Paard breekt steeds uit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Berdien
Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Paard breekt steeds uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-20 19:49

Ik word er hopeloos, moedeloos en vooral heel verdrietig en wanhopig van. Mijn Tinkermerrie van 3 heeft het bedacht dat draad voor watjes is en dat je daar, stroom of niet, gewoon doorheen kan.

Situatieschets: ze staat al op deze stal sinds ze zes maanden is. Ze is nog NOOIT zo bezig geweest als nu. Ze staan vanaf eind april op de wei, en ondanks dat ze wel over het draad heen snaaide ging ze er niet doorheen. Toen gingen ze naar een nieuw stuk, daar is ze begonnen met uitbreken. Dat begon met het om drukken van paaltjes, het draad bleef heel. Dat is één keer nog wel te doen, maar ze bleef het doen. Ook als ze meer dan voldoende gras hadden.

Dus moest ze naar een andere groep, in een wei bij stal. Hier staat meer stroom op, dus de hoop was dat ze binnen zou blijven. Ze is tot nu toe vijf keer uitgebroken, en vandaag liep de groep zelfs bij de weg ;( Dat is echt mijn grootste angst. Gelukkig is alles goed gegaan, maar ze kon natuurlijk niet in deze groep blijven.

Nu staat ze in de paddock, wel achter draad maar dan hoger. We denken dat ze bij lager draad erover heen leunt, haar borst erin zet en stroomklap of niet, ze drukt zich er door. Met alle gevolgen van dien.. Ze staat niet alleen, maar met mijn andere paard. Ze hebben de ruimte en onbeperkt hooi nu.

Wie heeft er hier ervaringen met notoire uitbrekers? Hoe krijg je ze er vanaf? Het is natuurlijk vreselijk zelfbelonend, elke keer dat het lukt is weer aanleiding om het te blijven doen.

Even voor de duidelijkheid: er staat meer dan voldoende stroom op het draad. Ik heb ook gezien dat ze een klap er van heeft gehad, meerdere keren zelfs. Maar ze beukt zich er alsnog doorheen. Ze is ook het enige paard wat dit zo doet, de rest heeft heilig ontzag voor het draad.

Wie heeft de gouden tip?

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."


Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Paard breekt steeds uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 20:00

Wat een lastig verhaal. Ik wil je veel succes wensen in ieder geval! Heb zo even geen tips voor je

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 20:04

Ja, te lage draad kan doorwalsen zijn. (zelfs door een ijzeren hek met stroomdraad er voor)
Te lage draad er onderdoor.

Ik heb van beide samen gehad :+
Nu dus 3 draden, op 25 cm, 1 meter en 140. En die het deden waren rond de 145.
En dan altijd goed stroom er op, ook echt regelmatig na meten.
En dat hielp.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Berdien
Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paard breekt steeds uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-20 20:12

Een ijzeren hek zelfs? :oo

Ik zag op internet palen van Gallagher van 1.90m hoog. Dat leek me ook wel een optie, dan kan ze er tenminste niet overheen hangen en dan door duwen. Ze is overigens 1.60-1.65 en een kilootje of 700. Formaatje tank, en dat weet zet.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Solleke_Noah
Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 20:14

Herkenbaar probleem, bij mijn paard was het enige dat hielp vijf stroomdraden, waarvan de onderste echt laag en de bovenste echt hoog... hij ging anders als een soort limbodanser onder de draad door. Of inderdaad borst ertegen en doorduwen. Wij gebruikten palen van 2m50 trouwens.

Ik moet wel zeggen, ondertussen is hij 18 jaar (heb hem al 14 jaar) en met de leeftijd is het een beetje beter geworden. We hebben de paarden nu aan huis achter een houten omheining + stroomdraad en dat houdt hem goed binnen :)

Meer pyrografie zien? : https://www.facebook.com/de-Vuurboom-10 ... _todo_tour

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen

shadowstar
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 20:15

Bij mijn tinker helpt het inderdaad ook om de draad hoog te hangen, zodra het te laag is gaan ze er doorheen

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 20:18

Ja een ijzeren hekwerk, die rond de 1/ 1.10 zal zijn met een Galagher permanentdraad er voor. Dus met goede geleding.
Hekwerk was totaal ontzet en lag plat op de grond, permanentkabel uit alle geleiders getrokken en zo ook een meter of 10 mee genomen.
Dat had ik ook niet verwacht, daarom niets erboven gemaakt. Nu wel :P

Ach ja houd je bezig :+

Die palen die jij op het oog hebt klinken wel goed :j

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Berdien
Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-20 20:20

Ja hout dacht ik ook maar vandaag was ze zo hysterisch dat ze zelfs door de houten omheining van de bak wilde :oo Toen was ze wel echt over de kook, toen ze daarna naast een ander paard op het erf stond heeft ze daar rustig anderhalf uur (!) wat staan suffen. Het is ook echt een vreselijk lief en braaf dier verder, maar dat uitbreken..

Hoge draden lijkt dus een optie te zijn, dat is goed om te weten. Omdat we werken met strookbegrazing (daar gaat knalt ze dus doorheen, tot ze vanmiddag door de 'buitenkant' ging) moeten het hoge maar verplaatsbare palen zijn.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 20:24

Meer draadjes kan een optie zijn, maar ook meer stroom(danwel er voor zorgen dat zij beter "geleid" )
Het "ontzag" voor stroom is altijd lastig, ik heb een kleine versie van die van jou, wel slim type, die "checkt" wel of er stroom op staat, en heeft een tolerantie-level. Overigens geen "hanger" maar een duiker.
Waar 50+ pensionpaarden bedenken dat ze wel achter het draadje blijven denkt hij: kan wel, ik ga.
Enige paddock met 3 draadjes(hoogste op ca. 1 meter, maar hij is geen hanger, en zelf maar 1.40) op andere plek 2 draadjes, maar daar kán hij uit.

Zoals je het leest klinkt het alsof ze wel een "tik" krijgt maar denkt: goh vervelend. Dat kan natuurlijk, ik heb dat namelijk ook vaak genoeg gehad met draad vast pakken(of denken dat je de stroom er wel af hebt, of denken: dit kan ik ff )
Ik heb ook wel eens per ongeluk de draad geraakt terwijl ik ook tegen de ijzeren bak van de shovel stond, ik geloof dat ik gereset, jemig wat deed dat pijn, echt nog een kwartier lang er last van gehad.


Wat het "simpelste" is als je er bij bent, eerst paard een goede douche geven, en dan hopen dat ze tegen de stroomdraad komt.
Maar de draad goed checken, op hoeveelheid stroom, is wel érg verstandig, vooral draad wat je verzet enz. is vaak vrij "laf" qua hoeveelheid stroom.

Edit: zie jou post, als een paard hysterisch is/word is de prioriteit wel anders dan in gewone omstandigheden.
Hout voor "hangers" zou ik niet doen, mijn andere 2 zijn "hangers" 1 vd 2 heeft op vorige stal 7 palen "doorgehangt" omdat ze in de paddock stond en er naast gras was.. dus madam er over, knapt paal, daar eten, en door naar de volgende paal :Y)

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Berdien
Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paard breekt steeds uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-20 20:30

Dat laatste is dus wat ze over het algemeen doet :j Vanmiddag in de bak was ze over de kook, maar dat is een gemoedstoestand die ze eigenlijk verder niet heeft. Ze is eigenlijk nooit ergens van onder de indruk. Koelbloedig tot de max :=

Het land waarin ze stond is helemaal nagelopen, daar stond echt wel een beste klap op. Draad is overal vrij, heel en geleid goed. Zat al te denken, wat als ik een ijzerdraadje om haar hals hang? Een soort harnasje dat als ze tegen het draad komt het écht goed geleid. Niet voor altijd, maar gewoon om even door te krijgen dat draad = stroom en stroom is niet fijn.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Paard breekt steeds uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 20:32

Maar wat is een beste klap?
Is het ook echt gemeten met zo'n apparaatje?
Als ik hier zo'n ding met lampjes erop zet en hij tikt 2 lampjes vind ik als ik er per ongelijk aankom dat heel hard.
Die uitbrekers lachen daar om. Ik weet zeker dat ze het wel voelen maar het gras aan de overkant is groener dus gaan ze er voor.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Berdien
Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paard breekt steeds uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-20 20:35

Het precieze getal weet ik niet meer maar het draad is inderdaad op meerdere punten gemeten.

Het mormel in kwestie:
[ img ]

Naast mijn jachtpaard van 1.68
[ img ]

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Paard breekt steeds uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 20:41

Zooooo, wat een gaaf dier!!!
<3 <3 <3 <3

Ja daar zou ik wel een hoog draadje bij maken ja, heeft hij wel nodig :D

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Berdien
Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paard breekt steeds uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-20 20:44

Ja ze is waanzinnig knap en heel lief en heel braaf en echt mijn beste vriendinnetje. En dus een vreselijke uitbreker -O-

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Wildgirl
Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard breekt steeds uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 20:53

Enig idee waarom ze het doet?
Indien de genoeg gras hebben zou ik denken》verveling.
Heb je haar al wat in het werk staan?
Doet ze het continu of is het bijvoorbeeld gelieerd aan henstigheid/wisselen in de kudde etc?
Ik zou ipv een extra draad een extra lint spannen, met daar een beste klap stroom op.
Lastig probleem wel
Wat triggerde de paniek in de bak vanmiddag?

Berdien
Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paard breekt steeds uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-20 21:14

Verveling denk ik haast niet, ze staat in een gemengde groep. Ze vindt aandacht geweldig maar dat vindt ze ook als ze wel elke dag mee komt.

Geen wisselingen in de oude groep, ze doet het zowel als ze hengstig is en als ze niet hengstig is. Ze is natuurlijk in een nieuwe groep gekomen maar dat was vrijwel direct goed. Ze is enorm sociaal, trekt zich van zure paarden niks aan en doet gewoon haar ding.

De paniek was omdat ze in haar eentje in de bak achterbleef. De groep was daar gezet nadat ze van de weg waren gevist. De groep ging weer naar de wei, zij moest wachten op mijn andere paard. Dat vond ze minder geslaagd.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Wildgirl
Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard breekt steeds uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 21:17

Heb je haar wel eens zien uitbreken?
Hoe is haar gedrag voor het uitbreken?

Hutcherson
Berichten: 7332
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 21:17

Mijn ervaring is dat de meesten zich vervelen.

Berdien
Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-20 21:19

Wildgirl schreef:
Heb je haar wel eens zien uitbreken?
Hoe is haar gedrag voor het uitbreken?


Nee, niemand :n

Verveling kan ik me echt slecht voorstellen. Ze is niet het enige jonge paard, staat 24/7 buiten in een ruime wei. Daarnaast doet ze het dus ineens en is er verder qua training niet veel veranderd. Ze is net 2 maanden drie, ik ga haar niet dagelijks aan het werk zetten..

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

belle_boef
Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard breekt steeds uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 21:29

Als ze er met haar kop onder doorgaat van aluminiumfolie een draad maken en die door de manen heen vlechten voor goed contact met de draad en een flinke optater. Als ze er met de borst door walst een hogere draad.

Weet je zeker dat je genoeg power hebt. Door de droogte van je grondpen te droog komen staan met stroomverlies tot gevolg.

Wildgirl
Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 21:30

Er zit een groot verschil tussen dagelijks aan het werk zetten en haar voldoende uitdaging bieden.
Het feit dat ze paniekerig reageerde toen ze alleen achterbleef en daarbij ook door het hout heen wou doet me toch denken dat ze wellicht minder koelbloedig is als dat je denkt ;)
Hoe reageert ze als er paarden uit de kudde gaan terwijl zij erin blijft?
Is er een duidelijke rangorde of heb je er 1 of meerdere (te) dominante merries tussenlopen?
Ik denk toch aan een stoeltje met goed boek tussen de bosjes, alleen weten wat er aan een ontsnapping vooraf gaat geeft je inzicht en oplossingen ;)

Berdien
Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paard breekt steeds uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-20 21:39

Belle_boef: draad is nagelopen en stroom is op meerdere punten nagemeten.

Als ze in de groep staat en er gaan paarden weg dan is dat prima, niks aan de hand. Is een hele rustige, stabiele groep. Ze staat redelijk hoog in rang maar laat zich goed corrigeren door de dominantere merries. Het probleem zit hem ook echt niet in de groep, daar ben ik van overtuigd.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

alice0cullen
Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Paard breekt steeds uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 22:02

Wij hebben een notoire uitbreken gehad op stal, ook een tinker. Elke dag ging ze er meerdere keren dwars doorheen. En er stond echt genoeg stroom op.

Wat hier als laatste resort toen gedaan is een ijzerdraad door de manen tot de schoft en om het laster gewikkeld, plus nog een stuk als een teletubbie en een stukje onder de kin. Toen hebben ze haar iedere ochtend zeiknat gespoten en toen tegen het draad gehouden.
Heeft wonderen gedaan, inmiddels is ze verkocht, maar ze heeft nog maanden dag en nacht op de wei gestaan in de kudde achter een enkel draad. Er moest wel altijd stroom op want anders was ze er weer doorheen.

Was misschien niet de meest vriendelijke manier, maar het was dit of een leven op stal. En dat is niks.

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

Berdien
Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paard breekt steeds uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-20 22:06

Liever wat minder vriendelijk dan een aangereden paard! Ik zat er ook al aan te denken om haar wat beter te laten geleiden door ijzerdraad om haar te hangen.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

ikke
Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 22:15

Berdien schreef:
Belle_boef: draad is nagelopen en stroom is op meerdere punten nagemeten.

Als ze in de groep staat en er gaan paarden weg dan is dat prima, niks aan de hand. Is een hele rustige, stabiele groep. Ze staat redelijk hoog in rang maar laat zich goed corrigeren door de dominantere merries. Het probleem zit hem ook echt niet in de groep, daar ben ik van overtuigd.

Even er vanuit gaand dat dat uitbreken op zichzelf staat en niet een andere, onderliggende oorzaak heeft.

Uitbreken voorkom je met een beste klap stroom erop. Niet te bang, een 10J apparaat nemen (hoger mag niet in NL) en nu de truc der trucs:
Vier a vijf (of zes) draden boven elkaar spannen en die om-en-om voorzien van spanning en aarde. Niet een pennetje in de grond voor die aarde maar een draad rechtstreeks naar aarde-aansluiting op het apparaat!

Dunne staaldraad om haar nek hangen is optioneel.

Koppel vervolgens alles af waar niet noodzakelijkerwijze spanning op moet staan.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: -Namiro-, fdalebout, GrapeshotBot, lovelance en 134 bezoekers