Paard breekt steeds uit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 22:32

Ik ben bang dat het een combinatie van te lage omheining met prikaaltjes en te weinig stroom. Daarbij heeft jouw paard een beste manenbos qaar niet veel doorheen komt. Halster om en daar stroomdraad om achter de oren langs en dan een 20cm onder de kin laten uitsteken. Mijn Friese merrie is ook een draak wat dat betreft. Ze gaat niet weg, staat rustig in de tuin te eten.. Oh en dat ligt echt niet aan te weinig ruimte, ze hebben bijna 5 hectare weiland en bos. Ik heb een de laval stroom meter die geeft nu 8000v aan, dat is het 1 na hoogste van 5 opties. Daarbij 2 koperen spitten in de grond beide 1.5m diep. Die moeten nattig blijven ivm juiste aarding. Ik voel m 2 dagen later nog in de arm.. Plus overal houten palen a 1.60 boven de grond en 3 rijen draad. Eindelijk komt ze er niet meer uit..

Hier zie je de omheining, palen staan om de 4m. Beide zijn 1.70m
Afbeelding

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 23:13

Ik denk ook dat er te weinig spanning op de draden staat, of de draden zijn versleten en geven minder goed spanning door. Kapot draad hoor je tikken. Mocht er een draad kapot zijn, dan geeft ie minder door. Door hier en daar verticaal te verbinden met koperdraad herstel je draadbreuken. Hier staat 6 kv op de draden en zelfs de shetten met de dikke bos manen flikken het niet erdoor te gaan. Twee diepe grondpennen die direct verbonden zijn. Het stel hier staat midden in het bos en ik heb geen zin midden in de nacht te moeten zoeken in een pikdonker bos naar een stel avonturiers. Meten doe je aan het eind van de lus, en vergelijkt dat met het begin. Is er veel verlies, dan opsporen waar het in zit.
Daarnaast zou ik voorlopig geen aanleiding geven om uit te breken; dus haar niet als laatste laten staan maar eerder meenemen. Ze moet het wel leren alleen te blijven, maar eerst maar eens dit uitbreken oplossen.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paard breekt steeds uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 23:23

Echt heel simpel, te weinig stroom.

Hierbij tinker tanks.
Toen we hier kwamen wonen lint en een standaard snokapparaat.
Resulteerde al vlug in bijna dagelijks paarden van tussen de buurkoeien gaan halen.

Alles vervangen, extra geleidende draad en het sterkste apparaat die beschikbaar was en nooit geen uitbreker meer.
Als wij er aan hangen per ongeluk, ben je daar echt enkele uurtjes niet goed van.

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 07:03

Ik heb een klein monster van een mini staan.
Met een dikke bos manen. ijzerdraad ed vlechten had totaal geen nut.
Ik heb nu een schapennet gehaald, wat doorloopt tot aan de grond. (90cm)
Haar neus er onder zetten levert dus een klap op haar neus op van de stroom.
En het is dus nu niet meer voor gekomen.
Mijn paard van 1.65cm heeft heilig ontzag voor de wel 90cm hoogte en hangt er niet overheen om aan de andere kant het gras weg te eten.
De netten zijn ook op verschillende hoogtes te koop.

MutsAapje

Berichten: 31
Geregistreerd: 03-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:22

Weet je wel zeker dat je paard het naar haar zin heeft waar ze is? Want op één pony na, is mijn ervaring dat ze alleen ontsnappen als ze het niet naar hun zin hebben. Ze was in die vorige groep waarschijnlijk niet op haar plek als ze daar zoveel ontsnapte als het niet om eten ging. Gaat ze wel goed overweg met het paard waarmee ze nu staat? En met goed, bedoel ik ook daadwerkelijk goed. Er hoeft niet per se constant gevecht te zijn tussen paarden als ze niet met elkaar overweg kunnen. Er zijn er zat die elkaars aanwezigheid wel redelijk accepteren, maar verder niets met het andere paard hebben(precies zoals met mensen en andere dieren). Als ze dan de mogelijkheid hebben, zullen ze ook opzoek gaan naar een ander paard of iets anders leuks om te doen. Jouw verhaal komt over alsof er meerdere kuddes op het terrein zijn, dus niet gek dat ze het dan daar gaat zoeken. Als er verder niets omheen was, zou ontsnappen natuurlijk ook minder interessant zijn(weg van de groep=alleen=gevaarlijk). Vooral een driejarige zal vaak niet de hele dag wat staan te grazen en af en toe een ander paard kriebelen, daar zit vaak nog veel meer activiteit in en die gaan zich natuurlijk stierlijk vervelen als de andere paarden te saai zijn voor haar. Hoe was de groepssamenstelling van de groep waar ze constant uit ontsnapte? Ze zal echt nog minstens één ander jonkie nodig hebben, alleen maar volwassen paarden om zich heen is natuurlijk geen lol aan en zal haar ook niet ten goede komen in sociale ontwikkeling.

Mijn pony ontsnapte zelfs een tijdje uit de wei waar zijn aller beste vriendinnetje ooit stond, die twee plakte vanaf de eerste seconde al aan elkaar. Maar in dezelfde wei stond nog een ander koppel en sinds de merrie van dat koppel mijn pony begon te accepteren en het dus rustig werd in de groep, ging de andere ruin hem afstoten en ging mijn pony uiteindelijk maar af en toe in een andere wei staan grazen. En hij werd geeneens ruw weggejaagd. De andere was al oud en traag, maar toch is was zijn gedrag voor mijn pony reden om weg te gaan. Dat is zes jaar geleden en sinds dien is hij niet meer ontsnapt. Nu staat hij achter een draadje zonder stroom. Met maar één ander paard, maar ze zijn wel dikke vriendjes.

Ik heb ooit één pony gehad en die bleef niet in een wei staan. Ongeacht de situatie. Het enige waar zij achter bleef was een hoge, brede heg met een hek(houten paaltjes met metaaldraad). Dat was een B-pony. Meestal sprong ze(over hekken die bedoeld waren om D maat springpony's tegen te houden).

lindy21
Berichten: 76
Geregistreerd: 28-07-20

Re: Paard breekt steeds uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:38

De grootste les die mijn paard mij geleerd heeft is dat hij echt niks zonder reden doet. Het ontsnappen heb ik ook mee te maken gehad. In mijn ogen had hij genoeg hooi en gras, maar toch ontsnapte hij steeds naar het stuk wat nog niet begraasd was met strook begrazing. Hij had toch tekorten aan bepaalde voedingsstoffen bleek later uit het bloed onderzoek bij de dierenarts. Toen we dit met supplementen hadden aangevuld ontsnapte hij ook niet meer.

Misschien dus de voeding checken, evt bloedonderzoek op tekorten. Of wellicht een verandering van groep of locatie wat wil helpen?
Succes met uitzoeken!

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paard breekt steeds uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 21:47

Bedankt voor alle reacties, echt top hoe jullie meedenken!

De groep is een gemengde groep met volwassen en jongere dieren. Ze is daar echt volledig op haar plek.

Ze staat nu dus met mijn andere merrie op de paddock. Die kunnen het goed samen vinden:
Afbeelding

Afbeelding
<3

So far, so good! Ik heb zelf wat minder geslapen afgelopen nacht := Maar ze is binnen gebleven. Ze staat rustig, vreet ladingen hooi naar binnen en roept ook niet naar de rest. Andere merrie zelfde verhaal :)) Hopelijk kunnen we dit zo even volhouden. Het is wel een stuk meer werk, geef ze zelf elke avond hooi en moet de paddock dagelijks uitmesten. Maar goed, rust is heel wat waard!

CharlieVM
Berichten: 883
Geregistreerd: 18-09-04

Re: Paard breekt steeds uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 23:02

Allereerst: wat een gaaf dier!!!

En het is een lastig probleem. Ik heb een nogal avontuurlijk exemplaar. Hij is als jaarling van de opfok verwijderd omdat hij met enige regelmaat de hele kudde bevrijdde (en nee, niet nodig en geen verveling. 10 ha, heuvels, beekjes, weiland, bos en genoeg vrienden. Ik vermoed zwakke plekken in de draad). Ik heb hem toen naar huis gehaald, hij wordt in augustus 7 en staat al die tijd in een gemengde stabiele kudde. Hij is daar tot nu toe 3x echt buiten het weiland aangetroffen ‘s-ochtends. En alle keren was de stroom er vrijwel af. Paard met blessure afgezonderd op eigen stukje in het land met prikpaaltjes? Dan weten we zeker dat hij binnen een paar uur alle paaltjes op de grond heeft gelegd. En ja, hij pakt de paaltjes waar geen stroom op staat en legt ze neer... hij heeft ook een periode de handvaten van het schrikdraad gepakt en zo de poort naar het plaatsje (Daar komt hij vanwege een flink hek niet verder) open gemaakt, maar ik denk dat hij een keer een volle klap in zijn mond heeft gehad. Dat doet hij gelukkig al een tijd niet meer

Bij Charlie is de kunst echt voldoende stroom (Hij haat stroom en gaat echt niet door draden heen) en een fatsoenlijke omheining (geen prikpaaltjes die hij kan demonteren zonder een schok te krijgen). Meneer test de stroom met zijn snorharen. En voldoende afleiding, anders gaat hij zichzelf vermaken.

Een van zijn weidegenootjes bleef bij ons altijd netjes binnen het hek. Hij is verhuisd geweest, en dat was een ramp. Prima omheinig, voldoende stroom, maar hij sprong er overheen of ging er dwars doorheen. Hij liep iedere dag meerdere keren buiten het land. De sleutel? Hij kon daar niet aarden. Prikkelarme omgeving, had maar 1 maatje ipv een hele kudde. Beest verveelde zich kapot. Terugverhuisd naar zijn oude kudde en is sinds hij terug is bij ons nooit meer ontsnapt.

Kortom: probeer te achterhalen wat de sleutel is en zorg dat de omheining in orde is. Ook geen stroomonderbrekingen, want de slimmeriken weten feilloos wanneer de onderbrekingen zijn.

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paard breekt steeds uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-20 10:28

Even weer een update. Feyre staat nu samen met mijn andere paard sinds maandagmiddag op de paddock. Sinds donderdag staan ze overdag op het weiland wat daar direct aan grenst, zodat ze schaduw hebben. ‘s Avonds sluit ik de paddock dan weer af en staan ze ‘s nachts daar met hooi.

So far, so good! Beide staan rustig, hebben het gezellig met elkaar en er is nog geen draad gesneuveld. We durven nu heeeeel voorzichtig wat vooruit te kijken en na te denken over de toekomst. Want hoewel dit heel goed gaat is het niet perse praktisch en vooral heel erg arbeidsintensief := Maar goed, rust is ook wat waard! Vooralsnog houden we het even zo, al zal ik blij zijn als het wat minder warm wordt.

Autumnn

Berichten: 8037
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Paard breekt steeds uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 10:34

Wat doet ze zodra ze is uitgebroken? Mijn merrie deed het ook (niet zo heftig als jouwe :+ ) maar ze rende toen naar de kudde. Toen ze bij de kudde mocht was het probleem opgelost..

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paard breekt steeds uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-20 10:48

Als ze naar het gras uit breekt dan staat ze rustig te vreten. Of we komen bij de wei en alles ligt plat maar dan staat ze wel bij de groep aan de juiste kant. Zeg het maar...

Daarom denk ik dus niet dat het aan de groep ligt, want ze baggert door het draad en ook rustig weer terug naar de groep. Of de groep volgt haar omdat ze de weg naar het gras heeft vrij gemaakt :=

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110670
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Paard breekt steeds uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 10:50

Weet je heel zeker dat zij het is die de aanzet geeft om door het draad te gaan?
Heeft iemand dat gezien?

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paard breekt steeds uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-20 11:26

Nou, nee. Niemand heeft het gezien. Maar sinds ze uit haar eigen groep is blijft het draad daar al een week heel en in de nieuwe groep is het draad 5x gesloopt vanaf het moment dat ze daar stond. Nu ze daar weg is blijft ook daar alles heel..

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Paard breekt steeds uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 11:35

Hier ook een uitbreker die niet gaf om de stroomdraad tot we een dun ijzeren draadje me door de ringen staken. Dus gewone witte stroomdraad + een ijzeren draadje:
https://www.agradi.nl/ako-draad-alumini ... gI-HvD_BwE
Zo eentje.

na één poging bedacht ze zich heel snel. :+
Traditioneel stroomdraad en ook lint heeft voor dit type paarden te veel "verlies".
De meeste blijven daar heus wel achter maar de tanken bikkelen zich er door. Als veulen speelde bovenstaande met de gewone stroomdraden. :x Met een ijzerdraadje er bij niet meer.

Autumnn

Berichten: 8037
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Paard breekt steeds uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 12:21

Een hoger draad etc is natuurlijk een oplossing maar het neemt de oorzaak niet weg. Ik had mijn merrie op een gegeven moment achter 1.50 staan en die sprong er foutloos overheen..... in de kudde stond ze achter een banketstaaf laag draadje waar ze braaf achter bleef. Zou desnoods een camera erop zetten. Wie weet wordt er vuurwerk afgestoken waar ze bang voor is of komen er kinderen in de wei die ze opjagen... ik zou persoonlijk eerst naar de oorzaak gaan kijken voor je zulke maatregelen gaat nemen

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 10:53

Goede tip Ayasha! Maar dat lijkt me net wat minder praktisch bij draad wat om de paar dagen verzet moet worden?

Autumn: er is geen sprake geweest van vuurwerk, kinderen of andere externe factoren waardoor ze door het draad is gegaan. Er is veel toezicht op onze weilanden door de buren, en die bellen bij het minste of geringste. Als veulen hing ze al vol in het draad om van het gras aan de andere kant te snoepen als daar geen/te weinig stroom op stond (toen ze nog bij haar mama stond), ze heeft er gewoon zeer weinig respect voor.

Afbeelding

Afbeelding

:= := :=
Laatst bijgewerkt door Berdien op 10-08-20 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Paard breekt steeds uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 10:55

Maar dat is dus wel het probleem, weinig stroom en als veulen al geleerd dat dit dus kan.

Hier graast er geen 1 overheen, ook degene niet die er wel door walst met de borst als de draad te laag is.
Ze

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Paard breekt steeds uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 10:57

Ah, als de draad verzet moet worden is dit inderdaad niet super praktisch.. Maar eerlijk gezegd vrees ik (uit ervaring helaas) dat je eentje die dit spelletje door heeft ook niet achter een mobiele draad kan houden... Daar krijg je gewoon niet voldoende stroom op vaak.

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 11:00

Dat is ook het probleem Penotti, dat zeg ik al vanaf het begin. Ik waardeer het zeer dat mensen meedenken hoor, maar ze heeft er gewoon te weinig respect voor en het resultaat als het lukt is te groot. De factoren angst/kudde/etc spelen geen rol bij haar. Vandaar ook de vraag hoe hier mee om te gaan en welke oplossingen er mogelijk zijn.

Ze staat nu dus achter hoger draad, en dat gaat echt hartstikke goed! Morgen in overleg op stal wat we de rest van het zomerseizoen gaan doen.


Afbeelding

Afbeelding

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 11:08

„Gewoon omdat het kan“ is voor een hoop paarden reden genoeg hoor. Daar hoeft echt niet perse ern dieper liggend probleem bij te horen.

Zo kwam mijn 3 jarige ineens tot de ontdekking na 2 maanden op een nieuwe stal geen stroom op de onderste draden stond (dat wist ik helaas ook niet anders was ik er niet gaan staan). Dan is er natuurlijk niets zo leuk om gewoon even op je gemakje het terras op de banjeren, het erf te ontdekken, bloemen op te eten, honden te jagen etc. Een paard dat van nature minder nieuwsgierig is zal dat misschien niet doen maar die van mij is rete nieuwsgierig _O-
Daarna was het uiteraard geleerd gedrag en moesten we aan de gang met antennes aan het halster en en echt goede klap stroom met vaste palen. Nu gaat het goed maar geleerd is geleerd. Als ik de onderste draad even in de bovenste hang om bijv mest te gaan ruimen dan is er een reele kans dat ze meteen weer denkt dat de poort gewoon open staat en duikt er dan onderdoor. Op een nieuwe wei zie je haar ook altijd eerst de draad testen :+

Mijn eerste paard was het omgekeerde, als de hele groep uitgebroken was galoppeerde zij nog nerveus langs de draad op en neer die plat in het gras lag _O-

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110670
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 11:09

Berdien schreef:
Nou, nee. Niemand heeft het gezien. Maar sinds ze uit haar eigen groep is blijft het draad daar al een week heel en in de nieuwe groep is het draad 5x gesloopt vanaf het moment dat ze daar stond. Nu ze daar weg is blijft ook daar alles heel..


Dan is 1 + 1 idd 2 :=
Ze is wel prachtig zeg <3 Ik hoop dat je snel een oplossing hebt!

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paard breekt steeds uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 11:13

Precies Sizzle, voor een Tinker is 'omdat het kan' echt méér dan genoeg reden. Tel daarbij vers gras op dan heb je al gauw een probleem. Zo ook hier.

Ze is inderdaad heel knap opgedroogd :+: Het is een vreselijk lief en makkelijk dier, echt een droompaard. Met één klein rottig eigenschapje dus.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 11:13

Citaat:
Mijn eerste paard was het omgekeerde, als de hele groep uitgebroken was galoppeerde zij nog nerveus langs de draad op en neer die plat in het gras lag

Nog erger,
een groep jonge paarden die bij de eigenaar tegenover het huis hadden gelopen de hele zomer.
Op een vroege ochtend, met weinig verkeer wilde die man ze naar huis hebben.
Dus wij allebei een paard en de rest moest maar volgen.
Was er 1 die ook niet verder durfde daar waar eerst de draad liep, maar nu dus open was :)

marleen_88

Berichten: 14049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 21:57

Heel vervelend en gevaarlijk dat je paard dit doet.

Heb je enig idee uit hoeveel ijzerdraden de draad bestaat rond de wei? Dit kan er ook voor zorgen dat er meer stroom wordt gegeven. En zorgen dat de klap voelbaar is door die flinke manenkam. Ijzerdraad erin vlechten is een optie.

Mijn paard stond bij mijn ouders thuis achter een enkel 'koeiendraad' mét koeienstroom, nooit uitgebroken. Hoeveel gras erachter stond, maakte hem niets uit. Op een pensionstal heeft hij 'geleerd' dat achter een draad blijven niet nodig is. Dit was minder stroom én kwalitatief minder draad... Nu op zijn pensioenplek is hij weer onder de indruk van het stroom en de draden.

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paard breekt steeds uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 21:01

Dat durf ik zo niet te zeggen Marleen, dat zou ik na moeten vragen.

Vanavond overleg gehad, we laten ze nu als test 24/7 op de paddock+wei, in plaats van dat ze 's nachts worden opgesloten op de paddock. En morgen ga ik naar de locale agrarische groothandel en ga ik eens loeren naar hoge palen. En als 24/7 toegang tot de wei goed gaat gaan we de hoge palen neer zetten en testen of ze daarachter blijft.

Spannend!!