Vliegen frontriem zonder halster

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Vliegen frontriem zonder halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 20:52

Ik ben, zoals zoveel mensen op zoek naar een veilige manier om mijn paard te helpen tegen de vliegen op de wei. Mijne heeft een talent om zichzelf open te halen en daarom wil ik echt iets veiligs.. Daarnaast staat ze 24/7 buiten en moet het op kunnen blijven in het donker en bij regen
. Ik zat te denken aan een gewoon veiligheidshalster met vliegen frontriem toen ik opeens dit zag. Wie heeft ervaring met zulke dingen? :
Afbeelding
En kunnen ze daarmee fatsoenlijk grazen? Het lijkt me strak in de keelholte, normaal doe ik een keelriem veel losser.. Of zit er elastiek in?

Alvast weer super bedankt voor je reactie!

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Vliegen frontriem zonder halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 20:59

Ik heb precies deze (in het roze, te koop trouwens). Geen idee of die werkt want hij viel veel groter, heb maat cob maar is meer full

danaderese

Berichten: 524
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: tussen steenokkerzeel en kampenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:02

Hoi

Heb ik ervaring mee.
Merrie had er een hekel aan en schuurde/ trok het altijd af.
Durfde het ook niet super strak doen
Nu had ze dat wel met meerdere anti vliegen dingen. Ze was relatief tevreden met zo'n masker.

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:04

Bij mijn bijrijdpaard blijft ie niet zitten. De laatste keer is er een stuk van z’n voorpluk in mee gevlochten, weet eigenlijk niet of hij toen wel bleef zitten..

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 21:06

Ah, goed om te weten dat hij groot valt en af te krijgen is.
Vind ik toch voorzichtig positief. Wel twijfel over de maat, qua hoofdstel heeft ze maat cob op het een na kortste gaatje voor de bakstukken ..

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:07

Wij hebben deze al jaren.
Bij die van ons blijft hij goed zitten en past hij goed. Paard zit tussen cob en full in, breed hoofd iig.
Soms is hij af, paard schuurt aan anderen of door spelen. Maar over het algemeen had hij deze dag en nacht op. Nu nog niet nodig gehad.

Moet wel zeggen dat je deze versie ook met gesp en elastiek hebt. Die blijven absoluut niet zitten.

MariskadeJ
Berichten: 79
Geregistreerd: 18-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:36

Ja, werkt als een trein!
Inderdaad wel goed kijken dat hij fijn past om schuurplekken en/of afdoen te voorkomen

Dandelion2
Berichten: 139
Geregistreerd: 18-01-19
Woonplaats: Bussloo

Re: Vliegen frontriem zonder halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:50

Ik heb de versie met elastiek, die is erg veilig maar blijft bij mijn paard nooit lang zitten.

Dandelion2
Berichten: 139
Geregistreerd: 18-01-19
Woonplaats: Bussloo

Re: Vliegen frontriem zonder halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:51

Afbeelding

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:12

Dandelion2 schreef:
[ [url=m/TO7Ojn.jpg]Afbeelding[/url] ]

_O- _O- _O-

Sorry geen ervaring mee

Fudge

Berichten: 1020
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:29

Dandelion2 schreef:
[ [url=m/TO7Ojn.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit inderdaad, al binnen een paar uur op de wei.. óf hij ligt ergens in het land. Hier nooit weer zo'n ding.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Vliegen frontriem zonder halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 22:36

Is toch niet zo erg, krijgt ze hem gewoon de volgende keer weer op. Als ze zichzelf maar heel houdt

TamaraFloor
Berichten: 830
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Re: Vliegen frontriem zonder halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 23:18

Ik heb een masker van Shires. Die is om de hals elastisch dus kunnen ze zich er niet aan ophangen zeg maar.
Ik heb met oren en neusflap maar je hebt ze ook zonder oren en met neusflap of andersom.
Het beschermd ook echt goed tegen vliegen!

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 00:39

TamaraFloor schreef:
Ik heb een masker van Shires. Die is om de hals elastisch dus kunnen ze zich er niet aan ophangen zeg maar.
Ik heb met oren en neusflap maar je hebt ze ook zonder oren en met neusflap of andersom.
Het beschermd ook echt goed tegen vliegen!



Heb je hier een linkje van?

TamaraFloor
Berichten: 830
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Re: Vliegen frontriem zonder halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 16:44


FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 18:40

Ik heb ook een masker zonder oren. Die frontriemen vond mijn paard zo ongeveer net zo irritant als vliegen zelf, liep constant te schudden. Masker gaat goed.
Omdat ik het eerst wilde proberen heb ik deze gekocht: https://www.agradi.nl/harrys-horse-vlie ... -zwart.htm
Zowel KWPN'er als mini (met flinke voorpluk) lijken er blij mee, mocht er iets gebeuren dan laat denk ik ook het klittenband wel los. Ik doe ze snachts en bij regen meestal wel af (ook omdat dat makkelijk kan aan huis). Op de wei tegenover ons huis staat een kudde 24/7 buiten en die hebben dezelfde maskers dag en nacht om. Volgens mij gaat dat ook prima, eerst hadden alleen een paar zo'n masker en nu hebben ze er bijna allemaal een. Ik heb niet het idee dat ze er met regen of in het donker last van hebben en ik heb er extra op gelet voordat ik ze kocht.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Vliegen frontriem zonder halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 19:36

Ja een masker durf ik dus écht niet. Ik ga zo'n frontriem ding kopen. Ze heeft ook een vliegenfrontriem op haar hoofdstel dus ze kent de sliertjes wel :) .

Roos_h

Berichten: 111
Geregistreerd: 01-03-20
Woonplaats: Haarlem

Re: Vliegen frontriem zonder halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 19:42

Bij ons op stal staat de halve kudde met masker (ze staan 24/7 buiten). Het enige probleem is dat je om de haverklap maskers tegen komt als je in de wei loopt haha. Ik geloof dat er niet veel fout kan gaan met zo'n masker, omdat de meeste een klittenband sluiting hebben.

Ik heb er niet persoonlijk ervaring mee maar er loopt wel een paard bij ons op de wei met van die touwtjes als in de OP en voor hem werkt dat goed! Maar zoals eerder gezegd moet je paard de touwtjes wel accepteren, anders trekken ze hem zo af. Mijn pony vindt alle touwtjes vreselijk en zoekt dan met man en macht naar manieren om die dingen af te krijgen :+

TamaraFloor
Berichten: 830
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Re: Vliegen frontriem zonder halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 21:49

Ik denk dat zo een ding met sliertjes waar je geen halster nodig hebt toch echt een stuk gevaarlijker is dan een goed zittend masker met elastiek. Als ze daarmee blijven hangen trekt hij vanzelf los over het hoofd. Met dat ding wat jij wilt hangen ze zichzelf op want die zal niet makkelijk los gaan.
Overigens is de kans dat er wat gebeurd natuurlijk niet zo groot.
Maar als je uit veiligheid wilt denken dan is het toch handiger een heel masker te nemen.
Eentje die goed past zodat er niks onder kan komen.
Hier staat de hele stal zowat met verschillende maskers en er is nog nooit wat gebeurd. En het helpt echt goed. Die slierten hangen toch vaak op tot in de ogen.
Ik had zo eentje voor de eerste paar vliegen van de lente en ze had vaak tranende ogen.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 22:26

Ik heb best veel dingen fout zien gaan met maskers.. Daarbij zit dat klittenband van maskers zo enorm vast dat het eigenlijk niet los gaat.

Dit ding heeft zo te zien maar een klein stukje klittenband, dat moet redelijk snel loskomen hoop ik

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 22:43

Dandelion2 schreef:
[ [url=m/TO7Ojn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze is anders, die hebben wij ook gehad.
Hier zit tussen de oren geen extra touwtjes, die zorgen er voor dat hij beter blijft zitten.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Vliegen frontriem zonder halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 22:45

Heb al heel veel geprobeert met die van mij. Ook die jij opperde TS. Bij mij was ie elke dag af (maar met halster ook) of hij zat helemaal verkeerd en over het oog heen...

Dus ben nu zoekende naar een masker wat ook echt goed zicht geeft met regen en nacht.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Vliegen frontriem zonder halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 22:47

Over het oog? Maar dan zit hij toch los en valt hij af?

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 23:04

Sintara schreef:
Ik heb best veel dingen fout zien gaan met maskers.. Daarbij zit dat klittenband van maskers zo enorm vast dat het eigenlijk niet los gaat.

Dit ding heeft zo te zien maar een klein stukje klittenband, dat moet redelijk snel loskomen hoop ik

Wat voor een beeld heb jij bij een masker? Die dingen gaan zo los, het klittenband zit helemaal niet enorm vast. Veel veiliger dan zo'n sliertje wat jij niet schetst.

Een masker schiet echt zo af. Ik heb ze zonder halster, zonder van die dingen die jij nu laat zien en altijd mét masker.

nereids

Berichten: 503
Geregistreerd: 01-05-17

Re: Vliegen frontriem zonder halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 23:08

Geen ervaring maar ik zag ze laatst bij Decathlon liggen in het zwart. Iets van 5 euro geloof ik.