Schacht ruin schoonmaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 14:28

_Penotti schreef:
Schoonmaken als de tandarts komt en hem toch verdooft :)
2 vliegen in 1 klap.

Ik heb zo'n geil paard, als je er naar kijkt schacht hij uit :oo
Ik gebruik alleen lauw water.




:') Yep hier ook zon viespeuk naar mij toe :j . Terwijl de pony hem bij kijken alleen al zo ver terug trekt dat die er een meisje van wordt... Is niet leuk, want die gaat straks echt verdoofd moeten worden.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 14:38

Haha dat hij er een meisje van word.

het is wel het topic met de meest bizarre uitspraken geloof ik :D

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Schacht ruin schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 14:43

Haha en ik schoot te hard in de lach om jouw bericht. Veel te herkenbaar.

Echt hoor daar kan ik je een verhaal over vertellen maar die komt hier niet door de penny commissie heen ben ik bang, dus ik hou hem voor mij...

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Schacht ruin schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 14:45

<<) <<)
-O- -O- -O-

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 14:55

Mijn ruin van 7 (tot anderhalf jaar terug nog hengst) swaffelt graag tegen zijn eigen buik. Ik heb hem er nog nooit op betrapt, maar het bewijs zit in de aangekoekte dikke zwarte smurrie (lijkt op een combinatie van teerzalf met kauwgom) die af en toe toch wel heel ver naar voren op zijn buik zit.

Dus inderdaad even goed schoonmaken als de tandarts weer is geweest!

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 15:01

crow schreef:
Ik stop altijd de waterslang in de koker, laat het een paar minuten goed doorspoelen, dan mijn hand erin en de klonten weghalen, dan weer spoelen en ev herhalen.


En dan niks erbij dus denk ik?
Ga morgen dat ook even dus doen

AnnemiekvM

Berichten: 8247
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Schacht ruin schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 15:03

Bij Tommie spoel ik zijn koker af en toe met wat water. Dan valt er ook wel het één en ander uit. Ik gebruik geen shampoo of baby olie.

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Schacht ruin schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 20:56

Just for the record, die zwarte klontjes/klonten zijn wel wat anders dan de bonen hè (niet iedere ruinen bezitter blijkt daarvan op de hoogte)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 21:01

Kaatje_S schreef:
Just for the record, die zwarte klontjes/klonten zijn wel wat anders dan de bonen hè (niet iedere ruinen bezitter blijkt daarvan op de hoogte)


Bij die van mij is het niet zwart, maar wat wit gelig. Misschien omdat het een cremello is? Maar zit werkelijk waar soms over z'n hele achter benen.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Schacht ruin schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 21:07

Nee voor bonen mag je even wat verder graven, haha

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 21:08

Kaatje_S schreef:
Just for the record, die zwarte klontjes/klonten zijn wel wat anders dan de bonen hè (niet iedere ruinen bezitter blijkt daarvan op de hoogte)


Mijne heeft nog geen bonen gehad gelukkig. Ik zie ze wel eens voorbij komen bij Doctor Pol, maar gelukkig bij de mijne nog niet gevonden. Alleen vieze swaffel smurrie aan zijn buik! >;)

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 21:14

Marije_1997 schreef:
Kaatje_S schreef:
Just for the record, die zwarte klontjes/klonten zijn wel wat anders dan de bonen hè (niet iedere ruinen bezitter blijkt daarvan op de hoogte)


Bij die van mij is het niet zwart, maar wat wit gelig. Misschien omdat het een cremello is? Maar zit werkelijk waar soms over z'n hele achter benen.


Bij mij cremello is het idd ook wit gelig en soms rozig/bruinig. Maar dat laatste komt volgens mij door melanomen die soms aan het poedersuiker zijn..

Ik heb de beste manier om het schoon te maken nog niet gevonden.. De tuinslang erin met lauw warm water wordt geaccepteerd, maar eraan zitten als hij uitschacht eigenlijk niet. Gisteren heb ik toevallig met alleen de tuinslang wel 4 mega grote stukken weg kunnen halen, dus dat ga ik ff vaker doen.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Schacht ruin schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 21:16

De da bij ons zei lactacyd. Daar maak ik het dus mee schoon bij mijn ruin.

Miriam91

Berichten: 2840
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 21:41

Hoe halen jullie die bonen eruit?
De mijne schacht maar heel zelden uit, kan dan gauw een paar velletjes plukken maar verder kom ik niet. Ook bij de tandarts lukte het laatst niet

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Schacht ruin schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 22:38

Arm naar binnen duwen en peuteren maar.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 23:06

Miriam91 schreef:
Hoe halen jullie die bonen eruit?
De mijne schacht maar heel zelden uit, kan dan gauw een paar velletjes plukken maar verder kom ik niet. Ook bij de tandarts lukte het laatst niet

Bonen zijn van wat ik weet de brokken rommel in de holte rond het einde van de plasbuis (zit ook een huidplooi met orgaantje dat die troep aanmaakt). Dat maakt bonen gevaarlijk, want te groot kunnen ze de boel dichtdrukken of plassen pijnlijk maken. De pony hier die daar last van heeft maak ik qua bonen 1x/jaar schoon als de DA er is voor tandjes, want bij hem zijn ze hard en dus pijnlijk bij weghalen. Dat maakt trainen er op geen optie, dan dus maar met behulp van sedatie (en dan nog moet ik graven, maar dan krijg ik hem tenminste wel te pakken). Gewoon schoonmaken van de vieze, zwartige smurrie is wel zo te doen.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 23:23

Miriam91 schreef:
Hoe halen jullie die bonen eruit?
De mijne schacht maar heel zelden uit, kan dan gauw een paar velletjes plukken maar verder kom ik niet. Ook bij de tandarts lukte het laatst niet

Dan moet je je toch eens voorzichtig afvragen of er wellicht iets in de weg zit.
Sommige paarden schachten niet zo vaak uit als anderen maar het kan ook een teken zijn dat ze iets dwars zit in de koker; meestal grotere klonten.

Daarnaast zou ik ervoor zorgen dat je er gewoon aan mag komen. Als ze er een serieus probleem hebben en je mag er niet naar wijzen, ben je het station "uitdaging" ruim gepasseerd.
Dat geldt overigens ook voor merries.

Hoe simpeler, hoe beter. Als de tuinslag werkt, is dat goed maar soms is er meer nodig. Gebruik dat dan ook.

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 23:34

karuna schreef:
Arm naar binnen duwen en peuteren maar.

Uitkijken met peuteren. Je kan er wonden mee maken en uit ervaring weet ik dat die niet snel helen.

Ik heb een ruin die het voor elkaar krijgt om zandkastelen in zijn koker te bouwen.
En als ik daar geen erg in heb staat hij met een dikke koker met prut eruit.

Ik was daarom geregeld de koker van mijn ruin.
Meestal met alleen water en een schoonmaakdoekje.
Als het erg vies is dan heb ik ongeparfumeerde babyshampoo (van neutral)
En als ik het gevoel heb dat er een wondje zit was ik zijn koker een keer met Betadine uit. Maar dat liever niet teveel.

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Schacht ruin schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 04:09

De bonen zitten in een soort grachtje rondom de plasbuis. Dus je kunt ze simpelweg niet weghalen door lukraak in de koker te prutsen. De zwarte 'klodders' zijn echt wat anders.
Je moet namelijk echt het uiteinde van de penis hebben.
In dat grachtje kunnen ze zitten, maar daar zit ook weer een gaatje, waar ze achter kunnen gaan zitten. Dan moet je ze echt even door dat gaatje duwen.

Bij mijn donkere paard zijn ze vaak wat grijzig. Bij mijn wildkleur vos zijn ze ook lichter.

Deze had een van mijn paarden de laatste keer, zat ook nog achter het gaatje
Afbeelding

Willekeurig van internet:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

(Merries kunnen er trouwens ook ergens een hebben schijnbaar, maar ik heb alleen ruinen)

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Schacht ruin schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 07:47

Bonen heeft die van mij gelukkig ook niet vaak.
En ondanks dat hij dus gemakkelijk uitschacht is dat zo voorbij wil ik op bonen jacht.
Dus ik kan me voorstellen dat de verschillende ruinen dan toch wel gesedeerd moeten worden.

Betreft merries, die van mij vind het heerlijk als ik haar tietjes schoonmaak. Trekt ze net zo'n kriebelneus bij als dat ik haar op de schoft kriebel.
Daar zit ook vaak wel zwarte prut.
Maar ook daar gebruik ik babydoekjes, eigenlijk alleen mijn hand en wat dikke prut valt er dan wel uit bij het kriebelen.
Misschien ook niet goed op die manier? Dit is dan weer mijn eerste merrie na 25 jaar ruinen.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Schacht ruin schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 07:50

Voor velletjes kun je wat glijmiddel gebruiken. Daarmee ‘weken’ ze de boel zelf ook wat los.

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 15:00

Hoe hebben jullie je ruin dit aangeleerd? Die van mij vind het echt niet oké als ik aan z'n koker zit.. Dacht nu maar eerst met een handschoen op een stok oefenen want hij trapt gericht terwijl het een heel makkelijk paard is. Uitschachten doet hij wel maar niet als hij stilstaat en mensen kijken.. Hij heeft nu wel viezigheid op z'n benen dus het is wel nodig

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 19:28

Blaze1994 schreef:
Hoe hebben jullie je ruin dit aangeleerd? Die van mij vind het echt niet oké als ik aan z'n koker zit.. Dacht nu maar eerst met een handschoen op een stok oefenen want hij trapt gericht terwijl het een heel makkelijk paard is. Uitschachten doet hij wel maar niet als hij stilstaat en mensen kijken.. Hij heeft nu wel viezigheid op z'n benen dus het is wel nodig

Begin eens met z'n buik te poetsen en dan consequent door vegen tot aan z'n koker. In eerste instantie zul je waarschijnlijk in de buurt van z'n navel al een waarschuwing krijgen maar als je gewoon blijft poetsen, zul je merken dat er steeds meer kan.

Ik had er eentje die het niet aardig vond als je aan z'n achterkant zat. Daar heb ik dus gewoon een maand lang elke dag een thermometer in gestopt. Wist ik gelijk wat z'n gemiddelde temperatuur was en hij was eraan gewend dat dat ding in z'n kont gestopt werd. Was erg handig toen ie eens ziek was.

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 21:46

ikke schreef:
Blaze1994 schreef:
Hoe hebben jullie je ruin dit aangeleerd? Die van mij vind het echt niet oké als ik aan z'n koker zit.. Dacht nu maar eerst met een handschoen op een stok oefenen want hij trapt gericht terwijl het een heel makkelijk paard is. Uitschachten doet hij wel maar niet als hij stilstaat en mensen kijken.. Hij heeft nu wel viezigheid op z'n benen dus het is wel nodig

Begin eens met z'n buik te poetsen en dan consequent door vegen tot aan z'n koker. In eerste instantie zul je waarschijnlijk in de buurt van z'n navel al een waarschuwing krijgen maar als je gewoon blijft poetsen, zul je merken dat er steeds meer kan.

Ik had er eentje die het niet aardig vond als je aan z'n achterkant zat. Daar heb ik dus gewoon een maand lang elke dag een thermometer in gestopt. Wist ik gelijk wat z'n gemiddelde temperatuur was en hij was eraan gewend dat dat ding in z'n kont gestopt werd. Was erg handig toen ie eens ziek was.


Had hij toen hij ziek was last van zijn koker of iets anders? Wel een gouden tip idd om een gemiddelde temperatuur te weten. Hij laat z'n buik poetsen heel goed toe. Z'n huid om koker mag ik ook schoonmaken met een borstel en toen ook wat grover z'n koker aangeraakt. Maar zodra ik met water doel gericht ga schoonmaken is ie not done..