Heleboel vragen over paard verhuizen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 22:32

Petrichor schreef:
Mijn paard staat nu 4 uur op een weiland wat al kort is gegeten door andere paarden.


Dan zou ik het wel aandurven om die direct 4 uur op een afgezet stukje te zetten. In het begin zal ie sowieso wss niet de tijd eten, maar ook wel wat nieuwsgierig zijn naar de omgeving en de paarden rondom.

_Wen_
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-05-09
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 23:59

LWDaisy schreef:
Als ze zoveel gras heeft en onbeperkt kan grazen - waarom dan nog hooi?
Bij ons krijgen de paarden in de zomerperiode, zodra ze de zomerweien opgaan (afhankelijk van het weer is dit maart/april) geen hooi meer.


Nou precies om de redenen die je al noemt. In de winter en aangezien TS een klein stukje wil afzetten eerst.:)

Mijn ervaring is dat als er hooi wordt aangeboden dit naast gras gegeten wordt, dus je overgang geleidelijk is. Zal vast per paard wat verschillen en afhangen van hoeveel gras je aanbiedt.
Fijn dat je zelf kan inkopen. Heerlijk die vrijheid! Maar wel meer keuzes te maken..

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Heleboel vragen over paard verhuizen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 00:23

Ik zou deze wei niet gaan afzetten hoor, het is net gemaaid, dus zoveel gras staat er niet op. Ze is nu al 4 uur weidegang gewend, dus hierop zal 4 uur ook prima gaan. Ik zou dat per dag uitbereiden met een kwartiertje meer. Zal vast wel goed gaan.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 00:40

Petrichor schreef:
Vandaag eerst een graasmasker gekocht en geprobeerd bij mijn paard, maar hij werd echt serieus woest. Dus die valt af.

Vandaag op stal even een weiland inspectie gedaan. De conclusie is dat ik het voorste stuk af ga zetten. Dit is een vrij klein stukje met hier en daar wat kale plekken, wel is er vandaag gemaaid.

Twijfel alleen nog wel met hoeveel uur op de wei ik ga beginnen. Graag zou ik jullie meningen hier over horen. De foto hier onder is het stukje die ik ga afzetten. :)


[ [url=m/RqwEIE.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mocht het toch nodig/beter zijn: hier lopen er twee met graasmasker en die werden er de eerste 2-3 dagen ook stikchagrijnig van. Maar het went heel snel, en nu is de hele kudde blij als ik met die dingen aankom, want wei (hoezo Pavlov-reactie). Wat hier goed werkte: eerst even een uurtje zonder graasmasker de wei op zodat de ergste trek in gras gestild was, daarna nog een uurtje met. En de dag daarop iets korter zonder en wat langer met. Binnen een paar dagen hadden ze het prima door en was het geen probleem meer.

silvericathy

Berichten: 1917
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Re: Heleboel vragen over paard verhuizen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 01:11

Als ik zo naar je foto van het gras kijk zou ik me eerder zorgen maken over de hoeveelheid zand dan teveel gras.
Ik zou geen problemen verwachten als je paard gewoon meteen op de weide gooit, er lijkt al zo weinig te eten te zijn vooral nu het gras gemaaid is.

Wel jammer dat je paard zo te lezen alleen komt te staan. Het is nog altijd een kuddedier. Neuzen aan de draad vind ik persoonlijk niet voldoen aan de sociale behoeften van het dier. Fijn dat je voor jou een plek korter bij gevonden hebt, maar ik vraag me af in hoeverre je paard op deze locatie gelukkig zal zijn.

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 08:17

_Wen_ schreef:
LWDaisy schreef:
Als ze zoveel gras heeft en onbeperkt kan grazen - waarom dan nog hooi?
Bij ons krijgen de paarden in de zomerperiode, zodra ze de zomerweien opgaan (afhankelijk van het weer is dit maart/april) geen hooi meer.


Nou precies om de redenen die je al noemt. In de winter en aangezien TS een klein stukje wil afzetten eerst.:)

Mijn ervaring is dat als er hooi wordt aangeboden dit naast gras gegeten wordt, dus je overgang geleidelijk is. Zal vast per paard wat verschillen en afhangen van hoeveel gras je aanbiedt.
Fijn dat je zelf kan inkopen. Heerlijk die vrijheid! Maar wel meer keuzes te maken..


Dat klopt - tenzij je paard het hooi links laat liggen en voor het gras gaat :D Op mijn vorige, kortere wei, at mijn paard ook graag hooi, maar op onze volle wei heeft ze liever gras :D

Petrichor Hmm dat valt een beetje te bekijken denk ik, hoe snel je paard op dat nieuwe gras vliegt en hoe gevoelig ze is. Mijn merrie stak na de verhuis meteen haar neus in het gras, die deed niet wat HWN zei - ze was niet echt heel nieuwsgierig naar de omgeving en andere paarden :+ Als je de mogelijkheid hebt om meermaals per dag naar stal te gaan, zou ik persoonlijk beginnen met 4 uur per dag, verspreid over 2 uur in de ochtend en 2 uur in de avond. Of 's ochtends hooi geven, zodat ze al wat in haar buik heeft voor ze dolenthousiast aan het gras begint, en dan 's middags op het gras zetten. Het zal vast wel goed gaan hoor!

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 08:26

silvericathy schreef:
Als ik zo naar je foto van het gras kijk zou ik me eerder zorgen maken over de hoeveelheid zand dan teveel gras.
Ik zou geen problemen verwachten als je paard gewoon meteen op de weide gooit, er lijkt al zo weinig te eten te zijn vooral nu het gras gemaaid is.

Wel jammer dat je paard zo te lezen alleen komt te staan. Het is nog altijd een kuddedier. Neuzen aan de draad vind ik persoonlijk niet voldoen aan de sociale behoeften van het dier. Fijn dat je voor jou een plek korter bij gevonden hebt, maar ik vraag me af in hoeverre je paard op deze locatie gelukkig zal zijn.

Paard staat nu ook alleen op een weide. Vind ik sowieso een veel fijnder idee. Geen gezeur van jouw paard heeft de mijne getrapt blabla.

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 08:58

Petrichor schreef:
silvericathy schreef:
Als ik zo naar je foto van het gras kijk zou ik me eerder zorgen maken over de hoeveelheid zand dan teveel gras.
Ik zou geen problemen verwachten als je paard gewoon meteen op de weide gooit, er lijkt al zo weinig te eten te zijn vooral nu het gras gemaaid is.

Wel jammer dat je paard zo te lezen alleen komt te staan. Het is nog altijd een kuddedier. Neuzen aan de draad vind ik persoonlijk niet voldoen aan de sociale behoeften van het dier. Fijn dat je voor jou een plek korter bij gevonden hebt, maar ik vraag me af in hoeverre je paard op deze locatie gelukkig zal zijn.

Paard staat nu ook alleen op een weide. Vind ik sowieso een veel fijnder idee. Geen gezeur van jouw paard heeft de mijne getrapt blabla.


Vind ik ook haha. Mijn paard is vrij aso - ik vind het wel best zo. Over de draad heen neuzen vind ze soms nog wel oké, maar samen zetten resulteert in vechten van haar kant uit. Op de manier waarop ze nu staat, alleen met paarden op de weien rond haar, blijft iedereen heel en hoef ik alleen haar poep op te rapen. Ik zit niet vast aan een weidegenoot die minder doet dan ik of waar het niet mee klikt. En er wordt niet gevochten om eten of aandacht. Kroelen doet ze met mij :+

Otti1977

Berichten: 3040
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:49

Ik zet altijd een hoekje af waar ik opbouw. Tegen de tijd dat die op 4u zit is het hoekje wel kaalgegeten. Ik laat hem dan staan en geef elke dag eens strook erbij. Zo weet ik wat die eet op een dag. Nooit een moddervet paard. En gras genoeg. Je kan als het stuk groot genoeg is er aan het begin ook weer een strook afhalen elke dag zodat dat weer kan groeien. Hoe groot is de wei waar die op komt te staan?

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Heleboel vragen over paard verhuizen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-20 14:25

Paard is vanmorgen verhuisd, volgens mij was het direct goed. Ze begon direct aan haar hooi en was niet gestresst. Na een uurtje heb ik haar op een afgezet stukje wei gezet en heb haar anderhalf uur laten staan. Nu staat ze op stal en vanavond gaat ze weer 1.5 uur op de wei. :)

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Heleboel vragen over paard verhuizen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 18:57

Ik vind dit geen dikke graswei. En daarbij is het ook al bijna augustus, dus van dat hele rijke gras dat pas de zon gezien heeft, is het ook niet meer. Om die redenen zou ik best wel snel durven opbouwen.
Eerste dag 2 uur, twee volgende dagen een volledig dagdeel (pak 5-6 uur), en als dat goed gaat zou ik dan al een volledige dag laten staan.

Ik zou het stuk niet te lang afzetten en te kort laten eten. Te kort gras is minder goed dan wat langer gras en daarbij wil je niet dat het zand wat gemakkelijker mee naar binnen te nemen is. Tenzij je natuurlijk in totaal een kleine weide hebt en aan strookbegrazing moet doen omdat je anders niet genoeg gras hebt voor het hele seizoen.

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 20:51

De wei is juist enorm groot, zij alleen gaat dan nooit niet kaal krijgen. Omdat de weides wel een beetje netjes moeten blijven worden ze gemaaid tot 10cm.

Morgen ga ik haar 3 uurtjes op de weide zetten en zondag maak ik daar 4 uur van. Dan ga ik even kijken hoe dat gaat en hopelijk kan ze dan volgende week rond deze tijd onder mijn werktijden naar buiten. Dus zo'n 6 tot 8 uur per dag. :)

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Heleboel vragen over paard verhuizen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 10:21

Klinkt ideaal!