

Re: paarden grondwater geven? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 10:34

Ik geef ook grondwater. Bevat wel redelijk wat ijzer, dus zorg ervoor dat er voldoende zuurstof bij komt. Zo kan het ijzer zich binden aan het zuurstof en naar beneden zakken. Het laatste water gooi ik dan weg.

Verkleuren wijst meestal op een koper gebrek. Niet op een te hoog ijzergehalte.

mino1
Berichten: 363
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: paarden grondwater geven? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 10:46

Door een tehoog ijzergehalte in het water kun je koper gebrek krijgen dan
helpt zelfs extra koper voren niet.
Teveel ijzer verhindert de opname van de andere mineralen.
Laat het water testen dan weet je of het geschikt is als drinkwater.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 11:04

JoyCiej007 schreef:
Vwb. het ijzergehalte; dit weten we niet, hebben we niet getest, maar als ze teveel ijzer binnen krijgen dan moeten er toch ook duidelijke gezondheidsproblemen merkbaar zijn, lijkt mij?

We hebben laatst wel de nitraatwaarde gemeten met een speciale strip. Van het weinige (grond) water direct uit de sloot was de waarde 10 (schijnt niet hoog te zijn), van het water uit de pomp was de nitraatwaarde 0.

Misschien eens kijken voor strips om het ijzergehalte te meten, moet niet duur zijn.


Ons grondwater ziet vrij helder en de paarden drinken het veel liever dan leidingwater. Toch geef ik het maar af en toe omdat het vrij ijzerrijk schijnt te zijn en de nitraatwaarde te hoog zou kunnen zijn.
Ik zie bij diverse buren de tuinslangen na het sproeien van de weilanden helemaal oranje worden maar dat probleem doet zich bij ons niet voor.
JoyCiej007 waar halen jullie die strips om de nitraatwaarde te kunnen meten?

Buxy

Berichten: 2308
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Re: paarden grondwater geven? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 11:08

Daar ben ik ook wel benieuwd naar waarmee jullie testen op ijzer en nitraat?

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: paarden grondwater geven? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 11:18

Wij zitten aan natuurgebied met water en daar komen ze van een millieu maatschappij testen. Die nemen voor mij soms een staal mee. Zo eens in de 2/3 jaar. Is denk ik voor hun ook interesant. Ik hoef er niks voor te betalen.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 12:30

henny_w schreef:
JoyCiej007 schreef:
Vwb. het ijzergehalte; dit weten we niet, hebben we niet getest, maar als ze teveel ijzer binnen krijgen dan moeten er toch ook duidelijke gezondheidsproblemen merkbaar zijn, lijkt mij?

We hebben laatst wel de nitraatwaarde gemeten met een speciale strip. Van het weinige (grond) water direct uit de sloot was de waarde 10 (schijnt niet hoog te zijn), van het water uit de pomp was de nitraatwaarde 0.

Misschien eens kijken voor strips om het ijzergehalte te meten, moet niet duur zijn.


Ons grondwater ziet vrij helder en de paarden drinken het veel liever dan leidingwater. Toch geef ik het maar af en toe omdat het vrij ijzerrijk schijnt te zijn en de nitraatwaarde te hoog zou kunnen zijn.
Ik zie bij diverse buren de tuinslangen na het sproeien van de weilanden helemaal oranje worden maar dat probleem doet zich bij ons niet voor.
JoyCiej007 waar halen jullie die strips om de nitraatwaarde te kunnen meten?


Buxy schreef:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar waarmee jullie testen op ijzer en nitraat?


Op ijzer (of andere dingen dan nitraat) hebben we helaas nog niet kunnen testen. Nitraatgehalte toevallig vorige week; je kon via een site gratis een "watermonster meetkit" bestellen, om zo over heel Nederland oppervlakte water te testen en door te geven. De actie is nu afgelopen; ik weet niet of ze nog meetkits verzenden.

https://watermonsters.natuurenmilieu.nl/

Omdat je per persoon eigenlijk maar 1 kit (met dus maar 1 strip voor nitraatwaarde) mag bestellen, heeft mijn weidebuurman er ook 1 besteld.
We hebben dus het grondwater gemeten, direct uit de kraan die op de pomp zit aangesloten, en we wilden ook heel graag de sloot meten die langs onze weide's loopt. Helaas staat die echt droog, hooguit wat hemelwater er in. Zijn dieren drinken namelijk ook wel eens uit de sloot. Mijn pony's niet, daar heb ik het nooit voor aangedurfd om ze slootwater te geven.

Wat we toen hebben gedaan; hij heeft een gat in de sloot zelf gegraven, en verder hebben we de hele meetprocedure gevolgd, waaronder dus de nitraatstrip.

Het grondwater uit de pomp is niet bruin/roestig, maar heel mooi helder. Er zit wel iets een geurtje aan ja, maar lang niet zo erg als toen de bron veel minder diep geslagen was.

Ik heb inmiddels wel een relatief goedkope mogelijkheid gevonden om met strips op 10 verschillende dingen, waaronder dus ijzer, te testen. Even kijken of we dat gaan doen. Zijn wel 100 strips; natuurlijk is het vaak een momentopname, en we hebben meer te testen (ook een poel), maar wellicht zijn er (misschien hier) mensen die wat strips over willen nemen.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: paarden grondwater geven? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 12:34

Als je als mens niet kunt drinken dan zou zeker niet aan je paarden geven.

Te nog ijzer gehalte is niet goed voor ze. Ze kunnen op den duur vage klachten krijgen.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 12:39

Blussem schreef:
Als je als mens niet kunt drinken dan zou zeker niet aan je paarden geven.

Te nog ijzer gehalte is niet goed voor ze. Ze kunnen op den duur vage klachten krijgen.


Wij mensen zijn natuurlijk veel gevoeliger voor sommige dingen dan dieren.... dat valt ook echt niet te vergelijken he.

Ik weet nog járen geleden, telkens als wij op vakantie gingen naar Tsjechie en Polen, dat we daar beter geen kraanwater konden drinken (terwijl de inwoners zelf het wel dronken), omdat het zo anders was qua samenstelling dan in Nederland/Europa, en anders/minder gefilterd werd.
Toen ik het toch eens een paar dagen heb gedaan, kreeg ik idd spontaan last van flinke diarree en overgeven. Dat zelfde gold overigens toen ook voor Softijs. Best at je alleen verpakt ijs. Ze namen het daar destijds vaak niet zo nauw met de hygiëne regels die in NL al veel strenger waren.

Iets echt niet kunnen drinken, is iets anders dan niet willen/durven drinken....
Omdat ik al blaasproblemen heb en lichte blijvende nierschade, heb ik geen behoefte om het grondwater op stal eens even zelf uit te gaan testen.... Kan best dat er mensen zijn die er geen last van krijgen, misschien krijg ik er ook geen last van. Maar ik woon vlakbij, neem gewoon m'n eigen water en drinken in flesjes mee :j
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 11-08-20 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 12:39

Mijn paarden krijgen ook grondwater. Ik heb geen kraanwater en weiger te gaan zeulen met emmers en jerrycans. Op alle pensionstallen hebben ze altijd grondwater gehad of slootwater. End at slootwater was gewoon op bij dit weer. Dus vind dit al een fijne vooruitgang.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 12:42

Hier al 20 jaar en de boer al 50 jaar nooit problemen gehad hoor

huricane
Berichten: 789
Geregistreerd: 05-01-09

Re: paarden grondwater geven? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 12:44

Hier ook grondwater op de wei, geen problemen, in de stal gewoon leidingwater.
Veel vinden het grondwater lekkerder, en gaan meteen drinken als ze buiten komen.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: paarden grondwater geven? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 12:49

Woon in een grondwater wingebied dus onze paarden krijgen grondwater :+

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 13:16

JoyCiej007 schreef:
...
Ik heb inmiddels wel een relatief goedkope mogelijkheid gevonden om met strips op 10 verschillende dingen, waaronder dus ijzer, te testen. Even kijken of we dat gaan doen. Zijn wel 100 strips; natuurlijk is het vaak een momentopname, en we hebben meer te testen (ook een poel), maar wellicht zijn er (misschien hier) mensen die wat strips over willen nemen.


Je hebt een PB.

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: paarden grondwater geven? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 17:12

Bedankt voor jullie antwoorden.
waar kun je de testen kopen?
Als jullie een grote bak vullen met grondwater is dit dan mooi helder water of zit er een oranje gloed op? Of zou dit evt kunnen komen doordat de pomp alleen in de zomer wordt gebruikt om de tuin te sproeien? Dat die oranje gloed roest resten zijn uit de leiding/buizen?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: paarden grondwater geven? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:26

Hier is het helder als ik het er in doe, maar een paar uur later lijkt er zo'n olie laagje op te drijven.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: paarden grondwater geven? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:55

Hier is het helder en blijft het helder. Na een paar dagen worden de tonnen wat groenig, maar dat is met gewoon water ook.

xYaartje
Berichten: 1463
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 18:13

Hier krijgen ze ook al jaren grondwater en heb tot nu toe nog geen problemen of vage klachten gezien bij zowel de koeien als de pony's die ik verzorg. Eigen pony krijgt hetzelfde grondwater en ook daar zie ik geen gekke dingen aan. Water is mooi helder en blijft helder.

Toen de pomp een tijdje buiten werking was heb ik noodgedwongen leiding water moeten gebruiken, maar durf zo niet te zeggen of ze dat wel of niet lekkerder vonden.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: paarden grondwater geven? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 23:01

Er schijnt ook een test te zijn met een theezakje en een bestanddeel in grondwater. Geen idee meer wat je dan kunt testen maar dat was wel een ding :P

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 22:05

kwita schreef:
Mijn paarden hebben het ook echt al jaren even als de kippen, geiten, schapen en div knagers.
de ponys en paarden vinden het heerlijk en drinkt ook altijd uit plassen etc Maar de falabella van mijn schoonzus had teveel koper in haar bloed... dus ze mocht uitsluitend kraanwater van haar, ik voor de gein onze shet konik en trekpaarden ook laten testen incl het water maar geen van de 4 hadden verhoogd koper en ook het waterstaaltje was gewoon binnen alle normen,en het kwam echt uit diezelfde bron!
Ook over het oranje worden van de apploosa hier boven de konik is overleden en er kwam een grote C pony zwart uit pension met leiding water en die verkleurt ook veel lichter in de zomer bij ons , maar dat heeft niets met zijn drinkwater te maken maar met het feit dat hij 24/7 buiten staat en zijn genetische kleur na test niet zwart bleek maar bay.


Hij krijgt alweer enkele jaren alleen leidingwater en is nooit meer bruin/oranje geweest. Gewoon het hele jaar zwart.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 22:12

Hutcherson schreef:
Er schijnt ook een test te zijn met een theezakje en een bestanddeel in grondwater. Geen idee meer wat je dan kunt testen maar dat was wel een ding :P


Wij deden altijd een test met een theezakje in het water hangen. Wordt het water zwart/paars heb je (helaas) ijzer houdend water (roodblik). Hoe sneller zwart/paars hoe meer ijzer.

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 22:13

Hier grondwater van onder de ijzerlaag. :)

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 22:14

suffie schreef:
Hutcherson schreef:
Er schijnt ook een test te zijn met een theezakje en een bestanddeel in grondwater. Geen idee meer wat je dan kunt testen maar dat was wel een ding :P


Wij deden altijd een test met een theezakje in het water hangen. Wordt het water zwart/paars heb je (helaas) ijzer houdend water (roodblik). Hoe sneller zwart/paars hoe meer ijzer.


Leuke test. Ga ik voor de grap eens proberen op mijn geteste water. Hoeveel water neem je dan? En koud? En welke thee?