Slowfeeder voor in de stal - ervaringen gevraagd!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_RobinA_

Berichten: 1423
Geregistreerd: 20-11-04
Woonplaats: Louisendorf (Bedburg-Hau)

Slowfeeder voor in de stal - ervaringen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-20 14:59

Graag wil ik voor mijn pony's een slowfeeder in de stal plaatsen alleen heb ik geen idee welke het beste geschikt is. Daarom ben ik op zoek naar ervaringen van jullie.
Voor mij is vooral belangrijk dat de slowfeeder praktisch is/goed werkt en dat hij veilig is. Aangezien het voor 4 stallen is lijkt het een behoorlijke investering te worden en dan wil ik wel de goede doen.

Ik heb al een beetje rondgekeken en mijn interesse gaat op het moment uit naar de volgende systemen:

https://rhstables.be/wp-content/uploads ... eder-4.jpg

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bovenstaande systemen lijken allemaal zo hun voor en nadelen te hebben. Ik denk hierbij aan eethouding, veiligheid met rollen (vastzitten met hoeven???), enz. Zeker omdat ik een pony heb die de gewoonte heeft om flink wild te rollen in haar stal.
Ik ben dus heel benieuwd naar jullie ervaringen. Ervaringen met andere systemen mogen natuurlijk ook, al wil ik geen hooinetten of hooitassen. Daar ben ik geen fan van.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Slowfeeder voor in de stal - ervaringen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 15:17

Voor de haybar is ook een rooster te krijgen, die is een stuk hoger en de zijkanten zijn gesloten.
Bedoeling van deze slowfeeders is om ze in een hoek te plaatsen, dan hebben de paarden er het minste last van (hoek is in een box toch deel loze ruimte) en komen er niet zo makkelijk in vast te zitten.

De 2e van jouw lijstje zal ongeveer op borsthoogte opgehangen moeten worden en dan is de kans op voetjes er in ook zeer klein.

3e kan volgens mij ook opgehangen worden en als je die lager wil hangen, kan je er altijd een stuk hout onder schroeven om die ruimte af te sluiten.

Mijn 1e pensionstal had in een aantal boxen gewoon een dikke plaat hout in 1 hoek zodat je een 3hoek bak krijgt (net als jouw 3e optie ongeveer), maar wel de bodem iets van de grond af zodat het uit te vegen was bij het uitmesten.

Je zal er wel rekening mee moeten houden dat alles waaruit van boven gegeten wordt regelmatig leeg gehaald moet worden, want onderin wordt vies en de geur daarvan trekt naar het wel eetbare hooi, waardoor paard tot 1/2 daarvan niet wil eten. Dan heb je dus een paard met terecht honger en een volle ruif. Liefste haal je bij het vullen de boel leeg en doe je het verse, lekkerdere hooi onderop. Restje van vorige voerbeurt gaat dan er boven (mits in orde) eventueel op het rooster om het aantrekkelijker te maken.

Maiske

Berichten: 413
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:38

Waarom geen hooinetten? Ben eigenlijk nergens fan van maar met 2 mini's moet ik iets anders kan ik ze rollen. Ze hebben nu deze... 2 over elkaar heen en ik houd ze slank...
https://www.dekroo.nl/products/qhp-slow ... wYEALw_wcB

Alles wat de grond raakt zou ik eng vinden. Ze zitten zo naar vast met kleine hoefjes.

_RobinA_

Berichten: 1423
Geregistreerd: 20-11-04
Woonplaats: Louisendorf (Bedburg-Hau)

Re: Slowfeeder voor in de stal - ervaringen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 11:13

De haybar ziet er ook goed uit :j Welk rooster kun je daarbij krijgen?